Författare Ämne: förgasarbyte  (läst 11783 gånger)

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
förgasarbyte
« skrivet: juli 30, 2009, 17:06:28 »
tja har ett b19 med stromberg-förgasare men funderar på om man kan byta till insug från nyare b200k med solex-förgasare eller är det helt meningslöst? går det att genomföra? vilken förgasare är bäst? för/nackdelar? blir det nån skillnad?

tacksam för bra svar :)

MVH//jesper
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2009, 17:31:13 »
Insuget passar, så det är inga problem. Jag var helt nöjd med min Solex, gick hur bra som helst och startade oavsett kyla, men det verkar jag vara ensam om att tycka. Många spyr galla över solexen.

Vad är meningen med bytet? Vill du åt några extra hk eller krånglar strombergarn för dig?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2009, 17:52:20 »
K förgasaren är inge skoj! men den är bättre än den som sitter på B230 k då den har automatchocke vilket brukar pissa till sej.

inge fel på förgasaren när den funkar. men när det börjar strula brukar det komma när man inte vill att de ska jävlas.
ja byte min mot en vanlig strombergare å de funkade klockrent. annars passar weber 36/36 på det insuget.

360 Hybrid MKII

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2009, 18:44:05 »
Weber var ju bäst på förgasartiden, Solex vanligast

Om du vill ha HK ska du köra med Weber.. Solex är väl lättast att få tag t, men vet inte om Solex är bättre än Stormberg
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

jeppen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2009, 16:52:46 »
Insuget passar, så det är inga problem. Jag var helt nöjd med min Solex, gick hur bra som helst och startade oavsett kyla, men det verkar jag vara ensam om att tycka. Många spyr galla över solexen.

Vad är meningen med bytet? Vill du åt några extra hk eller krånglar strombergarn för dig?
ok :) bara nyfiken:) funderade på att göra det då ja hitta nå billiga 300:as på blocke met fin motor :)
att köra en 300:a vintertid  är ganska så jävla skitkul! :D

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2009, 13:39:16 »
Jag kasta min solex så långt jag bara kunde! finns ingen förgasare som krånglar som den gör.. stromberg är heller inte särskilt bra men den funkar och har en simpel konstruktion!

Behåll strombergaren om du väljer mellan dessa två! annars är ju dubbla 2-portare den rätta vägen att gå, dock också den dyraste vägen!

men om du är väldigt sugen på en solex så har jag en komplett med insug ligger från min gröna! den har bara gått ca 5500 mil!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

csoderqvist95

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: förgasarbyte
« Svar #6 skrivet: september 29, 2015, 23:55:38 »
Funderar på att ta förgasare från en r-sport motor och sätta på min b19a vad tror ni om det?