Författare Ämne: Mandarins Volvo 360GLT -85 *SÅLD*  (läst 39985 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #40 skrivet: februari 24, 2012, 14:25:42 »
Jag skrev det som det se ut på fördelarlocket och rotorn snurrar motsols så då blir det 1-3-4-2.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #41 skrivet: februari 24, 2012, 17:26:53 »
Tackar grabbar för alla gryma svar!
Uppskattar det till 100%

Imorgon ska bilen vara igång (hopps jag),
men nu blir det fest!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #42 skrivet: februari 25, 2012, 19:28:13 »
Jag fick reda på att jag har en B200E! Vad står "E":et för?
Bra? Dåligt?

"E" varianten är största skillnaden att den inte har katalysator eller lambdareglering, varvstoppet är också borta förutom en "blödder-rotor" i fördelaren ;) så en "vanlig" rotor gör att du har mekaniskt varvstopp när ventilfjädrarna inte hänger med mer ;)

Nu vet jag inte om det finns B200E efter 87, isåfall gäller nog inte ovanstående för dessa...
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #43 skrivet: februari 25, 2012, 20:20:07 »
B200E tycker jag är bästa original motorn i 300
B200E är att det är LU-jetronic insprutning (utan lambda, utan katalysator och utan varvstopp).
B200F betyder att det är LE-jetronic insprutning (lambda, katalysator och varvstopp i sprutet).
B200K har förgasare.
Normalt så finns B200E fram till 87 medan B200F sitter i bilar från 88->

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #44 skrivet: februari 26, 2012, 19:43:15 »
Nu har volvon ny topp och allt där till, MED den spikar som fan!
Fick reda på i efter hand att är toppen planad mer än 1,6 mm så ska man ha en kam rem från någon ford. Synd att ingen så något innan.

Ingen som har några tips?
Orkar inte riva allt igen!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #45 skrivet: februari 26, 2012, 19:48:12 »
Du får börja tanka E85 så borde spikningarna försvinna. Men eftersom toppen är planad så mycket att du behöver kortare kamrem så är nog inte kammen rättinställd och remmen är nog inte heller spänd tillräckligt då spännaren inte brukar räcka till om toppen är så mycket planad.

Du verkar bara få mer bekymmer hela tiden med din 360 :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #46 skrivet: februari 26, 2012, 19:55:31 »
Pintorem behöver man bara om original inte går att spänna tillräckligt (2,5mm+) Enligt mina egna erfarenheter.

Vågar inte svara på om pintoremmen går på med såpass lite plan :S Har inte testat de.

kul att en gammal Gotlandsbil kommit hit :D Så när den fanns på blocket, men jag har aldrig sett den själv här på ön ;P

//Rogga

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #47 skrivet: februari 26, 2012, 20:52:34 »
Nu har volvon ny topp och allt där till, MED den spikar som fan!
Fick reda på i efter hand att är toppen planad mer än 1,6 mm så ska man ha en kam rem från någon ford. Synd att ingen så något innan.

Ingen som har några tips?
Orkar inte riva allt igen!
Nej du ska inte ha någon annan rem när den är så lite planad.
Ska vara planad mer än 2,5 mm innan det ska bytas rem, och fick du originalremmen spänd är det inget problem.
Kamaxeln går lite efter nu ja, men det är så lite så det har ingen större betydelse på en originalmotor, tror faktist det gör större skillnad ifall att du bytt till vx3 kam, går kanske bättre med Akam.
I vilket skick var toppen du monterade nu, nya ventiler, styrningar och nyfrästa säten eller annars bara bra ??
Går att flytta fram kamaxeln genom att borra ett nytt hål i kamdrevet.

En sak till vad menar du med att den spikar?? och när gör den det??
Kamaxeln går ju som sagt lite efter så märket kommer inte vara exakt när du nollar motorn, kan det då va som så att du satt den en kugg tidigare 
« Senast ändrad: februari 26, 2012, 20:59:12 av kullke »

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #48 skrivet: februari 27, 2012, 19:47:25 »
Då ska vi köra mera info om toppen och bilen:

B200E
530 topp som är planad 1,9mm
VX3 kam
In slipade ventiler
original kam rem men vi fick modda spännaren lite för den spände inte alls upp så mycket som vi ville.   
Allt är nollat så som det ska vara

När man börjar gasa så spikar den.
Ska testa imorgon att hälla i E85 och se om det hjälper något.

Jag har läst att planar man mera än 1,6mm så måste man byta till en kamrem med 122 tänder.
Men alla säger olika värkar det som :/
Så vad är sant?

Igen som bor i Stockholm som kanske är lite mera kunnig på Volvo 8v?
 
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #49 skrivet: februari 27, 2012, 21:31:12 »
Tankar du E85 i den så lär den nog spika ännu mera.

Har du din LMM inkopplad?

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #50 skrivet: februari 27, 2012, 21:46:48 »
Tankar du E85 i den så lär den nog spika ännu mera.

Har du din LMM inkopplad?


Jo den är inkopplad.

Ska den inte vara det ?  ::)
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« Svar #51 skrivet: februari 27, 2012, 23:42:48 »
Då ska vi köra mera info om toppen och bilen:

B200E
530 topp som är planad 1,9mm
VX3 kam
In slipade ventiler
original kam rem men vi fick modda spännaren lite för den spände inte alls upp så mycket som vi ville.   
Allt är nollat så som det ska vara

När man börjar gasa så spikar den.
Ska testa imorgon att hälla i E85 och se om det hjälper något.

Jag har läst att planar man mera än 1,6mm så måste man byta till en kamrem med 122 tänder.
Men alla säger olika värkar det som :/
Så vad är sant?

Igen som bor i Stockholm som kanske är lite mera kunnig på Volvo 8v?
Ok
Då är nog toppen ok i allafall. :)
Kan variera lite hur mycket man kan plana innan det blir problem med remspännaren,hur nötta dreven mm är och så kanske inte alla remmar är exakt lika långa, så att säga exakt hur mycket det går att plana med originalrem och spännare är omöjligt, så kanske därför folk säger olika  :-\
Vet inte om det finns rem med 122tänder som har fyrkantiga tänder  :-\ jag löste det med större remspännare en gång när jag planat mycket.
Men har du nu remmen spänd är det inga problem, har du planat 1,9mm så går kamaxeln ca 2-3grader efter och det har ingen större betydelse, går som jag sa att flytta kamdrevet lite om man vill.
Jag har själv haft en B200E som jag planade toppen på utan att bry mej om att modifiera kamdrevet och det var inga problem (minns inte om jag kanske planade den 1,5-2mm) efter en tid modifierade jag kamdrevet för att få det rätt men det blev ingen märkbar skillnad.
Är ju nog kanske vx3 kammen som gör att din motor spikar.
Men varför tog du inte A-kammen från gamla toppen och montera i den nya  ???
A-kam är nog lite bättre än vx3, är bla mycket mindre överlapp med vx3.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #52 skrivet: februari 28, 2012, 00:17:02 »
Hadde jag kunnat nått hadde jag erbjudit min hjälp... men jag nyligen börjat försöka lära mig.. :( men vist har du insrut med lamba? kolla värderna på den kanske? annars... fått en kugg fel? trippel kollat det? (tror du har gjort men värt att kolla igen..)

det lilla jag kan bidra med...
Och bilen går bra? ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #53 skrivet: februari 28, 2012, 20:25:07 »
Jo din LMM ska nog vara inkopplad.  :) Tänkte mest ifall du glömt koppla in den eller nåt.

Har du kollat hur tändstiften ser ut?
Startar den och går som den ska på tomgång men börjar spika så fort du gasar?

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #54 skrivet: februari 28, 2012, 23:19:39 »
Jo din LMM ska nog vara inkopplad.  :) Tänkte mest ifall du glömt koppla in den eller nåt.

Har du kollat hur tändstiften ser ut?
Startar den och går som den ska på tomgång men börjar spika så fort du gasar?

Den är inkopplad, stiften är nya.
Tomgången äe lite hög men ligger jämt och fint.


Nu har jag bytt till a-kam så får vi se hur det blir,
polaren så att vx3 kammen är bara för turbo bilar.
Så imorgon blir det start.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #55 skrivet: februari 28, 2012, 23:34:11 »
Nu har jag bytt till a-kam så får vi se hur det blir,
polaren så att vx3 kammen är bara för turbo bilar.
Så imorgon blir det start.
Hoppas du får den att fungera nu  :)
Ja vx3 är lämplig om man kör turbo, men är från början en sugmotorkam.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #56 skrivet: februari 29, 2012, 21:38:46 »
Säger bara fi**t motor!
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #57 skrivet: mars 03, 2012, 01:01:27 »
Har nu testat att byta till den gamla kammen och gamla lyftarna men den spikar än då, kan det vara för mycket komp?
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #58 skrivet: mars 03, 2012, 08:51:35 »
Vad har du i komp?

Spikning får du av:
För hög temperatur
För högt tryck (Bildar temp, blir hemmagjord "dieselmotor")

Lite bränsle
Tidig tändning
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #59 skrivet: mars 03, 2012, 09:45:14 »
Prova med E85, du sänker komp med det (hit me E85 users if im wrong x3)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #60 skrivet: mars 03, 2012, 09:52:01 »
Prova med E85, du sänker komp med det (hit me E85 users if im wrong x3)
Man sänker inte komp med E85 utan det är högre oktan i E85 vilket betyder att det krävs mera värme för att få det att självantända. Och mer komp betyder mer värme i form av friktion mellan luft och cylinderlopp/förbrännningsrum/kolvtopp.
E85 kyler även bättre än bensin och det hjälper till att hålla nere temperaturen i cylindern. Men lägre komp ger det inte.

Det är därför jag rekommenderade hockne att prova med E85 tidigare i tråden för att utesluta självantändning pga för mycket kompression för BF95.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #61 skrivet: mars 03, 2012, 12:09:01 »
Prova med E85, du sänker komp med det (hit me E85 users if im wrong x3)
Man sänker inte komp med E85 utan det är högre oktan i E85 vilket betyder att det krävs mera värme för att få det att självantända. Och mer komp betyder mer värme i form av friktion mellan luft och cylinderlopp/förbrännningsrum/kolvtopp.
E85 kyler även bättre än bensin och det hjälper till att hålla nere temperaturen i cylindern. Men lägre komp ger det inte.

Det är därför jag rekommenderade hockne att prova med E85 tidigare i tråden för att utesluta självantändning pga för mycket kompression för BF95.


Lovar att jag ska prova idag! :)

Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #62 skrivet: mars 03, 2012, 12:44:35 »
BF95.
Ifall han kör på BF95 räcker det kanske att byta till BF98 (jag utgår ju alltid ifrån att ingen kör på 95an  :-[).
Blir inte så hög komp med 1,9mm planing, men en kombination av körning på 95 och att den kanske gått lite för snålt kan kanske få den att spika  :-\ så 98 i tanken och lite skruvande på co-skruven är kanske lösningen :-\


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #63 skrivet: mars 03, 2012, 15:47:01 »
Tänk på att ifall den nu går för snålt så kommer den gå riktigt snålt på E85.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #64 skrivet: mars 04, 2012, 01:35:29 »
Nu har jag testat med E85 och det gick ..........................Inte mycket bättre, det gick sämre.

Så nu är det bara att plana den gamla toppen.
Sen kommer jag inte rör den motorn,
har köpt en extra motor nu till bilen hittade den för 500 kr komplett.
Och den funkar,.....  Polaren ska bygga på annan motor.
Motorn fick bli en B230E, så den ska fixas till sen åker den i.
Men det blir när jag inte har allt för mycket att göra på min egna bil.


Klart slut !
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #65 skrivet: mars 04, 2012, 06:22:12 »
För lite bränsle var då felet, du körde original insprutning då?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #66 skrivet: mars 05, 2012, 22:22:31 »
För lite bränsle var då felet, du körde original insprutning då?

Japp... Blir bra trött på den här bilen, snart river jag ut allt i hela bilen sen blir det bygga ren racebil av den.
Men då blir nog inte tjejen så glad :/
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #67 skrivet: mars 06, 2012, 17:24:36 »
Har du kollat hur stiften ser ut? Vita eller sotsvarta?

Kollat tändläge med stroblampa?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #68 skrivet: mars 06, 2012, 19:32:46 »
Jag börjar misstänka att det är en felaktig tändkabel, så den bara går på 3 cylindrar på högre varv och under belastning :-\
En film på 'spikningen' hade underlättat.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #69 skrivet: mars 07, 2012, 05:16:13 »
Jag börjar misstänka att det är en felaktig tändkabel, så den bara går på 3 cylindrar på högre varv och under belastning :-\
En film på 'spikningen' hade underlättat.

Kanske kan vara så, har inte tänkt på det :/
Det ska jag ta och kolla. Är det så, så tar jag livet av mig :-X

Kan fixa en film, tror inte att jag hinner det tills imorgon.
Men i helgen så kommer det en film.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« Svar #70 skrivet: mars 10, 2012, 20:39:37 »
Nu funkar bilen igen  ;D
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #71 skrivet: mars 10, 2012, 20:41:26 »
Härligt :D Vad var felet?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #72 skrivet: mars 10, 2012, 21:23:16 »
Härligt :D Vad var felet?

Ja du, det vet inte vi ens :/
Lät bilen stå i 2 dar då jag höll på med min bil, sen så skulle jag köra ut den och då spikar inte bilen mera.
Fråga mig inte, jag är bara glad.....så nu får tjejen köra med den tills det rasar.
Har ju en ny motor som ska i så :)

Det konstiga med bilen är att, när den är kall så låter det som att den går på 3 burkar,
men sen när den är varm så går den fint.

Skulle behöva ett ställbart kamdrev, men hittar bara för "runda tänder"....någon som vet vart jag kan få tag på ett med "trubbiga" .
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #73 skrivet: april 03, 2012, 23:49:27 »
Har missat allt strul i denna tråden, kan bara säga usch vad tråkigt för dig. Skönt att den funkar nu då även om det hade varit skönt för alla inblandade att få reda på felet!

Hoppas glädjen hittar tillbaka till dig och bilen senare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #74 skrivet: maj 14, 2012, 06:24:13 »
Hej igen :)
Bilen eller ja..... om jag vill kalla den för bil i mina ögon just nu.
Den funkar som den ska, MEN !....Den spikar än, när man ska upp i en brant uppförsbacke och man ligger på 4-5an så börjar den spika lite,
sen testade vi att dra husvagnen och den spikade lite då med, jag va hos polaren och han drog ut slangen till som går till tändmodulen har jag för mig att den heter  :-[
Sen så testade jag att dra ut och köra, FAN vilken skillnad det vart på bilen, MYCKET piggare, åkte ut och skulle test och det vart lite Drift på bilen ;)
Men sen testa vi med vagnen igen och den spikar än, men inte lika mycket.

Någon som har några bra förslag?

Någon som sitter på ett ställbart kamdrev? Kant kugg!!!

Sen så om någon har en b230e och vill byta mot en b230f så byter jag gärna !


Nog för mig just nu ;)
Återkommer.... 
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #75 skrivet: maj 14, 2012, 09:20:20 »
Har du ställt tändningen? Det låter som att den kan vara för mycket förtändning med tanke på att den går bättre med borttagen vakuumförställning.

Volvo rekommenderar förtändning mellan 8° till 12° på BF95, mera förtändning ger ett högra cylindertryck och ett högre cylindertryck kan orsaka spikningar.

Om det inte är så att kammen är backad så pass mycket att det blir för högt cylindertryck för det.
Eller så är det en kombination av båda.

Har själv kollat runt lite efter billiga justerbara kamdrev och de jag har hittat är:
http://folkracedelar.zoomin.se/A117591
http://folkraceshop.se/stallbart-kamdrev-till-volvo-b21-b23-b230
Annars har jag endast hittat för 1000kr+, förutom begagnat då. Kolla tradera, blocket och hör med skrotar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #76 skrivet: maj 16, 2012, 05:42:36 »
Har du ställt tändningen? Det låter som att den kan vara för mycket förtändning med tanke på att den går bättre med borttagen vakuumförställning.

Volvo rekommenderar förtändning mellan 8° till 12° på BF95, mera förtändning ger ett högra cylindertryck och ett högre cylindertryck kan orsaka spikningar.

Om det inte är så att kammen är backad så pass mycket att det blir för högt cylindertryck för det.
Eller så är det en kombination av båda.

Har själv kollat runt lite efter billiga justerbara kamdrev och de jag har hittat är:
http://folkracedelar.zoomin.se/A117591
http://folkraceshop.se/stallbart-kamdrev-till-volvo-b21-b23-b230
Annars har jag endast hittat för 1000kr+, förutom begagnat då. Kolla tradera, blocket och hör med skrotar.

Hmm....Tändningen går väl inte att göra något åt eller?
Tjejen har testat att tanka 98 och det gick tydligen sämre :(

Men nu är det prat om att tjejen vill sälja sin 360 så den kommer väl snart ut på blocket.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #77 skrivet: maj 16, 2012, 11:06:34 »
Hmm nog ska väl det gå att justera, det är ju blockmonterad fördelare fast då är det om det finns spår i fördelarfästet för att vrida fördelaren.

Låter konstigt att bilen går bäst på BF95 :-\ Det är inte så att bilen går för snålt, igensatta spridare, igensatt bränslefilter eller något annat som gör att den inte får soppa som den ska?

Jag kan förstå att det är prat om att sälja den då den verkar vara så problematisk :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #78 skrivet: maj 16, 2012, 21:20:10 »
Tändningen går inte att justera, eller det går om man modifierar så sensorn vid svänghjulet blir flyttbar.
« Senast ändrad: maj 16, 2012, 21:30:48 av kullke »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« Svar #79 skrivet: maj 16, 2012, 21:27:42 »
Någon som sitter på ett ställbart kamdrev? Kant kugg!!! 
Vad ska du med ett ställbart kamdrev till?
Jag har justerat många kammar i flera motorer men aldrig haft ett ställbart kamdrev, jag borrar bara nya hål efter behov.
Tog en bild på ett drev för att visa hur jag menar.