Författare Ämne: B200f på etanol  (läst 13808 gånger)

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
B200f på etanol
« skrivet: augusti 25, 2019, 04:49:57 »
Vad behövs göras för att få en b200f att gå bra på etanol?
Har ingen erfarenhet av bränslesystemet i en 360 med fmotor.

Annars är det väl det vanlig receptet för en rödblockare?

Högre komp, plana toppen 3-4 mm
Mer soppa, större spridare?

Tänkte köra med en T-kam för att få mer bottenvrid och enligt kg ska detta vara den bränslesnålaste kammen att sätta i en sugis.

Är helt ute efter att få den så bränslesnål som möjligt utan att lägga ut en jäkla massa pengar.

Annars är väl nästa steg att sätta i ett mappbart sprut, men då skenar ju pengarna iväg fort.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: B200f på etanol
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2019, 18:14:29 »
Det bästa vore ett mappbart sprut eller ett LH2.4 då original LU-jetronic är väldigt dåligt, helt sjukt att en 360 med B200F drar lika mycket bränsle som en 740 med B230F.

Tror inte du behöver göra alls mycket för att kunna köra på E85, du kan testa tanka etanol utan modifikationer och se vad som händer.

Insprutningen är så pass dumt att det kör kallstartsprogrammet varje motorstart samt fetar på extremt mycket vid fullgas oavsett motortemp.

Hade bredbandslambda på en B230F med B200E LE-jetronic förra sommaren bara i någon dag innan turbon monterades, om jag inte minns fel så hade jag AFR 10 (lambda 0,68) vid fullgas och AFR 12 (lambda 0,81) i ca 30sek efter varje motorstart. Låg resten av tiden runt AFR 14 (lambda 0,95).
LU-jetronic bör vara lite bättre i alla fall då dom är lambdareglerade.
Körde på BF98.


För att optimera för E85 så vill du ha så högt kompressionsförhållande som möjligt utan spikningar och även vassare tändkurva.


Antar att varför du vill konvertera till E85 och få bilen så bränslesnål som möjligt för att spara pengar?
Jag anser inte det är värt det, dels så kommer du bli tvungen att byta precis alla bränsleslangar samt täta bränslefilterbyten i början och sen har vi ju då även problemet att starta bilen när det är kallare än +5°C :-X
Kommer även behövas tätare oljebyten eller se till att oftare köra längre sträckor (5mil+) för att få upp oljetempen över 80°C och hålla den där nog länge för att ånga bort all etanol som åker förbi kolvarna vid kallstart.

En riktlinje vid E85-konvertering är att man måste ge 30-40% mer bränsle för att bilen ska gå lika bra.
Säg då 30% mer bränsle per mil.
Och bilen drar 1L/mil blandad körning på bensin den drar då 1,3L/mil blandad körning på E85.
1L BF95 kostar i dagens läge 15,53kr
1L E85 kostar i dagens läge 11,98kr
Prisskillnaden blir 3,55kr/L

Bränslekostnaden per mil blir då:
BF95= 15,53Kr/L*1L/mil = 15,53kr/mil i endast bränslekostnad.
E85 = 11,98Kr/L*1,3L/mil = 15.574kr/mil i endast bränslekostnad.

Det visar sig då att det faktiskt blir dyrare att köra på E85 än på bensin :o
Lägg då till kostnaden för konvertering/optimering för E85 samt tätare oljebyten så ser du att det blir mycket dyrare att köra E85 än BF95 och med E85 får du även på köpet mycket svårare att starta bilen vid kallare temperaturer.


Har själv kört E85 i min gamla Volvo 345 med B23A när jag var fattig student, men då var det faktiskt mer värt eftersom E85 kostade då runt 10kr/L och bensin runt 15kr/L, inte som nu när E85 kostar runt 12kr/L och bensin runt 16kr/L.
Lösningen med kallstart vart en 1,5L spolarvätskebehållare med BF95 i och en knapp i kupén så man sprutade in lite bensin precis innan man startade motorn. Inte brandsäkert och blev nog egentligen ganska dyrt då spolarpumpen pajade med jämna mellanrum och bensinen ångade bort av värmen i motorrummet.

Så här i efterhand så hade det faktiskt varit billigare med en skattebefriad diesel-VW som bruksbil och köra 300-serie som nöjesbil på helgen.



Sammanfattningsvis så rekommenderar jag att du ser till att bilen går optimalt med BF95 istället för att E85-konvertera.
Bör gå att sänka förbrukningen till vettigare nivåer om man ser till att motorn är välservad, inga bromsar ligger på och att den får korrekt bränsleblandning, lambda 0,8 räcker gott vid fullast och lambda 1-1,05 vid dellast samt tomgång.

Bästa sättet att sänka förbrukningen vore nog faktiskt att antingen sätta större bakhjul eller byta till en växellåda/diff med högre utväxling, bästa diffen sitter i B200K-modellerna och har 3,27:1 om jag inte minns fel vilket sänker motorvarvet till ca 2500rpm vid 110km/h istället för 3000rpm som original 3,64:1.
Dom varvar onödigt mycket dessa bilar, en B200 är en stark motor för en så pass lätt bil som en 300a.
« Senast ändrad: augusti 27, 2019, 18:16:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75