Författare Ämne: Svetsning i sidobalk yttre. förslag på svets köp.  (läst 6684 gånger)

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
Svetsning i sidobalk yttre. förslag på svets köp.
« skrivet: november 13, 2009, 13:29:37 »
Hej Jag håller på och lagar rost på min volvo 360gl -88. 17000 mil

Det är den yttre sidobalken som ska lagas, då den nu nästan är obefintlig på sina ställen. Är det något speciellt man bör Tänka på eller är den bara att ta bort all rost, och sen svetsa dit nytt material. hur petiga är de på besiktningen.

Tänkte passa på att köpa en nybörjar svets till ändamålet, är det någon som vet om Bimax 4135 är en bra svets till ändamålet, och till annan svetsning på bil. hittade en begagnad på blocket.

Har även kikat på en av clasohlsons svetsar Bimax 105.

Det finns säkert andra som tagit upp frågor angående svetsar men jag hittar inte de svar jag vill ha.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Svetsning i sidobalk yttre. förslag på svets köp.
« Svar #1 skrivet: november 13, 2009, 14:11:35 »
Hej, det är som du säger det är bara att byta ut plåten till ny. Jag rek starkt att helsvetsa så mycket som
möjligt. Då slipper man att rosten kommer tillbaka på ett par månader eller så + att det blir minst lika starkt som org.

Mitt ända svets tips är att man inte ska köpa den billigaste mod utan man går upp ett steg eller två.

Lycka till  :)
"don't buy it if you can build it!"

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 13, 2009, 15:37:24 »
Okej tack... jo jag börjar förstå att det verkligen är skillnad på en dyr resp billig svets... får se vad jag har råd med...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 15, 2009, 19:38:24 »
Det är den yttre sidobalken som ska lagas, då den nu nästan är obefintlig på sina ställen. Är det något speciellt man bör Tänka på eller är den bara att ta bort all rost, och sen svetsa dit nytt material. hur petiga är de på besiktningen.
[/quote]

Ta bort rost och dit med nytt, så gjorde jag. Tänkte som så att byta hela tröskeln är dumt för om rosten kommer tillbaka så har man ju bara förvärrat läget genom att skaffa sig fäste för rosten runt hela tröskeln..

SBP är inte så kinkiga, det kan vara ~20% HÅL utan att de ser ner på det. Så lagar du så det är helt och starkt så ska det inte vara några problem!

Däremot så finns det ett tredje lager plåt med stora pressade hål i mitt inne i tröskeln. Den har jag inte brytt mig om att laga eftersom man inte kommer åt den om man inte öppnar hela tröskeln. Men undrar hur mycket den plåten gör för vridstyvheten. Min bil går inte öppna dörren på knappt om jag hissar upp med domkraften under en balk i golvet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 19, 2009, 11:01:42 »
Ska du laga så gör det ordentligt! jag är rätt säker på att man måste ha hela trösklar om man har dragkrok
och trösklarna är viktiga för bilens vridstyvhet samt även krocksäkerhet så gör det ordentligt när du håller är mitt hetaste tips!
LAGA ALLT  ;)

Gör så att du kapar bort ALL rost gärna i 4-kantsmönster sen slipar du bort all färg och skit runt om så det är fin plåt!
sen klipper du till nya plåtbitar i ca 1mm plåt helst mer och sen HELsvetsar du det sen är det bara rostskydda och måla även nån typ av behandling innifrån tröskeln kan vara att rekomendera!

Punktar du bara dit plåten så kommer rosten komma tillbaka men gör du som jag skrivit så kan jag lova att den biten är det sista som kommer rosta..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!