Författare Ämne: Mandarins Volvo 360GLT -85 *SÅLD*  (läst 39989 gånger)

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Mandarins Volvo 360GLT -85 *SÅLD*
« skrivet: februari 02, 2012, 06:10:52 »
Hej på er alla.

Jag lägger upp en liten projekt tråd om tjejens bil,
hon heter Mandarin här på forumet, men hon kommer nog inte skriva något här.
Men man vet ju aldrig.

Tjejen hade en Volvo 360 tidigare som hon sålde, efter det så har hon vilja haft en ny.
Så vi åkte till Gotland och köpte en, kul liten resa. Att sova 2 st i en 360 när det är 2-6 minus är inte så skoj  :-\

well well till bilen då.

Volvo 360GLT 1985

118 insprutarhästar
Tak lucka
Dragkrok
Original vinge och scoop

Lite bilder på åket då ( Tog bilderna från förra ägaren, vill han att jag ska ta bort dom så får han säga till)






Ska försöka ta lite nya bilder nu i helgen på bilen.


Tanken med bilen är att tjejen ska ha den som pendlar bil till och från jobbet,
sen att vi ska dra husvagnen med den. Vagnen väger 900kg så det bör funka.....eller?  ???
Sen kommer inte jag kunna hålla mina fingrar i styr ;)
Men någon turbo kommer det inte att bli.

Det som jag vet just nu som ska fixas:
Höger bakljus, glaset är trasigt.
Handtaget på förrar dörren är paj.
Antennen har gått av
Olja / filter
Tak luckan ska fixas
Sportstolarna ska sättas in...ligger i garaget

Sen det som jag vill göra med bilen då:
Byta topp & kam
Grenrör
2,5" avgassystem
Luftfilter
Breddade 14" Plåtfälgar bak
Kanske byta till en B230 motor
 

Lite frågor:

Tak luckan drar snett efter typ hälften, någon som vet vad det brukar vara för fel?
Vad behöver man för att kunna sätta i en B230?


Vi börjar så här, så ska jag fylla i mera senare.
« Senast ändrad: juni 26, 2012, 06:12:22 av hockne »
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

larsens

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 196
  • grom bilen min
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2012, 00:13:34 »
motor er bare og bytte trenger ikke og gjøre no får og gjøre det:) 

fin bil! :)
jeg har en 360 som jeg driver og lurer på om jeg skal bygge om til innsprut hehe,

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2012, 07:32:07 »
Tak luckan drar snett efter typ hälften, någon som vet vad det brukar vara för fel?

Takluckorna på Volvo är en historia för sig, fixade min taklucka jag hade på min 740 för några år sedan och det var inte roligt! Det största och vanligaste felet som inträffar är rost i kablarna/skenorna (kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut) som driver takluckan (Iaf på 740) alternativt att skenorna där takluckan glider är smutsiga/rostiga så motståndet på ena sidan är större än andra.

Bara att du demonterar luckan och smörjer upp, det värsta som kan hända är att funktionen upphör helt om du råkar ha sönder något.

//Soderqvist

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2012, 14:22:14 »
Tak luckan drar snett efter typ hälften, någon som vet vad det brukar vara för fel?

Takluckorna på Volvo är en historia för sig, fixade min taklucka jag hade på min 740 för några år sedan och det var inte roligt! Det största och vanligaste felet som inträffar är rost i kablarna/skenorna (kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut) som driver takluckan (Iaf på 740) alternativt att skenorna där takluckan glider är smutsiga/rostiga så motståndet på ena sidan är större än andra.

Bara att du demonterar luckan och smörjer upp, det värsta som kan hända är att funktionen upphör helt om du råkar ha sönder något.

//Soderqvist

Då är det väl som på alla andra takluckor  :-\
Får ta och riva ner det när det är lite varmare.

Ska försöka att snygga till bilen så mycket jag kan,
så slipper tjejen åka runt i en rosthög.
Finns inte så mycket rost, men måste ju hålla den fin en då.

Tänkte på det, förra ägaren sa att den va sänkt från fabrik,
är det bara för att det är en GLT?
Eller vet någon höjden på en normal hög bil? Så man kan mäta och kolla om det skiljer sig något.

Jobbigt att hålla på med 2 bilar på samma gång, men det är ju så kul  :P

Mvh
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2012, 16:22:24 »
Att dra 900kg husvagn ska inte vara några större problem, jag brukade dra en biltransporttrailer (trailer + en toyota + hjul mm = ca1400kg+) med min GLT på den tiden jag hade den som otrimmad bruksbil, var faktist riktigt bra dragbil, fanns många som hade stora terängbilar eller skåpbilar att dra trailer med, men de var alltid ivägen så man var tvungen att köra om dom i uppförsbackarna då de kröp fram i 60-70  :) var inga problem att hålla 100+ i långa uppförsbackar med 360in, och på rak väg gick det bra att hålla 130 eller mer, bara man hade rätt lastat = tunga verktyg mm i backluckan så gick den stadigt på vägen.
Men en husvagn är tyngre att dra än en trailer pga luftmotståndet, men viktigt att du lastar tungt i bilen, t.ex extra vatten, extra gasol, extra batteri, 100liter ÖL, verktyg, svärmor eller något annat tungt du vill ha med dej lastar du in bak i bilen så går den mycket stadigare efter vägen, men så är det med alla bilar jag dog min 1200kg husvagn + allt extra utemöbler, dator, tv, grill, verktyg, kläder mm med en olastad V70, det kändas ostadigt över 80 men efter ett besök på Ikea var bilen plötsligt full med tunga spånskivor och gick riktigt stadigt på vägen  :)

Det är kortare fjädrar fram original på GLT så den är lite lägre.
Plastbiten över luftintaget kallas Snowcap på Volvospråk.
« Senast ändrad: februari 03, 2012, 16:24:21 av kullke »

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2012, 16:53:46 »
Att dra 900kg husvagn ska inte vara några större problem, jag brukade dra en biltransporttrailer (trailer + en toyota + hjul mm = ca1400kg+) med min GLT på den tiden jag hade den som otrimmad bruksbil, var faktist riktigt bra dragbil, fanns många som hade stora terängbilar eller skåpbilar att dra trailer med, men de var alltid ivägen så man var tvungen att köra om dom i uppförsbackarna då de kröp fram i 60-70  :) var inga problem att hålla 100+ i långa uppförsbackar med 360in, och på rak väg gick det bra att hålla 130 eller mer, bara man hade rätt lastat = tunga verktyg mm i backluckan så gick den stadigt på vägen.
Men en husvagn är tyngre att dra än en trailer pga luftmotståndet, men viktigt att du lastar tungt i bilen, t.ex extra vatten, extra gasol, extra batteri, 100liter ÖL, verktyg, svärmor eller något annat tungt du vill ha med dej lastar du in bak i bilen så går den mycket stadigare efter vägen, men så är det med alla bilar jag dog min 1200kg husvagn + allt extra utemöbler, dator, tv, grill, verktyg, kläder mm med en olastad V70, det kändas ostadigt över 80 men efter ett besök på Ikea var bilen plötsligt full med tunga spånskivor och gick riktigt stadigt på vägen  :)

Det är kortare fjädrar fram original på GLT så den är lite lägre.
Plastbiten över luftintaget kallas Snowcap på Volvospråk.

Det låter ju lovande att dra vagnen nu i sommar då :)
Får se hur det blir med bensin priset bara :/

Jo jag vet att det heter Snowcap, men jag kopierade bara texten som stod om bilen.
Jag har Snowcap på min Volvo 242- 75.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2012, 17:47:09 »
jasså det vart en till :P
Brukar se den blåa ibland i kallhäll.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2012, 23:00:03 »
jasså det vart en till :P
Brukar se den blåa ibland i kallhäll.

Yes det vart ju det.... :)

Vem e du?  ???
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2012, 10:14:04 »
jasså det vart en till :P
Brukar se den blåa ibland i kallhäll.

Yes det vart ju det.... :)

Vem e du?  ???

Heheh brukade vara med jimmy på statoil ;)

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #9 skrivet: februari 06, 2012, 06:21:24 »
jasså det vart en till :P
Brukar se den blåa ibland i kallhäll.

Yes det vart ju det.... :)

Vem e du?  ???

Heheh brukade vara med jimmy på statoil ;)

Nu vet jag vem du e :)


Däck och fälg fråga?
Däck vad får man in max i bak? (bredd)
Fälgar hur stora kan man ha? Jag vill att tjejen ska ha 13" men hon vill ju ha 17",
Vad får man på? Har ni bilder på 13" och 17" så man kan se hur det ser ut så länka eller lägg upp dom!


Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #10 skrivet: februari 06, 2012, 10:31:30 »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2008.0    17" fälgar (jag tycker att det ser för stort ut)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2793.0    15" fälgar (enligt mig så är det perfekt storlek)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7183.msg95950#msg95950 13" originalplåtisar (ser lite smått ut, jag skulle gärna skaffa 15" iaf på sommardäcken)

Hoppas det hjälper vid val av fälgstorlek :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #11 skrivet: februari 13, 2012, 16:50:21 »
Nu har toppen gått på tjejens bil :/
Fick tag på en 530 med vx3 kam,
så får slänga i den så länge.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
« Senast ändrad: februari 13, 2012, 18:18:50 av hockne »
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #13 skrivet: februari 13, 2012, 18:27:27 »
Det är en B200E? Borde vara det då det är en GLT.

http://www.softbildelar.se/sotningssats-13.html Så jag skulle säga den sotningssatsen.

Ingen av packningssatserna behöver du för att byta topp då dem inte innehåller några packningar som har med toppen att göra. (inte vad jag kan se iaf).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #14 skrivet: februari 13, 2012, 18:31:14 »
Det är en B200E? Borde vara det då det är en GLT.

http://www.softbildelar.se/sotningssats-13.html Så jag skulle säga den sotningssatsen.

Ingen av packningssatserna behöver du för att byta topp då dem inte innehåller några packningar som har med toppen att göra. (inte vad jag kan se iaf).

Tackar :)

Är det något mera jag kommer behöva?
Eller är det något mera man ska bytta när man en då håller på?
Olja, filter, tänd stift ska byttas. 
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #15 skrivet: februari 13, 2012, 18:43:44 »
Ja en ordentlig service om du inte gjort det. Dvs olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Tror det var allt, kommer inte på att det är något mer. Men kolla över vakuumslangarna, är det sprickor så byt dem. Rengöra vevhusventilationen, är mycket lättare att komma åt behållaren när toppen ändå är lös. Vevhusventilationsburken är den svarta burken längst bak på motorn på insugssidan.

Om det är dålig värme i kupén så kan du ta och rengöra värmepaketet när motorn ändå är tömd på kylarvatten.
(http://www.youtube.com/watch?v=7kagmjAM1Z0&feature=g-u-u&context=G2c53ed3FUAAAAAAAKAA) bra video där det förklaras hur det går till.

Edit: Juste, fläktremmarna kan du också byta ifall dem är gamla/slitna.
« Senast ändrad: februari 13, 2012, 18:49:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #16 skrivet: februari 13, 2012, 18:50:41 »
Ja en ordentlig service om du inte gjort det. Dvs olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Tror det var allt, kommer inte på att det är något mer. Men kolla över vakuumslangarna, är det sprickor så byt dem. Rengöra vevhusventilationen, är mycket lättare att komma åt behållaren när toppen ändå är lös. Vevhusventilationsburken är den svarta burken längst bak på motorn på insugssidan.

Om det är dålig värme i kupén så kan du ta och rengöra värmepaketet när motorn ändå är tömd på kylarvatten.
(http://www.youtube.com/watch?v=7kagmjAM1Z0&feature=g-u-u&context=G2c53ed3FUAAAAAAAKAA) bra video där det förklaras hur det går till.

Edit: Juste, fläktremmarna kan du också byta ifall dem är gamla/slitna.

tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock hade förra ägaren bytt samma dag som vi hämtade bilen, så det slipper man köpa.
Så det andra får man väl köpa och bytta :)

Tackar så mycket för hjälpen.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #17 skrivet: februari 13, 2012, 18:52:14 »
Ok.

Inga problem :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #18 skrivet: februari 13, 2012, 19:50:40 »
Kanske byta kamrem samtidigt ifall att den inte nyligen är bytt.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #19 skrivet: februari 13, 2012, 19:57:45 »
Kanske byta kamrem samtidigt ifall att den inte nyligen är bytt.

Jo tanken slog mig med, så blir till att byta den med :)
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« Svar #20 skrivet: februari 13, 2012, 22:33:26 »
Nu är olja, filter, Sotningssats och kamrem beställt.
så nu är det bara att vänta, toppen ska fixas till lite innan den ska på.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« Svar #21 skrivet: februari 18, 2012, 13:32:31 »
Ny topp in köpt, 530 med vx3 kam.
Ny planad mm
Alla packningar har kommit så nu blir ny motor.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Hjälp med etanol*
« Svar #22 skrivet: februari 20, 2012, 02:23:02 »
Vi har tänk att bilen ska gå på etanol, vad behöver jag?
Spridare? Vad mer? Tips vad man kan ta från andra Volvos.

Snabba svar nu grabbar!  :P
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Hjälp med etanol*
« Svar #23 skrivet: februari 20, 2012, 07:45:36 »
Du behöver öka bränslemängden med 30-40%. Så antingen så byter du till spridare som flödar 30-40% mer vid originalbränsletryck. Eller så monterar du en justerbar bränsletrycksregulator och ställer upp bränsletrycket. Eller så gör du en fuling och klämmer ihop originalbränsletrycksregulatorn lite. Sen finns det flexitune och säkert flera andra elektroniska boxar, inte så insatt i det.

Sen måste du självklart byta alla bränsleslangar och bränslefilter då dem kommer klagga igen av hartsrester från bensinen som etanolen löser upp. Bränslefilter kommer du nog få byta 2-3ggr innan du fått bort alla hartsrester så köp på dig några extra.

Lycka till med E85-konverteringen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #24 skrivet: februari 21, 2012, 20:48:49 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Steffen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #25 skrivet: februari 21, 2012, 21:56:43 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!

Skiten under grenrøret er bare å plugge.  Det er noe eksos resirk for å være miljøvennlig  :P
Ta en gjenge tapp å kjør inni hullene å skru inni bolter  ;) Funker som fan

Volvo 740
Volvo 360

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #26 skrivet: februari 21, 2012, 22:20:36 »
Tror ni att det gör något att den är planad så mycket?
Får göra ett försök..... :/ Hade hoppas att det bara hade varit att slänga på toppen och sen dra igång bilen.

SUCK!!!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #27 skrivet: februari 21, 2012, 22:28:36 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #28 skrivet: februari 21, 2012, 22:33:24 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.


Då blir det till att borra 2 nya hål,
hoppas på att man hinner göra allt innan torsdag.

Tack för alla hjälp :)
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #29 skrivet: februari 21, 2012, 22:48:12 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.


Då blir det till att borra 2 nya hål,
hoppas på att man hinner göra allt innan torsdag.

Tack för alla hjälp :)
Är de oborrade  :-\ vad jag mins brukar de bara vara ogängade och pluggade på endel toppar, givaren längst bak invid fyrans insug minns jag i allafall ska ha M14 x 1,5 gänga.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #30 skrivet: februari 21, 2012, 22:56:04 »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.


Då blir det till att borra 2 nya hål,
hoppas på att man hinner göra allt innan torsdag.

Tack för alla hjälp :)
Är de oborrade  :-\ vad jag mins brukar de bara vara ogängade och pluggade på endel toppar, givaren längst bak invid fyrans insug minns jag i allafall ska ha M14 x 1,5 gänga.

Jo det är ju det, toppen kommer från en 940 så som jag fattade det.
Så det blir borra nya imorgon, sen får man hoppas på det bästa.

Jag hade hoppas på att den hade varit bytt nu men så vart det ju inte  :-[
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #31 skrivet: februari 22, 2012, 03:26:21 »
Vad ska det vara för nm på topp bultarna?
Och på kam ska det vara?

Lite hjälp  :'(
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #32 skrivet: februari 22, 2012, 07:41:44 »
Ska vara samma Nm som på alla 8v rödblockare.

Enligt min haynes-bok så står det:
Kamaxelhjul  50Nm
Kamaxelöverfall  20Nm
Cylindertopp  Steg1 20Nm Steg2 60Nm Steg3 dra ytterligare ett kvarts varv (90°) (Stod även om gamla typen av bultar och då var det Steg1 60Nm Steg2 110Nm, "kör motorn varm i 20min, låt kallna under ca 30min lossa cylindertoppbult nr1 90° och dra sedan åter till med 110Nm, gör detsamma i rätt ordningsföljd med de övriga bultarna").
Men du borde ha nya bultarna då du har en b200, min bok handlar om b19.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #33 skrivet: februari 22, 2012, 20:11:30 »
Tackar för svaret :)



Till nästa fråga då :/ (Går inge bra för mig och 360)

Olje plugen sitter som fan, några tips för att få bort den?
Jag har provat med att elda på den, men den vill inte släppa.

Sen har jag en Vakum givare som sitter på toppen, vad gör den?
Behöver jag den? Eller går det till några mätare ?
Efter som jag måste borra nya hål i toppen och ha nya gängor,
men vi har inte så stora saker efter som det ska bara 17,5/1,5 så vill jag gärna slippa köpa nya.

Tips!!??!?!?!?

Börjar bli galen på den här bilen.......Hade hoppas på att det bara hade varit att byta topp på skiten!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #34 skrivet: februari 22, 2012, 20:20:46 »
Du kan ju testa med att slå på verktyget du drar loss pluggen med, hjälper mycket att gunga och slå då det ger vrid-spikar elr vad man ska kalla det. Det blir iaf extra mkt kraft tillfälligt. Men jag har inte behövt rackla med min plugg, den lossnade normalt lätt för mig.

Vakuum-givare låter ju som att det går till någon eco-mätare/färddator men kanske går till styrboxen för insprutet. Du kan inte följa var slangen från givaren går?

Låter inte kul att den racklar så mycket för dig :-\ Hoppas du får till den för det är underbara bilar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #35 skrivet: februari 22, 2012, 23:17:00 »
Sen har jag en Vakum givare som sitter på toppen, vad gör den?
Är det en givare med slanganslutningar så är den troligen till EGR

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« Svar #36 skrivet: februari 22, 2012, 23:21:32 »
Sen har jag en Vakum givare som sitter på toppen, vad gör den?
Är det en givare med slanganslutningar så är den troligen till EGR

Japp det är den, vi har börjat borra nu.
Just nu har vi bara egr:en kvar att borra.
Den ska ett stort Jävla hål, så jag håller på att jaga efter en 16,5mm borr just nu.
Tapp hade vi hemma med rätt gäng.

Så får jag tag på en borr nu så sitter toppen på efter 5min, det är just det som är så irriterande!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #37 skrivet: februari 24, 2012, 05:33:19 »
Så, nu sitter allt där det ska:)
Bara kamremen kvar!

Någon som vet hur tändkablarna ska sitta?
Missa att märka upp dom  :-[


Jag fick reda på att jag har en B200E! Vad står "E":et för?
Bra? Dåligt?
« Senast ändrad: februari 24, 2012, 06:30:42 av hockne »
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #38 skrivet: februari 24, 2012, 11:20:03 »
Om jag inte minns fel är det:
12
34
där 1an sitter längst till vänster närmast motorn om man ser från insugssidan av motorn
Och cylinder 1 är närmast kylaren men det kanske du visste.

E i B200E är att det är LU-jettronic, elr var det att det var LH-jettronic med E ??? Någon som är mer insatt får komma med säker information.
På B230 är det iaf att E är K-jet dvs mekanisk-insprutning.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Isåkarn

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #39 skrivet: februari 24, 2012, 14:23:45 »
Om jag inte minns fel är det:
12
34
där 1an sitter längst till vänster närmast motorn om man ser från insugssidan av motorn
Och cylinder 1 är närmast kylaren men det kanske du visste.

E i B200E är att det är LU-jettronic, elr var det att det var LH-jettronic med E ??? Någon som är mer insatt får komma med säker information.
På B230 är det iaf att E är K-jet dvs mekanisk-insprutning.

Tror det är 1-3-4-2 men jag kan ha fel. Men det är kanske det du har angivit, man måste bara läsa det i en cirkel, eller?