Författare Ämne: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!  (läst 12780 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« skrivet: januari 22, 2012, 20:16:20 »
När jag letade efter en dvd-box på nätet var det en suspekt sida som kastade in ett program i datorn som försöker lura mig att datorn gått sönder och att jag måste köpa deras programvara.

Programmet kallar sig för "System Check" och kidnappar datorn på så vis att massa ikoner försvinner och hårddisken ser tom ut, dessutom skickar den falska meddelanden om att hårdisken håller på att krascha och så vidare.

Någon som har ett bra knep på att få bort programmet? Har googlat lite men hittar mest liknande kidnapparprogram som vill att man ska köpa deras programvara som är till just för att ta bort detta "System Check". FULT GJORT!  :-[

HJÄÄÄÄÄÄLP!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2012, 20:47:41 »
http://www.bleepingcomputer.com/virus-removal/remove-system-check
Ögnade igenom och verkar väl vara guide för det du vill göra.

Hoppas du får till det :) Förresten vad har du för virusskydd på datorn? Kan starkt rekommendera ESET NOD32, jag kör med 30-dagars trial och installerar om det efter varje gång tiden gått ut så har man programmet gratis. Annars finns det Microsoft security essentials som är gratis för privatpersoner, min bror (som är dator-nörd) rekommenderar det om man vill ha ett bra anti-virus gratis på lagligt sätt utan att rackla med trials.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2012, 01:45:55 »
Tack simlar! Ska kika på den sidan, dock lyckades jag nog få bort skiten i felsäkert läge. Hittade exe filen till programmet genom aktivitetshanteraren så nu kommer inget upp när mam kör felsäkert läge men vid normal start blir det blåskärm under bootning av windows  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2012, 07:51:15 »
vet du vad exe-filen heter? I så fall skulle du kunna bränna ut en ubuntu-skiva (http://ubuntu-se.org/drupal/download), starta ubuntu från skivan och köra i test-mode elr vad det heter (nåt provkörningsläge i alla fall) och du kan då komma åt och ta bort filen/filerna som hör till "system check"-skiten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #4 skrivet: januari 23, 2012, 16:32:25 »
Kan rekommendera dig Spybot S&D. http://www.safer-networking.org/sv/index.html

Om du nu lyckas få igång datorn igen utan att få blåskärm.  :(

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2012, 18:38:10 »
För mycket porrsurfande Frej??  ;)
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2012, 23:20:26 »
För mycket porrsurfande Frej??  ;)

Haha nej, skulle leta Tv-serie att ladda ned åt frugan. Hitta den inte men fick halvpaj dator istället..
Den är 5 år nu.. Formatera och uppgradera eller köpa nytt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2012, 11:50:16 »
Jag skulle då ha köpt nytt med tanke på att datorn är 5år. Om man har ekonomin till det, svårt att köpa nåt utan pengar :-\
Men spara det du har från gamla datorn som går att använda i nya så kommer man undan några hundralappar billigare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #8 skrivet: mars 07, 2012, 23:58:11 »
Nu är datorn igång igen!!  :o  8)

Svärfar kom hit och körde reparering av systemregistret med hjälp av "System Mechanic"! (Det har han installerat sedan tidigare och det hade gjort backup på registret). Det var inget jag hade tänkt på själv dock!  :P

Håller på och fixar i spåren efter viruset (fått ta bort några filer till som jag hittat virus i) och nu är det det endast Windows brandväggen och Windows Defender som inte funkar verkar det som. Datorn säger att tjänsten defender och brandväggen inte är installerad. Frågan är om man kan ladda ner och installera det stand alone..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #9 skrivet: mars 08, 2012, 17:04:27 »
Ifall du inte får igång Windows brandväggen kan du testa med Zone Alarm. Dom har en gratisversion som jag använder på mappdatorn och är supernöjd med.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« Svar #10 skrivet: mars 08, 2012, 20:04:09 »
Ifall du inte får igång Windows brandväggen kan du testa med Zone Alarm. Dom har en gratisversion som jag använder på mappdatorn och är supernöjd med.  :)

Dem har jag testat för flera år sedan och tyckte också om dom, fast sen av nån anledning bytte jag åsikt. Nu har jag dock glömt bort varför så jag får väl testa igen  :P

Igår och idag hittade antivirusprogrammet (AVG Free) fler infekterade filer med andra skumma smittor.. får nog jobba ett tag till innan burken är fri. Köra nån online scanner med kanske då det hänt förr att de hittat sånt som mina installerade antivirusprogram inte hittat.  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.