Författare Ämne: Fredriks m50turbo - 360  (läst 310956 gånger)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #160 skrivet: januari 05, 2009, 16:38:47 »
jo man kanske skulle det men då måste jag skicka iväg blocket på o-ringning igen eller köpa längre stakar  ::)

Flänsarna är köpta på KL racing!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B21Turbo - 360
« Svar #161 skrivet: januari 05, 2009, 19:31:10 »
hehe allt kostar tyvärr pengar =(  men kanske lika bra att gå på bra saker från början?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #162 skrivet: januari 05, 2009, 22:09:13 »
Jo du har nog rätt!  :-*
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #163 skrivet: januari 07, 2009, 20:49:08 »
Nu är inredningen ett minne blått!  8)
(nån som vill köpa nått så finns ALLT)

lägger in alla bilder på rad men det som har hänt är som sagt att all inredning är borta  ::) även en massa ljuddämpning! blev bra mycket lättare nu!!!  8)
har och börjat kapa upp för växellådan men hade bara en jätte stor kap så vi kom inte åt så bra  :-\

har också gjort en "våg" till kopplingscylinder eftersom jag ska ha kvar orginal pedalställ med vajer osv ni förstår nog konstruktionen!

BILDER:








På lördag ska tunneln kapas upp helt och så ska drivlinan börja rivas!
finns det någon "beskrivning" på hur man enklast tar bort drivlinan hela alltså?
eller några bra tips!

tack för visat intresse  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #164 skrivet: januari 07, 2009, 21:26:18 »
Nu är inredningen ett minne blått!  8)

Haha

Men oj va fin den var även under mattorna, skymtar bara lite rost på insidan av vänster tröskel! Min egen bil hade stort ventilationshål där så mattorna blev aningens sura.

Ta ner avgaset..
Lossa handbromswirena
Lossa bladfjädrarna, växellådsbalken och transaxeln från sprängkåpan. Glöm inte att va med på växelspaken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #165 skrivet: januari 07, 2009, 21:31:29 »
Fan det hade jag missat! får kolla om det verkligen är rost, för sånt kan ju inte finnas på 25 år gammal bil  ::)

Tack för tipsen Frej!
ska till garaget igen på lördag och förhoppningsvis får ner drivlinan då!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #166 skrivet: januari 07, 2009, 21:35:55 »
Fan det hade jag missat! får kolla om det verkligen är rost, för sånt kan ju inte finnas på 25 år gammal bil  ::)

Tack för tipsen Frej!
ska till garaget igen på lördag och förhoppningsvis får ner drivlinan då!  :)

Jag vet vart jag skall leta  ;)
Men jag hoppas att det inte är rost för din skull.

Lycka till på lördag då! Vore konstigt om det inte fanns en gnutta rost på bladfjädrarnas bultar och muttrar
Glöm inte heller reaktionsstaget på höger sida som går från bakaxeln och fram till längsgående balken.
Eller bromsslangen till bakaxeln  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #167 skrivet: januari 07, 2009, 21:43:20 »
hehe vi får väl se! men förmodligen så sitter dom hårt.  :-\
en annan sak! visst kan man bogsera bilen med enbart den stela axeln kvar? för det är väl den och fjädrarna som håller hjulen? drivaxlarna har ingen "stadgande" funktion?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #168 skrivet: januari 07, 2009, 21:48:11 »
visst kan man bogsera bilen med enbart den stela axeln kvar? för det är väl den och fjädrarna som håller hjulen? drivaxlarna har ingen "stadgande" funktion?

Stämmer! Tack De Dion för den "halvstela" axeln  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #169 skrivet: januari 10, 2009, 21:37:35 »
Nu är drivlinan nere och nya växellådan uppe!

Bilder:

Avgasröret borta! (ska kastas så om nån vill ha så säg till)


Axeln och bladfjädrar bort.


Transaxel, växellåda och diffklump nere.


Tomt blev det!


Men det fylls lätt upp med 245/50/15  8) (någon som vet hur höga dom är i tumm?)


Växellådan upp efter många klämda fingrar  >:(




Grenröret med turbo och WG monterad! flyttade WGn till andra sidan!


Nu har ni bevis på att det faktisk händer nått med bilen också  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #170 skrivet: januari 10, 2009, 21:42:47 »
Här jobbas det  :D  ser bra ut också  :)  Nu börjar det klia i mina fingrar med,
dags att börja bygga  300 igen  8)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #171 skrivet: januari 10, 2009, 21:46:18 »
Jo det kan du ge dig på!  ;)

saknar bara en bakaxel att hänga upp nu!
och en koppling men jag hittar fan inga BMW lameller! kan inte förstå att det ska va så svårt att få tag på!  :'(
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #172 skrivet: januari 10, 2009, 21:48:20 »
Inte för att det är lättare att hitta men volvo 164 har samma splines  :)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #173 skrivet: januari 10, 2009, 21:49:26 »
jo jag läste det på STS där du med skrivit men som sagt det är ju om nått ännu svårare att hitta  :-\
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #174 skrivet: januari 10, 2009, 21:51:42 »
Imorgon ska jag till en polare som har mycke grejer,han kanske har nån  :)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #175 skrivet: januari 10, 2009, 21:53:49 »
Hoppas på det då!
tänke komma förbi någon dag snart och lämna drivlinan om det går bra? polaren skulle lämna nån topp för ventilfräsning också!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #176 skrivet: januari 10, 2009, 21:56:49 »
Det går bra att komma,men ring först  :)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #177 skrivet: januari 10, 2009, 21:58:13 »
Självklart!
inte så kul att åka några mil för att inse att du inte är hemma  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: B21Turbo - 360
« Svar #178 skrivet: januari 10, 2009, 22:06:43 »
ååå va snyggt. Vad är det för 5 bults fälg som syns på bilden? Är det original 240 GLT fälgar och är de moddade för att få på 245 däcken?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #179 skrivet: januari 10, 2009, 22:10:21 »
240 turbo fälg kallar jag dom men dom kankse sitter på GLT med  ::)
fälgen är orginal så däcen sticker ut massor (vinkel in mot fälgen)  men dom håller luft! hade inte tänkt åka med dom, det var mest för att testa!

men jag tycker dom fälgarna är rikigt snygga så man kanske skulle lämna bort två för brddning  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: B21Turbo - 360
« Svar #180 skrivet: januari 10, 2009, 23:00:41 »
Jag gillar de skarpt. Vill själv ha en 360 så likt originalet som möjligt, tänker på 360 GLT fälgarna. Men 13" är inte så sexigt, 15" är perfekt. Vill ha typ 225 kanske 245 på bakhjulen så dessa fälgar blir nog mitt val när det är dags att bygga.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B21Turbo - 360
« Svar #181 skrivet: januari 10, 2009, 23:14:54 »
kul att de börjar hända grejjer!!! =) det stadiet du är i nu är ju sjukt kul o bygga!! =) mer bilder nu!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #182 skrivet: januari 10, 2009, 23:29:51 »
Snyggt jobbat, ser kul ut det där!

O tack för updaten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #183 skrivet: januari 10, 2009, 23:37:42 »
Ser bra ut :)

240 turbo felgene er jo utrolig fine felger med litt retrostil, passet fint på 360 også :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #184 skrivet: januari 11, 2009, 00:03:44 »
Mycket fin update :D Satt fint med bra bilder så här på lördagkvällen.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #185 skrivet: januari 11, 2009, 12:58:11 »
Tack för kommentarerna!  :D

jo Fälgarna är snygga! skulle kankse leta upp 2 stycker fina och skicka iväg på breddning! hittade ett par slicks som skulle passa fint med! 8.5/23.0-15 finns 24,5 tumm höga med men vet inte om det får plats?

Haak: minns du när vi snackade om att styva upp bladfjädrar på 360? du hade nån bok med lite bilder och så, skulle du kunna lägga upp lite info eller skicka till mig? skulle sitta fint!  8)
om du har MSN kan du lägga till mig! F.Forsberg@live.se

kul att de börjar hända grejjer!!! =) det stadiet du är i nu är ju sjukt kul o bygga!! =) mer bilder nu!! =)
Jo det är riktigt skoj! och hade inga problem med något! klia mig lite i huvudet när spränkåpan skulle bort eftersom det satt nån plåt bakom men det löste sig, ringde Peter  ;)

kommer fler bilder så fort jag kan! ska börja bygga fäste för en 240 axel nu och bygga om min kardan!  :)
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 12:59:46 av Fredrik Forsberg »
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #186 skrivet: januari 11, 2009, 19:56:19 »
kommer fler bilder så fort jag kan! ska börja bygga fäste för en 240 axel nu och bygga om min kardan!  :)
:P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #187 skrivet: januari 11, 2009, 19:57:46 »
vad menar du Frej?  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #188 skrivet: januari 11, 2009, 22:29:00 »
hej avgasröret du skulle slänga låter intressant men vart bor du?

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #189 skrivet: januari 11, 2009, 22:30:21 »
Jag bor mitt i Örebro och avgasröret finns ca 3 mil utanför!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B21Turbo - 360
« Svar #190 skrivet: januari 12, 2009, 19:10:58 »
vad menar du Frej?  ::)

Menar att det låter som om du får lite rolig byggnation och vi får en rolig update efter det (en smiley säger mer än 1000 ord)  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #191 skrivet: januari 12, 2009, 19:13:35 »
vad menar du Frej?  ::)

Menar att det låter som om du får lite rolig byggnation och vi får en rolig update efter det (en smiley säger mer än 1000 ord)  ;)

Jag förstår!  ;) jo nog ska det blir roligt! måste hitta en lämplig bakaxel bara! svårare än man tror  :-\

nån som har några tips? är öppen för förslag bara den är stel! som 240 alltså!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #192 skrivet: januari 12, 2009, 19:32:07 »
Vad är det för fel på 240 axel då? annors kan det vara svårt att hitta jo ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #193 skrivet: januari 12, 2009, 19:35:42 »
vill gärna ha en 240 axeln men försök hitta en med 3:15 utväxling så förstår du att det är svårt  :'(
men jag funderar på att köpa en vanlig axel och sen byta utväxling om jag hittar nån vill säga..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B21Turbo - 360
« Svar #194 skrivet: januari 12, 2009, 19:43:44 »
varför vill du ha den utväxlingen?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #195 skrivet: januari 12, 2009, 19:46:59 »
Min BMW låda har 1:1 på femman och för att få en slutfart på drygt 215km/h vid ca 6000rpm så måste jag ha 3:15 på slutväxeln

sen beror det lite på vad för rullomkrets man har på däcken osv men en 3:15 hade suttit fint! 8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #196 skrivet: januari 12, 2009, 20:11:54 »
Hei
Skal ordne den infoen om bladfjærer snart, har bare hatt litt dårlig tid om dagen. Har akkurat startet i ny jobb ;)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #197 skrivet: januari 12, 2009, 20:13:04 »
Tack Haak!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: B21Turbo - 360
« Svar #198 skrivet: januari 12, 2009, 21:55:36 »
aha sedär =)... vad blir slutfart med original utvx. då?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: B21Turbo - 360
« Svar #199 skrivet: januari 13, 2009, 06:12:34 »
Kommer inte riktigt ihåg men runt 190 pratade jag och Peter om!  :-\
sen beror det ju på vad du menar med orginal? finns ju en uppsjö med slutväxlar till 240!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!