haha ja det var ju en uträkning man ska vara mattesnille för men förstår ungefärligt vad du menar
hehe jadu är väl inte allt för svårt.
Har man bara en kalkylator (kör med windows inbyggda när jag sitter på datorn) och man kan division så ska det inte vara några problem.
Kan försöka förklara lite bättre:
Det första jag gjorde var att räkna ut hur många kilogram som varje hästkraft måste släpa fram.
Sen räknade jag ut hur många kilogram varje hästkraft måste släpa fram ifall jag tar bort 100kg
Efter det tog jag sedan det önskvärda vikt/effekt-förhållandet och delade det med vikten jag kommer ha och då får jag fram hur många hästkrafter som behövs för att kompensera för den högre vikten.
Sen ändras ju vikt/effekt-förhållandet beroende på hur mycket bränsle man har i tanken, hur mycket spolarvätska man har i behållaren, hur mycket kylarvätska man har i kylsystemet, hur mycket olja man har i motorn och även hur mycket skräp och passagerare man har i bilen.
Tjänstevikten på bilen är ju bilen med alla vätskor fyllda till max, en förare på 75kg och bilen utrustad så som den rullade ut från fabriken.