Min 340 har haft trasigt rattlås sedan jag köpte den; för ett par veckor sedan gjorde jag ett ryck för att laga det.

Två varianter på demontering av skruvarna som håller rattlåset - borrat bort skallen på den ena och sågat ett spår i ändan på den andra och tagit en vanlig flatmejsel.

Den elektriska biten ser ut som på många VW och andra bilar och hålls fast av en liten stoppskruv, bara att skruva loss...

Sprinten som ska fjädra ut och låsa rattstången

Själva låskistan hålls fast av en liten sprint, jag filade ner lite försiktig på sidorna om den till dess jag kunde pilla ut sprinten med tång. Sedan är det bara att dra ut hela låskistan

Plasthatten på låskistan sitter med snäppfästen, pilla loss försiktigt!

Ingående delar i rattlåsmekanismen...

Själva låscylindern - dra ut den försiktigt ur kistan så att inte alla små bleck ramlar ur. Sätts de tillbaka fel passar inte nyckeln längre...

På min bil låg problemet här. Det övre vita plastblecket är fjäderbelastatat, det nedre sticker in i nyckelhålet och ska flyttas när man sticker in nyckeln och fjädra tillbaka när man dra ut den igen. Om den inte djädrar tillbaka kommer rattlåset inte kunna gå i vilket var problemet i mitt fall.

Rotorsaken i mitt fall var att anläggningsytorna mellan plastblecken blivit sliten (högra kanten på bilden) så att det blev en läpp istället för en rak kant. Det gjorde att det fjädrande blecket inte orkade trycka tillbaka det här blecket in i nyckelhålet utan allt fastnade.

Min lösning blev att tillverka ett nytt bleck (av aluminium då det var vad jag hade hemma); en stunds filande senare hade jag ett bleck med bra passform och betydligt slätare kanter som gled lätt...
Efter ihopmontering (samt naturligtvis smörjning) så fungerar det nu igen även om man ibland kan få vicka en liten smula för att den ska fjädra ut.