Jag håller på att skrota en bil just nu... finns ju en tändmodul där.. Om du är intreserad så säg till. om du bor eller har vägarna förbi stockholm så kan du få testa om det är den i alla fall....
Vore grymt om jag kunde testa den! Vilken modell sitter den på? Har för mig att tändmodulen ska heta 411.. Bor i Solna, så nära till Stockholm har jag!
Edit: Hittade nu pappret där jag hade skrivit upp alla resultat då jag testade.
"Lossa kontakten A från styrenheten och anslut voltmeter mellan stift 3 och jord. Slå på tändningen och dra runt motorn med startmotorn. Voltmeterns utslag ska vara minimum 9,5V." Sagt och gjort, voltmetern visade 0.1V..
"Slå ifrån tändningen och anslut en ohmmeter mellan stift 2 och jord. Mätaren ska visa 0 ohm." Mätaren visade 0.3 ohm.
"Lossa kontakten B och anslut ohmmetern mellan stiften 4 och 5. Sensormodulens resistans måste vara 220 +/- 60 ohm. Om så inte är fallet ska sensorn bytas ut." Mätaren visade 9.37 kiloohm.
Testade även med 12V testlampa mellan stift 9 och 10 på styrenheten, lampan ska blinka när startmotorn går, vilket den inte gjorde, bara glödde lite.
Primärlindningens resistans bör vara 0.6 +/- 0.2 ohm, i mitt fall var det 0.9 kiloohm. Sekundärlindningens resistans bör vara 4000 +/- 1500 ohm, i mitt fall låg den på 6.69 kiloohm, vilket iofs är ganska nära i alla fall..
Det kan ju förvisso vara så att jag har mätt fel osv, men med tanke på hur snett det mesta verkar vara, bör bilen ens gå att köra? Den går ju att köra, dock lite ryckigt.