Författare Ämne: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/11/06"  (läst 62572 gånger)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2013/12/31"
« Svar #80 skrivet: januari 01, 2014, 20:57:19 »

Slipat på motorfästet för lättare montering av extraktorgrenröret och för mer frigång.


Lackat 2.5" system.


Svetsat dit en extra lambdaanslutning då jag ska styra bilen på standard smallbandslambda och ha koll på värdet i bilen med hjälp av bredbandslambda då den inte är 100% pålitlig utan hänger sig i bland och då går bilen skit.

Bra jobbat men trist med den dåliga passformen på grenröret. Dom kostar ju en slant så man vill ju att dom ska passa bra direkt då.

Vars köpte du din innovate?
Kommer inte ihåg, kan hittat en billig företagsannons på blocket eller beställde jag från England eller USA sitter bredandslambda i alla mina bilar så har lite svårt att hålla koll på var jag köper dom då det är lite olika beroende på vad som blir billigast.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #81 skrivet: januari 02, 2014, 10:31:21 »
Snyggt med lackat avgas så man slipper ytrosten på svetsarna. Men du verkar köra ganska lång bit utan skarvar. Kanske funkar bra.

Men är det innovate-lambdan som hänger sig ibland? Låter ju inge vidare isåfall. Har länge varit sugen på en sån för att kunan flytta mellan bilarna som är intressant att mäta på.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #82 skrivet: januari 02, 2014, 17:42:03 »
Långt? Hade gärna byggt allt i ett stycke lite problem att montera det bara, men kanske hade gått om jag plockat bort stötdämparen bak.

Ska du bara flytta den mellan bilar funkar den bra, kan hänga sig typ 10s på 50mil men det vill man inte när man för hårt då bilen kan få alldeles för lite sås då.

Nu är det på plats i alla fall och låter mindre än innan.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #83 skrivet: januari 02, 2014, 19:40:48 »
På precis samma ställe fick jag slipa i motorfästet, så någon planeringsmiss har det nog blivit.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #84 skrivet: januari 02, 2014, 22:33:45 »
Jaså.. Trist att det är så. Men du hade fler innovate. Beter dom sig lika också? Innan jag läste detta så beställde jag faktiskt en bb-lambda idag. Blev 1560 så inte så farligt. Ska nu först ha den på 360n sen är det roligt att kolla på amazonen hur den går om man vill sätta på några roliga förgasare på den eller bara justera in su-arna rätt..

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #85 skrivet: januari 02, 2014, 23:40:28 »
Det behövdes knappast mycket för att få vevaxeln bra i balanseringen va?

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #86 skrivet: januari 03, 2014, 07:18:11 »
Jaså.. Trist att det är så. Men du hade fler innovate. Beter dom sig lika också? Innan jag läste detta så beställde jag faktiskt en bb-lambda idag. Blev 1560 så inte så farligt. Ska nu först ha den på 360n sen är det roligt att kolla på amazonen hur den går om man vill sätta på några roliga förgasare på den eller bara justera in su-arna rätt..

Innovate LC-1 använder jag i dom andra bilarna. Funkar bättre men data enheten har pajat på en.

Det behövdes knappast mycket för att få vevaxeln bra i balanseringen va?

Just jag hade tur, lämnade veven till en motortrimmare och han hade aldrig sätt en så bra vev. Men det kan vara jätte obalans i dom och svänghjulet och tryckplattan brukar oxå ha väldig obalans. Det är ju gjutna saker och saker som består av flera delar så obalans finns alltid om man inte balanseras och sen har du ju remhjulet och jätte brickan på den som har alldeles för stort hål för att kunna styra bra på bulten.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #87 skrivet: januari 03, 2014, 09:57:33 »
Timos extraktorgrenrör provmonterat.
Någon som haft problem med att montera detta extraktorgrenrör? Hade stora problem i dag när jag provmonterade, fick plocka bort alla pinbultar var av två gick av, sen måste jag slipa lite på motorfästet då det knappt är en mm spel där, även längre ner är det tajt kanske 4mm. Sedan pekar inte anslutningsbiten rakt bakåt utan lite upp till höger. Finns det tips på div hjälpmedel, modifieringar eller tillvägagångssätt så vill jag gärna höra.

Jag trodde centreringen av utgången på extraktorn var ok då jag påpekade detta efter provmontering av mitt rör som var prototyp nr3.
Mät gärna hur många mm. det avviker från transaxelrörets centrumlinje och ge feedback till Timos alternativt mig så att detta inte behöver upprepas.
Enligt gruppköpstråden var prototyp 4 centrerad i utgången men något låg. Här finns mått för dig att jämföra med:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1762.msg40707#msg40707

Pinnbultarna har jag bytt ut mot rostfri 6-kantsbult för att det ska bli smidigt vid montering/demontering.

Jag har också slipat av motorfästet lite för mer frigång likt din modifikation.
Men min teori angående dålig frigång mot motorfästet är att den typen av motorkuddar (original på B200F) sjunker ihop eller rättare sagt dras ut (motorn hänger ju i kudden på den modellen) och då hamnar motor allt närmare marken. Jag har pga. lathet shimsat upp mina motorfästen med 10mm stålplatta. Ska bygga om till vanlig gummibussning när rätt tillfälle kommer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #88 skrivet: januari 03, 2014, 10:57:38 »
Ok. ska se om jag har tid att mäta lite på det. Men man vet ju inte hur mycket det skulle skilja med nya kuddar, problemet var att det pekade upp mot axeln och åt höger om man står framför bilen så ett rakt rör längs axeln var helt omöjligt. Nu kan det ju vara så att mina kuddar är olika slitna eller något med.

Vanliga bult kanske är att föredra, vad har du för längd och kvalitet på dina Frej?
« Senast ändrad: januari 03, 2014, 11:26:21 av Sabelström »
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #89 skrivet: januari 03, 2014, 18:51:25 »
Skulle inte rekommendera att använda vanlig bult iställe för pinnbult i aluminium. Onödigt att nöta på gängorna och ha gängpaj efter några monteringar. Använd vanlig pinnbult med mässingmutter så fungerar det bra och länge.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #90 skrivet: januari 04, 2014, 20:37:33 »
Skulle inte rekommendera att använda vanlig bult iställe för pinnbult i aluminium. Onödigt att nöta på gängorna och ha gängpaj efter några monteringar. Använd vanlig pinnbult med mässingmutter så fungerar det bra och länge.  :)

Det har du ju rätt i, alternativet är väl insatsgänga i så fall.
Jag har dock klarat mig från gängpaj än men inte monterat mer än 2ggr.

Mässingsmutter?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #91 skrivet: januari 04, 2014, 20:41:32 »
Ok. ska se om jag har tid att mäta lite på det. Men man vet ju inte hur mycket det skulle skilja med nya kuddar, problemet var att det pekade upp mot axeln och åt höger om man står framför bilen så ett rakt rör längs axeln var helt omöjligt. Nu kan det ju vara så att mina kuddar är olika slitna eller något med.

Vanliga bult kanske är att föredra, vad har du för längd och kvalitet på dina Frej?

Att utblåset pekar uppåt kan ju inte ha med kuddarna att göra eftersom allt är bultat stumt ihop, dvs. grenrör, motor och sprängkåpa+transaxelrör bildar ju en enhet.
Samma sak med att det skulle peka åt höger. Går inte skylla på kuddarna.

Jag vet inte längden på mina bult men det går ju mäta hur långt pinnbultarna går in i en standardtopp och ta samma djup.
Kvaliteten är förhoppningsvis syrafast rostfritt, heter det A4?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #92 skrivet: januari 04, 2014, 22:24:56 »
volvo vevarna brukar sällan behöva nå extra balansering men som du sa, grejerna runtom kan behövas balanseras

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #93 skrivet: januari 04, 2014, 23:08:39 »
Läser man tex i Hynes så står det att kolvar får skilja 16g mina skiljde 2g så de var kanon med. Men kan ju även vara så att motorer från 940 har bättre balans än 240 med samma motor då det nästan kan skilja 20 år på samma motor.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/01"
« Svar #94 skrivet: januari 07, 2014, 17:48:20 »

Lite montering.


Upptäckte jag hade Mahle kolvar :)


Vev, stakar och kolvar på plats :)


Snart har saltvattnet gjort sitt.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/07"
« Svar #95 skrivet: januari 07, 2014, 21:27:05 »
Fina bilder =)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/07"
« Svar #96 skrivet: januari 09, 2014, 20:45:58 »

Den modifierade brickan till vevaxeln jag nämnde tidigare. Detta för att inte skapa obalans efter balansering.


Kamrem m.m. monterat i väntan på topp.


Oljefilter på plats.


Fördelare på plats.

Blev lite ändringar i planeringen med då original insuget inte skulle flöda tillräckligt enligt topp tillverkaren så jag har skaffat mig ett K-Jet insug och 16V spjällhus. Nu ska man bara modda så spridare och spjällhus passar.

Ev kanske man skulle försöka göra Luftmängdmätaren större, vet inte hur än men borde gå.

245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/09"
« Svar #97 skrivet: januari 09, 2014, 21:31:41 »
Nice.

LMM är nog svår att förstora, om du inte bygger nytt i ett avloppsrör typ och flyttar över spjället.

Vet inte om det går att bygga om med elektronik så att man kan köra med LuftMASSEmätare istället som på 740/940.
Eller ta hela sprutet från en sådan. Om du nu inte vill köra Megasquirt eller nåt annat sprut som kan köra med custom eller ingen LMM.

Det där remhjulet brukar ratas pga. att det är svårt att balansera nåt som är ihopvulkat med gummi. Eller om det var för att det möjligvis eventuellt skulle kunna haverera. Minns inte men har läst det här på forumet någonstans.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/09"
« Svar #98 skrivet: januari 10, 2014, 09:54:51 »
Borde gå att förstora LMM då det inte verkar vara el runt om. Man borde kunna öppna upp den och göra den oval och sedan montera eller svetsa dit en bit på läppen så det blir tätt. Vet dock inte hur lätt det är men tänkte hämta en på skroten och sätta slipen i.

Balanseringskillen är proffs på Volvo, han sa det är ingen fara så länge det är så fräscht gummi som i mitt (lite sprickor är det men är inget som märks) han har sätt riktigt dåliga som inte går att balansera.

245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/09"
« Svar #99 skrivet: januari 10, 2014, 16:49:29 »
Borde gå att förstora LMM då det inte verkar vara el runt om. Man borde kunna öppna upp den och göra den oval och sedan montera eller svetsa dit en bit på läppen så det blir tätt. Vet dock inte hur lätt det är men tänkte hämta en på skroten och sätta slipen i.

Balanseringskillen är proffs på Volvo, han sa det är ingen fara så länge det är så fräscht gummi som i mitt (lite sprickor är det men är inget som märks) han har sätt riktigt dåliga som inte går att balansera.

Okej låter bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/09"
« Svar #100 skrivet: januari 14, 2014, 19:53:11 »

Svänghjul lättat 3.5kg på plats.


228mm Lamell från 150hk Calibra och tryckplatta från Volvo 740 Turbo på plats.


Mässingsmuttrar M8 nyckelvidd 11mm till bubbla inhandlat till grenrör och insug, mycket lättare att få plats med 11 i stället för 13 nyckel.


K-Jet insug som ska modifieras.


Klyven luftmängdmätare i sytfte med att så hur dom ser ut och om det skulle finnas möjlighet att bredda dom för mer flöde.


Var på den lokala skroten och handlade lite bla denna vinge, funderar skarpt på att använda den i stället för den jag har nu som är modifierad och från början till en Opel Kadett. Eller om jag på något sätt gör så båda kommer till användning dock går det ju inte spackla i dessa gummivingar. Hade jag haft fler hade det nog blivit både front och bakspoiler av såna :)


245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #101 skrivet: januari 14, 2014, 20:08:02 »
Vars köpte du lamellen och tryckplattan och vad fick du ge för det? Skönt med lättat svänghjul =)

OfT: vi har liknande stereosystem.. Min förstärkare ser ganska snarlik ut men heter ka-56. Din verkar heta 87 eller 67? Riktigt bra tryck i dom här gamla stärkarna tycker jag iaf =)

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #102 skrivet: januari 14, 2014, 20:17:00 »
Vars köpte du lamellen och tryckplattan och vad fick du ge för det? Skönt med lättat svänghjul =)

OfT: vi har liknande stereosystem.. Min förstärkare ser ganska snarlik ut men heter ka-56. Din verkar heta 87 eller 67? Riktigt bra tryck i dom här gamla stärkarna tycker jag iaf =)

Lamellen köpte jag på http://www.bildelaronline24.se/valeo/7162796 för 550kr med frakt eller något men den har utgått, finns säkert billigt på andra ställen, här är lite info om den:
Diameter (mm): 225
Motorkod: C20XE
Tandantal: 24
Navprofil: 18,3x20,7

Tryckplattan vet jag inte var den kommer ifrån, var mannen som balanserade veven som skaffade den för 1000kr

Har ingen aning om stereon var något brorsan hade med sig och kopplade in men det låter i verkstaden i alla fall :)
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #103 skrivet: januari 14, 2014, 20:25:53 »

Lite 3"utv. saker från Volvo 960, inv. diameter 65mm.


Div 3" rör för att bygga bättre plenum till insuget.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #104 skrivet: januari 14, 2014, 20:43:23 »
Blir fint det där!

Roligt med LMM-ombyggnad och plenumbyggnad!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #105 skrivet: januari 15, 2014, 17:52:04 »
Blir nog inte lmm ombyggnad då jag fått nys om att bmw har större. Sen om man ska flytta över elektroniken eller ej vet jag inte.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #106 skrivet: januari 15, 2014, 18:17:35 »
Blir nog inte lmm ombyggnad då jag fått nys om att bmw har större. Sen om man ska flytta över elektroniken eller ej vet jag inte.
Det märks väl om du ska flytta över elektronik.. ifall de inte fungerar likvärdigt rent elektriskt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #107 skrivet: januari 15, 2014, 20:02:29 »
Jag tror dock dom funkar lika, men kan ju vara att den skickar annorlunda signal, men får pröva och se.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/01/14"
« Svar #108 skrivet: februari 01, 2014, 18:20:09 »

Luftmängdmätare BMW vs Volvo


Blir att plocka över allt det elektriska då det inte är samma.


Spjällhus 360 vs 960.


Rengörning av pump.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/01"
« Svar #109 skrivet: februari 01, 2014, 18:58:06 »
Fina jobb!
undrar hur mycket som skiljer på det elektriska i LMM, såg ju nästan lika ut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/01"
« Svar #110 skrivet: februari 01, 2014, 19:19:26 »
Fler kablar är det och tre anläggnings ytor i stället  för två och tror inte kabel anslutningen var exakt lika. Fjädern har också kannan spänning så får se om den som  sitter där går att använda.

Undra bara om motorn suger i sig lika mycket luft på full varv utan växel som när man kör för fullt. Är ju inte lätt att kolla hur mycket man behöver släppa eller spänna fjädern under tiden man kör.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/01"
« Svar #111 skrivet: februari 03, 2014, 09:53:57 »

Nya toppen:
Backcut på ventiler och säten,
Planad 2mm,
Portad insug & avgas,
Dubbla ventilfjädrar,
Nya tätningar,
Tystargummin,
KG 8 kam.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/03"
« Svar #112 skrivet: februari 11, 2014, 21:36:44 »
Härligt, här kommer det gå undan!

Och jag gissar på att motorn suger i sig mer luft när du belastar den men det kanske är känslan som luras.
Men det går i allafall åt mycket mer soppa då så rimligtvis ska det gå åt lika mycket mer luft!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/03"
« Svar #113 skrivet: februari 18, 2014, 11:42:58 »

BMW LMM med 360 elektronik, behöll BMW fjädern och kugghjulet. Fick släppa fjädern fyra steg för att få samma motstånd i fjädern vid 50% öppning av LMM:en. Hålbilden var inte den samma till kontaktstycket men det är ju plast så bara borra upp hålen, sen passade den inte kontakt stycket perfekt i hålet då 360 har 4-kant urgröpning och BMW 6-kant men det passade i hålet i alla fall och fick lägga lite packningsmassa runt i stället för att använda original gummit.

Har provkört med denna och den funkar kanon.


960 spjäll med TPS från 360. Fanns ingen plåtbricka att fästa i som passade, men där emot fanns det två plana ytor på rätt ställen att borra och gänga så den sitter bra.


245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/18"
« Svar #114 skrivet: februari 23, 2014, 12:21:10 »



Fått hem toppen från http://www.topplocksverkstan.se/


KG8 Kam.


Allt börjar hamna på plats. Dock fick jag inte bort pinbultarna till grenröret så vet inte inte hur jag ska få dit det igen. Kanske måste montera det innan jag får fast motorn i motorfästena.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #115 skrivet: februari 23, 2014, 12:33:23 »
Roligt att få skruva ihop allt igen =)

Lär ju gå bra den där sen =)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #116 skrivet: februari 23, 2014, 23:56:16 »
Intressant tråd. Gillar sugtrim även om det är lite dyrare.
Jag och några kompisar håller på planerar för att bygga en bil att köra med i Krutcupen. Lutar åt en sugtimad 360 eller en Clio Sport 2,0. Vi föredrar bakhjulsdrift och tror att vi kan komma till samma kostnad och vikt/effekt på båda. Vår tanke har hela tiden varit att köpa en 940 91-92 med B230FB men att även ta Lh2,4 och flytta över till 360in. Har inte hört så mycket bra om 360ins original motorstyrsystem... Har fått för mig att det också är Lh fast en äldre modell och sen Renix tändning.
Vad gjorde att du bestämde dig för att köra vidare på original styrsystemet? Antar att du övervägde andra alternativ också. Vi har även pratar om VEMS men det blir tidigast till nästa år isf.
Då våra planer är nästan samma som dina med vår motor och framförallt toppen (lite mer planad, 3mm) så tänkte jag fråga vad ni fick betala för att fixa toppen? Tycker det skiljer ganska mycket mellan olika firmor. Vi har en vass kam som ligger så det är planing, portning, slipa ventiler och säten som behöver göras. Som jag förstod så är det i princip de du har gjort med din topp. Vill du inte ta pris i tråden så skicka gärna ett PM.

Ska bli spännande att fortsätta följa den här tråden.
Riktigt trevligt bygge.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #117 skrivet: februari 24, 2014, 09:50:32 »
Hade oxå funderingar på ett komplett L.H 2.4 sen chippa och mappa men har läst på många ställen folk som har problem med att koppla in det pga avsaknad av hasighetssignal, har letat med ljus och lykta för att få detta bekräftat men folk säger fortfarande olika för vissa går det köra utan vissa kan inte, vissa säger den har betydelse andra inte.

Borde köra på megasquirt men då den förra bilen jag monterade det i bara står efter som jag verkar göra något fel när jag ställer in grundmappen, den startar och går som skit och saknar tomgång och lamdavärdet faldrar över hela sitt register. Och köpte 360n just för att jag satte megasquirt i bruksbilen och fick det aldrig att funka, gör inte samma misstag igen så vi prövar oss fram med original system.

Är dock sugen på att byta tändsystem ibland för att kunna ställa den mer.

Gav 8000 ink frakt och då hade jag bara en standard 531 topp utan kam så detta fick jag dör det priset:

Backcut på ventiler och säten,
Planad 2mm,
Lätt Portad insug & avgas,
Dubbla ventilfjädrar,
Nya tätningar,
Tystargummin,
KG8 kam,
Kamrem 1 kugg kortare,
Montering av kam.

Men orsaken till att det blev så billigt var att jag skulle fått toppen innan jul men blev div fördröjningar så har ingen aning om vad det kostar egentligen. Men närmare 1000kr blir frakt framåt tillbaka för det väger nästan 20kg.

Men priserna som var sagda från början var:
2000kr för planing 2mm, fräsa ventilsäten och slipa ventiler.
1000kr för montera och skimsa  kammen.
Sedan pris för kammen och fjädrar (KGs Katalog eller hemsida för dom priserna)
Så vad portning kostar vet jag inte.
Detta var på http://www.topplocksverkstan.se/ men skulle även kontakta
http://www.petersmotor.com/
http://www.spinkenmotors.se/
http://www.bengansracing.se/
http://www.kallebacksmotor.se/
http://www.overboostracing.se/
http://www.blencospeedshop.se/

Och höra vilket som skulle bli billigast.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #118 skrivet: februari 25, 2014, 01:06:28 »
Priset låter rimligt.

Får tacka för tipset om hastighetssignalen. Har inte läst om det tidigare. Bör ju gå att lösa ganska enkelt med en signal om den nu måste ha det. Blir att läsa på lite här. Vet du vart den tar signalen? Växellådan? Bakaxeln?

Klarar du dig utan att kunna programmera tändningen så finns ju hallgivarfördelarna från B230A ca 85-86 på 240 och 740? Dessa är lätta och hyffsat billiga och ställer dem gör man ju som vanligt med attvrida på fördelaren. Man kan även om man vill köra original slipa på hålen till svänghjulsgivaren så man sätter dit den lite "snett" då tror ju motorn att ÖD är så många grader tidigare.

Min plan med LH2,4 var att flytta givaren till svängningsdämparen fram på vevaxeln. Finns färdiga kit på KG för det men självklart inte till Renix då den kör 40-2 (eller vad det nu var för konstig indelning, det är också en stor anledning till LH och även för framtida bruk om det blir VEMS. Går att göra betydligt lättare svänghjul om man inte behöver met än startkrans och koppling.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« Svar #119 skrivet: mars 05, 2014, 11:47:59 »
Låter helt klart som ett alternativ att byta till b230A tändning, men frågan är vad jag kan koppla bort från renix utan att det blir problem, eller så kanske det inte blir problem alls. Om det nu är så att man inte får några problem men det vad är då fördelen med renix?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7