Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 861064 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #560 skrivet: september 25, 2012, 23:07:52 »
Om du har sett en orginalhatthylla så är den vikbar på mitten,  om man inte har denna delning blir det otroligt tight att få in lite större prylar i bakluckan, tänk dig mellan överkanten på bakplåten och upp till nederkanten på rutan i stängt läge, så stor blir springan ifall man har en hatthylla som ej går att vika. Kan vara bra att ha i bakhuvudet så man slipper stå och svära varje gång man ska in med något större i bak på  bilen.

Angående materialvalet så vet jag inte men det känns som att plexi har en förmåga att svikta lite väl mycket kanske? Men det är ju bara åka till biltema och testa hur flexibel den är.

Jo nog förstår jag att man behöver ha den vikbar för att få in större saker, men de få gånger jag behöver få in större saker så plockar jag ur hela hyllan istället.

Var och kände på den tidigare idag och jag vet faktiskt inte, finns risk att den kommer hänga i mitten. Men kom precis på att man kan ju staga upp med något om så är fallet, till exempel med några pvc-rör på undersidan.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #561 skrivet: september 25, 2012, 23:15:22 »
ja det stämmer den går ju att styva upp, sen har man väll inte så mycket vikt på den om du inte tänkte ha värsting basarna monterade i hatthyllan

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #562 skrivet: september 25, 2012, 23:19:19 »
ja det stämmer den går ju att styva upp, sen har man väll inte så mycket vikt på den om du inte tänkte ha värsting basarna monterade i hatthyllan

Nä kommer bara vara insynsskydd, tänker inte lägga några grejjer på den för jag vill inte att något flyger i skallen på mig ifall man möjligtvis skulle krocka.

Vill kunna ha basen i bagaget utan att oroa mig över att någon idiot ska få för sig att göra inbrott.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #563 skrivet: september 25, 2012, 23:29:41 »
ja det är ju skönta att slippa oroa sig,  har haft inbrottsförsök en gång, eller någon har varit och brytit på nykelhålet på förardörren så det är mer äggformat än en springa  >:( , dock skrattade jag gott åt att idioterna inte kollat bakluckan som var öppen, hade bara varit och krypit in och öppnat dörrarna den vägen

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #564 skrivet: september 25, 2012, 23:36:03 »
ja det är ju skönta att slippa oroa sig,  har haft inbrottsförsök en gång, eller någon har varit och brytit på nykelhålet på förardörren så det är mer äggformat än en springa  >:( , dock skrattade jag gott åt att idioterna inte kollat bakluckan som var öppen, hade bara varit och krypit in och öppnat dörrarna den vägen
Jo riktigt skönt att slippa oroa sig över det, men man oroar sig ändå. Speciellt att bli påkörd när man är ute i trafiken för många verkar ha riktigt svårt att se min bil, speciellt dem som kör BMW och Audi av nyare årsmodell. Vet inte hur många gånger folk har varit nära att köra på mig, förstår inte att det kan vara så svårt att se en blå bil ???

Inte kul när folk (eller om man kan kalla idioterna för folk) som tror att man kan bara kan ta andras egendom >:(
Ja, men dem är som sagt idioter så man blir inte förvånad ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #565 skrivet: september 26, 2012, 14:06:23 »
Tog fram min andra förgasare som jag tror är en AT-förgasare för att gå igenom den.

Blev tvungen att borra upp nålventilen för den var bytt till en 2mm (man såg att någon varit och skruvat på den). Så borrade upp ventilen till 2,5mm som den ska vara i AT-förgasarna.

Sen tog jag lös choken och kollade om det såg något annorlunda ut där än på Trycksätta stromberg-guiden på Sävar Turbo (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249) men det verkar se likadant ut.

Och kollade även så att allt verkar fungera, och det verkar som det så.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #566 skrivet: september 26, 2012, 14:07:14 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« Svar #567 skrivet: september 29, 2012, 11:51:17 »
Tog en närbild på en kamnock för en skoluppgift (ska analysera en komponent och svara på frågorna varför dem har valt just det materialet, gjort just den vinkeln m.m)
Blev riktigt nöjd med bilden så måste ju lägga upp den i tråden :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Vad behövs för Megasquirt?
« Svar #568 skrivet: oktober 01, 2012, 20:41:45 »
Kollade runt lite efter Megasquirt och hittade att DIY-Autotune tar 157$ (1029SEK med dagens valutakurs) för ett MS1 V2.2. Ett paket som man får löda ihop själv alltså.
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirti-programmable-efi-system-pcb22-kit-black-case-p-128.html

Ett MS2 V3.0 kostar 278$ (1816SEK med dagens valutakurs)
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html

Ett färdiglött MS3 V3.57 kostar 545$ (3561,58SEK) så det är långt utanför min budget.

Så antingen MS1 eller MS2.
Och sen även en kabelpiska för enkelhetens skull. Går på 85$ (555,48SEK)
http://www.diyautotune.com/catalog/1239-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-43.html

Sen tillkommer så klart alla andra grejjer dvs:
Huvudrelä
Bränslepumpsrelä
Bränslepump
Bränslefilter (plåtfilter som brukar sitta på insprutare)
Insug för insprutning
Insugsspjäll
Fuelrail
BTR
Spridare
Smalbandslambda
Vevlägesgivare (går det att använda min Hot-sparksenhet till det? Eller går det ens att använda ett brytarspetssystem till det?)
Insugstempgivare
Vattentempgivare (Går det att använda original som sitter i toppen?)
Spjälllägesgivare (Går det att använda den som sitter på B230F-spjället?)

Tänkte i så fall ta hela insprutningssystemet från en B230F och istället för LH2.4-systemet koppla in MS1 eller MS2.
Och måste ju även fixa en returledning på något sätt, antingen få tag i bränsletank från en 360 med insprutning eller fixa en anslutning på originaltanken, eller bara göra som en av mina vänner som stoppade i en V8 i sin 240, där drog han returen till tankavluftningen (känns väl så där halvseriöst).

Men om det blir att göra så här så kommer turbobygge att få vänta tills ekonomin hämtat sig och man hunnit lära sig mappa ordentligt. En bärbar dator att mappa med har jag iaf så det blir ingen extra kostnad (En Dell Latitude D810 bör vara tillräcklig för att mappa med).


Som ni ser, många frågor men är väldigt intressanta grejjer då det var mkt billigare än jag trodde. Har ju ganska mycket ledig tid när jag går skola, bör väl gå att knåpa ihop en box på en vecka eller två?

Verkar inte vara så värst mycket saker som ska kopplas in om man kollar på kopplingsschemat till kabelpiskan.
http://www.diyautotune.com/images/msharness/mswiring.png


Säg till om det är något givare eller något jag glömt, behöver veta vilka grejjer som behövs så man kan kolla upp ungefär vad kostnaden blir totalt och sen börja smala ihop lite delar.
Och svara gärna på mina frågeställningar :)

Edit:
Hittade att det till och med fann färdiglött MS1 V2.2 för 256$ (1672,96SEK). Men är det värt att lägga isf 600SEK extra på en färdiglödd box istället för att spendera ett X antal timmar att löda ihop en box själv.
« Senast ändrad: oktober 01, 2012, 20:49:36 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
är nog rätt så pilligt, när jag har kollar på farsans box så ser det trångt och pilligt ut mellan lödningarna

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
är nog rätt så pilligt, när jag har kollar på farsans box så ser det trångt och pilligt ut mellan lödningarna
Ja nog är det ju pilligt, men en bra lödstation, bra belysning och sån här liten lödställning med förstoringsglas så borde det inte vara allt för svårt. Fast då kostar ju en bra lödstation runt 500kr, men då har man ju en bra lödstation i många år framåt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Vilka givare behövs för MegaSquirt?
« Svar #571 skrivet: oktober 01, 2012, 23:56:18 »
Kommit fram till att ett MS2 V3.0 är det som är mest prisvärt.

Så det som jag behöver från DIYAutotune är:
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html
http://www.diyautotune.com/catalog/839-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-477.html

Det blir 345$ + 46,55$ i frakt.
Totalt 391,55$ = 2558,78SEK

Sen är det alla tillbehör som behövs så blir nog att samla ihop tillbehören först, skulle inte bli förvånad om min farsa har en DB9-kabel på sitt jobb som jag kan ta, slipper man ju betala 5,50$ för en kabel.
Men bränslepump, insug, spjäll, spjällägesgivare och sånt behövs också, hittade iaf att det verkar som att B23-tempgivarn funkar ifall man ställer in rätt värden i MS. Funderar även om det skulle funka med B23-tempgivare som insugstempgivare? Hitta på diyautotune att dem säljer en tempgivare som enligt dem funkar som både kylvätsketempgivare och insugstempgivare. (endast för sugmotorer, för turbomotorer rekommenderas en annan som bara ska funka som insugstempgivare)

Kommit fram till att i början blir det att köra enbart bränsle och ta rpm-signal från tändspolen så man lär sig mappa bränsle delen först. Sen när man kan det så blir det att styra tändning också, därför blir valet MS2 v3 då det har tändnings-funktionen färdigt vad jag förstått.

Men får se hur långt in i framtiden det blir MegaSquirt, förhoppningsvis inte allt för långt. Efter jul kanske man har pengar till det så kan man pilla in sprutet till våren/sommaren. Måste bara lösa returledningen på något enkelt sätt, känns lite sådär att svetsa i bränsletanken.

Och när man har pengar till det blir det att regga med MS, fram till dess får jag byta tillbaka till förgasaren och gömma undan MS-kablarna vid bes, är ju ändå bara en gång vartannat år.



Allt för mig ikväll, god natt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Bild på kamerafästet
« Svar #572 skrivet: oktober 02, 2012, 00:22:26 »
Här kommer en bild på mitt otroligt avancerade kamerafäste ::)

Snygg bild och fusk med gamla nackstödet som inbjuder till inspirerad inspelad körning  :D

Tog en närbild på en kamnock för en skoluppgift (ska analysera en komponent och svara på frågorna varför dem har valt just det materialet, gjort just den vinkeln m.m)
Blev riktigt nöjd med bilden så måste ju lägga upp den i tråden :)

RIKTIGT bra bild! Man ser de småå dammkornen väl på nocken  :o

Kollade runt lite efter Megasquirt och hittade att DIY-Autotune tar 157$ (1029SEK med dagens valutakurs) för ett MS1 V2.2. Ett paket som man får löda ihop själv alltså.
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirti-programmable-efi-system-pcb22-kit-black-case-p-128.html

Ett MS2 V3.0 kostar 278$ (1816SEK med dagens valutakurs)
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html

Ett färdiglött MS3 V3.57 kostar 545$ (3561,58SEK) så det är långt utanför min budget.

Så antingen MS1 eller MS2.
Och sen även en kabelpiska för enkelhetens skull. Går på 85$ (555,48SEK)
http://www.diyautotune.com/catalog/1239-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-43.html

Oj vad billigt det var nu/fortfarande. Mitt färdiglödda MS2.2 gav jag 1800 för begagnat i Sverige när jag köpte det år 2004.
Skulle jag köpa ett idag skulle jag nog lägga till lite för att få MS2 V3.0 pga. bättre processor med stöd för några bra att ha-funktioner samt det bättre kretskortet.

Citera
Sen tillkommer så klart alla andra grejjer dvs:
Huvudrelä
Bränslepumpsrelä
Till Megasquirt ska det vara ett helt vanligt relä, inte ett dyrt special bränslepumpsrelä som på 360 med insprutning original.

Citera
Vevlägesgivare (går det att använda min Hot-sparksenhet till det? Eller går det ens att använda ett brytarspetssystem till det?)
Vet inte hur det är med din Hot-spark. Eller jo, Megasquirts sensoringång (tändtriggern) kopplas till minuspolen på tändspolen. Tror det funkar på brytarsystem med men man kanske behöver nån extra komponent om signalen behöver filtreras på något sätt. Läs på.

Citera
Vattentempgivare (Går det att använda original som sitter i toppen?)
Spjälllägesgivare (Går det att använda den som sitter på B230F-spjället?)
Alla tempgivare går att använda, du skriver in värdena för dem i Megasquirt.
Spjällägesgivaren funkar inte då det ska vara av steglös potentiometertyp och inte av/på kontakt (som klickar) som på B200/B230.
Volvo 850 har en som är lämplig, även Ford Scorpio V6 vilket jag använder.

Citera
Tänkte i så fall ta hela insprutningssystemet från en B230F och istället för LH2.4-systemet koppla in MS1 eller MS2.
Och anledningen till att inte använda LH är att du vill mappa själv?

Citera
Men om det blir att göra så här så kommer turbobygge att få vänta tills ekonomin hämtat sig och man hunnit lära sig mappa ordentligt. En bärbar dator att mappa med har jag iaf så det blir ingen extra kostnad (En Dell Latitude D810 bör vara tillräcklig för att mappa med).
Vilken gammal gratislaptop som helst funkar att mappa med! Tänk på att få USB till seriell adaptrar fungerar väl. Bäst är dator med riktig com-port.

Citera
Som ni ser, många frågor men är väldigt intressanta grejjer då det var mkt billigare än jag trodde. Har ju ganska mycket ledig tid när jag går skola, bör väl gå att knåpa ihop en box på en vecka eller två?
Väldigt inspirerande, själv läste jag på i ca 1 år innan jag vågade ta steget och köpa ett Megasquirt.
Ville löda själv men hittade färdiglött och testat kort vilket kändes tryggt. Men man får mycket bra kunskap om man bygger själv vilket man får ta igen senare vid en eventuell felsökning/moddning av kortet.

Citera
Verkar inte vara så värst mycket saker som ska kopplas in om man kollar på kopplingsschemat till kabelpiskan.
http://www.diyautotune.com/images/msharness/mswiring.png
Nog är det en del att pilla med, men väldigt kul!
Otroligt bra kabelpiska by the way.. Nice att de kunnat skriva ut funktionerna på varje liten sladd!!
Själv har jag använt B200F original parallellt med en custom Frej piska för funktioner som inte fanns i originalhärvan.


Citera
Säg till om det är något givare eller något jag glömt, behöver veta vilka grejjer som behövs så man kan kolla upp ungefär vad kostnaden blir totalt och sen börja smala ihop lite delar.
Tror jag lagt ned ca 3500kr ink. MS kretskortet för 1800kr samt tändsystem med fördelare, tändspole, tändmodul. Finns en sammanställning om man tittar in på MS-länkarna i första sidan av min projekttråd.

Citera
Edit:
Hittade att det till och med fann färdiglött MS1 V2.2 för 256$ (1672,96SEK). Men är det värt att lägga isf 600SEK extra på en färdiglödd box istället för att spendera ett X antal timmar att löda ihop en box själv.
Har du tiden och vill lära dig och förstå kortet så absolut att du skall löda. Och som du säger så är ju en lödstation något att satsa på för framtiden! Du får ju den "gratis" om du lägger tiden att löda själv  :)
Och som jag skrev ovan så tycker jag att du ska satsa på MS2 V3.0

Roligt detta för en MS-frälst! Men inte tänker du trycksätta förgasaren sen om du skall köra turbo? Vore ju ett väldans slöseri beroende på vad du skall använda ditt MS till istället. Med turbo så blir väl funktionerna och möjligheterna med MS ännu större morot!



Skriver för sakta, nu hann du skriva mera  ;D

Kommit fram till att ett MS2 V3.0 är det som är mest prisvärt.

Så det som jag behöver från DIYAutotune är:
http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-programmable-efi-system-pcb30-kit-black-case-p-119.html
http://www.diyautotune.com/catalog/839-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-477.html

Det blir 345$ + 46,55$ i frakt.
Totalt 391,55$ = 2558,78SEK

Sen är det alla tillbehör som behövs så blir nog att samla ihop tillbehören först, skulle inte bli förvånad om min farsa har en DB9-kabel på sitt jobb som jag kan ta, slipper man ju betala 5,50$ för en kabel.
Men bränslepump, insug, spjäll, spjällägesgivare och sånt behövs också, hittade iaf att det verkar som att B23-tempgivarn funkar ifall man ställer in rätt värden i MS. Funderar även om det skulle funka med B23-tempgivare som insugstempgivare? Hitta på diyautotune att dem säljer en tempgivare som enligt dem funkar som både kylvätsketempgivare och insugstempgivare. (endast för sugmotorer, för turbomotorer rekommenderas en annan som bara ska funka som insugstempgivare)

Kommit fram till att i början blir det att köra enbart bränsle och ta rpm-signal från tändspolen så man lär sig mappa bränsle delen först. Sen när man kan det så blir det att styra tändning också, därför blir valet MS2 v3 då det har tändnings-funktionen färdigt vad jag förstått.

Ser att du kommit fram till väldigt kloka saker, som val av komponenter samt att köra bara bränsle först!
En DB9 kabel kan du löda själv men knappast värt tiden ;)

Som du redan läst så måste turbomotorer ha en särskild lufttempgivare eftersom variationerna i temperaturen är så snabba.
Medan en sugmotor kan ha en vattentempgivare som lufttemp. Så kör jag. Men om du ska köra turbo senare så kan du skaffa sådan tempgivare direkt så är det klart.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Bild på kamerafästet
« Svar #573 skrivet: oktober 02, 2012, 10:07:50 »
Snygg bild och fusk med gamla nackstödet som inbjuder till inspirerad inspelad körning  :D
Tack, jo man kan få snygga bilder med olika kameravinklar ändå tog jag bara bilden lite snabbt och när jag kollade på den i datorn så var ju bilden riktigt snygg :)
Ja gamla nackstödet är grejjer det, inte det skönaste men perfekt att hänga "gorillan" på :P

Citera
RIKTIGT bra bild! Man ser de småå dammkornen väl på nocken  :o
Jag blir bara mer och mer nöjd med kameran för varje bild jag tar, det är riktigt enkelt att få bra bilder. Kan till och med välja om jag vill fokusera på t.ex en skruv och sen håller kameran kvar fokuset där så länge skruven fortfarande finns i bilden :)

Citera
Oj vad billigt det var nu/fortfarande. Mitt färdiglödda MS2.2 gav jag 1800 för begagnat i Sverige när jag köpte det år 2004.
Skulle jag köpa ett idag skulle jag nog lägga till lite för att få MS2 V3.0 pga. bättre processor med stöd för några bra att ha-funktioner samt det bättre kretskortet.
Jo det var riktigt billigt, blev förvånad med tanke på att beggade MS2.2 går runt 2200kr här i Sverige, och då är det endast boxen som man får med inget annat.

Citera
Till Megasquirt ska det vara ett helt vanligt relä, inte ett dyrt special bränslepumpsrelä som på 360 med insprutning original.
Härligt kostar inte många kronor ett vanligt slutande relä :D (34,90kr/st på biltema)

Citera
Vet inte hur det är med din Hot-spark. Eller jo, Megasquirts sensoringång (tändtriggern) kopplas till minuspolen på tändspolen. Tror det funkar på brytarsystem med men man kanske behöver nån extra komponent om signalen behöver filtreras på något sätt. Läs på.
Ok. Jag har inte kommit fram till om jag kan använda Hot-spark'en som vevlägesgivare men vissa verkar kunna använda brytarspetsen till det men har inte hittat nån som beskriver hur man gör för att koppla in det.  För att bara styra bränsle kan jag ta rpm-signal från tändspolen iaf.

Citera
Alla tempgivare går att använda, du skriver in värdena för dem i Megasquirt.
Spjällägesgivaren funkar inte då det ska vara av steglös potentiometertyp och inte av/på kontakt (som klickar) som på B200/B230.
Volvo 850 har en som är lämplig, även Ford Scorpio V6 vilket jag använder.
Härligt då är inte det något problem :)
Ja då får jag leta på skroten/säljes-trådar efter spjällägesgivare. Passar den från Scorpio direkt på spjället eller måste man modifiera lite för att få dit den?

Citera
Och anledningen till att inte använda LH är att du vill mappa själv?
Japp, det känns som att det går att få det mer optimalt än att bara koppla in ett LH och för att det är en riktigt bra sätt att verkligen lära sig hur en motor fungerar.

Citera
Vilken gammal gratislaptop som helst funkar att mappa med! Tänk på att få USB till seriell adaptrar fungerar väl. Bäst är dator med riktig com-port.
Vad trevligt, min laptop har en COM-port så det är ju perfekt :D

Citera
Väldigt inspirerande, själv läste jag på i ca 1 år innan jag vågade ta steget och köpa ett Megasquirt.
Ville löda själv men hittade färdiglött och testat kort vilket kändes tryggt. Men man får mycket bra kunskap om man bygger själv vilket man får ta igen senare vid en eventuell felsökning/moddning av kortet.
Ja jag har läst på lite från och till sen i våras och försökt hitta bra fakta. Har blivit ett antal sena kvällar med att läsa på om MS. Och har ju tid att läsa på ännu mera om det fram till dess att jag har sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett MS.
Jo tänker lite så jag också att det blir lättare att reparera/uppgradera senare om man byggt ihop boxen själv.

Citera
Nog är det en del att pilla med, men väldigt kul!
Otroligt bra kabelpiska by the way.. Nice att de kunnat skriva ut funktionerna på varje liten sladd!!
Själv har jag använt B200F original parallellt med en custom Frej piska för funktioner som inte fanns i originalhärvan.
Ja det ska ju vara en del att pilla med så man inte blir så rastlös av att bara sitta vid datorn och läsa om alla andras pillande ;)
En stor del till att jag inte tycker det verkar så svårt att koppla in allt, har man bara ett lättläst elschema och rätt färger på kablarna så är det inga problem att koppla in saker (inte för mig iaf). Det blir ju inte svårt att plocka ut MSet om man vill det när man har endast sprutet på en kabelhärva.
Ok, det låter som mycket pill att skarva in sig på originalhärvan.

Citera
Tror jag lagt ned ca 3500kr ink. MS kretskortet för 1800kr samt tändsystem med fördelare, tändspole, tändmodul. Finns en sammanställning om man tittar in på MS-länkarna i första sidan av min projekttråd.
Ja det är ju inte så värst mycket pengar egentligen, inte med tanke på att om du inte längre vill ha sprutet så kan du säkert få tillbaka alla pengar vid försäljning.
Jo ska kika in i din projekttråd igen, hann inte göra det igårkväll då tiden flög iväg efter att läsande på megasquirt-forumet och megamanual :)

Citera
Har du tiden och vill lära dig och förstå kortet så absolut att du skall löda. Och som du säger så är ju en lödstation något att satsa på för framtiden! Du får ju den "gratis" om du lägger tiden att löda själv  :)
Och som jag skrev ovan så tycker jag att du ska satsa på MS2 V3.0
Jo det blir ju som en engångs-utgift som "betalar av sig själv" för varje gång man använder den.
Jo kom fram till att det är lika bra att lägg 800kr extra på att få ett MS2 V3.0 då det verkar vara färdigt med alla funktioner jag kan tänkas behöva :)

Citera
Roligt detta för en MS-frälst! Men inte tänker du trycksätta förgasaren sen om du skall köra turbo? Vore ju ett väldans slöseri beroende på vad du skall använda ditt MS till istället. Med turbo så blir väl funktionerna och möjligheterna med MS ännu större morot!
Nä inte blir det förgasarturbo om det blir MS, men turbobygge får vänta till 2014 om det blir MS 2013 så man hinner lära sig sprutet och hinner spara ihop pengar till turbogrejjer. Sen går det ju att ladda mera tryck med MS och få en bättre optimerad turbo-mapp, förgasaren klarar bara av att leverera soppa för 0,5bar på BF95/98 och då måste nålen slipas så pass mycket att det är precis så man inte riskerar gashäng vid fullgas (för att nålen åker utanför munstycket och ställer sig på kanten). Så på E85 kanske det bara klarar av att leverera soppa för 0,3bar :-\ MS går det att ladda 1,5bar med inbyggda MAP-sensorn, men man måste ha spridare som räcker till men det är inga stora problem att få tag i.

Citera
Skriver för sakta, nu hann du skriva mera  ;D
Hehe ;)

Citera
Ser att du kommit fram till väldigt kloka saker, som val av komponenter samt att köra bara bränsle först!
En DB9 kabel kan du löda själv men knappast värt tiden ;)
Jo det blir som enklast att köra bränsle först, mindre saker att hålla koll på tills man kan systemet lite bättre.
Nä är verkligen inte värt att löda en själv. Men min farsa jobbar med att sälja datorer och program och support m.m till företag så en finns säkert åtminstone tiotals kablar som jag kan få ta 8)

Citera
Som du redan läst så måste turbomotorer ha en särskild lufttempgivare eftersom variationerna i temperaturen är så snabba.
Medan en sugmotor kan ha en vattentempgivare som lufttemp. Så kör jag. Men om du ska köra turbo senare så kan du skaffa sådan tempgivare direkt så är det klart.
Ok, det låter bra det. Finns det någon bil man kan plocka en sådan tempgivare ifrån eller är det lika bra att beställa en från diyautotune när det förmodligen blir att beställa MS?
« Senast ändrad: oktober 02, 2012, 10:12:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=8004040

Visst är det denna som är TPS (spjällägesgivare)? Heter spjällhuskontakt på bildelsbasen ???
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
http://www.ebay.com/itm/Megasquirt-4-cylinder-install-kit-/120988044861?pt=Race_Car_Parts&hash=item1c2b730e3d&vxp=mtr
Hittade detta kit på ebay.

Innehåller:
2st 30A Relän
1st Säkringshållare med 5A säkring
4st Spridarkontakter för Bosch-spridare med "pigtails" dvs med sladdar som sticker ut som man kan skarva på.
1st GM Style Kylvätsketempgivare
1st GM Style IAT givare med "pigtail"
1st 6' (feet) Vacuumslang
1st T-koppling för vacuumslang
1st 3-sladds Smalbandslambda
1st Lambda-mutter

allt för 55$ + 17,88$ frakt =
72,88$ (479,55kr)

Skulle det vara värt att köpa ett sådant "kit" sedan när det ska kopplas MegaSquirt?


Fan, mitt sug efter ett MegaSquirt blir bara större och större. Måste jag spräcka min "leksaksbudget" redan i höst ???

Och inte blir suget mindre av att kolla YouTube-videos på "MegaSquirtade" bilar heller, såg en B20 sugis med MS gick helt sjukt mjukt och fint (för att vara B20, gick typ lika mjukt och fint som en original B230F :o).


Edit:
Nä nu ska jag gömma mig under täcket och längta efter att montera vinterdäcken :)
Ska även sälja min VX3-kam till en polare som kör 945a med B230FD (116hk) och kommer hjälpa han montera den, men blir säkert jag som får göra 99% av jobbet då han inte är så jätte motorkunnig men han vill åtminstone lära sig :)

Har gjort en affär med mackanvga på en K-kam istället för det låter som att registret med den kammen är mer lik det register jag vill ha, i värsta fall får A-kammen monteras tillbaks igen om jag inte blir nöjd med K-kam. Det är då inga problem att få sålt trimdelar till andra motorintresserade så man iaf går plus-minus-noll.

Av någon underlig anledning tycker jag att bilen helt plötsligt bara går bättre och bättre för varje gång jag kör med den, men kan vara för att jag bara kör max 2-3ggr per vecka. Känns inte som att den tvekar lika mycket när man trycker fullt, så antingen har förgasaroljan på något sätt blivit tjockare eller så får den mera soppa än tidigare :S Jag har då inte ändrat något på förgasaren sen jag bytte motor så jag har inte gjort något.
« Senast ändrad: oktober 03, 2012, 00:57:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Ett ms låter inte helt fel! Och vill man ha bra med effekt så är det bra skit;) det tkr jag du verkligen ska satsa på!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ett ms låter inte helt fel! Och vill man ha bra med effekt så är det bra skit;) det tkr jag du verkligen ska satsa på!
Jo det verkar ju vara bra grejjer till ett bra pris, mycket roliga funktioner och så.
Känns som att det nog blir ett MS om det inte kommer några oväntade uppgifter. Och 1,5Bar laddtryck med original map-sensorn räcker gott åt mig, TD04H-13C turbon jag har liggandes klarar ändå bara runt 1-1,2bar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Bild på kamerafästet
« Svar #578 skrivet: oktober 04, 2012, 01:03:10 »
Citera
Kan till och med välja om jag vill fokusera på t.ex en skruv och sen håller kameran kvar fokuset där så länge skruven fortfarande finns i bilden :)
Oj vad praktiskt! Blir vansinnig på min Nikon D40 som aldrig fokuserar på den fokuspunkt (3st) som jag vill!

Citera
Härligt kostar inte många kronor ett vanligt slutande relä :D (34,90kr/st på biltema)
Precis

Citera
Ok. Jag har inte kommit fram till om jag kan använda Hot-spark'en som vevlägesgivare men vissa verkar kunna använda brytarspetsen till det men har inte hittat nån som beskriver hur man gör för att koppla in det.  För att bara styra bränsle kan jag ta rpm-signal från tändspolen iaf.
Det är ju samma triggeringång man använder men man kan sätta lite olika komponenter eller bygla om för att filtera signalen beroende på källan.
Men en Hot-spark borde ju vara bäst om den har någon utgång för att trigga annat.

Citera
Ja då får jag leta på skroten/säljes-trådar efter spjällägesgivare. Passar den från Scorpio direkt på spjället eller måste man modifiera lite för att få dit den?
Ingen jag sett passar bolt on men ett plattjärn som adapter för ett annat bultmönster var vad jag behövde göra. Har bild på det någonstans får leta, är mer än 8 år sedan..  :o

Citera
Ok, det låter som mycket pill att skarva in sig på originalhärvan.
Jag slaktade en originalbox och tog kontakten från den och byggde en adapterbox mellan MS och original härva med snabbkontakt så det blev plug n play. Men sen dess har jag byggt till och om så mycket så nu är det inte det längre. Men i början pluggade jag bara ur MS och pluggade i Jetronic och körde till besiktningen.
Nu kör jag MS dolt och det har gått hittills. Men det var nära när besiktningsmannen hittade en vakumslang med lite läck på och drog i den och märkte att motorns varvtal hängde med. Så hade inte Jetronic gjort pga lite variationer i Vakuum som inte ens mäts av originalboxen  ;D


Citera
Ok, det låter bra det. Finns det någon bil man kan plocka en sådan tempgivare ifrån eller är det lika bra att beställa en från diyautotune när det förmodligen blir att beställa MS?
Ingen aning faktiskt men nån modernare turbobil borde ha lufttempgivare som funkar.

Annars får du väl köpa det där Ebay-kitet. Enda jag funderar på är om du inte kan hitta/få en lambdasond billigt hemikring för då blir det ju genast mer onödigt att köpa från Ebay. Lambdan lär vara det dyraste i kitet. Sen givarna. Men har för mig att jag fick köpa vattentempgivare på skroten billigt med tillhörande kontakt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Bild på kamerafästet
« Svar #579 skrivet: oktober 04, 2012, 07:40:15 »
Citera
Kan till och med välja om jag vill fokusera på t.ex en skruv och sen håller kameran kvar fokuset där så länge skruven fortfarande finns i bilden :)
Oj vad praktiskt! Blir vansinnig på min Nikon D40 som aldrig fokuserar på den fokuspunkt (3st) som jag vill
Jo, har inte riktigt testat ordentligt men utan att fota/filma så verkar fokuset följa bra. Det är bara om punkten man fokuserar på hamnar utan för bild som kameran tappar bort den.

Citera
Citera
Härligt kostar inte många kronor ett vanligt slutande relä :D (34,90kr/st på biltema)
Precis

Citera
Citera
Ok. Jag har inte kommit fram till om jag kan använda Hot-spark'en som vevlägesgivare men vissa verkar kunna använda brytarspetsen till det men har inte hittat nån som beskriver hur man gör för att koppla in det.  För att bara styra bränsle kan jag ta rpm-signal från tändspolen iaf.
Det är ju samma triggeringång man använder men man kan sätta lite olika komponenter eller bygla om för att filtera signalen beroende på källan.
Men en Hot-spark borde ju vara bäst om den har någon utgång för att trigga annat.
En Hot-spark har bara två sladdar, en plus och en minus. Plussen skarvar man på tändspolens plus och minus skarvar man på tändspolens minus.
Det är två delar i enheten, den som sladdarna går in i och sen ringen som man sätter på fördelaraxeln. I ringen sitter det 4st magneter, en för varje tändpuls.
Så jag vet inte om den fungerar på samma sätt som en hallgivare, om den gör det så måste den gå att använda för som vevaxelgivare/rpm-signal och sedan trigga tändningen efter den via MS på samma sätt som man gör med hallgivare. Läste i MS-delen här på forumet att 240 med b230k och b230f ska ha en fördelare med hallgivare.

Citera
Citera
Ja då får jag leta på skroten/säljes-trådar efter spjällägesgivare. Passar den från Scorpio direkt på spjället eller måste man modifiera lite för att få dit den?
Ingen jag sett passar bolt on men ett plattjärn som adapter för ett annat bultmönster var vad jag behövde göra. Har bild på det någonstans får leta, är mer än 8 år sedan..  :o
Ok, låter inte som alltför komplicerat så länge spjällaxeln passar i spjällägesgivaren. Göra en adapter av en liten plåtbit är inga problem.

Citera
Citera
Ok, det låter som mycket pill att skarva in sig på originalhärvan.
Jag slaktade en originalbox och tog kontakten från den och byggde en adapterbox mellan MS och original härva med snabbkontakt så det blev plug n play. Men sen dess har jag byggt till och om så mycket så nu är det inte det längre. Men i början pluggade jag bara ur MS och pluggade i Jetronic och körde till besiktningen.
Nu kör jag MS dolt och det har gått hittills. Men det var nära när besiktningsmannen hittade en vakumslang med lite läck på och drog i den och märkte att motorns varvtal hängde med. Så hade inte Jetronic gjort pga lite variationer i Vakuum som inte ens mäts av originalboxen  ;D
Ok, såg det när jag läste igenom din tråd. Synd att du hade så lite bilder på MS-installationen. Skulle vilja se bilder på hur allt är kopplat i motorrummet och var du gömt undan boxen.
Jo är väl inte så svårt att glida igenom med MS, det ser ju fortfarande nästintill original. Det är isf om dem nyss besiktat en 360 och kommer ihåg hur alla slangar och sladdar gick i den bilen.
Hehe, då måste du blivit lite nervös när besiktningsmannen började rycka i vakuumslangen ;D

Citera
Citera
Ok, det låter bra det. Finns det någon bil man kan plocka en sådan tempgivare ifrån eller är det lika bra att beställa en från diyautotune när det förmodligen blir att beställa MS?
Ingen aning faktiskt men nån modernare turbobil borde ha lufttempgivare som funkar.

Annars får du väl köpa det där Ebay-kitet. Enda jag funderar på är om du inte kan hitta/få en lambdasond billigt hemikring för då blir det ju genast mer onödigt att köpa från Ebay. Lambdan lär vara det dyraste i kitet. Sen givarna. Men har för mig att jag fick köpa vattentempgivare på skroten billigt med tillhörande kontakt.
Ok, får leta på google om det är någon turbobil som har en lämpligt givare.

Ja en lambda inkl grenrör från en B230F kan jag få tag i för 100kr, alternativt köpa hela motorn för 1000kr. Komplett B230F, men 1000kr känns lite väl dyrt när det bara är insug, spridare, fuelrail, btr, spjäll och lambdasond som behövs. Elsystemet är redan utslitet så får inte tag i några kontakter till spridarna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
http://www.hot-spark.eu/docs/Installing-Hot-Spark-Bosch.pdf
Sida 7. Där finns det en bild på hur man kopplar in Hot-Spark'en på en MSD-tändningsdosa (elr vad fan de heter)

Och på sidan 8 så visar dem hur man kopplar in Hot-Spark'en på en Volvo 1800 varvräknare, och där så kopplas minus-kabeln från Hot-Spark in på varvräknaren.

Så det verkar som att Hot-Sparken går att använda för att visa motorns varvtal, och det är ju RPM-signalen MS vill ha för att man ska kunna styra tändning med den.

Edit:
Mailade Hot-Spark och frågade om det går att endast ta ut RPM-signal från Hot-Spark enheten.
Gör sedan ett inlägg med vad jag fick för svar.
« Senast ändrad: oktober 04, 2012, 09:42:12 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Fått svar från Hot-Spark
« Svar #581 skrivet: oktober 05, 2012, 12:20:01 »
Citat från: simlar
Hi, I am wondering if I can use my Hot-Spark unit to get an RPM-signal?

The reason i need to know is because i want to control the ignition with MegaSquirt and all I need is an RPM-signal to do that.

Citat från: Hot-Spark
Hello Simon

You can use the negative terminal at the coil for the megasquirt.

But i would like to advise you to place a trigger wheel on your engine, my experience with megasquirt is that this works a lot better.

Citat från: simlar
Yeah I know I can use the negative terminal at the coil, but i want to control the ignition with MS and therefore I want to know if i can connect MS to the negative cable from the Hot-Spark unit and trigger the coil from MS.
Or maybe it's this way you're telling me i connect the Hot-Spark to MS?

I know a trigger wheel would work better, but I want to get MS as cheap as possible and i bought the Hot-Spark unit in July 2012.

(MS = MegaSquirt).

Citat från: Hot-Spark
Hello Simon

The hot-spark generates a puls so it could be possible that is works.
But you will have to disable (lock) the vacuum and centrifugal advance in your distributor.

Also when controling ignition, the 2 pulsens generated at each crankturn (when you have a 4 cilinder) is nog good for the ignition timing. the MS can not control ignition good with so few pulses (for injection only this is not a problem).

You must use a trigger wheel to get the MS working within acceptable margins is our experience.

Detta är svaren jag fick från Hot-Spark kundservice. Han verkade först inte förstå att jag vill koppla MS på Hot-Spark'en för att får RPM-signal och sedan trigga spolen med MS så jag fick omformulera frågan.
Sen fick jag svar två efter bara några minuter, och det verkar som att dem är osäker då dem skriver att det kan fungera. Men de rekommenderar ett triggerhjul för att MS ska fungera tillräckligt bra enligt deras tycke.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Vinterdäck på :)
« Svar #582 skrivet: oktober 07, 2012, 13:48:46 »
Ja i helgen har jag varit hem till Kalix och monterat vinterdäcken på 345an.

Sen hjälpte jag en polare att montera VX3-kammen han köpt av mig, bilen hade mycket bättre ork men fortfaranade slö som ett troll. Sitter det dubbelmasse svänghjul på 940 med B230FD? För en annan polares 745a med B230F och M-kam är inte alls lika slö som 945an, ändå har 745an gått 35000mil och 945an bara 25000mil.


Minnesbild för att komma ihåg dimensionerna, ska skaffa sommardäck med samma dimensioner till mina andra 14" alu, men det blir när mina 13" sommardäck är slut.


Däcken, precis inlyfta i garaget från kallförrådet.


Helhetsbild, blev mörk som fan av någon anledning :S


Motorrummet, där har det inte hänt så mycket. Bytte packningen mellan förgasare och insug och bytte ut ATF-dämpoljan till halvsyntet 10W40 (samma som i motorn) för att få kraftigare accelerations anrikning.
Bilen gick lite jämnare efter det och tvekar inte när man trycker fullt utan drar på direkt.


VX3-kam monterad i polares 945a, han blev nöjd med bytet men jag tycker fortfarande hans bil är sjukt mycket slöare än min 8)
« Senast ändrad: november 05, 2014, 12:27:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | Lekt med kameran
« Svar #583 skrivet: oktober 08, 2012, 00:53:29 »
Lekte lite med kameran så jag testade fota "inne" i kompressorhuset på turbon.

Bild1: Fotat i inloppet på kompressorhuset.
Bild2: Fotat i utloppet på kompressorhuset.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | K-kam hemma
« Svar #584 skrivet: oktober 09, 2012, 16:31:51 »
Idag kom K-kammen jag köpt av mackanvga här på forumet. Fick t.o.m med ett justerbart kamdrev, hade jag inte räknat med. Så tack mackanvga för affären :) Kamdrevet kan komma till användning ifall man någon gång får behovet av att justera kammen.

Edit:
Just det, mätte upp igår hur mycket ström jag får fram till framlysena för jag tycker dem lyser vitare än tidigare.
Tidigare fick jag ut 10,1V, nu får jag ut 10,7V. Men det är ändå alldeles för lite så ska dra relän till lysena. Tänkte styra reläna med strömmen som går fram till lysena. Dvs kablarna som nu går till halvljuset tar jag och kopplar på ett relä för att stryra strömmen som skickas till lampans halvljus-krets och sedan kablarna som skickar ström till helljuset använder jag för att styra ett annat relä som skickar ström till helljus-kretsen på lampan.

Låter det som en bra idé?

För vid 10,7V ger lampan bara ut 49W på havlljuset (Lamporna är specade till 55W på halvljuset vid 12V), drar jag relän så får jag fram 13,8V, då ger lamporna ut 63,25W på halvljuset.
Visst tänker jag rätt där? Lamporna drar ju alltid en viss ampere och watt-antalet man får ut styrs av hur många volt lampan matas med.
« Senast ändrad: oktober 09, 2012, 17:36:07 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Ger du för mycket ström kommer kablarna ta stryk fast lampan går först.

En grej till jag märkte idag.. även NYA bilar lyser starkare på halvljus läget än automatiska. Så rota inte för mycket. ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ger du för mycket ström kommer kablarna ta stryk fast lampan går först.

En grej till jag märkte idag.. även NYA bilar lyser starkare på halvljus läget än automatiska. Så rota inte för mycket. ;P

Ja men nog måste väl lamporna palla den ström batteriet ger ut. Dvs max 14,1V (men min bil laddar bara 13,8V och det är inte regulatorn som är sliten).

Jo har också märkt att lamporna lyser starkare på halvljus-läget än på 0-läget (dvs automatiska). Kom på att jag har bara mätt på 0-läget, får ta och mäta på halvljus-läget och se hur mycket ström jag får ut.


Testade också att justera kamdrevet, men det gick inte att rubba. Tog då loss hela drevet från kamaxeln och lyckades banka loss centrumet med en hammare. Sen använde jag en plattmejsel och skrapade loss rosten som gjorde så det inte gick att justera drevet.

Nu så går det att vrida på riktigt lätt :)

Kan tyvärr inte lägga upp bilderna på forumets server för bilderna är just över 3MB/st :(






« Senast ändrad: november 05, 2014, 12:31:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
när jag tog fram kammen så orkade jag inte skruva av drevet, så tänkte att du kunde lika väl få det! :) hoppas du får användningfört :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
när jag tog fram kammen så orkade jag inte skruva av drevet, så tänkte att du kunde lika väl få det! :) hoppas du får användningfört :)
Ok, så det är så det ligger till :) Tack för ett gratis justerbart kamdrev iaf, kan säkert komma till användning ifall jag skulle få för mig att plana toppen eller vill ändra motorkaraktären lite genom att avancera eller retardera kammen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Ja :) hoppas den kommer till nytta :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kul med K-kam och ställbart kamdrev kan ju vara bra att ha!  :D

Fina bilder du tagit också!

Skönt med vinterdäck när det nu börjar bli kallt.

Du tänker rätt med lyset där. Det blir som att sätta relä till extraljusen där men istället kopplar du den nya kraftkretsen (batteri>säkring>relä>lampa) till de vanliga lamporna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Kul med K-kam och ställbart kamdrev kan ju vara bra att ha!  :D
Jo kommer bli kul. Får se om jag får tid att montera den nu i helgen :)

Citera
Fina bilder du tagit också!
Tackar!

Citera
Skönt med vinterdäck när det nu börjar bli kallt.
Jo det är endast 2°C ute just nu och det är lovat snöblandat regn nästa onsdag, men får väl se hur det blir med det.

Citera
Du tänker rätt med lyset där. Det blir som att sätta relä till extraljusen där men istället kopplar du den nya kraftkretsen (batteri>säkring>relä>lampa) till de vanliga lamporna.
Ja men vad trevligt att jag tänkt rätt :)
Jo det är enkelt att koppla in, tänkte koppla båda helljus-kretsarna på ett relä och båda halvljus-kretsarna på ett annat relä. Borde ju hålla för 2st 55/60W H4 med tanke på att ett relä håller för mina 2st 100W extraljus :)

Och dra en grov plus från batteriet och parallellkoppla på reläna, det borde väl gå? Eller måste jag dra en kabel från batteriet till varje relä?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Nu har jag mätt hur mycket ström jag får fram till lysena (igen).
På det automatiska läget (0:an) så får jag ut 10,7V och på halvljusläget får jag ut 11,7V, det lyser lite bättre men jag är inte nöjd :-\

Sen åkte jag och fixade medlemskap i XP-M, ska boka garaget någon dag framöver, är det ledigt imorgon så bokar jag in en tid där.
Efter jag ordnat medlemskap i XP-M så for jag till Biltema och kollade på deras "ljusförstärkare" (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Kabelsats-for-stralkastare-42680/).

Denna kabelsats är kopplad på precis samma sätt som jag hade tänkt koppla själv, kostar 199kr för allt. Bara koppla in det och sedan har jag ut 13,8V till framlysena.
Den är kopplad så här:
2st pluskablar som går till
2st 30A relän dessa går till tre kontakter.
En H4-hane som kopplas i på bilens ordinarie H4-kontakt, det är denna som styr lågström-sidan på reläna.
Sedan är det 2st H4-hona som kopplas på vardera H4-lampa.
Och från varje H4-honkontakt så går det ut en kabel som ska jordas.

Sen är det att fästa reläna snyggt och dra kabelpiskan så den inte tar i några rörliga delar och efter det är det bara att slå på lysena och fråga sig "hur fan har jag kunnat så något förut?" ;D

Det enda som jag vill ändra på denna kabelsats är att stoppa en säkring på varje pluskabel för som det är direkt ur lådan är det helt osäkrat.




Btw, Mitt 1000:e inlägg på detta forum :D, bara 15år till i denna takten så är jag ikapp Frej ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Där är ju min kam :p

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Där är ju min kam :p
Jaså? Hade du den innan mackanvga eller?
Kul att trimgrejjerna går runt bland forumet isf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Och dra en grov plus från batteriet och parallellkoppla på reläna, det borde väl gå? Eller måste jag dra en kabel från batteriet till varje relä?
Ja det blir ju samma sak med en grov eller två halvgrova fram till reläna. :)

Sen är det att fästa reläna snyggt och dra kabelpiskan så den inte tar i några rörliga delar och efter det är det bara att slå på lysena och fråga sig "hur fan har jag kunnat så något förut?" ;D

Det enda som jag vill ändra på denna kabelsats är att stoppa en säkring på varje pluskabel för som det är direkt ur lådan är det helt osäkrat.

Btw, Mitt 1000:e inlägg på detta forum :D, bara 15år till i denna takten så är jag ikapp Frej ::)

Vilken bra grej där från Biltema! Och billig  :D
Nu slapp du massa arbete!

Och spännande att man kan uppgradera lyset i sin gamla bil. Måste mäta upp spänningen till mina lampor!

Säkringar är bra att ha. Så inte bilen brinner upp vid eventuellt elfel.

15 000 inlägg vet jag inte om det är nåt att eftersträva. Men att skriva så mycket man vill och hinner och dessutom vara lite hjälpsam på vägen, det är ju uppskattat.
Och du simlar du sköter dig exemplariskt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Och dra en grov plus från batteriet och parallellkoppla på reläna, det borde väl gå? Eller måste jag dra en kabel från batteriet till varje relä?
Ja det blir ju samma sak med en grov eller två halvgrova fram till reläna. :)
Ok då tänkte jag rätt med det :)


Sen är det att fästa reläna snyggt och dra kabelpiskan så den inte tar i några rörliga delar och efter det är det bara att slå på lysena och fråga sig "hur fan har jag kunnat så något förut?" ;D

Det enda som jag vill ändra på denna kabelsats är att stoppa en säkring på varje pluskabel för som det är direkt ur lådan är det helt osäkrat.

Btw, Mitt 1000:e inlägg på detta forum :D, bara 15år till i denna takten så är jag ikapp Frej ::)

Vilken bra grej där från Biltema! Och billig  :D
Nu slapp du massa arbete!

Och spännande att man kan uppgradera lyset i sin gamla bil. Måste mäta upp spänningen till mina lampor!

Säkringar är bra att ha. Så inte bilen brinner upp vid eventuellt elfel.

15 000 inlägg vet jag inte om det är nåt att eftersträva. Men att skriva så mycket man vill och hinner och dessutom vara lite hjälpsam på vägen, det är ju uppskattat.
Och du simlar du sköter dig exemplariskt  8)
Jo var lagom pris tycker jag för att uppgradera framlysena.
Riktigt skönt att slippa bygga ihop en helt egen kabelpiska när det finns att köpa en färdig som är kopplat på nästan exakt samma sätt som jag tänkt :D

Jo bara ta och mäta upp. Kablarna åldras ju också.
Kan citera texten som står på baksidan av förpackningen:
Citat från: Biltema
Ökar effekten på H4-lapmorna genom att ersätta gamla oxiderade kabelpiskor.
Kommer bli spännande och se hur dagens bilar kommer fungera om 30år med tanke på hur mycket elektronik det finns i dem.

Jo tänkte sätta en liten säkringsdosa och koppla in de grova plussarna på. Inte kul om bilen börjar brinna helt plöstligt någon dag.

Nä mängden inlägg är inte så viktiga, det är innehållet som är viktigt.
Tack :-* Försöker så gott jag kan att vara trevlig och hjälpsam.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Kammen satt i en 340 rsport från tiger1978.. :p

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Kammen satt i en 340 rsport från tiger1978.. :p
Aha så det är från den, kul med r-sport grejjer i 345an 8)

Ska stoppa i kammen och reläsats/ljusförstärkare idag, förhoppningsvis blir jag nöjd med både kammen och styrkan på lyset :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mackanvga

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
ja blir kul att se resultat :)