Då ska vi köra mera info om toppen och bilen:
B200E
530 topp som är planad 1,9mm
VX3 kam
In slipade ventiler
original kam rem men vi fick modda spännaren lite för den spände inte alls upp så mycket som vi ville.
Allt är nollat så som det ska vara
När man börjar gasa så spikar den.
Ska testa imorgon att hälla i E85 och se om det hjälper något.
Jag har läst att planar man mera än 1,6mm så måste man byta till en kamrem med 122 tänder.
Men alla säger olika värkar det som :/
Så vad är sant?
Igen som bor i Stockholm som kanske är lite mera kunnig på Volvo 8v?
Ok
Då är nog toppen ok i allafall.
Kan variera lite hur mycket man kan plana innan det blir problem med remspännaren,hur nötta dreven mm är och så kanske inte alla remmar är exakt lika långa, så att säga exakt hur mycket det går att plana med originalrem och spännare är omöjligt, så kanske därför folk säger olika
Vet inte om det finns rem med 122tänder som har fyrkantiga tänder
jag löste det med större remspännare en gång när jag planat mycket.
Men har du nu remmen spänd är det inga problem, har du planat 1,9mm så går kamaxeln ca 2-3grader efter och det har ingen större betydelse, går som jag sa att flytta kamdrevet lite om man vill.
Jag har själv haft en B200E som jag planade toppen på utan att bry mej om att modifiera kamdrevet och det var inga problem (minns inte om jag kanske planade den 1,5-2mm) efter en tid modifierade jag kamdrevet för att få det rätt men det blev ingen märkbar skillnad.
Är ju nog kanske vx3 kammen som gör att din motor spikar.
Men varför tog du inte A-kammen från gamla toppen och montera i den nya
A-kam är nog lite bättre än vx3, är bla mycket mindre överlapp med vx3.