Författare Ämne: b230a i 360  (läst 10463 gånger)

tommy34

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
b230a i 360
« skrivet: maj 05, 2008, 08:39:09 »
ska byta motor i en 360 från b200k till en b230a som sitter i en 740.

På 360in sitter det en hallgivare (tror den kallas så) vid sprängkåpan. Om jag flyttar över motorn och behåller 360ins tändsysstem kommer det att funka?. Flyttar alltså över svänghjul tryckplatta osv. Finns det något som inte kommer att passa bolt on där?

Vattenpumpen, den ser annorlunda ut. Kommer vattenpumpen från 360in att passa i b230a blocket?

kommer att köra med pierburg förgasaren från b230in.

Om ni ger mig mycke tips och saker som jag ska byta INNAN jag fått i motorn så kommer det att bli en projekttråd med mycke mycke bilder!

MVH / Tommy

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: b230a i 360
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2008, 09:36:53 »
Tråden ligger väl lite fel men frejj eller max kommer säkert flytta.

om du flyttar över svänghjul osv till nya motorn så kommer det funka med orginal tändning så vitt jag vet. Allt borde passa bolt on.

Vattenpumpen passar den är lite kortare på 360in men b230 pumpen går dit om du sätter en tryckande elfläkt på utsidan av kylaren istället för höfläkt.

I övrigt så är det bara byta tråg och oljrpump kasta ner skiten och bränna däck tills det smäller :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: b230a i 360
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2008, 15:12:21 »
ska byta motor i en 360 från b200k till en b230a som sitter i en 740.

På 360in sitter det en hallgivare (tror den kallas så) vid sprängkåpan. Om jag flyttar över motorn och behåller 360ins tändsysstem kommer det att funka?. Flyttar alltså över svänghjul tryckplatta osv. Finns det något som inte kommer att passa bolt on där?

Vattenpumpen, den ser annorlunda ut. Kommer vattenpumpen från 360in att passa i b230a blocket?

kommer att köra med pierburg förgasaren från b230in.

Om ni ger mig mycke tips och saker som jag ska byta INNAN jag fått i motorn så kommer det att bli en projekttråd med mycke mycke bilder!

MVH / Tommy

Hej Tommy och välkommen hit! Skriv gärna om hur du hittade hit och så här: http://www.300power.com/forum/index.php?board=52.0

Jo du har tänkt ut det där motorbytet bra, Svänghjulet som Renix behöver har 40 hål i sig eller rättare sagt 44-2-2. Det skulle varit 44 hål men 2+2 är lämnade oborrade och det är de punkterna som talar om för Renix när den passerar motorns dödläge.
Det normala är 60-2 mfl. och finns på många andra bilmodeller.
Så därför måste du flytta över svänghjulet till den nya motorn. Lamellen likaså för det är 24 splines i lamellcentrum medans det är färre (22 tror jag) i Volvo 740. Tryckplattan från B230E är djupare (för att matcha det tunna lätta svänghjulet) så den passar inte heller mot 360:ns svänghjul. Därav behöver du flytta över även den från 360:n.

Personligen hade jag gjort tvärt om, behållt B230E plana svänghjul (på 9kg istället för B200:ans djupa 13kg tunga) och bytt ut Renix mot ett annat tändsystem som har hallgivaren i fördelaren och inte behöver nån på svänghjulet.
Detta för att jag är fixerad vid lätta roterande delar pga. att jag vill ha en rapp motor som svarar ivrigt på gasen.  :)

Angående vattenpumpen så spelar det ingen roll om du som Loffe sa inte kör med fläkten som sitter på original. Båda pumparna är likadana mot blocket. Det är bara djupet som skiljer. Tänk bara på att remhjulet som sitter bultad på vattenpumpen måste stämma så remmarna spårar med övriga remhjul! Det ska med andra ord följa den vattenpump den är gjord för.

Lycka till och starta gärna en projekttråd alternativt så flyttar vi denna tråden så får du skriva vidare i den.

Återigen Välkommen!
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:56:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

driacon

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: b230a i 360
« Svar #3 skrivet: november 26, 2021, 18:33:50 »
Jo du har tänkt ut det där motorbytet bra, Svänghjulet som Renix behöver har 40 hål i sig eller rättare sagt 44-2-2. Det skulle varit 44 hål men 2+2 är lämnade oborrade och det är de punkterna som talar om för Renix när den passerar motorns dödläge.
Det normala är 60-2 mfl. och finns på många andra bilmodeller.
Så därför måste du flytta över svänghjulet till den nya motorn. Lamellen likaså för det är 24 splines i lamellcentrum medans det är färre (22 tror jag) i Volvo 740. Tryckplattan från B230E är djupare (för att matcha det tunna lätta svänghjulet) så den passar inte heller mot 360:ns svänghjul. Därav behöver du flytta över även den från 360:n.

Personligen hade jag gjort tvärt om, behållt B230E plana svänghjul (på 9kg istället för B200:ans djupa 13kg tunga) och bytt ut Renix mot ett annat tändsystem som har hallgivaren i fördelaren och inte behöver nån på svänghjulet.
Detta för att jag är fixerad vid lätta roterande delar pga. att jag vill ha en rapp motor som svarar ivrigt på gasen.  :)
Hade tänkt göra exakt detta i 363an, in med en B230A från en 740. Detta var bästa beskrivningen jag kunde hitta men hur exakt menar du med att byta ut Renix tändsystemet? Passar inte 740ns tändsystem i 360 så som 240? Eller menar du bara att man ska demontera Renix systemet?
Sen undrar jag även hur man får dit svänghjul m.m. från 740 till 360, med tanke på att splinesen är olika.
Hade varit snällt om du kunde skriva en lista med allt som behövs flyttas över från en 740 donator för att få ner motorn i 360, samt kort beskrivning över hur man går tillväga ifall processen inte är uppenbar :) tack i förväg.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: b230a i 360
« Svar #4 skrivet: november 26, 2021, 19:06:49 »
Finns inga splines på svänghjulen, det är lamellen som har andra splines på 300-serien än övriga Volvo med M45/46/47.
Så 360ins lamell är ett måste som dock endast är 215mm trots att djupa svänghjulet rymmer 228mm lamell.
Jag rekommenderar 228mm lamell när du ändå håller på. T.ex så passar lamell från äldre VW Transporter (har lagt upp info om koppling som funkar här i forumet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=13114.0)


B230A har brytarlös tändning med hallgivare i fördelaren.
Vill du använda detta så behöver du ta med tändspole, tändmodul, kablage mellan halligvare och tändmodul samt kablage mellan tändmodul och tändspole.
Kan bli tight med fördelaren bak på toppen om det nu inte är en 740 med fördelare i blocket.

Enklast är ju dock köra 360ins Renix-tändsystem om du är ute efter att byta motor så enkelt som möjligt.
Inget fel med Renix men går ej justera tändningen på så är inte det lämpligaste om du tänkt trimma.

Jag rekommenderar starkt att bygga motorfästen att montera i karossen för att kunna köra 740ins motorfästen på motorn (jag har lagt upp mallar här i forumet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9732.0).
Svårt få tag i 360 motorkuddar när dom blir dåliga och 360 motorfästena är väldigt ivägen om du ska montera extraktorgrenrör eller turbo i framtiden.


Vad är målet med motorbytet?
Dom extra ca 20hk/40Nm eller ska du trimma mer?
Tidsbudget?
Pengabudget?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75