Mycket bra info i denna tråden eftersom även jag tänkt i dessa tankar. Nu känns det dock som att jag kommer slå tanken på att behålla B200F-blocket kompletterat med 531-topp VX3 ur hågen.
Jag är nu inne på B230F 1989 (eller senare) med 531 Vx3. Lätt planing, portning och extraktor. Bibehållen (tryckanpassad) Bosch insprutning och Renix från min nuvarande 200F. Allt skall se 100% original ut utifrån (bortsett från avgassystemet då), så jag kommer t.ex. inte att byta till elfläkt om det går att undvika.
Turbo blir det alltså INTE.
Är ute efter dels effekten men även vridet. Borde alltså enligt er hamna på minst 130 hk + därav följande ökat vrid.
Ibland funderar jag på att strunta i portning och extraktor också..... men det vore lite kul....
/Mattias
Hej Mattias! Om du är ute efter vrid så är ju 2,3 liter en rejäl spark i rätt riktning. Som natt och dag mot 2,0 liter.
Plana så mycket du kan (med 98 oktan) så får du både effekt och vrid där med. 2,5mm känns som ett bra tips men kolla runt.
Själv har jag planat 3,6mm tror jag.. ligger på 19,5 kilos kompressionstryck med en V-kam i 531-toppen monterat på en B230A bottendel. Bara testat med E85+E75 så här långt. Tror inte motorn gillar 98 oktan längre med tanke på den höga kompressionen.
Volvo 340 har haft elfläkt original så det är inte så jättestor avvikelse att montera det på din 360 heller. Gör mycket för känslan och ljudet att inte ha den där höfläkten som dånar och överröstar det fina insugsljudet (om du hade kunnat tänka dig ett öppet luftfilter
)
Turbo är onödigt.. om man inte vill ha ännu mer effekt utan en riktig motortrimning med väl utförd portning och allt annat i motorn i harmoni med extraktorgrenrör, avstämt insug mm mm.
Portning är det som är nyckeln till himmelriket i en sån här motor som är långt från optimerad från fabrik. Extraktor går hand i hand med portning och lite vassare kamaxel. Men ger effekt även på en originalmotor.