Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 753847 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1000 skrivet: mars 05, 2010, 13:34:42 »
Också på med diffen . Mer på föregående sida.
« Senast ändrad: mars 05, 2010, 13:39:07 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1001 skrivet: mars 05, 2010, 13:35:57 »
Så ser den ut .
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1002 skrivet: mars 05, 2010, 13:38:31 »
Har även bytt ut vxl bussningarna i plast mot brons som jag svarva till. Nu kommer nog det där irreterande glappet
försvinna  :) over and ute.
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1003 skrivet: mars 05, 2010, 13:39:23 »
Ser bra ut blir sugen att börja med min nu men garaget är fullt i grejer så får nog vänta några veckor :( men men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1004 skrivet: mars 05, 2010, 13:42:06 »
Väntar alltid förlänge menar du  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1005 skrivet: mars 05, 2010, 13:50:03 »
Ja så kanske det borde så egentligen hehe :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1006 skrivet: mars 05, 2010, 16:16:39 »
blir alltid lika farsinerad av hur du håller på peter hur fan kom du på iden med att plocka grejer från skogsmaskin eller hade du grejor låg från en sån  ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

D.Svensson

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 233
  • Volvo 340 DL -87 R.I.P
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1007 skrivet: mars 05, 2010, 16:45:02 »
helvete va du bygger! :O Imponerad! :D

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1008 skrivet: mars 05, 2010, 17:11:23 »
jag tänkte med svarva till bronsbussningar, mina plastbussningar va nästan slut med :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1009 skrivet: mars 05, 2010, 18:58:09 »
Fina jobb som vanligt från dig Peter.. ser bra ut med nylackad bur och bronsbussningar vill nog alla ha i sina länkage.. eller rättare sagt bussningar utan en massa spel  >:(

Men varför skrotar du transaxel och går över till kardan  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1010 skrivet: mars 05, 2010, 22:13:25 »
skulle frågat över telen idag
men jag antar att du ska köra orginala avlastningventilen som en tryckutjämnare mellan tryck före å efter kompressor? iom du inte tar kompressorluften via ic,
funderar att köra så på hans med den silvriga 745an med den puttekompressorn....

han skaffade en gt45a till den. känns inte lönt å göra mer avancerat än så. den lilla kompressorn kan ju knappast producera så pass med motstånd/värme att dt är värt rördragningen att dra även den genom ICn????,
annars blir det serieladdning, testade räkna lite på skojj, å det hamnar ganska rätt i kompresssor/turbomappen ändas upp till 2.5 bars ladd i insuget förutsatt att hans grudmotor lämnar runt 150 kusar, vilket borde vara ganska rimligt med en smått portad 530 å en 296graderskam.

hmm ja det återstår att se...

fan jag SKA starta min senast nästa helg har jag bestämt mej för nu

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1011 skrivet: mars 06, 2010, 16:01:51 »
Men varför skrotar du transaxel och går över till kardan  ???
Ser man på sid 13 och 14 ;)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1012 skrivet: mars 06, 2010, 21:18:48 »
Fan vad kass du är peter. Skål!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1013 skrivet: mars 10, 2010, 22:44:43 »
Men varför skrotar du transaxel och går över till kardan  ???
Ser man på sid 13 och 14 ;)

Där ser man oxå att han då efter haveriet på originalet planerade en nytillverkad axel på 27mm.. lagt ner det nu då Peter?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1014 skrivet: mars 12, 2010, 08:39:50 »
Jag håller på för fullt  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1015 skrivet: mars 12, 2010, 22:32:13 »
Men varför skrotar du transaxel och går över till kardan  ???
Ser man på sid 13 och 14 ;)

Där ser man oxå att han då efter haveriet på originalet planerade en nytillverkad axel på 27mm.. lagt ner det nu då Peter?

Jag håller på för fullt  8)

 :P  :P  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

242 grupp a

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1016 skrivet: mars 12, 2010, 23:02:23 »
skall bli roligt och höra hur din motor kommer att gå är själv sugen på en sådan vev du köpte  :D

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1017 skrivet: mars 13, 2010, 12:28:10 »
Sitter o pular lite på Peters hemsida.. Schmidtracing! ...o tänkte kolla lite med er vad ni tycker? Bu o bää är välkommet!
(bara hemsidegrunderna ni kan se)

www.schmidtracing.weebly.com
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1018 skrivet: mars 13, 2010, 15:46:04 »
Snyggt!  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1019 skrivet: mars 13, 2010, 16:22:14 »
Jag släpper lite bilder på det nya transaxel setupen fast den inte är klar.Torrsumpstanken + catchtank.
« Senast ändrad: mars 13, 2010, 16:29:38 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1020 skrivet: mars 13, 2010, 16:24:36 »
Som ni ser så utnyttjar jag rören till olja tur och retur till tank  lika så med bränslet.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1021 skrivet: mars 13, 2010, 16:26:58 »
Även vxlreglaget är klart med provisorisk vxl spak.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1022 skrivet: mars 13, 2010, 16:28:30 »
Bonus bilder  ;D skål  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1023 skrivet: mars 13, 2010, 16:34:56 »
blev bra med dom där extra stagen vi prata om =).... ser tokballt ut förrövrigt!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1024 skrivet: mars 13, 2010, 18:29:48 »
Fy fan va grymt!! Förväntade mig bara att du gjort om själva axeln. Men om man tänker lite förstår man att det är svårt att behålla transaxelröret då men den lösningen var verkligen oväntad! Sett något liknande hos biltillverkarna??

Och att använda rören för bränsle+olja är ju riktigt uppseendeväckande samt smart  :D

Angående hemsidan så var den riktigt snygg!

Tack för finfin lördagsupdate in Peter-style. Skål!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1025 skrivet: mars 13, 2010, 18:33:10 »
Tack Frej  :D skållll  8) Tacka zyklon för hemsidan  :-*
« Senast ändrad: mars 13, 2010, 18:37:01 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1026 skrivet: mars 13, 2010, 19:45:56 »
det där blir ju skitfränt ! :D vikten borde väl bli lägre än orginal transaxel med?
Hemsidan ser ut att kunna bli kanon med :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1027 skrivet: mars 13, 2010, 20:50:40 »
Jag tror vikten  blir den samma  :)
"don't buy it if you can build it!"

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1028 skrivet: mars 13, 2010, 21:12:40 »
fy satan vad brutalt!!! riktigt snygt!! jag känner inte igen sprängkåpan vilken bil/traktor kommer den från?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1029 skrivet: mars 13, 2010, 21:33:54 »
Snyggt :)
Har du varit i min båt och tagit sprängkåpan >:( ??? ;)
Jag väntade mej att du skulle ersätta momentröret med en ram av fyrar rör och så blev det ju :D
Men att det samtidigt skulle bli olje och bränslerör var nog oväntat ;)
Vad är det för hembränningsapparat som blivit oljetank?
« Senast ändrad: mars 13, 2010, 21:36:27 av kullke »

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1030 skrivet: mars 13, 2010, 22:59:55 »
Jyllskar har bidragit med spängkåpan   :)
"don't buy it if you can build it!"

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1031 skrivet: mars 14, 2010, 07:46:46 »
Fan vad snyggt det blev Peter :D Grymt jobbat som vanligt.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1032 skrivet: mars 14, 2010, 08:34:32 »
Kåpan kommer från volvo penta, den sitter mellan motorn och drevet. Axeln är 29mm på minsta stället så jag tror
den kommer att hålla . Olje tanken är en riktig torrsumps tank jag köpte för ett par år sen på en motor marknad.
"don't buy it if you can build it!"

J.Jansson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1033 skrivet: mars 16, 2010, 22:00:36 »
Riktigt härlig motor du har dragit igång med =) man blir sugen att skaffa nått själv, de e inte så roligt att glida runt i en GL

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1034 skrivet: mars 16, 2010, 23:10:35 »
Du får bygga en ny motor till pärlan  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1035 skrivet: mars 21, 2010, 15:49:22 »
Nu har jag fått dit  kardan + generator  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1036 skrivet: mars 21, 2010, 15:51:22 »
Har fått på lite färg också.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1037 skrivet: mars 21, 2010, 15:53:06 »
Hydraliskt urtrampningslager har jag fått dit me.
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1038 skrivet: mars 21, 2010, 15:54:01 »
Helveette va fint de blev du :D niceis!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #1039 skrivet: mars 21, 2010, 18:50:39 »
Mycket snyggt alltihop!