Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824254 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1680 skrivet: mars 08, 2009, 12:48:17 »
Signalen till tändmodulen!

Aha, det verkar rimligare! Nästa steg innan du börjar meka med tändmoduler och liknande är väl då att koppla in oscilloskopet mellan spolen och tändmodulen och se vad du får för dwell, och om det verkar vettigt...

Här är några bra länkar angående dwell:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Ignition/Ignition.htm
http://www.megamanual.com/ms2/configure.htm, bläddra ner till "Dwell Settings"
Eftersom du driver spolen med en Boschmodul istället för direkt från MS så har ju inte du något 0.01Ohms motsånd att mäta spänningen över, men det går ju relativt enkelt att pilla dit temporärt när du ska mäta.

RCL meter har jag inte.. vet inte om vi har nån på jobbet. Vad är den svenska termen? Impedansmätare?

Det du vill kunna mäta är ju induktansen, så en induktansmeter kan väl vara ett rimligt namn... De jag har sett har dock varit s.k. RCL-meters som kan mäta både induktans, kapacitans och resistans.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1681 skrivet: mars 08, 2009, 15:38:53 »
Nästa steg innan du börjar meka med tändmoduler och liknande är väl då att koppla in oscilloskopet mellan spolen och tändmodulen och se vad du får för dwell, och om det verkar vettigt...
Ok ska bli!

Citera
Här är några bra länkar angående dwell:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Ignition/Ignition.htm
http://www.megamanual.com/ms2/configure.htm, bläddra ner till "Dwell Settings"
Ah, trevligt med läsning. Nu förstår man ju snabbt vad dwell egentligen innebär. Fördelen med att mappa bilen själv är att man får lära sig hur bilens system egentligen fungerar!

Citera
Eftersom du driver spolen med en Boschmodul istället för direkt från MS så har ju inte du något 0.01Ohms motsånd att mäta spänningen över, men det går ju relativt enkelt att pilla dit temporärt när du ska mäta.
Jajjemen, ska motståndet sitta på triggersignalen mellan MS och tändmodul då? Eller mellan modul och spole?

Citera
RCL meter har jag inte.. vet inte om vi har nån på jobbet. Vad är den svenska termen? Impedansmätare?
Det du vill kunna mäta är ju induktansen, så en induktansmeter kan väl vara ett rimligt namn... De jag har sett har dock varit s.k. RCL-meters som kan mäta både induktans, kapacitans och resistans.
Induktansmätare verkar vara det rätta namnet om man söker lite på google.
Ska kolla om vi inte har nån på jobbet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1682 skrivet: mars 08, 2009, 15:51:39 »
Motståndet skall sitta mellan modulen och spolen så att du kan mäta strömmen som går in i spolen. Dock är det inte nödvändigt i första skedet då du inte har möjlighet att justera dwell med den "smarta" tändmodulen; då räcker det med att mäta aktuellt dwell och se om det verkar rimligt. Motståndet behöver du först då du har möjlighet att justera dwell själv...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1683 skrivet: mars 08, 2009, 21:15:18 »
Motståndet skall sitta mellan modulen och spolen så att du kan mäta strömmen som går in i spolen.
Aha, perfekt då blir det enkelt att få dit själva motståndet och mätsladdarna!

Citera
Dock är det inte nödvändigt i första skedet då du inte har möjlighet att justera dwell med den "smarta" tändmodulen; då räcker det med att mäta aktuellt dwell och se om det verkar rimligt. Motståndet behöver du först då du har möjlighet att justera dwell själv...
Nej det fattade jag, ska kolla upp Dwell med smarta 139-modulen nu och utgå ifrån det. Skulle vara smutt att kunna mäta upp tändspolen oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1684 skrivet: mars 08, 2009, 21:59:12 »
Om du lyckas mäta upp spolen, släng gärna in data i min faktatråd, alla siffror är bra!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1685 skrivet: mars 08, 2009, 22:22:39 »
Om du lyckas mäta upp spolen, släng gärna in data i min faktatråd, alla siffror är bra!

Självklart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1686 skrivet: mars 10, 2009, 22:27:35 »
Nästa steg innan du börjar meka med tändmoduler och liknande är väl då att koppla in oscilloskopet mellan spolen och tändmodulen och se vad du får för dwell, och om det verkar vettigt...
Ok ska bli!

Här kommer kvällens dwellmätning, vad säger kurvorna mig Kurre, kan du utläsa det du vill?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1687 skrivet: mars 11, 2009, 11:15:44 »
Hmm... De scopebilderna såg inte riktigt ut som jag väntat mig... Övre spåret i bilden nedan är dwell till en Golf som jag hittade på nätet; jag hade förväntat mig något mer åt det hållet...


Jag misstänker att inkopplingen av scopet kanske inte riktigt var optimal, vi borde definitivt kunna se något som åtminstone liknar en fyrkantsvåg! Dessutom blir jag lite fundersam när jag knappt ser några variationer med en periodtid på ca. 15ms vilket ju borde vara periodtiden mellan 2 gnistor vid 2000rpm - det enda som syns är höga spikar, dessa kan man vänta sig när spolen tänder, men man borde även se vilken spänning som spolen ligger på innan och efter... Hur var oscilloskopet inkopplat?

Om jag inte är helt ute och cyklar borde "korrekt" inkoppling av scopet vara följande: Ena terminalen till batterispänning och den andra till tändspolens negativa terminal - absolut enklaste varianten torde ju vara att mäta mellan + och - terminalerna på spolen. + terminalen på spolen borde då ligga på något sånär konstant nivå när motorn går, - terminalen går till jord när vi ska ladda spolen och till (nästan) batterispänning då vi ska avge en gnista. Detta är vanligaste arbetssättet för tändsystem, Bosch 124 modulen m.fl. gör så...
« Senast ändrad: mars 11, 2009, 11:31:15 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1688 skrivet: mars 11, 2009, 22:48:27 »
Hmm... De scopebilderna såg inte riktigt ut som jag väntat mig... Övre spåret i bilden nedan är dwell till en Golf som jag hittade på nätet; jag hade förväntat mig något mer åt det hållet...
Golf Problem
Var rädd för det, visste inte vad jag skulle se, tack för länken den gav insikter.

Citera
Jag misstänker att inkopplingen av scopet kanske inte riktigt var optimal, vi borde definitivt kunna se något som åtminstone liknar en fyrkantsvåg! Dessutom blir jag lite fundersam när jag knappt ser några variationer med en periodtid på ca. 15ms vilket ju borde vara periodtiden mellan 2 gnistor vid 2000rpm - det enda som syns är höga spikar, dessa kan man vänta sig när spolen tänder, men man borde även se vilken spänning som spolen ligger på innan och efter... Hur var oscilloskopet inkopplat?
Dina misstankar bekräftas här med.. tänkte inte på att man styr med minus. Jag mätte med minus på batteriets minuspol och plus på spolens positiva anslutning.  >:(

Citera
Om jag inte är helt ute och cyklar borde "korrekt" inkoppling av scopet vara följande: Ena terminalen till batterispänning och den andra till tändspolens negativa terminal - absolut enklaste varianten torde ju vara att mäta mellan + och - terminalerna på spolen. + terminalen på spolen borde då ligga på något sånär konstant nivå när motorn går, - terminalen går till jord när vi ska ladda spolen och till (nästan) batterispänning då vi ska avge en gnista. Detta är vanligaste arbetssättet för tändsystem, Bosch 124 modulen m.fl. gör så...
Låter bra, skall testa detta istället!  :)

TACK för din tid och ditt stora kunnande och ditt skarpa tänk Kurre, sådana som du är populära på forum som detta!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1689 skrivet: mars 12, 2009, 08:44:03 »
Ahh... Då verkar det rimligare! Vi måste ju se till att få ordning på din bil, annars kan det ju verka avskräckande för folk som funderar på MS, det vill vi ju inte!

Om jag fick lämna en önskelista på oscilloscopmätningar skulle den se ut ungefär såhär:
Kanal 1: Dwell
Kanal 2: Signal från MS till tändmodul
En trace med misständningar, en utan...
Därefter,
Kanal 1: Utsignal hallgivare
Kanal 2: Insignal till MS från hallgivare, d.v.s. efter optokopplare och dylikt
Återigen en med och en utan misständningar

Med ovanstående mätningar borde vi kunna hitta/eliminera ett flertal felkällor - förhoppningsvis lyckas vi lista ut vart problemet ligger! Börja med dwell dock, det är ju där vi arbetar för tillfället så får vi se vad vi kommer fram till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1690 skrivet: mars 12, 2009, 22:25:31 »
Ahh... Då verkar det rimligare! Vi måste ju se till att få ordning på din bil, annars kan det ju verka avskräckande för folk som funderar på MS, det vill vi ju inte!

Om jag fick lämna en önskelista på oscilloscopmätningar skulle den se ut ungefär såhär:
Kanal 1: Dwell
Kanal 2: Signal från MS till tändmodul
En trace med misständningar, en utan...
Därefter,
Kanal 1: Utsignal hallgivare
Kanal 2: Insignal till MS från hallgivare, d.v.s. efter optokopplare och dylikt
Återigen en med och en utan misständningar

Med ovanstående mätningar borde vi kunna hitta/eliminera ett flertal felkällor - förhoppningsvis lyckas vi lista ut vart problemet ligger! Börja med dwell dock, det är ju där vi arbetar för tillfället så får vi se vad vi kommer fram till!

Låter bra!
En fråga bara, förstår inte var jag ska koppla in Kanal 2 för att få en annan signal än den som går ut direkt från hallgivaren. Det enda jag har inkopplat mellan Hall & MS är ett pullupmotstånd!? Menar du att denna optokopplare sitter på MS så att jag ska mäta nånstans på kortet?



Bild på nåt roligt som hoppade ur en svarv idag (jag har inte svarvat själv):
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1691 skrivet: mars 12, 2009, 23:06:42 »
Låter bra!
En fråga bara, förstår inte var jag ska koppla in Kanal 2 för att få en annan signal än den som går ut direkt från hallgivaren. Det enda jag har inkopplat mellan Hall & MS är ett pullupmotstånd!? Menar du att denna optokopplare sitter på MS så att jag ska mäta nånstans på kortet?




Precis, inne på kortet, efter optokopplaren och allt sådant, mellan R11 och U4 på bilden typ. Med den triggerkrets du kör för Hallgivar/brytarspetsar brukar det sällan vara några problem, men med VR-kretsen jag körde är det ofta svårt att få en bra signal in i processorn även om signalen är OK från givaren, därför kan en sådan mätning vara bra när man felsöker - då ser man direkt om något i triggerkretsen gör att man missar pulser.

Snygg rattdistans btw; kan tänka mig att den är efterlängtad, den har varit omnämnd bra många gånger i dina trådar nu...  ;D
« Senast ändrad: november 27, 2009, 20:35:29 av FREJ »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1692 skrivet: mars 13, 2009, 22:24:01 »
Låter bra!
En fråga bara, förstår inte var jag ska koppla in Kanal 2 för att få en annan signal än den som går ut direkt från hallgivaren. Det enda jag har inkopplat mellan Hall & MS är ett pullupmotstånd!? Menar du att denna optokopplare sitter på MS så att jag ska mäta nånstans på kortet?



Precis, inne på kortet, efter optokopplaren och allt sådant, mellan R11 och U4 på bilden typ. Med den triggerkrets du kör för Hallgivar/brytarspetsar brukar det sällan vara några problem, men med VR-kretsen jag körde är det ofta svårt att få en bra signal in i processorn även om signalen är OK från givaren, därför kan en sådan mätning vara bra när man felsöker - då ser man direkt om något i triggerkretsen gör att man missar pulser.
Kanon då vet jag! Ska försöka slutföra denna felsökning så snart som möjligt. Men kan dröja lite pga. sjuka barn för tillfället.

Citera
Snygg rattdistans btw; kan tänka mig att den är efterlängtad, den har varit omnämnd bra många gånger i dina trådar nu...  ;D
Hehe ja, för mycket prat för lite verkstad. Nu är det bara upp till mig att borra & gänga fästhålen så blir det montering sedan  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1693 skrivet: mars 13, 2009, 23:13:38 »
Ingen brådska, jag tror ingen här på forumet tvivlar på din uthållighet, beslutsamhet och envishet vid det här laget... De allra flesta skulle nog ha gått igenom en ganska ordentlig uppsättning 300or bara för att slippa laga all den rost du fixat...  :)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1694 skrivet: mars 14, 2009, 12:04:56 »
Hehe ja, för mycket prat för lite verkstad. Nu är det bara upp till mig att borra & gänga fästhålen så blir det montering sedan  :P

Ett tips är att sätta upp den i svarven och göra ett litet spår på rätt diameter. Vill du inte svarva ett minimalt spår går det utmärkt att sätta upp en smal tuschpenna i stålhållaren :) Det blir garanterat lättare att få ratten i centrum då.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1695 skrivet: mars 14, 2009, 19:57:41 »
Hehe ja, för mycket prat för lite verkstad. Nu är det bara upp till mig att borra & gänga fästhålen så blir det montering sedan  :P

Ett tips är att sätta upp den i svarven och göra ett litet spår på rätt diameter. Vill du inte svarva ett minimalt spår går det utmärkt att sätta upp en smal tuschpenna i stålhållaren :) Det blir garanterat lättare att få ratten i centrum då.

Bra tips men jag ska nog klara det utan svarv oxå  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1696 skrivet: mars 19, 2009, 22:24:27 »
Mycket lite tid och ork läggs på bilen just nu, sad but true.

Idag har jag tankat fullt med bensin. Det var mycket länge sedan det hände sist.. flera år!

Pga. processorbyte och firmware-byte under tidigare år så har jag inte längre en bensinmapp. Det och faktumet att det är BILLIGT att köra på bensin just nu gjorde att jag övergav etanolen denna tankning. Bilen gick rätt bra på etanolmappen med ändrat Req.fuel-värde men lite mappning här och där kan skadar inte.

Skriver keep up till mig själv och hoppas på lite mer garagetid framöver!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1697 skrivet: mars 19, 2009, 22:44:19 »
ja det höga etanolpriset gör att det inte är värt att tanka för dom hästar man kan få ut.. :(
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1698 skrivet: mars 19, 2009, 22:54:30 »
ja det höga etanolpriset gör att det inte är värt att tanka för dom hästar man kan få ut.. :(

Hoppas på något bättre förtjänst/mindre förlust då sommaretanolen E85 åter kommer till pumparna. Och när jag fått på en 3mm planad topp kan det bli högintressant med etanol igen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1699 skrivet: mars 19, 2009, 22:59:18 »
ja det höga etanolpriset gör att det inte är värt att tanka för dom hästar man kan få ut.. :(

Hoppas på något bättre förtjänst/mindre förlust då sommaretanolen E85 åter kommer till pumparna. Och när jag fått på en 3mm planad topp kan det bli högintressant med etanol igen..

är det nått fast datum när dom börjar med 85% igen?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1700 skrivet: mars 20, 2009, 14:33:59 »
är det nått fast datum när dom börjar med 85% igen?

Säkert, men jag har ingen koll.. får rapportera när jag finner ut datumet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1701 skrivet: mars 20, 2009, 15:34:19 »
Var ute och lapade lite sol nyss och passade på att mäta frigången på bilen i garageuppfarten.... kan sänka MAX 30mm med nuvarande däckdimension och avgassystem. Det som tar i först är bakre gaveln på mittendämparen. (KAT=främre dämpare, sen kommer mitten(original) & till sist slutljuddämparen.)
KAT:en är nästa sak som tar i. Detta trots att jag byggt avgassystemet så nära transaxelröret jag vågat, precis så man får in pekfingret lite i mellan.

Har aldrig tänkt maxsänka men lite kan ju vara bra för väghållningen och utseendet. Trots att det är en sleeper.
När jag tänker efter så är nog 30mm sänkning väldigt lagom  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1702 skrivet: mars 20, 2009, 16:20:30 »
30mm sänkning på din vore nog bra, då mister du inte sleeper stuket  :)

Och lite ska de nog skrapa i här och var  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1703 skrivet: mars 24, 2009, 21:12:05 »
Var ute och lapade lite sol nyss och passade på att mäta frigången på bilen i garageuppfarten.... kan sänka MAX 30mm med nuvarande däckdimension och avgassystem. Det som tar i först är bakre gaveln på mittendämparen. (KAT=främre dämpare, sen kommer mitten(original) & till sist slutljuddämparen.)
KAT:en är nästa sak som tar i. Detta trots att jag byggt avgassystemet så nära transaxelröret jag vågat, precis så man får in pekfingret lite i mellan.

Har aldrig tänkt maxsänka men lite kan ju vara bra för väghållningen och utseendet. Trots att det är en sleeper.
När jag tänker efter så är nog 30mm sänkning väldigt lagom  :)

Bekräftar ovanstående med en ny mätning (fångad på bild nedan).
När jag skottade av garagenedfarten efter senaste snöchocken så lämnade jag lite lätt packad snö och backade över där med 360:n.
Gick lätt se skrapmärkena efter ljuddämparen så det var bara att ta skjutmåttet och leta fram lägsta snödjupet  ;)
Skjutmåttet visade 35-40mm. Hade skottat helt rent för hjulen så att bilen inte skulle rida på snön.

Faktum kvarstår, MAX 30mm sänkning.  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1704 skrivet: mars 26, 2009, 06:38:39 »
Finurlig mätmetod! Borde även fungera med sand. Får försöka lägga den på minnet. :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1705 skrivet: mars 26, 2009, 19:47:07 »
Finurlig mätmetod! Borde även fungera med sand. Får försöka lägga den på minnet. :) /M

Hehe ja visst är man skadad!?
Men snön är ju praktisk för den städar bort sig själv så småningom..  :P
Annars funkar nog sand/jord finfint. Går även bra att parkera och krypa under och mäta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1706 skrivet: mars 26, 2009, 22:37:35 »
Haha gillar din mätning, bästa metoden hittils  ;D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1707 skrivet: mars 28, 2009, 15:38:13 »
Dom enklaste metoderna är dom bästa :) jag som tänkte plocka ner min 60 mm kommer bli väldigt tight på sina ställen då

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1708 skrivet: april 14, 2009, 22:15:02 »
En liten update.....

Sommardäck har åkt på och hyvlats av från sin hårda yta.. dock är dom klena.. 175-70-R13 spinner oftast då man försöker accelerera  på ettan. Utan att röra kopplingen..

En annan kul grej:
När jag köpte bilen i september 2003 så funkade inte backlyset. I min pessimistiska anda så tänkte jag att det var kontakten på växelspaken som gått sönder. Saknade inte backljuset så det blev aldrig av att jag kollade upp saken.
I fjol när motorbyte skedde såg jag att kontakten på växelspaken visst fungerade. Tänkte att då är det nog trasig lampa eller dålig kontakt i baklyktan som spökar. Undersökte det dock aldrig vidare.

NU har jag satt i två nya lampor (de gamla var urplockade av någon tidigare ägare), så nu har jag backljus för första gången på 5½ år!!  :o  :o  :o
Känns rätt lyxigt och bra faktiskt att se vart man backar nattetid  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1709 skrivet: april 14, 2009, 23:06:04 »
Haha, ja backlyset är bra i mörkret.

Har dom aldrig kollat det på besiktningen eller kör du obesiktat?  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1710 skrivet: april 14, 2009, 23:23:39 »
Haha, ja backlyset är bra i mörkret.

Har dom aldrig kollat det på besiktningen eller kör du obesiktat?  ;)

Backlyset är som sagt var lyx, behöver inte fungera trots att det sitter där. Med andra ord kollar dom det inte ens och klagar då inte heller.
Kanske annorlunda i Sverige mot i Finland?




Kom just upp från garaget: Har nu bytt "No name"-tändspolen jag kört med sen bytet från Renix till en av Biltemas svarta torra högeffektsspolar. Spolen är inkörd i GustavT/Freedos Snyggblåa 360 sen innan.

Ska bli spännande att se i morgon om nånting blev annorlunda. Hjälper det inte mot mina misständningar följer test med stift med litet eller stort gap samt uppföljning av oscilloskopmätning på dwell till tändspolen med mera.

Nu har jag kört upp två tankar bensin sen jag övergav etanolen. Första tanken låg på "vanliga" >2L milen.
Men senaste tanken som huvudsakligen körts i vårvärme blev 1.72L/mil istället. Ungefär så som jag minns att den förbrukade med original B200F med LU-jetronic i vår/sommarklimat på bensin.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1711 skrivet: april 14, 2009, 23:28:59 »
Har dom aldrig kollat det på besiktningen eller kör du obesiktat?  ;)
Backlyset är som sagt var lyx, behöver inte fungera trots att det sitter där. Med andra ord kollar dom det inte ens och klagar då inte heller.
Kanske annorlunda i Sverige mot i Finland?

Nej dom kollar inte om de fungerar i Finland.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1712 skrivet: april 15, 2009, 23:04:55 »
Har nu bytt "No name"-tändspolen jag kört med sen bytet från Renix till en av Biltemas svarta torra högeffektsspolar. Spolen är inkörd i GustavT/Freedos Snyggblåa 360 sen innan.

Ska bli spännande att se i morgon om nånting blev annorlunda. Hjälper det inte mot mina misständningar följer test med stift med litet eller stort gap samt uppföljning av oscilloskopmätning på dwell till tändspolen med mera.

Det funka!!  8)
Nu kunde jag varva ~5800rpm utan tändstörningar! Sen inträder nåt annat problem, gissar att det är ventilflyt. Det är som att köra in i en vägg (som häftigt varvstopp).

Skönt att det nu går att utnyttja nästan hela motorns register utan driftstörningar. Före bytet av tändspole gick det bara till ~3-3500rpm innan det började misstända då och då.

Men trots framgången är det väl bäst att slutföra felsökningen så man lär sig det här med dwell ordentligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1713 skrivet: april 15, 2009, 23:19:22 »
Bra att du äntligen hittat felet och fått bilen körbar :)
Jag tror inte du har ventilflyt vid 5800rpm :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1714 skrivet: april 16, 2009, 12:35:31 »
Jag tror inte du har ventilflyt vid 5800rpm :-\

Nej det har du nog rätt i.. ventilflyt är det beroende eller oberoende av belastning?

För släpper jag bara på gasen lite så varvar den vidare. Kanske är gnistan som sviker..  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1715 skrivet: april 16, 2009, 22:50:42 »
Jag tror inte du har ventilflyt vid 5800rpm :-\

Nej det har du nog rätt i.. ventilflyt är det beroende eller oberoende av belastning?

För släpper jag bara på gasen lite så varvar den vidare. Kanske är gnistan som sviker..  :-[

Nu när jag körde hem från jobbet "sent ikväll" (20:00) så var bilen kall och luften kall. Då fick jag tillbaka en del tändstörningar. Så det är nog på gränsen att biltema-tändspolen räcker till oxå. Verkar gå tyngre att göra jobbet då motorn är kall.

Något roligare: I morse före jobbet testade jag lite 0-100-mätningar med hjälp av laptopen och loggfunktionen i Megatune. Tiderna tog jag sen ut i efterhand med MegaLogViwer (programmet som läser/visar loggfilerna grafiskt med fina kurvor att titta på).

Första starten resulterade i för mycket hjulspinn (ett ensamt sträck i säkert 10 meter, max 60% öppet spjäll & 3,6s till uppväxlingen till 2an). Tid: 10.98s
Andra försöket gick bättre. Tid: 9.13
Tredje försöket backade upp nian trots lite mycket hjulspinn. Tid: 9.29

Roligt att gasa men rejäl antiklimax då man möter snuten precis efter repa 3!  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1716 skrivet: april 17, 2009, 06:59:13 »
Försökte klippa 8an nu på morgonen men efter en snabb titt i loggen av typ 6-7 repor verkar det inte blivit lägre tid än igår. Börjar bli biten och funderar på vad som måste till för en 8a  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1717 skrivet: april 17, 2009, 11:06:05 »
Släng ut allt som väger och inte är allt för jobbigt att ta bort så ska du någ se att 8an infinner sig. Va sa farbror polisen då eller tittade dom åt andra hållet?

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1718 skrivet: april 17, 2009, 16:00:25 »
Har nu bytt "No name"-tändspolen jag kört med sen bytet från Renix till en av Biltemas svarta torra högeffektsspolar. Spolen är inkörd i GustavT/Freedos Snyggblåa 360 sen innan.

Ska bli spännande att se i morgon om nånting blev annorlunda. Hjälper det inte mot mina misständningar följer test med stift med litet eller stort gap samt uppföljning av oscilloskopmätning på dwell till tändspolen med mera.

Det funka!!  8)
Nu kunde jag varva ~5800rpm utan tändstörningar! Sen inträder nåt annat problem, gissar att det är ventilflyt. Det är som att köra in i en vägg (som häftigt varvstopp).

Skönt att det nu går att utnyttja nästan hela motorns register utan driftstörningar. Före bytet av tändspole gick det bara till ~3-3500rpm innan det började misstända då och då.

Men trots framgången är det väl bäst att slutföra felsökningen så man lär sig det här med dwell ordentligt!

Vad har du för rotor i bilen? i min gamla 360 var det exakt likadant som du beskriver det med tvärstopp vid lite drygt 5500 RPM. Detta blev när jag bytte ut alla tänddelar och till en rotor med övervarvningsskydd....

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1719 skrivet: april 17, 2009, 17:40:44 »
kanske dags att byta till det heliga renixen?
peter körde ju 340+hk med renix i en turbo med etanol(?)

vet att du tycker det är kul med ms men det är ju lite kul när bilen funkar också  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!