Update nu när helgen är slut då
Haft långhelg och fick mina delar till att renovera B230in i Onsdags så Torsdag och Fredag fixade jag med motorn i lugnt tempo.
På Torsdagen rev jag isär allt från motorn. Det första jag tänkte göra var att borra ett hål för oljereturröret, men behövde en 16mm borr vilket jag inte hade
Hade dock 2st 20mm stegborrar så en av dom kapade jag bort dom två stegen ovanför 16mm så hade jag helt plötsligt en lämplig borr
Borrade sen hål för oljeretur. Kapade bort flänsen på ett turbooljereturrör och knackade ner röret i motorblocket, röret sitter fast men bara knappt så tänker löda fast det för att vara säker på att röret sitter där och håller tätt.
Sen rengjorde jag allt spån från borrningen och sen honade jag cylindrarna med biltema honingsverktyg på borrmaskin.
Efter det rengjorde jag blocket ännu en gång och kletade sedan på Permatex assembly lube på vevens lagerbanor och återmonterade. Lagerna till veven är i gott skick förutom en liten skåra i ett lager men det får duga för att hålla nere kostnaden.
Drog åt ramlageröverfallen med 20Nm och 90grader enligt haynes-boken.
Tog sen loss alla kolvringar från alla kolvarna och rengjorde kolvarna i lacknafta. Blev tillräckligt rena men fick peta ut koks ur oljehålen i kolvarna då flera av dom var igensatta.
Efter detta så satte jag i nedre kolvringen i en av kolvarna för att få dom nya kolvringarna rakt i cylindrarna för mätning och justering av kolvringsgapet.
Justerade alla övre ringar till 0.6mm kolvringsgap efter att ha läst på sävarturbo att det är lämpligt gap för 400hk b230 så vet jag att det räcker för mitt effektmål med denna motor.
Alla nedre ringar var redan på 0,65mm gap så dessa behövde ej justeras.
Smackade sen på alla kolvringar på kolvarna och satte kolvringarna så inga kolvringsgap är på samma ställe och monterade kolvar med stakar och nya vevlager.
När nu det stora var avklarat så bytte jag tätringarna på oljepumpens rör och återmonterade oljepumpen.
Bytte sen alla packboxar på motorn och återmonterade "gavlarna" med nya packningar.
Monterade efter detta 345-oljetråget med ny oljetrågspackning.
Och nu var bottendelen färdig förutom svänghjul och koppling men det tas när motorn ta ner från motorstativet.
Tänkte då ta tag i toppen och byta veniltätningar och montera hårdare ventilfjädrar men upptäckte då att jag inte fått med några ventiltätningar i sotningssatsen så fick kontakta folkraceshop.se, fick snabbt svar att han skickar en uppsättning ventiltätningar åt mig.
Så då kunde jag inte göra något med toppen denna helgen så fick ställa undan motorn igen.
Och det var allt jag gjort som är relevant till projekttråden nu i helgen
Jag fick även mina Volvo 740 inre-styrleder med m18x1,5 mot styrväxeln men kände att det inte var så pass akut så det ska tas i samband med motorbytet.
Har annars i helgen hämtat ner min Vw Corrado G60 från vinterförvaring och ska fixa lite småsaker med den innan jag slänger ut den på blocket i slutet på månaden, förhoppningsvis får jag sålt den i sommar så jag kan lägga fullt fokus på att göra färdigt 360in.