Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - knotan

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
361
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 26, 2010, 21:10:08  »
tack, jag är med nöjd,

ända "problemet" är att sist jag byggde en bil så seriöst (byggde en 760tic för typ 5 år sen nu som jag la nästan lika mycket energi på)

så skrotade jag den på rakan utanför garaget första provrepan ::)
plus två andra bilar som råkade stå ivägen  :o

den gången svor jag att aldrig lägga så mycket energi å pengar på en enda vinter på en bil. men nu är jag där igen, å snart premiärtur  ;D

362
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 26, 2010, 20:50:00  »
fan så bra det är med en ny fin digitalkamera som man alltid glömmer hemma  ::)
mobilbilder som vanligt då  >:(






labdasondewn sätter jag på främmre delen av avgasröret , fanns ingen "snygg" placering på grenröret,

avgastempen sätter jag på undersidan nånstans sen när givaren jag betsällde kommit hem.


363
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 26, 2010, 18:45:23  »
glömde ju ta bild på mina polerade alu IC  rör och kromade fuelrail   ;D

fick till baka insuget å  lite annat skit från pulverlack idag, men vart nå konstiga porer från gjudgodset som tog sej upp genom pulcverlacken  ???
jag som hade betat skiten å allt i salpetersyra innan. men men, kanske va det syran som ställde till det. får väll bli å blästra om det å lämna in igen på pulverlack   >:(

ska ge mej av en sväng tar nog svängen förbi garaget på hemvägen å tar bilder på mina andra saker jag glömde nu för å få lite skrytbilder  :-*

364
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 26, 2010, 18:11:50  »
planslipade materialet runt 1ans å 2ans port, drog i helioil i alla 3 på bilden när jag ändå höll på.




sen sätta h-kammen i svarven å fixxa spår för fördelaren.









sen blev det å bygga klart kamdrevet med.



sen sist svarva till en centreringsdor för 3 skivioga kopplingen, sevsade dit två plåtremsor som styr upp splinsen mellan lamelllerna med men glömde bild på det.


365
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 26, 2010, 09:08:21  »
nej den brutna pinnbulten fanns där sen jag köpte toppen, skulle ju ha ordnat den innan jag skickade den för portning men hade glömt bort det.


366
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: februari 25, 2010, 23:05:23  »
även om det inte ser så ut n så är det jävligt snart säsong stressa på lite nu  ;D

jag ska på banlicenskursen den 13de mars, verkar dock som det eventuellt blir framskjutet till den 20de.  ::)

undrar om dem släpper ut 360in med nya hackapelittandäcken jag fått av en snubbe på sviesta  ;D

367
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 25, 2010, 22:48:09  »
hehe ja det kanske är lite udda, MEN
arbetskamraten monterade på sitt nya titan avgas på sin kompressormatade m3 e46a idag på lyften på jobbet.

efter att ha hört redigt hård kmpressorsång i ett rostfritt avgasystem så är jag förälskad  :o 8)

iofs lite skillnad med en 6a men ändå, ska se om man har råd å bygga rostfritt avgas med till skiten,
dock lär det ju låta en del med 3" rostfritt med en 4 cyl motor, lär ju inte bli påsläppt på banan ens skulle jag tro...

rätt trevlig bil han har i övvrigt med, strax över 500 drivhjulshästar på ett bolton kompresorkitt å typ 650nm  börjar dra vid 2000 å slutar inte acca förrns varvstoppet runt 8500om jag minns rätt , fyfan lär bli svårt å köra från honom i sommar tror jag  :P

han skulle lämna in sina bromsar på pluverlack så han kastade med lite rör å mitt insug så får jag det pulverlackat sammtidigt gratis  ;D

blir nog å polera IC rören nu bara för å få klart det lite snabbt. testade på det ena röret, tog 10-15min så va det lika blankt som krom, bra mycket enklare än rostfra på grenröret så att säga  ::)

visar det sej sen att det blir repigt för lätt så kastar jag bara ner dem i krombadet. OM jag inte bygger dit turbon inan dess såklart för då måste det ju ändå byggas nya rör  :P

har ju fått hem toppen å svänghjulet, fick börja med å kapa i toppen å svetsa fastdit nytt material å dra in en helicoil då det satt ett halvt borr i stället för en pinnbult på avgassiadn  >:(

passade på å riktplana toppen lite med






sen var såklart helicoilen för m8 slut på jobbet så måste sdkaffa hem nya imorrn.


368
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« skrivet: februari 23, 2010, 22:14:41  »
har testat mellan hockeypuckar och stumt förr å ibland blir det värre med puckar å ibland bättre med puckar, beror nog lite på hur man "råkar" få frekvens på motor å bilens resonans att spela mot varandra. men på nått visst varvtal så får man alltid mer eller mindre resonsans i bilen i vilket fall... men men,  jag har alltid kört med gummi förr, men nu bygger jag rejsbil så då kan det kvitta, kommer inte ha nån radio att lyssna på i varje fall ::)

när är det tänkt du ska riva bilen å plocka i motorn då föresten???

blir väll så den rullar till säsongen lr???

369
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 23, 2010, 22:07:36  »
har var lite kass på uuppdatering igen, men det beror p jag inte fått så mycket gjort senaste tiden.

grenröret börjar dock bli klart.
grovpolerrat rören efter jag sevstat dem ett å ett, så nu svetas ihop å byggt kollektor, bara mot flänsen kvar at svetsa å sen ska jag bygga nån typ av kåpa längst ner där jag tar värme till kupeen.
å dit med EGT samt lambda

IC rören typ klara, blev alla rören i alu , och rören tog slut tyvär innan det vart riktgit klart, men måste lösa det så fort som möjligt.

på torsdag ska jag iualafall hämta toppen å kopplingen från musen så då blir det lite mer fart påt efter det .

går i valet eller kvalet om jag ska polera IC rör eller lämna dem på pulverlack sammtidigt som insuget  :?




370
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« skrivet: februari 21, 2010, 23:20:45  »
jag byggde egna m10 pinnbult,  ;D   dvs utan kudde, men det kanske bara jag som är hårdrockare här :P
på lådan fegade jag å tog PVC å svarvade till "kuddar"  :P

371
Foto/Film / nån som är sugen på dessa läckra fälgarna???
« skrivet: februari 21, 2010, 22:42:45  »
nån som är sugen, kan ta hem ett parti billigt

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_ovrigt/penisrims.jpg

372
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: februari 21, 2010, 19:53:49  »
se till å va full när du skottar så blir det roligare, plus att man inte känner av den värkande ryggen på samma sätt  ;D

373
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 20, 2010, 12:19:24  »
trixxet är att dricka så pass mycket att man fortfarande är full när man vaknar, å så hade vi tydligen vart ute på krogen efter det  ::)

väntar på min skjuts som ska köra mej till garaget nu, får nog lägga en timme på å skotta oss in på gården först  :o

374
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« skrivet: februari 19, 2010, 17:45:07  »
jag har inte sett såna på biltema, får spana lite

375
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 19, 2010, 17:04:39  »
har fått hem både rör å flänsar till grenröret nu  ;D
men ska på firmafest ikväll så blir inget gjort idag, kanske nått i morgon eftermiddag (inte förmidagen iallafall  :P

376
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« skrivet: februari 19, 2010, 17:03:25  »
vart får man tag på det här tyger du har runt tändkablarna??

377
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: februari 19, 2010, 17:01:00  »
jag har dina WG flänsar färdiga nu  :)

378
Foto/Film / SV: sommar
« skrivet: februari 18, 2010, 18:32:19  »
synd bara det va så jäääävla mycket bilar på gatebil i år, förra året va det mycket bättre.
tror vi stog i kö nästan 5 timmar innan jag kom ut å fick köra första varvet, å då va vi ändåå där 1 å ½ timme innan grindarna öppnade  >:(
lär nog bli ännu värre i år....


gatebil trackday som va i maj förra året va 100ggr bättre, då va dte dels mindre folk men 'ven att dte va 5100 som arrangerade det då, va typ 4ggr fler besiktnigsmän å personal även fast bara hälften så många deltagare  ::)

379
Projekt / SV: 360 16v turbo glt går inte som den ska nu med film
« skrivet: februari 17, 2010, 23:20:54  »
iom att varvmätaren dippar så betyder det som ni redan konstaterat att gnistan/tändpuls förvinner.
dvs soppan har inget med saken att göra....

380
Projekt / SV: 360 16v turbo glt går inte som den ska nu med film
« skrivet: februari 17, 2010, 21:12:30  »
är ju nått galet med renixen som sagt. det där är inte sopparelaterat alls...

testa byt givaren och renixdosan till att börja med

381
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 17, 2010, 16:53:59  »
har fått besked från nmusen nu att svönghjulet är klart, toppen blir troligen klar under helgen eller början på nästa vecka  ;D

382
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: februari 16, 2010, 22:34:20  »
tjusigt, jag tänkte fixxa en liknande, men stålomspunnet var nog överkurs för min del   :P

383
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 16, 2010, 22:28:04  »
det är för 4kantskugg.

384
Projekt / SV: knotans 360 montering pågår,
« skrivet: februari 16, 2010, 13:06:35  »
jag har inga färdiga drev, men kan skicka dej ett "ämne" för några hundralappar, måste filas å lite så på dem..
i övrigt är det med KL:s å SPMs drev att man bör slipa upp kilspåret i veven för det ska gå å sätta en kil hela vägen.

ska se om jag kan ordna ett par ämnen i veckan., är lite maskinobb på dem , sen får du göra sista finliret själv isåfall , är typ en vanlig fil å 30 min jobb som behövs för det ska bli klart.
lägger up en bild senare på hur det ser ut å vad som behövs göras, om det är fler som är intresserade. är ju ett billigt alternativ om man känner för å pyssla lite själv....

385
Projekt / SV: 360 16v turbo glt går inte som den ska
« skrivet: februari 15, 2010, 21:14:27  »
Du behöver inte jorda den alls då det bara är en resistor som ändrar motstånd beroende på vilken temperatur den har.

det där är delvis sant, sitter lite olika beroende på årsmodell å modell på stryrboxen

386
Projekt / SV: 360 16v turbo glt går inte som den ska
« skrivet: februari 15, 2010, 21:10:41  »
det är typ samma värden på alla boschs givare så dte är smart av dem att använda std värden, dock så är koppllinge väldigt olika, fionns 3-4 olika modeller, vissa har jord i toppen å sen e signal ut å det anbdra stiftet är NC,
andra har jord i toppen å 2 identiska signaler ut.
sen en modell är inte jordad i toppen dvs jord på ena stiftet och signal ut på andra, sen den fjädre är väll jord i toppen , signal ut på ena stiftet och sen termokontackt på andra stiftet.

får man fel typ av givare så kan det blir väldigt fel, då vissa styrsystem ställer om tändningen vid kalltstart, får man tex en termokontackt istället för signal där så går nog inte bilen alls. tror dock inte man kan lyckas ha sönder nått men det kan bli helt galet som sagt.


ang spridarna så har ju 16v motorn 300 cc spridare, orginal b200f är väll bara runt 200cc???   det är ju typ 33% för mycket bränsle. så ifall den gick bra ändå så vore nått absolut galet  ::)

sätt dit rätt vattentempgivare och rätt spridare så gissar jag artt den kommer gå betdydligt bättre

387
Projekt / SV: 360 16v turbo glt går inte som den ska
« skrivet: februari 15, 2010, 17:01:13  »
alla givare från b200 motorn måste användas, (gaspjällsgivaren lär dock vara samma på b200 som b234) men vatentempgivare är olika, tändgivaren mot svänghjulet är olika, har du satt svänghjulet rätt??

spridare å lmm mm bör oxå användas b200ans om du vill att dte ska funka bra.
går eventuellt att snika ihop en ny lmm av ett gamal bmw hus och på så vis kunna köra 16v spridarna??, men tror inte det ska vara nödvändigt så länge du kör sugmotor.m hellre isåfall pressa BTR lite så du får en skvätt extra soppa med orginalk b200 spridare.

kan vara lite lurigt att få ihop en motor som haft ett sprut med en annan elhärva. du använder b200ans elhärva iallafall??


388
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 14, 2010, 23:50:40  »
blev en beställning på ett gäng såna här plattor till kamdrevet.  :-*




har nu även beställt en avgasläns mot toppen i rostfritt å sen böjjar å rör till å bygga rostfritt extrakotrgrenrör (sugisgrenrör)   förhoppningen är ju att det till en början "räcker till" med effekten utan turbo(vore nog mer driftsäkert med "lagom" effekt)

men i fall att jag vill ha turbo sen så misstänker jag att det går å sälja till nån här på forumet ett rostfritt xtraktor  ;D

blir å bygga 4-1  med 44mm pipor, sen ihop till ett 3" avgas. sen under bilen nånstans går jag nog ner till 2.5" för å få ner ljudnivån lite grann. sen sidepipe såklart  ;D

389
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 12, 2010, 07:23:19  »
ja vid 2 bar före ökade laddet till ca 3.5 bar efter, mycket vridmoment blir det extra  8)
men vanligen körde jag bara på 2.5 bar på gatan å då hade jag ca 0.7 på kompressorn å 1.3-1.4 bar innan kompressor då snodde väl kompressorn nånstans kring 130 häst har jag för mej vi räknade fram .
men det slipper jag ju nu helt med denna motorn iom jag kommer köra kompressorn via ett spjäll som frikopplar så ska den inte sno mer än 5-10 häst lr så  vad jag fattat som ???

funderar på om jag ska lägga en beställning på ett gäng "plattor" vattenskurna i rostfritt eller alu om folk är sugna å köpa till å bygga egna ställbara kamdrev??? kanske blir 200 spänn max för å få det ställbart, blir ju lite snyggt med, annars tar jag fram bara ett till mej själv manuellt...

390
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 11, 2010, 23:48:42  »
håller på å smider ställbart kamdrev (dööh!), men det kommer bilder på när toppen är klar, den som sitter på bilderna är ju bara för provmontering av alla saker hajjar du väl  :-*

har byggt egna ståldrev till veven med å fräst ur spår för kil hela vägen, sen stummade jag vulk-skivan med ett gäng m6 slruv (syns lite på bilden)

spännaren är ledad med en m8 12.9 vilket bör räcka till gott å väl. spänningen sköts med m10 gängstaget, sen fjädern som sitter är bara tioll för å "fånga upp"  det lilla slacet som blir när kompressorn börjar sno mycket effekt och remmen blir längre, sen när man släpper av på motorbroms så släpps rullen tebax å vilar mot stoppet igen...

lite svårt att förklara men,..

satt å snacka lite med en bekant lite i ämnet förövrigt,  i supran när jag körde med serieladdning så körde jag en liknande lösning på spännaren,m fast utan ledningen och fjädern. å det fukade ju rätt ok, körde av remmen en gång på två säsonger, och im serieladdningen så kördes m90 kompressorn till å sno ca 40-50 hästkrafter enligt eatons hemsida, dock när man ökar trycket IN i kompressor med 2 bars (matade 2 bar innan kompressor) så gör den kraftigt ökade densisteten på luften att kompresorn måste arbeta betydligt tyngre å skulle enligt honom plocka runt 200 hästar på samma rem. å det höll ju i supran som sagt så tror inte det ska vara nån fara nu heller, det var förövrigt med vulkad remskiva med, (även om vulkningen troligen va bättre än på b230 skivan)

nåja hur som helst, detta är bara som utvärdering i första hand få igång motorn/bilen, sen blir det ändå diverse ombyggnationer frammåt säsong när turbon ska hjälpa til å andas.

fick förövrigt mail från jonas back nu att mitt sprut är skickat så borde få det till helgen om jag har tur .

391
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 11, 2010, 21:34:27  »

392
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 11, 2010, 21:27:42  »
nej får försöka undvika smällar, man sitter ju bra skyddad innanför buren,
men resten av bilen har inte mycket till skydd.

va en sån dag idag att jag kom till garaget men inte riktigt kunde komma på vad jag skulle börja med.

monterade dit oljeslangarna till oljekylet, sen slog dit remmen till kompressorn, och insåg efter att peter tjatat lite på mej att jag nog bord ha den fjädrande, iom jag just nu käner att det börjar tryta lite med pengarna så fick det bli nån budgetvariant på det tills vidare, prio ett just nu är att få igång skiten, sen kan jag utveckla vbidare efter att man fått utvärdera lite.

har fått en dum ide nu att få igång den nu inom en månad eller så helst, sen köra den med lite lägre ladd till å från jobbet för å kunna utvärdera vad som ska ändras i hjulupphängningen (för jag är rätt överttygad at jag inte lyckats få till allt som jag vill på första försöket  :P )

under tiden som jag kör med den funderar jag på å snida ihop ett grenrör å montera dit en turbo på bruksbilen (nissan micra -99a)

men just nu känner jag att jag bara står å trampar på samma ställe, vill ha hem toppen och svänghjulet så jag kan få ihop den ordentligt å  :(

har iallafall slagit i soppa i tanken nu å tanken är iallafall tät vad jag kan se nu, inga läckage där nere, ska förbi mekonomen imorrn å köpa sopparelä så jag kan testa dra igång pumkparna å trycktesta alla slangar mm, ska få tebax insug å fuelrail imorrn va dte sdagt, men det har vi ju inte sett än iofs, kanske inte kommer förrns efter helgen, då blir jag riktigt sur  :'(

393
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 10, 2010, 23:41:09  »
nu är IC färdigsvetsad ialafall  :)
och sen soppaslangar dragna och skiten bak monterat.
måste nog fixxa nått skvättskydd typ en underliggande plåt sen, lär spruta rätt bra från bakdäcket insåg jag   :(






394
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 09, 2010, 23:17:37  »

395
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 09, 2010, 16:47:11  »
tog leedigt från jobbet idag så man kunde få lite grejjor handlat till bilen, blev ett par vändor till hydroscand å fixxa sista kopplingarna till soppasystemet pressat.
fick räkningen därifrån med, tyckte det va rätt överkommligt först med slang, samtliga kopplingar och pressning, till både oljekyl å soppasystemet för drygt 2500, efter lite trolleri med rabatter slutade notan på 1170kr Inkl moms  ;D

sen en sväng vidare till malmquist&edling å köpte 5 liter motorolja, 2 liter racing vxl olja, 2 liter bakaxelolja med LSD tillsats. 475 kr inkl moms  8)

tur man är stammkund på bra affärer så man får bra priser å bra rabatter, på nån motorfirma eller liknande vågar jag inte ens fundera över vad samma saker skulle ha kostat  :o

nu ska jag bara trycka i mej lite käk å sen vidare till biltema å fixxa lite mer grejjor. typ slangklämmor till IC rör, å lite sånt...



396
Projekt / SV: FREJs teststräcka
« skrivet: februari 08, 2010, 22:02:24  »
dem där filtrena brukar börja strypa runt 250-300 häst vad vi sett i bänk  ::)
i turbobilar är dem inte att rekomendera, brukar bromsa spoolen avsevärt tidigare än så  >:(

bara som ett input , i en sugmotorn lär dem ju "räcka" till gott å väl  ;D

397
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: februari 08, 2010, 21:38:43  »
torrsump blir nog inget med, jag aldrig haft nå problem med olja i nån av mina volvos nånsin förut (förutom dem där jävla vitmotorn som jag lyckats skära ett par ggr, aldrig mer en sån  :(  )

punktat ihop IC, som den ska bli.
är 4" tjock, 700 lång, 300 hög och med 2.5 anlsutningar för tillfället, valde längge om jag skulle sätta 3" anslutningar men kommer nog inte gå upp så pass högt i effekt att det blir nödvändigt,
kommer hålla mej på så brett register och maximalt vrid som möjligt, snarare än löjliga toppeffekter, har mer nytta av det i till mina ändamål..

anledningen till den uddaa formen och placeringen av anslutningarna är att jag vill ha möjlighet att sätta ett bredare vattenkyl senare om det skulle visa sej behövas. då kommer IC rör få plats under kylaren.

fixxat även en konsol för soppapumparna, anledningen till den bockade plåten uppåt till vänster i bild är att hjulet hamnar precis där så vill skydda mot värsta gummisprutet...   




398
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« skrivet: februari 07, 2010, 22:54:26  »
vart hamnar dumpen sen då???  :P

399
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« skrivet: februari 07, 2010, 21:55:40  »
fan vilket jobb  ;D  8)

400
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt
« skrivet: februari 05, 2010, 21:53:58  »
dem verkar palla undetryck, har kört själv med industrimätare å jag tror ingen pajjat hitills-- bra material i "tråden"
däremot har jag krökt nålen i ett par billiga laddmätare  ;D ni vet sådanna larviga som bara visar upp til 1.5 bar, dem va rätt vanloiga för några år sen

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20