Författare Ämne: 531 topp hur många häst mer?  (läst 29167 gånger)

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
531 topp hur många häst mer?
« skrivet: januari 22, 2014, 11:22:53 »
Hej forumet! Funderar på att införskaffa mig en 531 topp till 360n. Ungefär hur många häst till får man och hur många häst kan man plocka ur en portad o planad topp.
/ mvh Anton
Volvo 360 GL-88

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2014, 21:21:32 »
Hej forumet! Funderar på att införskaffa mig en 531 topp till 360n. Ungefär hur många häst till får man och hur många häst kan man plocka ur en portad o planad topp.
/ mvh Anton

Syftar du på B200 (2 liters slagvolym) är det kanske mer ovisst. Annars är det ju bara att kolla på 740/940:s originaleffekter.
940 med 531-topp + VX3-kam ger ca 130hk. 530-topp med A-kam eller vad det nu sitter original ger ju 116hk. Så där går ju dra paralleller. B200 original 106hk.. med 531-topp + VX3-kam ca 120hk om man får gissa!?

Med planad och rätt portad topp (+ större ventiler), vass kamaxel, extraktorgrenrör, väl fungerande bränsleförsörjning och tändning.. uppåt 250-280hk!
Samma som ovan med originalstorlek på ventiler, ca 180-200hk som mest.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2014, 23:20:05 »
Vanliga B230F har 530-topp och M-kam (förmodligen samma kam i B200).

För en så gott som original sugmotor är 530-toppen lämpligare vad jag förstått, 531an har så pass stora kanaler så den flödar sämre vid lägre varv jämfört med 530. Däremot på höga varv är 531an att föredra.
Däremot inget jag provat så jag har inga personliga erfarenheter, men jag har läst ett antal inlägg på garaget av folk som endast bytt till 531 och VX3-kam på sina B230F och blivit besvikna då bilen knappt blev märkbart piggare enligt dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2014, 19:55:35 »
Motorkaraktären ändras och den blir mindre volvo med 531 och vx3 så du får varva lite mer och det händer framförallt något när du varvar.. Med 530 och m så dör effekten av ganska tidigt. Redan vid 4500 för att dra till med en siffra

Och är ganska säker på att b200 har 530 med a-kam.. Bara b230f som har m om jag förstått det hela rätt

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2014, 19:26:26 »
Tack för alla svar,då är jag några ord rikare :)
Volvo 360 GL-88

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2014, 23:22:35 »
Mycket bra info i denna tråden eftersom även jag tänkt i dessa tankar. Nu känns det dock som att jag kommer slå tanken på att behålla B200F-blocket kompletterat med 531-topp VX3 ur hågen.

Jag är nu inne på B230F 1989 (eller senare) med 531 Vx3. Lätt planing, portning och extraktor. Bibehållen (tryckanpassad) Bosch insprutning och Renix från min nuvarande 200F. Allt skall se 100% original ut utifrån (bortsett från avgassystemet då), så jag kommer t.ex. inte att byta till elfläkt om det går att undvika.
Turbo blir det alltså INTE.

Är ute efter dels effekten men även vridet. Borde alltså enligt er hamna på minst 130 hk + därav följande ökat vrid.

Ibland funderar jag på att strunta i portning och extraktor också..... men det vore lite kul....

/Mattias

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2014, 20:19:57 »
Mycket bra info i denna tråden eftersom även jag tänkt i dessa tankar. Nu känns det dock som att jag kommer slå tanken på att behålla B200F-blocket kompletterat med 531-topp VX3 ur hågen.

Jag är nu inne på B230F 1989 (eller senare) med 531 Vx3. Lätt planing, portning och extraktor. Bibehållen (tryckanpassad) Bosch insprutning och Renix från min nuvarande 200F. Allt skall se 100% original ut utifrån (bortsett från avgassystemet då), så jag kommer t.ex. inte att byta till elfläkt om det går att undvika.
Turbo blir det alltså INTE.

Är ute efter dels effekten men även vridet. Borde alltså enligt er hamna på minst 130 hk + därav följande ökat vrid.

Ibland funderar jag på att strunta i portning och extraktor också..... men det vore lite kul....

/Mattias

Hej Mattias! Om du är ute efter vrid så är ju 2,3 liter en rejäl spark i rätt riktning. Som natt och dag mot 2,0 liter.
Plana så mycket du kan (med 98 oktan) så får du både effekt och vrid där med. 2,5mm känns som ett bra tips men kolla runt.

Själv har jag planat 3,6mm tror jag.. ligger på 19,5 kilos kompressionstryck med en V-kam i 531-toppen monterat på en B230A bottendel. Bara testat med E85+E75 så här långt. Tror inte motorn gillar 98 oktan längre med tanke på den höga kompressionen.

Volvo 340 har haft elfläkt original så det är inte så jättestor avvikelse att montera det på din 360 heller. Gör mycket för känslan och ljudet att inte ha den där höfläkten som dånar och överröstar det fina insugsljudet (om du hade kunnat tänka dig ett öppet luftfilter ;) )

Turbo är onödigt.. om man inte vill ha ännu mer effekt utan en riktig motortrimning med väl utförd portning och allt annat i motorn i harmoni med extraktorgrenrör, avstämt insug mm mm.

Portning är det som är nyckeln till himmelriket i en sån här motor som är långt från optimerad från fabrik. Extraktor går hand i hand med portning och lite vassare kamaxel. Men ger effekt även på en originalmotor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2014, 20:22:13 »
Motorkaraktären ändras och den blir mindre volvo med 531 och vx3 så du får varva lite mer och det händer framförallt något när du varvar.. Med 530 och m så dör effekten av ganska tidigt. Redan vid 4500 för att dra till med en siffra

Och är ganska säker på att b200 har 530 med a-kam.. Bara b230f som har m om jag förstått det hela rätt

Absolut, nu har jag bara testat V-kam kontra A-kam när jag bytte från 530-topp till 531 men helt plötsligt har jag öppnat upp mig för att kunna varva lite mer, innan dess trodde jag mig inte vilja varva över 6500rpm nån gång utan behålla effekten (vridet) på lägre varv. Nu vrålar det till efter 3500rpm och vips så är det dags att växla! Väldigt underhållande!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360 Anton

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2014, 12:35:54 »
Okej tack för alla svar, då vet jag ganska mkt mer om sugtrim o det är alltid mysigt ;)
Volvo 360 GL-88

CX-T2

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Ska de vara bakhjulsdrift så skall lådan vara bak.
    • Visa profil
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #9 skrivet: januari 31, 2014, 09:27:11 »
Tackar även jag för svar.  :)

/Mattias

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #10 skrivet: april 12, 2014, 15:29:50 »
Jag skulle säga att lätt portad (dvs justera det fabriken fuckat upp) och V-kam eller VX3-kam är rätt väg att gå för billig effekt! Extraktor-rör mjeh, e svårt hitta nåt och de e rätt mycke bök bygga eget...

Turbo e enklare än riktig sugtrimning ;) Men ska det bli bra måst man ändå porta och byta kammar...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 531 topp hur många häst mer?
« Svar #11 skrivet: april 13, 2014, 22:36:24 »
Jag skulle säga att lätt portad (dvs justera det fabriken fuckat upp) och V-kam eller VX3-kam är rätt väg att gå för billig effekt! Extraktor-rör mjeh, e svårt hitta nåt och de e rätt mycke bök bygga eget...

Turbo e enklare än riktig sugtrimning ;) Men ska det bli bra måst man ändå porta och byta kammar...

Finns att köpa extraktorgrenrör hos Timos motor (vilket de tog fram åt oss i gruppköp) men det kostar ju.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.