Snygg bild och fusk med gamla nackstödet som inbjuder till inspirerad inspelad körning
Tack, jo man kan få snygga bilder med olika kameravinklar ändå tog jag bara bilden lite snabbt och när jag kollade på den i datorn så var ju bilden riktigt snygg
Ja gamla nackstödet är grejjer det, inte det skönaste men perfekt att hänga "gorillan" på
RIKTIGT bra bild! Man ser de småå dammkornen väl på nocken
Jag blir bara mer och mer nöjd med kameran för varje bild jag tar, det är riktigt enkelt att få bra bilder. Kan till och med välja om jag vill fokusera på t.ex en skruv och sen håller kameran kvar fokuset där så länge skruven fortfarande finns i bilden
Oj vad billigt det var nu/fortfarande. Mitt färdiglödda MS2.2 gav jag 1800 för begagnat i Sverige när jag köpte det år 2004.
Skulle jag köpa ett idag skulle jag nog lägga till lite för att få MS2 V3.0 pga. bättre processor med stöd för några bra att ha-funktioner samt det bättre kretskortet.
Jo det var riktigt billigt, blev förvånad med tanke på att beggade MS2.2 går runt 2200kr här i Sverige, och då är det endast boxen som man får med inget annat.
Till Megasquirt ska det vara ett helt vanligt relä, inte ett dyrt special bränslepumpsrelä som på 360 med insprutning original.
Härligt kostar inte många kronor ett vanligt slutande relä
(34,90kr/st på biltema)
Vet inte hur det är med din Hot-spark. Eller jo, Megasquirts sensoringång (tändtriggern) kopplas till minuspolen på tändspolen. Tror det funkar på brytarsystem med men man kanske behöver nån extra komponent om signalen behöver filtreras på något sätt. Läs på.
Ok. Jag har inte kommit fram till om jag kan använda Hot-spark'en som vevlägesgivare men vissa verkar kunna använda brytarspetsen till det men har inte hittat nån som beskriver hur man gör för att koppla in det. För att bara styra bränsle kan jag ta rpm-signal från tändspolen iaf.
Alla tempgivare går att använda, du skriver in värdena för dem i Megasquirt.
Spjällägesgivaren funkar inte då det ska vara av steglös potentiometertyp och inte av/på kontakt (som klickar) som på B200/B230.
Volvo 850 har en som är lämplig, även Ford Scorpio V6 vilket jag använder.
Härligt då är inte det något problem
Ja då får jag leta på skroten/säljes-trådar efter spjällägesgivare. Passar den från Scorpio direkt på spjället eller måste man modifiera lite för att få dit den?
Och anledningen till att inte använda LH är att du vill mappa själv?
Japp, det känns som att det går att få det mer optimalt än att bara koppla in ett LH och för att det är en riktigt bra sätt att verkligen lära sig hur en motor fungerar.
Vilken gammal gratislaptop som helst funkar att mappa med! Tänk på att få USB till seriell adaptrar fungerar väl. Bäst är dator med riktig com-port.
Vad trevligt, min laptop har en COM-port så det är ju perfekt
Väldigt inspirerande, själv läste jag på i ca 1 år innan jag vågade ta steget och köpa ett Megasquirt.
Ville löda själv men hittade färdiglött och testat kort vilket kändes tryggt. Men man får mycket bra kunskap om man bygger själv vilket man får ta igen senare vid en eventuell felsökning/moddning av kortet.
Ja jag har läst på lite från och till sen i våras och försökt hitta bra fakta. Har blivit ett antal sena kvällar med att läsa på om MS. Och har ju tid att läsa på ännu mera om det fram till dess att jag har sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett MS.
Jo tänker lite så jag också att det blir lättare att reparera/uppgradera senare om man byggt ihop boxen själv.
Nog är det en del att pilla med, men väldigt kul!
Otroligt bra kabelpiska by the way.. Nice att de kunnat skriva ut funktionerna på varje liten sladd!!
Själv har jag använt B200F original parallellt med en custom Frej piska för funktioner som inte fanns i originalhärvan.
Ja det ska ju vara en del att pilla med så man inte blir så rastlös av att bara sitta vid datorn och läsa om alla andras pillande
En stor del till att jag inte tycker det verkar så svårt att koppla in allt, har man bara ett lättläst elschema och rätt färger på kablarna så är det inga problem att koppla in saker (inte för mig iaf). Det blir ju inte svårt att plocka ut MSet om man vill det när man har endast sprutet på en kabelhärva.
Ok, det låter som mycket pill att skarva in sig på originalhärvan.
Tror jag lagt ned ca 3500kr ink. MS kretskortet för 1800kr samt tändsystem med fördelare, tändspole, tändmodul. Finns en sammanställning om man tittar in på MS-länkarna i första sidan av min projekttråd.
Ja det är ju inte så värst mycket pengar egentligen, inte med tanke på att om du inte längre vill ha sprutet så kan du säkert få tillbaka alla pengar vid försäljning.
Jo ska kika in i din projekttråd igen, hann inte göra det igårkväll då tiden flög iväg efter att läsande på megasquirt-forumet och megamanual
Har du tiden och vill lära dig och förstå kortet så absolut att du skall löda. Och som du säger så är ju en lödstation något att satsa på för framtiden! Du får ju den "gratis" om du lägger tiden att löda själv
Och som jag skrev ovan så tycker jag att du ska satsa på MS2 V3.0
Jo det blir ju som en engångs-utgift som "betalar av sig själv" för varje gång man använder den.
Jo kom fram till att det är lika bra att lägg 800kr extra på att få ett MS2 V3.0 då det verkar vara färdigt med alla funktioner jag kan tänkas behöva
Roligt detta för en MS-frälst! Men inte tänker du trycksätta förgasaren sen om du skall köra turbo? Vore ju ett väldans slöseri beroende på vad du skall använda ditt MS till istället. Med turbo så blir väl funktionerna och möjligheterna med MS ännu större morot!
Nä inte blir det förgasarturbo om det blir MS, men turbobygge får vänta till 2014 om det blir MS 2013 så man hinner lära sig sprutet och hinner spara ihop pengar till turbogrejjer. Sen går det ju att ladda mera tryck med MS och få en bättre optimerad turbo-mapp, förgasaren klarar bara av att leverera soppa för 0,5bar på BF95/98 och då måste nålen slipas så pass mycket att det är precis så man inte riskerar gashäng vid fullgas (för att nålen åker utanför munstycket och ställer sig på kanten). Så på E85 kanske det bara klarar av att leverera soppa för 0,3bar
MS går det att ladda 1,5bar med inbyggda MAP-sensorn, men man måste ha spridare som räcker till men det är inga stora problem att få tag i.
Skriver för sakta, nu hann du skriva mera
Hehe
Ser att du kommit fram till väldigt kloka saker, som val av komponenter samt att köra bara bränsle först!
En DB9 kabel kan du löda själv men knappast värt tiden
Jo det blir som enklast att köra bränsle först, mindre saker att hålla koll på tills man kan systemet lite bättre.
Nä är verkligen inte värt att löda en själv. Men min farsa jobbar med att sälja datorer och program och support m.m till företag så en finns säkert åtminstone tiotals kablar som jag kan få ta
Som du redan läst så måste turbomotorer ha en särskild lufttempgivare eftersom variationerna i temperaturen är så snabba.
Medan en sugmotor kan ha en vattentempgivare som lufttemp. Så kör jag. Men om du ska köra turbo senare så kan du skaffa sådan tempgivare direkt så är det klart.
Ok, det låter bra det. Finns det någon bil man kan plocka en sådan tempgivare ifrån eller är det lika bra att beställa en från diyautotune när det förmodligen blir att beställa MS?