Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817759 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1720 skrivet: april 17, 2009, 21:05:46 »
kanske dags att byta till det heliga renixen?
peter körde ju 340+hk med renix i en turbo med etanol(?)

vet att du tycker det är kul med ms men det är ju lite kul när bilen funkar också  ;)
NEJ renix har nog inte tändmapen optimerad för någon motor fast det fungerar bra i brist på mapbar tändning, men Frejs MS har rätt tändmap för Frejs motor bara han får det att fungera, problemet är ju troligen att han inte kan styra Dwell från MS.
Ett Vems och antagligen nyare MS har inbyggda tändstäg och kan styra tändspolarna direkt, så kanske det skulle vara läge att uppdatera till något modernare nu Frej  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1721 skrivet: april 17, 2009, 22:10:12 »
Släng ut allt som väger och inte är allt för jobbigt att ta bort så ska du någ se att 8an infinner sig. Va sa farbror polisen då eller tittade dom åt andra hållet?

Nä..vill ha mina säten och min inredning kvar.. får trimma mer istället, det är roligare  :P

Farbror blå hann inte se själva accelerationen och när jag mötte dem låg jag i typ 90-95 som tur var.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1722 skrivet: april 17, 2009, 22:11:28 »
Försökte klippa 8an nu på morgonen men efter en snabb titt i loggen av typ 6-7 repor verkar det inte blivit lägre tid än igår. Börjar bli biten och funderar på vad som måste till för en 8a  ;D

Nu är loggen analyserad ordentligt och körde inte fortare idag än igår. 9.3s som bäst idag.. och 10.8 som sämst  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1723 skrivet: april 17, 2009, 22:21:21 »
Vad har du för rotor i bilen? i min gamla 360 var det exakt likadant som du beskriver det med tvärstopp vid lite drygt 5500 RPM. Detta blev när jag bytte ut alla tänddelar och till en rotor med övervarvningsskydd....
Jag bytte oxå rotor och fick fel flera gånger hos Biltema. Så jag är säker på att jag har rätt nu. Kan varva "hur mycket som helst" bara jag inte belastar motorn fullt.

kanske dags att byta till det heliga renixen?
peter körde ju 340+hk med renix i en turbo med etanol(?)

vet att du tycker det är kul med ms men det är ju lite kul när bilen funkar också  ;)
Den är bytt för längesen. Och det jag minns från tiden med Renix är väl att det var lite struligt då med. Men minns inte på vilket sätt.
Tex. så gick bilen på 3 cylindrar när den var kall. Ibland i flera kilometer! Men det har inte hänt de senaste åren.
MS är kul och det funkar ju bra med rätt man bakom spakarna  ;D

NEJ renix har nog inte tändmapen optimerad för någon motor fast det fungerar bra i brist på mapbar tändning, men Frejs MS har rätt tändmap för Frejs motor bara han får det att fungera, problemet är ju troligen att han inte kan styra Dwell från MS.
Ett Vems och antagligen nyare MS har inbyggda tändstäg och kan styra tändspolarna direkt, så kanske det skulle vara läge att uppdatera till något modernare nu Frej  ;)
Jag kan visst styra Dwell från MS. Problemet är att tändmodulen jag använder inte bryr sig om det. På den tiden då jag köpte in tändsystemet var det precis det man "skulle ha" tillsammans med sitt MS. För då gick det inte styra dwell och tog man då en dum tändmodul som förväntade sig uppstyrning kunde den överhätta och brinna upp.

Men nu när man kan styra dwell så är det en dum modul man ska ha. Tvärtom alltså mot vad jag fick lära mig för nåt år sedan.

Inga problem att bygga om MS så att det funkar som VEMS ju, med COP eller vad man nu vill köra.
Men jag kommer träla vidare på den valda vägen ett tag till. Är det bara dwell som spökar så är det ju enkelt fixat. Byta modul och ställa dwell i MS.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1724 skrivet: april 18, 2009, 03:23:12 »
Jag kan visst styra Dwell från MS. Problemet är att tändmodulen jag använder inte bryr sig om det. På den tiden då jag köpte in tändsystemet var det precis det man "skulle ha" tillsammans med sitt MS. För då gick det inte styra dwell och tog man då en dum tändmodul som förväntade sig uppstyrning kunde den överhätta och brinna upp.

Men nu när man kan styra dwell så är det en dum modul man ska ha. Tvärtom alltså mot vad jag fick lära mig för nåt år sedan.

Inga problem att bygga om MS så att det funkar som VEMS ju, med COP eller vad man nu vill köra.
Men jag kommer träla vidare på den valda vägen ett tag till. Är det bara dwell som spökar så är det ju enkelt fixat. Byta modul och ställa dwell i MS.

Vad är det för modul man ska ha då? Förstås inte något som finns i parti och minut på skroten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1725 skrivet: april 18, 2009, 08:27:37 »
Jag kan visst styra Dwell från MS. Problemet är att tändmodulen jag använder inte bryr sig om det. På den tiden då jag köpte in tändsystemet var det precis det man "skulle ha" tillsammans med sitt MS. För då gick det inte styra dwell och tog man då en dum tändmodul som förväntade sig uppstyrning kunde den överhätta och brinna upp.

Men nu när man kan styra dwell så är det en dum modul man ska ha. Tvärtom alltså mot vad jag fick lära mig för nåt år sedan.

Inga problem att bygga om MS så att det funkar som VEMS ju, med COP eller vad man nu vill köra.
Men jag kommer träla vidare på den valda vägen ett tag till. Är det bara dwell som spökar så är det ju enkelt fixat. Byta modul och ställa dwell i MS.

Vad är det för modul man ska ha då? Förstås inte något som finns i parti och minut på skroten.

Den smarta modulen heter Bosch slutnummer 139 och den dumma heter 124. Den dumma är vanligare eller i allafall mindre åtråvärd så den svämmar nog över på skrotarna. Har för mig att den fanns på Volvo, nån saab kanske ford osv.

Ska se lite senare om jag inte har en lista över donatorbilar.
« Senast ändrad: november 27, 2009, 20:42:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1726 skrivet: april 18, 2009, 23:27:08 »
Försökte klippa 8an nu på morgonen men efter en snabb titt i loggen av typ 6-7 repor verkar det inte blivit lägre tid än igår. Börjar bli biten och funderar på vad som måste till för en 8a  ;D

Nu är loggen analyserad ordentligt och körde inte fortare idag än igår. 9.3s som bäst idag.. och 10.8 som sämst  ::)

Får du motorn att varva lite till så den gör 100+ på tvåans växel tror jag nog den kan göra 0-100 på under 8s  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1727 skrivet: april 19, 2009, 10:23:50 »
Försökte klippa 8an nu på morgonen men efter en snabb titt i loggen av typ 6-7 repor verkar det inte blivit lägre tid än igår. Börjar bli biten och funderar på vad som måste till för en 8a  ;D

Nu är loggen analyserad ordentligt och körde inte fortare idag än igår. 9.3s som bäst idag.. och 10.8 som sämst  ::)

Får du motorn att varva lite till så den gör 100+ på tvåans växel tror jag nog den kan göra 0-100 på under 8s  :)

Aha, kanske blir så om jag provar rallycrosskammen då, men hårdare ventilfjädrar är nog ett måste då om jag ska varva 6500++ Oavsett val av kamaxel.
Men först måste tändsystemet sorteras ut ordentligt så inga misständningar förekommer.
Glömt att skriva det men att byta till Bensin påverkade inte misständningarna. Annan tändspole gjorde ju stor skillnad men måste få 100% koll på detta med Dwell (uppladdningstiden av spolen) oxå. Måste ta mig tid att gå igenom detta snart..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1728 skrivet: maj 08, 2009, 23:23:53 »
Lyfter tråden lite.. tiden vill inte räcka till för bilen och då lite tid finnes däckar jag framför datorn istället >:(

Bilen försöker locka in mig i garaget dock.. nu lockade den med bensindoft, förmodligen läcker påfyllningen för doften kom efter senaste tankningen.

Hoppas på att flitens lampa snart åter lyser i denna tråd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1729 skrivet: maj 08, 2009, 23:52:46 »
Hoppas vi andra på också!  :D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1730 skrivet: maj 21, 2009, 01:26:59 »
Teenie Weenie update..

Håller mest på med frugans tvättstuga just nu. Spackla, slipa, måla måla måla måla, dra ny el osv.
Om orken räcker till för tvättstugeprojektet är det inte mycket kvar efter ett pass där. Men ikväll smet jag faktiskt in i verkstaden en sväng med  :P

Markerade rattspacern inför håltagning o gängning, se bifogad bild.
När jag får med den till jobbet och pelarborren blir den snart klar för montering.

Annars har jag inte gjort nåt kul, bara ställt ned tändningen 5° över hela registret. Spikade visst lite på hög belastning@lågt varv när jag bytte E85 mot BF95 utan att först mappa om tändningen  ::)
Men nu går den spikfritt igen, men tycker mig känna en ANINGENS lägre effekt i motorn nu. Får finjustera upp tändningen där det går. Eller köra Etanol istället  8)

Nåt jag önskar mig är en knacksensor eller någon manuell avlyssning för att detektera spikningar i motorn!
Just nu funkar det bäst med rutan nere samtidigt som man passerar en betongvägg/staket eller liknande som reflekterar spik-ljudet från motorn till mitt öra..
« Senast ändrad: maj 21, 2009, 01:30:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1731 skrivet: maj 21, 2009, 22:59:53 »
Markerade rattspacern inför håltagning o gängning, se bifogad bild.
När jag får med den till jobbet och pelarborren blir den snart klar för montering.

Idag, på min ärade blomsterbröllopsdag hann jag faktiskt med att borra hålen i rattspacern. Så nu är det bara lite gängning kvar  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1732 skrivet: maj 22, 2009, 00:55:19 »
Grattis!

Hoppas att det hanns med lite annan borrning också, dagen till ära ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1733 skrivet: maj 22, 2009, 06:52:30 »
Grattis!

Hoppas att det hanns med lite annan borrning också, dagen till ära ::)

 :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1734 skrivet: maj 22, 2009, 10:21:50 »
Grattis!  8)
och snygg spacer! :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1735 skrivet: maj 22, 2009, 23:38:14 »
Grattis!  8)
och snygg spacer! :)

Tack och tack,

det är jag som designat spacern men inte jag som svarvat den..

Ritningen kommer upp om nån skulle behöva nån gång.
Ska bara uppdatera den med senaste måtten. Finns bara som kladd - på jobbet - just nu.

Nöjd annars. Sitter bra men har inte provkört än pga. pomillen.
Nästan så jag skulle vilja prova att ha den ännu längre ut men isåfall blir det nog till att sätta en djup ratt på spacern. Nu har jag en platt ratt = 0mm djup = infästning i centrum av rattringen.

Bilder efter montering:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1736 skrivet: maj 22, 2009, 23:44:41 »
Verkar ju passa riktigt bra! Grattis. Självgjorda delar till bilen rockar!  :)

Och akta dig med pomillen  ;D
Nöjd annars. Sitter bra men har inte provkört än pga. pomillen.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1737 skrivet: maj 22, 2009, 23:58:13 »
Aldrig fel hem hemsvarvade aludelar i bilen - lagom rejsigt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1738 skrivet: maj 23, 2009, 00:14:09 »
Snyggt :D

Är pomillen för hög kan man få poblem med ambulanssinnet ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1739 skrivet: maj 23, 2009, 08:06:47 »
Tack alla  :D

Visst är det skitsnyggt och helkul med billet-grejer i alu, särskilt om det är hemgjort och man gjort det själv.

Tur att det sitter inuti bilen så det inte förstör original/sleeper-looken  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1740 skrivet: maj 28, 2009, 21:44:32 »
Var ute och handlade nyss och på vägen hem åkte jag förbi jobbet för att få med mig cykeln hem som jag lämnat där idag.

Trodde inte jag skulle få in mountinbike:n i 360:n men det gick, nästan. Bakluckan fick vara 2 dm öppen och ligga mot cykelns framdäck.

Otroligt häftigt avgasljud jag har, blev verkligen påmind om det under färden hem. Även att en bil med "racing"motor släpper ur sig racinggaser..

Luktar nu härligt gott  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1741 skrivet: maj 28, 2009, 23:26:33 »
Känner igen det där med avgaslukten - efter ett antal somrar på gamla motorcyklar så sitter den i stort sett permanent i huden...  ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1742 skrivet: maj 29, 2009, 05:08:52 »
Trodde inte jag skulle få in mountinbike:n i 360:n men det gick, nästan. Bakluckan fick vara 2 dm öppen och ligga mot cykelns framdäck.
Luktar nu härligt gott  8)
Vad fa##n! Har du inget takräcke? Det är ju vuxenpoäng att köra med last på taket. 360 har ju en riktigt takräckesoptimerad dropplist som går ända bak till...., har själv inte plockat av takräcket sedan jag "provmonterade" det i våras.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1743 skrivet: maj 29, 2009, 08:19:24 »
Hehe, satt takräcke på min röda jag hade förut. Farsan fick ta vinkelslipen och skära av det, hade väl setat där sedan bilen var ny, så det var orubbart :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1744 skrivet: maj 29, 2009, 17:58:01 »
Trodde inte jag skulle få in mountinbike:n i 360:n men det gick, nästan. Bakluckan fick vara 2 dm öppen och ligga mot cykelns framdäck.
Luktar nu härligt gott  8)
Vad fa##n! Har du inget takräcke? Det är ju vuxenpoäng att köra med last på taket. 360 har ju en riktigt takräckesoptimerad dropplist som går ända bak till...., har själv inte plockat av takräcket sedan jag "provmonterade" det i våras.

Hehe jodå jag har takräcke, men inget cykelfäste och har inte takräcket på normalt sett  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1745 skrivet: maj 29, 2009, 19:20:08 »
Vilken firmware kör du i ditt MS? Jag har precis uppdaterat till v.2.1 RC1, den har filterfunktioner på triggersignalen... Kan kanske vara något för dig om du fortfarande har problem med misständningar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1746 skrivet: maj 29, 2009, 20:50:36 »
Vilken firmware kör du i ditt MS? Jag har precis uppdaterat till v.2.1 RC1, den har filterfunktioner på triggersignalen... Kan kanske vara något för dig om du fortfarande har problem med misständningar...

Jag kör MS2 Extra 2.01

Men de där filterfunktionerna är inte de bara för wheeldecodern? Funkar de för mig som kör hallgivare i fördelaren?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1747 skrivet: maj 29, 2009, 22:42:07 »
De kanske bara gäller för wheeldecodern som du säger, har faktiskt inte kollat på det... :-[
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1748 skrivet: juni 08, 2009, 20:00:10 »
Igår blev det faktiskt lite mekat på 360:n.

Grabben och jag körde av avgassystemet vid skarven framför bakhjulet. Så jag var tvungen att köra in i garaget och svetsa lite..
Passade på att byta ett bakdäck som var totalt slutslicks  ::)

Nu ska jag ta nya tag i renoveringen av tvättstugan så den blir klar nån gång. Sen kanske det blir något mer tid åt bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1749 skrivet: juni 30, 2009, 22:09:58 »
Idag har jag beställt en bredbands lambdasond från skroten (suttit i Audi A6).  :)
Ska bli spännande att se om man kan bygga ihop den med JAW drivelektroniken.

Fick inte med kontakten som ska sitta i bilen så det blir väl hemmabygge.. som vanligt.

Har inte lött nåt på JAW än så förvänta er inga mappningshistorier här än på ett bra tag  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1750 skrivet: juli 01, 2009, 06:46:31 »
Härligt att höra att det går framåt, om än långsamt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1751 skrivet: juli 12, 2009, 23:05:59 »
Fick min sond efter 2 dagar (beställde en söndagkväll och den kom på tisdag morgon till utlämningsstället+ att de skicka SMS samtidigt) = Bra Service!

Om nån vet vad för bilmodell utöver Audi A6 som använder samma kontakt så får ni gärna skriva det här!

Bilder:

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1752 skrivet: juli 13, 2009, 16:26:16 »
Ser man på.

Är kontrollern ihopdlödd också?  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1753 skrivet: juli 13, 2009, 21:07:51 »
Glömde skriva att sonden kommer från en skrot uppåt landet och att den kostade 375kr +75kr frakt!

Nej har inte packat upp prylarna till kontrollern ens! Finns ingen tid just nu för sånt pill.. var längesen jag lyckades stänga av mitt bilintresse så här pass  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1754 skrivet: juli 15, 2009, 00:23:31 »
För att lyfta tråden och underhålla er lite visar jag en PS-bild från semestern på Öland....

Blöt kalksten går finfint att sladda omkring på.. körde nästan över min förmåga vid ett par tre tillfällen  ;D


Kul som bara den
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1755 skrivet: juli 15, 2009, 01:41:47 »
jasså ja det är roligt de hoppas du fick de trevligt...
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1756 skrivet: juli 15, 2009, 11:20:06 »
Knappt nå avundsjuk alls ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1757 skrivet: juli 15, 2009, 16:05:39 »
jasså ja det är roligt de hoppas du fick de trevligt...

Japp hela Ölandsvistelsen var trevlig, trots växlande väder. Men tur att det regnade när crosscarten skulle sladdas i allafall  :P

Knappt nå avundsjuk alls ;)
Som att köra 360 i regn, fast utan trafikregler och vindruta, stänkskärmar och sånt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1758 skrivet: juli 15, 2009, 19:54:58 »
Du verkar ha haft kul  ;D

Enda negativa är väl att man blir våt av regn  :P
Var den lika snabb som 360in också?  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1759 skrivet: juli 15, 2009, 21:32:39 »
Du verkar ha haft kul  ;D

Enda negativa är väl att man blir våt av regn  :P
Var den lika snabb som 360in också?  ;)

Ja crosscarten var "min" grej på semestern, sen blev det lådbilslandet och en smalspårig järnväg för äldsta sonens skull med. Samt massa glass, bad och lek.
Och grillat öl och slappande med frugan i förtältet om kvällarna.

Japp jag blev våt, var för lång för regnbyxorna så hela sittbrunnen plaskade till mina jeans men det var det värt  ;)
360:n är snabbare men känslan var nog att det gick fortare i crosscarten. Lite svårt att komma iväg för den spann oftast på höger bak när jag skulle få upp farten efter hårnålarna så just det påminde mig om 360:n....
Faan vad jag vill ha diffbroms/spärr på 360:n alltså! Idag var det blött + sliten asfalt och höger bak är slitet så jag kunde koppla loss han på 5ans växel i 50 utan nåt våld. Och bara gasa loss i samma hastighet på 4an.. Men får man loss den på båda då så är det crosscartskoj  8) Man får praktisera viktförflyttning så att båda hjulen får lika fäste och därmed spinner båda två.

KULLKE ge oss receptet på 240-diff i 360 snart!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.