ProjekttrådsintroduktionJa nu var det dags, ny bil, nya planer, ny ork, motivation och bättre ekonomi

Tyvärr lite sämre med tid, men man har ju helger av en anledning

Fick denna bil för det otroliga priset av 0kr, kostade dock diesel i A6an för att köra Kalix-Jokkmokk tur och retur och bensin i 360in Jokkmokk -> Kalix så tekniskt sett kostade bilen mig ca 1000kr.
Bilen är då en röd Volvo 360 GLT av årsmodell 1988 med 112hk B200E.
Den började livet som en Diplomat/Turist-bil enligt dekalen på bakrutan och dokument som följde med tillsammans med instruktionsboken.
Fått fram ägarhistorik från 2004 och uppåt och under den tiden har bilen ägts av äldre kvinnor runtomkring Jokkmokk.
Bilen har standard GLT-utrustning samt taklucka, econ-mätare, yttertempmätare och dragkrok.
FramtidsplanerTanken med bilen är att ta kunskaperna från 345-bygget men med tankesättet att inte komplicera saker i onödan (främst då det är dags för stadigare drivlina).
Har ej heller tänkt ha bråttom med detta projekt utan det får ta den tid det tar.
Även en tanke med bilen är att göra så mycket som möjligt bolt-on så bilen går att återställa till så gott som original om jag skulle vilja det i framtiden.
Bilen är tänkt att bli en sleeper. Den ska se ut så gott som en original 360 GLT förutom mindre detaljer som t.ex fälgar och toning.
Förklaringar till textformat:
GjortÄndringarVad har jag då för planer?Ja först och främst är det att fixa alla fel på bilen och få den besiktad.
Sen efter det förbättra väghållningen, komforten och prestandan i bilen.
Inte förrän B200-motorn eller kraftöverföringen inte längre håller ihop blir det att byta motor och bygga om till stadigare saker.
Ändrade planer, kommer spara alla original-delar innan dom körs sönder och bygga om till stadigare drivlina först
Det jag vet måste fixas än så länge är:Byta hjullager vä framByta reflektor vä framByta ytter styrled högerByta styrväxeldamask vänsterLaga rattlåsetByta tätningslist takluckaLaga dörrhandtagen i samtliga dörrar förutom höger bakdörr.Få öppnat vänster bakdörr, gått i baklås men handtaget är åtminstone helt.*Avklarat 2017*
OmbyggnationerKaross/Drivlina/Hjulupphängning:Nya stolsfästen och E46-framstolarFörstärka framvagn (likadant som på 345an) Ersatt 2019 med E36-framvagnPolyuretan-bussningar i bakvagn
Montera reaktionsstag vänster bakBMW E36 318 styrväxelOpel Omega B bakre krängningshämmareBMW E36 framnav och coiloversÄldre modell av krängningshämmare framBMW E36 framvagnVolvo 240-bakaxel i 360ins bladfjädrar och spacers till 5/120
Omsvetsad BMW-låda fram på motorn
Motor:B230 -91, renoverad med nya lager, kolvringar, packboxar och packningar530-topp, väldigt lätt bearbetad av mig självHårdare ventilfjädrar940-turbogrenrör planfräst och portad till T3-flänsKina-turbo, beskrivs som 430hp uppgraderingsturbo till Nissan RB20/RB251190cc flödesmatchade spridareIntercooler från Opel Frontera B*Färdigbyggd Sommaren 2018*
Ny Motor:OM604.910 från Mercedes C220D
Dieselmeken OM601-pump
GT30-kinaturbo
Opel Frontera B intercoolerMålet är 200hk+ och 400Nm+