Författare Ämne: Kamaxlar i b19/b200  (läst 471 gånger)

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 16:01:16 »
Efter en liten diskussion i Facebook gruppen, angående vilka kamaxlar som sitter orginal i volvo motorerna i 340/360. Så tänkte jag att vi samlar det här.
Ni får fylla på med det ni vet.

Enligt Haynes handbok så har:
B19 finns med A kam och L kam.
B200e A kam
B200k L kam
B200F tas ej upp (men gissningar är på M kam)

Jag har sett A kam i b19 (skruvat ur en själv, oklart årsmodell), och Y kam i b200k (satt i min reservdelsbil -86)

I tråden på fb så skrev vissa att att de sitter A kam i b200f, som de själva skruvat ur.

Och dessa iakttagelser är intressanta tycker jag. Då det står en sak, men verkar vara en annan i verkligheten! Kanske varierar med årsmodell?
Ni som skruvat ur en del och kollat, fyll på här! Med vilken kam ur vilken motor och årsmodell. Vi håller oss till de motorerna som finns orginal i 340/360.  :)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2017, 16:42:00 »
De jag har skruvat med själv (som jag kommer ihåg)
B19A A-kam
B200E A-kam
B200F M-kam + 1 gång A-kam (är inte säker på att den inte var bytt då personen innan skruvat mycket med bilen)
« Senast ändrad: februari 28, 2017, 16:57:00 av ERMR »

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2017, 16:53:13 »
Hittade denna info (dock alla Volvo 8v ohc och inte bara 300 motorerna)

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
L-kam Lyft: 9,8, Duration: 252 (B19A, B200K)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B200F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare) (B230FB)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)
« Senast ändrad: februari 28, 2017, 20:50:06 av ERMR »

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2017, 18:02:45 »
Satt L-kam i min B19A -84
Satt M-kam i alla tre B200F jag har (en -87:a och 2st -88:or)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2017, 21:13:14 »
dendära kamdurationerna är helt goddag yxskaft, durationer vid olika loblyft  ::)

bifogar min lista där kammar går att jämföra med varandra! som dock bara är halvfärdig
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2017, 22:35:49 »
Är det så skaunejohan? Vet du va den listan är räknat på? Har du mätt upp din lista själv?

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2017, 23:45:06 »
Som det ser ut så stämmer värdena mot varandra ganska bra. Gissar att listan jag hittade är vid antingen 0 ventilspel eller vid rekommenderat ventilspel. Hittade inga uppgifter om det på savarturbo.

Men varför man vill mäta duration vid 0,05" eller 1,27mm förstår jag inte. Har svårt att tro att någon av dessa kammar skulle må bra av det ventilspelat. Det mest rättvisa är ju att mäta kamaxelen mot rekommenderat ventilspel då du får de värden som din motor får i verkligheten. Jag brukar gå lite lägre än Volvo rekommenderar, Volvo 0,4mm, jag brukar gå på 0,3-0,35, värdena är för kall motor. Då får man ytterligare lite lyft samt ökar durationen lite.

Förklara gärna vad som gör din lista bättre att jämföra med. Jag är alltid intresserad av att lära mig nya saker.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2017, 21:31:58 »
Är det så skaunejohan? Vet du va den listan är räknat på? Har du mätt upp din lista själv?

japp den listan har jag gjort själv efter uppmätta värden, väldigt tidskrävande....
Som det ser ut så stämmer värdena mot varandra ganska bra. Gissar att listan jag hittade är vid antingen 0 ventilspel eller vid rekommenderat ventilspel. Hittade inga uppgifter om det på savarturbo.

Men varför man vill mäta duration vid 0,05" eller 1,27mm förstår jag inte. Har svårt att tro att någon av dessa kammar skulle må bra av det ventilspelat. Det mest rättvisa är ju att mäta kamaxelen mot rekommenderat ventilspel då du får de värden som din motor får i verkligheten. Jag brukar gå lite lägre än Volvo rekommenderar, Volvo 0,4mm, jag brukar gå på 0,3-0,35, värdena är för kall motor. Då får man ytterligare lite lyft samt ökar durationen lite.

Förklara gärna vad som gör din lista bättre att jämföra med. Jag är alltid intresserad av att lära mig nya saker.

den listan stämmer verkligen inte, en del värden är vid 0,4mm loblyft , andra vid 0,75mm loblyft, några vid 0,50mm loblyft och vissa vid 0,55mm loblyft dvs ej jämförbara med varandra, jag håller på med listor vid 1mm loblyft och 0,5mm loblyft också, väldigt tidskrävande som sagt

det har absolut inget med ventilspel att göra, ha i åtanke att flödet från en ventil är minimalt vid 0,15mm ventillyft (ventilspel på 0,35mm och loblyft på 0,5mm) flödet är rätt lite även vid 2mm ventillyft och framförallt rampernas längd varierar rejält! detta betyder att två kamaxlar med samma duration vid 0,5mm kan ha rejält skilda karaktärer, största meningen med en lista är väl ändå att kunna jämföra olika kamaxlar med varandra och hur de påverkar motorkaraktären?

vid 1,27mm loblyft har man passerat ramperna vilket gör durationerna mer rättvisa i jämförelse mellan olika kamaxlar, lite samma effekt som man har vid 1.0mm loblyft, modernare kamaxlar eller sportigare kammar brukar ha kortare ramper och snabbare öppning på ventilerna

sen kan man studera ännu längre, vill man jämföra kamprofiler mellan olika motorer exempelvis stötstångsmotrer på jänkare eller gamla b18/b20 med volvos överliggande kamaxelprofiler får man återigen tänka vid vilket loblyft är durationerna mätta vid och vilken utväxling har vipparmen? exempelvis har många jänkare 050tum loblyft i sin duration och 1,6 i vipparm det betyder att durationen är mätt vid 2mm ventillyft om ventilspelet är hydraliskt eller 0

hoppas ni förstår annars så jag försöka förklara bättre
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Frellumstad

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Kamaxlar i b19/b200
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2017, 14:24:32 »
Y kam i B200k fra 84'
A kam i B200f jeg kjøpte, kun motor brukt. Usikkert om A står originalt i den.
_________________________
x  Volvo 244DL B21A `81
x Opel Corsa B 1.6 GSI '94
x Daihatsu Rocky 2.8TDI '93
x Opel Corsa B 1.5TD '93
    Mazda 3 2.0 skyactiv '15
    Volvo 360GL B200K`84
    Volvo 360GL B200K `87
    Mazda Demio 1.5i '98