Författare Ämne: Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!  (läst 44944 gånger)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Förstabilsprojekt, Volvo 360 - 88!
« skrivet: september 22, 2011, 18:01:02 »
Hej alla!

Det är en -88 som har gått ca 9000 mil, och är relativt fin i lacken. Under dock, så ser det bra mycket värre ut! Bilen fick en del tvåor på senaste besiktning, bland annat så behöver fjädrar+stötdämpare fram bytas, samt att det är en repa i vindrutan. Dom senaste dagarna har jag och farsgubben bytt fjädrar, dämpare, spindelled och fjäderbenstag (?). Nedan följer lite bilder på pärlan!


Här är den då, som synes ganska fin i lacken.


Byte av fjädrar och stötdämpare vänster fram.

Lite svart kladd och hammarlack där inne så blir det fint!  ;)

På återseende!

/Kristoffer
« Senast ändrad: augusti 22, 2012, 16:33:39 av Kentta »

prokidn1

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #1 skrivet: september 22, 2011, 19:56:33 »
Oj, ser ju kanonfint ut. Har du några planer för den förutom att få den besiktigad ? :)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #2 skrivet: september 22, 2011, 19:57:55 »
Nej inga större planer än så länge! Tänkte fixa bort den synliga rosten som finns, och sen blir det ju mycket övningsköra i den också! :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #3 skrivet: september 22, 2011, 22:10:24 »


Välkommen Kristoffer!
Måste gratulera dig till ett moget bilval (som är barnsligt kul)!
Och det verkar vara ett fint lågmilat exemplar du hittat. Se nu till att ta bort rosten som du planerat så det inte går som för mig.. värsta rostlagningen efter X-antal år utan att bry sig om rosten.  :-[

Kul att du och din pappa kan meka tillsammans!

Det du kallar fjäderbensstag är förmodligen stabilisatorstagen som går mellan fjäderbenen och krängningshämmaren.
Fjäderbensstag brukar man kalla de tillbehör man monterar mellan fjäderbenstornens topp (oftast på framvagnen men ibland även bak) för att stabilisera upp bilen och göra den styvare så att karossen inte vrider sig i kurvorna.

På sista bilden ser jag att du borde borsta bort lite rost och rostskydda på fjäderbenet och rör-staget som går mellan rambenen. Alltså det som krängningshämmarens överfall är bultad i. De brukar rosta av i ändarna där de är infästa i rambenen.
Rambenen är de 2 balkar som går som 2st ryggrader längs med hela bilen undertill.

Hoppas ni kommer stanna och trivas på 300 Power, du och din bil  :)

Själv har jag gått igenom diverse större Volvos innan jag hittade rätt i denna rara modell  :)

Hälsn. Frej
« Senast ändrad: september 22, 2011, 22:15:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #4 skrivet: september 22, 2011, 22:18:09 »
På sista bilden ser jag att du borde borsta bort lite rost och rostskydda på fjäderbenet och rör-staget som går mellan rambenen. Alltså det som krängningshämmarens överfall är bultad i. De brukar rosta av i ändarna där de är infästa i rambenen.
Rambenen är de 2 balkar som går som 2st ryggrader längs med hela bilen undertill.

Hoppas ni kommer stanna och trivas på 300 Power, du och din bil  :)

Själv har jag gått igenom diverse större Volvos innan jag hittade rätt i denna rara modell  :)

Hälsn. Frej
Ja, den där rosten ska jag ta tag i så fort bilen är besiktigad, ser riktigt illa ut där under.. Synd bara att bilen står på andra sidan om stan!

Har hängt här på 300 Power ett tag, det var först nu jag gjorde en projekttråd, som kommer hållas vid liv!  ;)

/Kristoffer

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360!
« Svar #5 skrivet: september 22, 2011, 23:36:48 »
På sista bilden ser jag att du borde borsta bort lite rost och rostskydda på fjäderbenet och rör-staget som går mellan rambenen. Alltså det som krängningshämmarens överfall är bultad i. De brukar rosta av i ändarna där de är infästa i rambenen.
Rambenen är de 2 balkar som går som 2st ryggrader längs med hela bilen undertill.

Hoppas ni kommer stanna och trivas på 300 Power, du och din bil  :)

Själv har jag gått igenom diverse större Volvos innan jag hittade rätt i denna rara modell  :)

Hälsn. Frej
Ja, den där rosten ska jag ta tag i så fort bilen är besiktigad, ser riktigt illa ut där under.. Synd bara att bilen står på andra sidan om stan!

Har hängt här på 300 Power ett tag, det var först nu jag gjorde en projekttråd, som kommer hållas vid liv!  ;)

/Kristoffer

Låter bra  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 4/10 - 11
« Svar #6 skrivet: oktober 04, 2011, 20:11:34 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 4/10 - 11
« Svar #7 skrivet: oktober 04, 2011, 20:38:56 »
Update!

Den var kort?  :P
Kanske bör tillägga att jag är en sån som uppdaterar i första inlägget, så som man brukar göra på moppeforum osv  ;)

Så gå till första inlägget och titta efter uppdateringar!  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 4/10 - 11
« Svar #8 skrivet: oktober 04, 2011, 21:09:08 »
Update!

Den var kort?  :P
Kanske bör tillägga att jag är en sån som uppdaterar i första inlägget, så som man brukar göra på moppeforum osv  ;)

Så gå till första inlägget och titta efter uppdateringar!  ;D

Aha.. men är det så smart? Jag menar, efter ett visst antal tecken är det ju fullt där uppe?!

Angående vindrutan så kan du kolla in min projekttråd här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg83215#msg83215

Angående listerna så är en resa till skroten det säkraste kortet. Kan inte komma på något annat företag förutom Volvo (som säkert har utgått med listerna).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 4/10 - 11
« Svar #9 skrivet: oktober 04, 2011, 21:22:13 »
Njaeee, kom på nu att det kanske inte är så smart! Haha!  ;D Kör på det så länge det funkar..


Ja det får bli en resa till skroten, plocka nya lister runt om!

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 13/10 - 11
« Svar #10 skrivet: oktober 13, 2011, 15:49:40 »
Update!

Framruta beställd, så projektet lever vidare fortfarande. Den lär väl komma någongång nästa vecka, och då blir det byte av den så att man äntligen ska kunna besiktiga skiten!  ;)

Angående rutlisterna så fick vi veta att 740:s rutlister passar, om man kapar av dom lite. Någon som kan säga om det stämmer eller inte?
« Senast ändrad: oktober 13, 2011, 15:51:35 av Kentta »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 4/10 - 11
« Svar #11 skrivet: oktober 13, 2011, 18:50:18 »
Oj grattis till ny ruta, alltid kul att se bra ut ;)

Bra tips med 740-lister, om dom passar. Jag har inte hört om något sådant tidigare. Din bil blir pilotprojekt om du genomför  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/5 - 12
« Svar #12 skrivet: maj 02, 2012, 22:48:46 »
Kanske är dags att uppdatera lite här då..  ;)

Bilen besiktigades i höstas, gick igenom utan problem! Under vintern har det varit lite tjafs med en trasig vattenpump och annat, men nu på vårkanten så har bilen faktiskt gått riktigt bra.

Hade lite problem under vintern med att den ibland inte startade när den var varm, vad kan det bero på?

Planerna framöver är först och främst fixa till den synliga rost som finns, samt det värsta på undersidan.. Vill vänta med att försöka få lite fler hästkrafter i kärran tills jag har körkort, känns dumt att riskera något innan jag har det.  ;)

Tråkig update, javisst! Förhoppningsvis blir det lite roligare under sommaren, man har ju ett helt sommarlov på sig att fixa med den.

På återseende!

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #13 skrivet: maj 10, 2012, 22:00:55 »
Tjena!

Ja jo, som rubriken säger, har lite problem med motorn. Tog bilen till CityGross (ung 10 minuters färd, motorn hann få upp lite temp) och stack in och handlade i ca 20 min. Gick ut igen, och skulle starta.. Motorn hostade igång men gick bara någon sekund, sedan dog den. Testade med lite startgas och då tände den, men den ville inte gå. Väntade ungefär 30 min, för att sedan testa igen om det gick att starta, och då gick han igång så fint! Vad fan beror det här på? Ett väldigt störande problem måste jag säga.. Kom med tips på lösningar!

Tack på förhand!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2012, 22:11:01 »
Du har fräsch batteri och fräscha anslutningar?
Kollat bränslerelät? Testa knacka på det om det hjäpler och om inte det funkar så testa byta till ett annat om du har något liggande eller kan låna av en kompis.

Annars vet jag tyvärr inte då jag aldrig haft liknande problem :-\ Tråkigt att bilen racklar för dig :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #15 skrivet: maj 10, 2012, 22:14:09 »
Batteriet kan det nog vara lite si och så med, ser ändå ganska fräscht ut, och anslutningarna likaså.

Bränslerelät är nytt, nya tändstift, ny bränslepump. Ska se över fördelaren och tändkablarna i helgen.  :)

Jaa, det känns förbannat trist.. Har precis börjat komma igång med daglig övningskörning och det känns jävligt bra, och så ska bilen börja strula..  :(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #16 skrivet: maj 10, 2012, 22:32:40 »
Batteriet kan se ut som nytt men det är inte säkert att det är fräsch för det. Har du något annat batteri som du vet funkar bra i någon annan bil så testa med det. Jag har haft ett batteri som var 4månader gammalt men det höll inte laddning som det skulle, jag hade åtminstone förgasarbil så räckte med att man hade ström att starta bilen men på en insprutare så kan det ge många mystiska fel om inte batteriet är i gott skick.

Mät spänningen på batteriet, får som minst vara runt 13,8V på tomgång annars laddar inte generatorn som den ska och då är det i 99% av fallen laddningsregulatorn som måste bytas (kallas även för generatorkolen av vissa eftersom kolen sitter på regulatorn). En regulator håller runt 14-20k mil, allt över det är bara bonus ifall den fortfarande laddar som den ska. Kostar just över 100kr på biltema för en regulator.

Har för mig att ett insprutningssystem måste ha minst 11,7V för att det ska kunna hålla sig igång.

Lycka till med reparation av bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #17 skrivet: maj 10, 2012, 22:41:27 »
Men varför skulle den gå igång när den är kall (och precis när man stängt av den) om det är något knas med batteriet? Men jag ska se över batteriet, tack för svar! :D

Jag tror annars att det är något vajsing med insprutet, antingen kallstartsinsprutaren eller spridarna.. men nu gissar jag bara.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2012, 15:58:41 »
Kanske den fick för mycket bränsle så den blev dränkt? Nästa gång kan du frösöka hålla gasen helt i botten. Då stryps bränslet helt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #19 skrivet: maj 11, 2012, 20:16:40 »
Kanske den fick för mycket bränsle så den blev dränkt? Nästa gång kan du frösöka hålla gasen helt i botten. Då stryps bränslet helt.

Ja det är ett bra tips för äldre insprutningsbilar som ibland kan ha problem att starta när de körts varma eller kanske halvvarma och sen får vila en stund. Vet inte vad som orsakar problemet men kan tänkas att någon temp.givare lurar systemet lite så att det ger för mycket bränsle en stund innan temperaturerna i motorn normaliserats av flödande kylvätska med mera.

Så full gas och kör på startmotorn nästa gång det händer (om det händer, vi kan ju hoppas att det bara fungerar nu.)

Bra att du skriver här när du har problem så att vi kan försöka att hjälpa dig och din bil!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #20 skrivet: maj 11, 2012, 23:26:31 »
Hade samma problem idag, men den här gången så startade han, gick väääldigt dåligt och ryckigt, men helt plötsligt så poffade det till och den gick normalt igen.. Tändningsproblem? Skulle jag gissa på i alla fall. Batteriet och anslutningarna till polerna byttes i morse. Ska se över fördelaren och tändkablarna imorgon så löser det sig förhoppningsvis. Ska även försöka ta några bilder så det blir lite roligare att titta i tråden!  ;)

Ha de gott!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #21 skrivet: maj 12, 2012, 01:44:34 »
Ja det låter ju nästan som tändningsproblem..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #22 skrivet: maj 12, 2012, 15:58:22 »
Finns det någon hallgivare på dessa bilar? Min farbror var helt övertygad om att det är den som strular. Bytte rotor och tändkablar idag, den gick bra mycket bättre på tomgång och i accelerationen, men problemet kvarstår. Eller den kanske kallas tändlägesgivare?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #23 skrivet: maj 12, 2012, 18:40:58 »
Tändlägesgivare kan man nog kalla den. Sitter bakom toppen, fastskruvad i spränkåpan. 2st torx bultar håller fast den.  :)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 10/5 - 12 - Motorproblem
« Svar #24 skrivet: maj 12, 2012, 19:08:54 »
Var ute nu och skruvade bort tändlägesgivaren, den var väldigt skitig.. Testade att rengöra den, ska ut sen igen och testa om det är någon skillnad!  :)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 27/7 - 12 - Statusuppdatering
« Svar #25 skrivet: juli 27, 2012, 11:12:14 »
Hej govänner! Inte mycket har hänt sen sist jag var här, mycket annat har tagit min tid, men nu ska jag fan få bilen att gå ordentligt! Var nere och kollade till den och började felsöka lite, med hjälp av multimeter och Haynes handbok. Och som jag trodde, de flesta värdena kring styrenheten till tändningen var helt åt skogen. Så jag antar att hela tändmodulen är trasig. Vet någon om man kan hitta en ny tändmodul eller är det begagnat som gäller? Bildelsbasen har rätt många..

Ska se till att det kommer en liten bilduppdatering till nästa helg, så blir tråden liite roligare!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 27/7 - 12 - Statusuppdatering
« Svar #26 skrivet: juli 27, 2012, 14:06:09 »
Hej govänner! Inte mycket har hänt sen sist jag var här, mycket annat har tagit min tid, men nu ska jag fan få bilen att gå ordentligt! Var nere och kollade till den och började felsöka lite, med hjälp av multimeter och Haynes handbok. Och som jag trodde, de flesta värdena kring styrenheten till tändningen var helt åt skogen. Så jag antar att hela tändmodulen är trasig. Vet någon om man kan hitta en ny tändmodul eller är det begagnat som gäller? Bildelsbasen har rätt många..

Ska se till att det kommer en liten bilduppdatering till nästa helg, så blir tråden liite roligare!  ;)

Tror det är begagnat som gäller men kan inte bevisa motsatsen!
Kul att du uppdaterar och laddar för bilduppdatering det ser vi fram emot!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 27/7 - 12 - Statusuppdatering
« Svar #27 skrivet: juli 27, 2012, 22:05:15 »
Jag håller på att skrota en bil just nu... finns ju en tändmodul där..  Om du är intreserad så säg till. om du bor eller har vägarna förbi stockholm så kan du få testa om det är den i alla fall....
Och bilen går bra? ;)

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 27/7 - 12 - Statusuppdatering
« Svar #28 skrivet: juli 27, 2012, 22:17:22 »
Jag håller på att skrota en bil just nu... finns ju en tändmodul där..  Om du är intreserad så säg till. om du bor eller har vägarna förbi stockholm så kan du få testa om det är den i alla fall....
Vore grymt om jag kunde testa den! Vilken modell sitter den på? Har för mig att tändmodulen ska heta 411.. Bor i Solna, så nära till Stockholm har jag!  ;)

Edit: Hittade nu pappret där jag hade skrivit upp alla resultat då jag testade.

"Lossa kontakten A från styrenheten och anslut voltmeter mellan stift 3 och jord. Slå på tändningen och dra runt motorn med startmotorn. Voltmeterns utslag ska vara minimum 9,5V." Sagt och gjort, voltmetern visade 0.1V..  :P

"Slå ifrån tändningen och anslut en ohmmeter mellan stift 2 och jord. Mätaren ska visa 0 ohm." Mätaren visade 0.3 ohm.

"Lossa kontakten B och anslut ohmmetern mellan stiften 4 och 5. Sensormodulens resistans måste vara 220 +/- 60 ohm. Om så inte är fallet ska sensorn bytas ut." Mätaren visade 9.37 kiloohm.

Testade även med 12V testlampa mellan stift 9 och 10 på styrenheten, lampan ska blinka när startmotorn går, vilket den inte gjorde, bara glödde lite.

Primärlindningens resistans bör vara 0.6 +/- 0.2 ohm, i mitt fall var det 0.9 kiloohm. Sekundärlindningens resistans bör vara 4000 +/- 1500 ohm, i mitt fall låg den på 6.69 kiloohm, vilket iofs är ganska nära i alla fall..  ;)

Det kan ju förvisso vara så att jag har mätt fel osv, men med tanke på hur snett det mesta verkar vara, bör bilen ens gå att köra? Den går ju att köra, dock lite ryckigt.
« Senast ändrad: juli 27, 2012, 22:32:45 av Kentta »

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #29 skrivet: augusti 02, 2012, 19:21:14 »
Hej!

Min käre far var iväg och bytte tändmodulen (som jag fick köpa av Lightfox, tack! :) ) i morse. Han kontrollerade även bränsletrycket, och det var okej när motorn var varm/kall. Därefter åkte vi ut till landet, ca 10 mil. Färden gick strålande, det gick att starta varje gång. Dock så var den ganska ryckig och seg i accelerationen. Funderade på vad det kan bero på, och bestämde mig för att titta till LMM:en.. Det var ganska tydligt att det hade varit någon där och pillat, och sedan limmat tillbaka locket:



Såå, hur såg det ut där inne?


Min fråga är: Hur fan ska det se ut? Står kuggarna rätt eller är det helt åt helvete? Vet inte hur mycket man vågar skruva på den där..


Bjuckar på lite bilder på bilen också!



Lite rost..

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #30 skrivet: augusti 02, 2012, 21:38:53 »
Hmm... nått som slog mig... kan ägaren innan ha "etanol konverterat"? du har inte mätt hur mycket soppa bilen drar i genomsnitt?

jag vet inte rikgit hur en bil beter sig när den får för mycket soppa dock! detta är ENDAST gissningar! men som sagt... finns en LLM om du vill prova!

Men skönt att du kom fram helskinnad i alla fall!
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #31 skrivet: augusti 02, 2012, 22:30:09 »
Går bilen för fett så brukar den bluddra och vara orkeslös (iaf på låga varv på höga varv hinner bränslet förbrännas om den nu inte går riktigt flott).

Ryker bilen svart när du trycker fullt? Ryker den svart när du torrgasar stillaståendes så bör den gå på tok för fett när den får motstånd (dvs när man kör).
Det bästa testet vore nog att någon ligger bakom dig när du ligger i kanske 50 på 3an-4an och trycker fullt, sen får den som låg bakom dig berätta vilken färg röken hade eller ännu bättre att den som ligger bakom även filmar (är nog säkrare om passageraren i bilen bakom filmar). Sen lägger du upp filmen på t.ex youtube och lägger upp en länk här i din tråd och/eller i en tråd som endast handlar om själva problemet.
"Färgkoder" på röken:
Svart rök = För mycket soppa (Av någon anledning skickas för mycket soppa in i förbränningsutrymmet, ger även hög bränlesförbrukning)
Blåaktig rök = Bilen förbränner olja (dåliga kolvringar, dåliga ventilstyrningar)
Vit rök = Bilen förbränner vatten (Trasig toppackning, skev topp, spricka i toppen)

Men bilen ser riktigt fin ut, skulle gärna ha sådär fräsch lack på min :)
« Senast ändrad: augusti 02, 2012, 22:36:32 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #32 skrivet: augusti 02, 2012, 23:00:37 »
Tyckte idag att det kom lite vit rök ur avgasröret..  :-\ Fan, hoppas att det inte är nåt strul med topplocket.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #33 skrivet: augusti 03, 2012, 01:19:31 »
Tyckte idag att det kom lite vit rök ur avgasröret..  :-\ Fan, hoppas att det inte är nåt strul med topplocket.

Vit rök kan det väl vara om man kallstartar också, i allafall får jag jättemycket med etanol i tanken. Bensin kör jag så sällan så det har jag inte tänkt på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #34 skrivet: augusti 03, 2012, 12:15:41 »
När motorn är kall kommer det alltid vit rök. Glömde nog bort att nämna det :-[
Men är det tjock vit rök som kommer även när motorn är uppe i arbetstemp så förbränner motorn vatten, man märker även det på att vattennivån sjunker avsevärt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #35 skrivet: augusti 03, 2012, 20:36:20 »
Har skruvat på LMM:en hela dan utan något vidare resultat. Okej, den är bättre i accelerationen, men i låga varv så gungar den fram. Vet dock inte vad det beror på. Ska försöka få problemet på film imorgon.

Som tur är kommer det ingen vit rök när bilen är uppe i arbetstemp, men jag tycker ändå att det försvinner en förvånansvärt stor mängd vatten.. Ska försöka riva ner toppen nästa vecka, eller i alla fall kolla så att kompressionen stämmer på alla cylindrar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #36 skrivet: augusti 04, 2012, 00:11:18 »
eller i alla fall kolla så att kompressionen stämmer på alla cylindrar.

Ja onödigt att riva toppen ifall kompet är bra ju.

Men hur menar du att den gungar fram, kan det vara glapp i drivlinan som gör att det börjar gunga/rycka, menar du i jämn hastighet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #37 skrivet: augusti 04, 2012, 01:20:46 »
eller i alla fall kolla så att kompressionen stämmer på alla cylindrar.

Ja onödigt att riva toppen ifall kompet är bra ju.

Men hur menar du att den gungar fram, kan det vara glapp i drivlinan som gör att det börjar gunga/rycka, menar du i jämn hastighet?
Ja alltså, det är svårt att förklara i bara text.  ;) Men man känner när man kör på låga varv och gasar lite, så varvar motorn upp och ner, och därav uppkommer "gunget". Det försvinner så fort man gasar lite mer eller släpper gasen, men just när det är lite gas och ganska låg hastighet, då strular någonting. Vilket iofs kanske är helt normalt, kanske bara jag som är oerhört petig..  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #38 skrivet: augusti 04, 2012, 11:36:16 »
eller i alla fall kolla så att kompressionen stämmer på alla cylindrar.

Ja onödigt att riva toppen ifall kompet är bra ju.

Men hur menar du att den gungar fram, kan det vara glapp i drivlinan som gör att det börjar gunga/rycka, menar du i jämn hastighet?
Ja alltså, det är svårt att förklara i bara text.  ;) Men man känner när man kör på låga varv och gasar lite, så varvar motorn upp och ner, och därav uppkommer "gunget". Det försvinner så fort man gasar lite mer eller släpper gasen, men just när det är lite gas och ganska låg hastighet, då strular någonting. Vilket iofs kanske är helt normalt, kanske bara jag som är oerhört petig..  ;D

Jag vet inte om det är normalt men det är i allafall vanligt på vår bilmodell.
Läs mer här i tråden jag startade en gång i tiden om fenomenet som vissa kallar Agda-gung ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.msg19102#msg19102
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kentta

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Förstabilsprojekt, Volvo 360! Update 2/8 - 12 - Frågor om LMM..
« Svar #39 skrivet: augusti 04, 2012, 13:10:54 »
Jag vet inte om det är normalt men det är i allafall vanligt på vår bilmodell.
Läs mer här i tråden jag startade en gång i tiden om fenomenet som vissa kallar Agda-gung ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.msg19102#msg19102
Haha, då är det bestämt Agda-gung jag har upplevt, för det är exakt som du beskriver det i den andra tråden!