Hej alla 300-fantaster!
Ända sedan min barndom på 70-talet har jag gillat 300-serien, och då särskilt de tidiga årsmodellerna av 343/345. Dock har det inte tidigare fallit mig in att försöka skaffa en själv. Jag kör en "entusiastbil" på sommaren och en 745:a resten av året, och även om 745:an är mer praktisk på de flesta sätt är ändå min tanke att skaffa en 340 som någon sorts bruksbil.
Av designskäl är jag främst ute efter årsmodellerna fram t.o.m. 1980, med den "gamla" fronten, vilket innebär att det är B14-motorn som blir aktuell. Jag har mina betänkligheter när det gäller Variomatic och funderar på att försöka jaga rätt på en 343L (finns det några kvar?) för att det är lite kul med snikversioner eller möjligtvis en manuell 345:a av första årsmodellen, och jag har några allmäna frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
- Var rostar dessa bilar?
- Finns det några typiska fel på Variomatic eller bilarna i övrigt som man bör vara uppmärksam på?
- Hur mycket bränsle drar en 343 med B14-motorn med Variomatic respektive 4-växlad manuell låda vid sansad körning?
- Är ljudkomforten vid landsvägkörning sämre med Variomatic?
- Kräver tidiga B14 blyersättning?
Tack på förhand!