Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 261265 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Volvo 360 GLT -86
« skrivet: mars 21, 2008, 00:29:37 »
Jag har nu investerat i en 360 GLT i näst intill prima skick ;)

700:- Fick jag ge för pärlan.

Den är besiktad med nedslag på rost i golvet vid förarplatsen och bensinläck vid tanken. Jag har haft ner "vaggan" med pump och filter men inte sett något, provade även att starta bilen, men såg inte heller då någonting. Besiktningen går ut snart och då ska jag prova igen (det var föregående ägare som besiktigade tidigare).

-Det är hål i avgassystemet, hur dom kom igenom bes. med det förstår jag inte, men jaja.

-Det läcker olja från diffhuset, har köpt gummikork packning från biltema och ska byta ut den vid tillfälle och hoppas på det bästa.

-Generatorn laddar inte och batteriet är sopslut, håller inte ens laddning över natten. Har bytt ut spänningsregulatorn mot en som jag hade låg, väldigt lite kol kvar, men det får gå för stunden.

-Låset på förardörren passar inte ihop med nyckeln jag fick, och även om dörren är låst så går den att öppna utifrån :)

Ska ta ner den till jobbet imorgon och svetsa golvet + hålet i avgassystemet. Efter det är det bara att vänta ut besiktnigen och se hur det går. Tycker inte det såg ut att vara nån jättekris i övrigt i golvet, men man vet aldrig vad dom tycker ;)

Är dom alltför elaka är jag rädd att det blir att plocka det jag ska spara från bilen och skrota resten  :(

Går det "lysande" på besiktningen så är planen lite annorlunda :)

- Planad 531 topp
- K eller H kam, skriv gärna svar med tips/motivering
- Extraktor + biltema 2.5" avgas
- Luisi träratt
- Elfläkt


"Främre motorbalken" ser fortfarande ganska fräsch ut, men det börjar på att komma rost, funderar på att plocka ner den och blästra av den innan det går hål. Det går ett stag mellan fjäderbenen som är fäst i den balken, går det att skruva loss det utan att det blir bekymmersamt?
« Senast ändrad: mars 21, 2008, 00:49:43 av Stormen »
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2008, 00:33:23 »
Här kommer lite bilder





-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2008, 03:31:26 »
verkligen billigt, var det kompispris? Eller kanske pga rosten... :-\ Skall bli roligt att se vad som händer med den! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2008, 09:26:14 »
Hey tusan vad fint med en till bil hit :P Synd på rosten bara men det fixar du på 0-tid  :D

När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2008, 10:56:59 »
Det var pga rosten, begärt pris var 2000:- :)
När jag talade med säljaren i telefon lät det som att bilen var som fabriksny förutom ett litet hål i golvet, inte ens bra att veta i övrigt! Men när jag läste protkollet fanns det helt plötsligt 3st bra att veta, alla var rost under :)
Enligt säljaren skulle hon få 700-800 på en skrot, och då bjöd jag 700:- vilket gick hem. Men visst fasen har staten slutat att betala ut skrotpremier? Skroten kan ju givetvis betala om dom vill i alla fall, men inte kommer det väl några pengar från staten?

Vi får se hur det går med svetsningen, är inte direkt min starka sida.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2008, 11:08:19 »
Vad tror ni om en sån här?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=135337

Är det något som fungerar eller kommer det bara att pissa olja kors och tvärs?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2008, 11:54:04 »
Nästa fråga...

När man ändå har extraktorröret ligger, ska man ta och blästra rent det och smeta på ugnssvärta redan nu?

Finns det nån bra gucka att ha på skarven mellan extraktorn och röret som ska på så att det är lätt att få isär om man byter bil? Kopparpasta?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #7 skrivet: mars 21, 2008, 13:30:55 »
Hmm...det går ju bränsleslangar i balken jag ska gå på svetsen, kan bli väldigt intressant. Tänkte vara lite duktig och ta med vattenhink + trasa först, men nu tror jag att jag tar med mig vagnen med brandsläckare också  :)

Med lite regelrätt otur kan projektet ta slut redan innan besiktningen ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #8 skrivet: mars 21, 2008, 14:06:21 »
Finns det nån bra gucka att ha på skarven mellan extraktorn och röret som ska på så att det är lätt att få isär om man byter bil? Kopparpasta?

Här duggar uppdateringarna tätt! Bra! :)

Egentligen skall man väl ha avgaspasta, som stelnar av värme, för att få absolut tätt... Har själv använt ymnigt med kopparpasta, för att kunna ta bort rören efter några år! Vet ej om det hjälper! ;)

Men visst fasen har staten slutat att betala ut skrotpremier? Skroten kan ju givetvis betala om dom vill i alla fall, men inte kommer det väl några pengar från staten?

Stämmer, inget från staten. Men vissa skrotar betalar lite, om det finns delar de kan sälja, rätt omgående!

 :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2008, 18:22:08 »
Vad tror ni om en sån här?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=135337

Är det något som fungerar eller kommer det bara att pissa olja kors och tvärs?
Den ser ju bra ut men ska du ha den för adapter för givaren till en oljetrycksmätare är det kanske billigare och bättre med ett T-rör vid original oljetrycksgivare.
Biltema har http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77423
B2xx har  M14 1,5 gänga :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #10 skrivet: mars 21, 2008, 22:23:16 »
"Främre motorbalken" ser fortfarande ganska fräsch ut, men det börjar på att komma rost, funderar på att plocka ner den och blästra av den innan det går hål. Det går ett stag mellan fjäderbenen som är fäst i den balken, går det att skruva loss det utan att det blir bekymmersamt?

Kanonkul projekt Stormen!

Hinner inte göra nån lång kommentar ikväll, kommer några snabba sålänge:

Länkarmarna (som går mellan fjäderbenen och "framaxelbalken" som SBP kallade det när de klankade ner på min upprostade balk som du säkert såg lagningen på i min projekttråd.) ska gå att skruva loss utan bekymmer. Det som påverkar hjulinställningen på vår framvagn är väl egentligen bara inställningen på styrstagen. (om man bortser ifrån små skillnader pga. glapp mellan hål och bult i diverse infästningar man lossar tex bulten i framaxelbalken som håller länkarmen.)

Jag vågar inte rekommendera spissvärta än pga. att jag inte testat det ordentligt än. Dock verkar värmefärgen som nu sitter på ditt rör inte vara nån hit. Du har väl sett rostbilderna på mitt rör efter bara nån månads användning i (små)stadstrafik.

Kopparpasta i avgasskarvar, håller det tätt alls? (borde blåsa bort så fort man startar motorn om det inte stelnar förstås)  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #11 skrivet: mars 22, 2008, 02:24:50 »
Jag vågar inte rekommendera spissvärta än pga. att jag inte testat det ordentligt än. Dock verkar värmefärgen som nu sitter på ditt rör inte vara nån hit. Du har väl sett rostbilderna på mitt rör efter bara nån månads användning i (små)stadstrafik.

Jo, jag har sett bilderna på ditt grenrör, därför jag var lite sugen på att kasta på spissvärta direkt.

Kopparpasta i avgasskarvar, håller det tätt alls? (borde blåsa bort så fort man startar motorn om det inte stelnar förstås)  ???


Tätt och tätt, det vet jag inte, men jag vill kunna ev. slita isär systemet igen  8)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #12 skrivet: mars 22, 2008, 02:41:45 »
Nu vart nog projektet liiite försenat.

Här kommer lite bilder från kvällens bravader.



Som sagt, det går ju soppaslangar i balken, så dom blev urslitna och stumparna som blev kvar vart strypta och stoppade i påsar, utifall det skulle droppa ändå



Påsen även på slangarna fram i motorutrymmet



En riktig bil kräver en riktig domkraft! Det känns i ryggen när man lyfter denna, det vill jag lova.



Så här såg det ut innifrån, förstår inte vad SBP gnäller om  ::)



Kanske inte så bra bild, men så här såg det ut utifrån i alla fall.



Den "bra" sidan ser ut såhär  ;D



Och nu till den roligaste bilden...Det gick bra med rondellen en stund, men sen...J*vlar i h*lvete vad nervös man blir när det brinner under tanken på bilen. Flög upp (låg under och kapade) och försökte rycka undan masoniten som låg som droppskydd (läcker i bakaxeln, och ville inte olja ner på förrådsgolvet), Den satt fastkilad under mina stoppplankor. Bara att rycka åt sig brandsläckaren och gå lös. Sen fort som fan stänga alla dörrar ut till verkstan, så att inte brandlarmet skulle gå. Tror inte att röken var så nyttig att andas in, stack i halsen och sved i ögonen. En kompis kom ner med sin tjej och dom hjälpte till att städa undan, efter det bogserade vi hem bilen och vad händer? Givetvis börjar det blinka blått i backspegeln...Jag trodde att man fick ta sig till och från verkstad, och att det var helt ok att bogsera en bil med körförbud. Man får ta sig TILL verkstad, och provköra i samband med reparation, men inte ta sig tillbaka hem igen :) Och att bogsera är som att köra, är det körförbud så får man inte bogsera heller. Slapp böter i alla fall, så man ska nog vara glad ändå. För att inte tala om att jag klarade mig från att elda ner både jobbet, bilen och mig själv :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #13 skrivet: mars 22, 2008, 02:43:37 »
Den preliminära planen nu som är framtänkt med nervöst och trött huvud är att plocka ner växellåda + balk och sedan tanken som nu läcker efter branden. Som sagt, det är bara preliminärt, kan komma att ändra sig, men så ser det ut nu.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #14 skrivet: mars 22, 2008, 04:15:13 »
vilken dramatik! Tur att din kväll, fick ett lyckligt slut. Förstår att du känner dig mör, efter en sådan kväll...

Om du tänker svetsa på tanken, töm den riktigt och ventilera den. De bränsletankar jag svetsat på, har först fyllts med vatten. Därefter kan man svetsa säkert! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #15 skrivet: mars 22, 2008, 10:04:17 »
Förhoppningsvis behöver inte tanken svetsas, hoppas att det bara är en slang som läcker. Växellåds balken behöver i alla fall lite kärlek, så med lite tur går det att skuva ner den med, går nog åt en och annan svordom :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #16 skrivet: mars 22, 2008, 13:40:04 »
-Det läcker olja från diffhuset, har köpt gummikork packning från biltema och ska byta ut den vid tillfälle och hoppas på det bästa.

- Planad 531 topp

- K eller H kam, skriv gärna svar med tips/motivering

Mitt difflock läcker pga. ett litet hål så för mig hjälpte det inte med att fixa packningen. Kolla vart din läcker.

Hur mycket ska du plana toppen? Är tanken att köra BF95 eller E85?
Tänk på att du kan behöva ställbart kamdrev eller uppborrat/fräst originaldrev beroende på hur mycket du planar. Planar exakt rätt räcker det ju att kugga drevet en kugg på remmen.

Har du K eller H-kam liggande? Om inte så är det väl lite vad du känner för, K-kammar är ju väldigt prisvärda jämfört med H. Tror inte det skiljer så mycket på dem, 4hk i toppeffekt men lite mer i karaktären pga. att vrid/effekt kommer olika sent.

Hmm...det går ju bränsleslangar i balken jag ska gå på svetsen, kan bli väldigt intressant. Tänkte vara lite duktig och ta med vattenhink + trasa först, men nu tror jag att jag tar med mig vagnen med brandsläckare också  :)

Med lite regelrätt otur kan projektet ta slut redan innan besiktningen ;)

Tur i oturen hade du den kvällen! Men jag tycker du skötte dig bra trots tumultet och tänkte till och med på brandlarm och såna grejer  :P
Jag svetsade min balk utan att ta ur eller tömma bränsleledningarna. Däremot kylde jag som fan med tryckluft efter varje centimeter svets och kände med handen på slangarna så länge jag kom åt att de inte blev för varma. Jag hade dessutom etanol i bränslesystemet och det tänder väl än värre än bensin!  :-\

Jag vågar inte rekommendera spissvärta än pga. att jag inte testat det ordentligt än. Dock verkar värmefärgen som nu sitter på ditt rör inte vara nån hit. Du har väl sett rostbilderna på mitt rör efter bara nån månads användning i (små)stadstrafik.

Jo, jag har sett bilderna på ditt grenrör, därför jag var lite sugen på att kasta på spissvärta direkt.

Ja.. originalfärgen ville ju flagna.. så då kanske är bäst att blästra direkt innan man lägger på nåt mer. För förmodligen flagnar originalfärgen även om den har nåt annat utanpå..
Zinkfärg eller spissvärta är väl det jag skulle rekommendera. Förutom svindyr coating eller kromning  ;)
Men min erfarenhet av zinkfärg är att det rostar, fast kan bero på att jag sprayat på befintlig rost. Kanske håller om man sprayar på nåt som inte har börjat rosta än eller är 100% rent från rost.. som ditt extraktorrör!  :P

Den preliminära planen nu som är framtänkt med nervöst och trött huvud är att plocka ner växellåda + balk och sedan tanken som nu läcker efter branden. Som sagt, det är bara preliminärt, kan komma att ändra sig, men så ser det ut nu.
Hm måste du ta ner tanken då, nej du har nog rätt förresten, kommer väl inte åt slangarna så bra om man inte gör det.
Annars får du prova att ta ner växellådsbalken bara, sänka växellåda + tank så långt det går och byta de slangar som läcker!
Här har du min guide med bilder på bränsletank + slangar, på den ser det ut som det skulle gå att byta slangar om man bara tar ner växellådsbalken!
Om du vill och hinner får du gärna skriva upp vilken slangdiameter (och ev. längd) som ska sitta var, har inte fått med det i min guide  :'(
Guiden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3430.0
(mina slangar läckte, vet inte vilken men en av de två som sitter på övre baksidan, alltså till vänster om den stora anslutningen för tankpåfyllning. Slangarna var fnösiga och spruckna i ändarna och satt knappt kvar, nån slangklämma hade rostat av.
Tips! Köp rostfria slangklämmor, trevligt att ha. Finns på biltema.


Växellåds balken behöver i alla fall lite kärlek, så med lite tur går det att skuva ner den med, går nog åt en och annan svordom :)

Jag gjorde som så att jag köpte en stor rejäl spårskruvmejsel på biltema och sen kapade jag med finaste kapskivan snitt i bultskallarna (tror det är 13mm skallar) och sen satte jag skruvmejseln i spåret - slog några gånger - och drog sen loss dem med hjälpmedel för extra kraft på skruvmejsel (skiftnyckel eller annan skruvmejsel i ev. hål på skaft minns inte).

Min växellådsbalk fick jag svetsa på en del för att få den ok igen. Usch den var täckt med gravrost och sen lövtunn på nåt ställe nära fästpunkterna till bilen.

Här finns bilder på tank i olika utseenden, växellådsbalk och nya universal biltemakuddar:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.520 (min projekttråd)

By the way, är du elektriker eller har nån på jobbet med najtråd som är perfekt att dra med igenom balk när man drar ut bränsleledningar med planer på att få i dom igen!?  8)


KÄMPA PÅ NU!
JAA! Bara regplåten gör ju att man blir glad när man ser bilen  :D
Och färgen diggar jag  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #17 skrivet: mars 23, 2008, 00:16:06 »
Ringde till chefen idag, kan säga att jag har gjort trevligare samtal än att ringa sin överordnad en påskafton och säga att man var nära att elda ner hela stället. Han är jävligt bra att ha och göra med, och eftersom att det inte vart några skador (det smälte ner lite underredsmassa, men det maskeras ganska bra mot asfalt :) ) så är det lugnt, men han vill gärna veta och säga sitt innan man gör hempul i verkstaden nästa gång.

-Det läcker olja från diffhuset, har köpt gummikork packning från biltema och ska byta ut den vid tillfälle och hoppas på det bästa.

- Planad 531 topp

- K eller H kam, skriv gärna svar med tips/motivering

Mitt difflock läcker pga. ett litet hål så för mig hjälpte det inte med att fixa packningen. Kolla vart din läcker.

Hur mycket ska du plana toppen? Är tanken att köra BF95 eller E85?
Tänk på att du kan behöva ställbart kamdrev eller uppborrat/fräst originaldrev beroende på hur mycket du planar. Planar exakt rätt räcker det ju att kugga drevet en kugg på remmen.

Har du K eller H-kam liggande? Om inte så är det väl lite vad du känner för, K-kammar är ju väldigt prisvärda jämfört med H. Tror inte det skiljer så mycket på dem, 4hk i toppeffekt men lite mer i karaktären pga. att vrid/effekt kommer olika sent.

Såg på locket nu när jag skrapade i med domkraften (lyfter i de-dion axeln), vet inte om det är underredsmassa eller någon färg från fabrik, men under en "skorpa" så var det tvärbrunt allting, ska inspektera locket nogrannare vid nedmonteringen.

Vet inte riktigt hur mycket jag ska plana toppen, 2mm kanske? Har inte funderat så noga på bränslet, men det är inte någon regelrätt E85 konvertering inplanerad, blir väl att blanda själv vid pumpen.
Vet att det krävs ställbart drev, därför den här tråden kom till http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3811.0  8) Däremot så kan jag väl inte säga hur jag ställer in det lättast, guide eller länk någon?

Var med när far min rensade förrådet och kom över en K-kam då, och så köpte jag nemesis H-kam, så båda två ligger och bara väntar på att motioneras  ;D
Tanken med lite trim är ju att det ska gå att gasa lite, men för den sakens skull vill jag inte behöva varva över 5000 för att det ska hända någonting.


Hmm...det går ju bränsleslangar i balken jag ska gå på svetsen, kan bli väldigt intressant. Tänkte vara lite duktig och ta med vattenhink + trasa först, men nu tror jag att jag tar med mig vagnen med brandsläckare också  :)

Med lite regelrätt otur kan projektet ta slut redan innan besiktningen ;)

Tur i oturen hade du den kvällen! Men jag tycker du skötte dig bra trots tumultet och tänkte till och med på brandlarm och såna grejer  :P
Jag svetsade min balk utan att ta ur eller tömma bränsleledningarna. Däremot kylde jag som fan med tryckluft efter varje centimeter svets och kände med handen på slangarna så länge jag kom åt att de inte blev för varma. Jag hade dessutom etanol i bränslesystemet och det tänder väl än värre än bensin!  :-\

Det är det som känns lite jävligt, slangarna satt med gummipluppar för att inte skava mot balken, jag ger mig fan på att det hade gått bättre om jag inte hade ryckt isär dom och försökt vara duktig  >:(
Jag är väldans glad att jag tänkte på brandlarmet, annars hade jag varit rökt på mer än ett sätt  8) Som tur var så brann det en bit ifrån slangändarna, och efter att jag släckt elden såg jag att det droppade ur slangen högst upp på tanken (ventilation?). Vet inte om det var gammal bensin sedan jag delade på slangarna eller om det var bensin som droppade som antändes, hur som helst var det jävligt nära att gå riktigt illa  :-[


Den preliminära planen nu som är framtänkt med nervöst och trött huvud är att plocka ner växellåda + balk och sedan tanken som nu läcker efter branden. Som sagt, det är bara preliminärt, kan komma att ändra sig, men så ser det ut nu.
Hm måste du ta ner tanken då, nej du har nog rätt förresten, kommer väl inte åt slangarna så bra om man inte gör det.
Annars får du prova att ta ner växellådsbalken bara, sänka växellåda + tank så långt det går och byta de slangar som läcker!
Här har du min guide med bilder på bränsletank + slangar, på den ser det ut som det skulle gå att byta slangar om man bara tar ner växellådsbalken!
Om du vill och hinner får du gärna skriva upp vilken slangdiameter (och ev. längd) som ska sitta var, har inte fått med det i min guide  :'(
Guiden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3430.0
(mina slangar läckte, vet inte vilken men en av de två som sitter på övre baksidan, alltså till vänster om den stora anslutningen för tankpåfyllning. Slangarna var fnösiga och spruckna i ändarna och satt knappt kvar, nån slangklämma hade rostat av.
Tips! Köp rostfria slangklämmor, trevligt att ha. Finns på biltema.

Ska försöka komma ihåg att mäta alla slangar, men en påminnelse är aldrig fel när det börjar närma sig :)
Vill få det ordentligt gjort med slangar och skit nu, och "rondella" och svetsa utan tillstymmelse av bensin!!
Ska även försöka komma ihåg rostfria klammor :)

Växellåds balken behöver i alla fall lite kärlek, så med lite tur går det att skuva ner den med, går nog åt en och annan svordom :)

Jag gjorde som så att jag köpte en stor rejäl spårskruvmejsel på biltema och sen kapade jag med finaste kapskivan snitt i bultskallarna (tror det är 13mm skallar) och sen satte jag skruvmejseln i spåret - slog några gånger - och drog sen loss dem med hjälpmedel för extra kraft på skruvmejsel (skiftnyckel eller annan skruvmejsel i ev. hål på skaft minns inte).

Min växellådsbalk fick jag svetsa på en del för att få den ok igen. Usch den var täckt med gravrost och sen lövtunn på nåt ställe nära fästpunkterna till bilen.

Här finns bilder på tank i olika utseenden, växellådsbalk och nya universal biltemakuddar:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.520 (min projekttråd)

By the way, är du elektriker eller har nån på jobbet med najtråd som är perfekt att dra med igenom balk när man drar ut bränsleledningar med planer på att få i dom igen!?  8)


KÄMPA PÅ NU!
JAA! Bara regplåten gör ju att man blir glad när man ser bilen  :D
Och färgen diggar jag  8)


Tror jag ger på bultarna en redig jävla känga med dorn först och försöker med hylsa efter det.

Najtråden kommer från bra att ha hyllan på jobbet, men jag är faktiskt utbildad elektriker (fast jag jobbar som maskinoperatör).

Även om det inte riktigt stämmer med färgen, men det vore lite kaxigt att sätta två extraljus tätt, nere i fronten, dra två svarta stripes och skriva eleanor på bakluckan  8)

Men det blir nog tyvärr en paus här nu, ska ställa ut bilen hos farfar och försöka få ihop min 343:a som jag håller på med, en -78 med 12xxx mil på mätaren, remdrift givetvis :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #18 skrivet: mars 23, 2008, 04:07:28 »
Såg på locket nu när jag skrapade i med domkraften (lyfter i de-dion axeln), vet inte om det är underredsmassa eller någon färg från fabrik, men under en "skorpa" så var det tvärbrunt allting, ska inspektera locket nogrannare vid nedmonteringen.

Locket är bara skräp! Tunn plåt! Har du sett tråden, där jag kämpade, med mitt. Som tur är håller det fortfarande tätt. Lagningen är mao ok, men inte snygg! :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3378.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #19 skrivet: mars 23, 2008, 10:52:05 »
Ytterligare en fråga.

Torkarna stannar när man slår ifrån dom, oavsett var dom står, dom går alltså inte tillbaka till "parkeringsläge". Är det relät eller motorn som är kass?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #20 skrivet: mars 23, 2008, 16:38:48 »
Ytterligare en fråga.

Torkarna stannar när man slår ifrån dom, oavsett var dom står, dom går alltså inte tillbaka till "parkeringsläge". Är det relät eller motorn som är kass?

I motorenheten, närmare bestämt i växelhuset, sitter funktionen... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #21 skrivet: mars 23, 2008, 19:58:24 »
Ytterligare en fråga.

Torkarna stannar när man slår ifrån dom, oavsett var dom står, dom går alltså inte tillbaka till "parkeringsläge". Är det relät eller motorn som är kass?

I motorenheten, närmare bestämt i växelhuset, sitter funktionen... :) /Max

Är det mikrobrytare som utgör "funktionen"?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #22 skrivet: mars 23, 2008, 20:14:01 »
Är det mikrobrytare som utgör "funktionen"?

Är inte Volvos, jag dissekerat! Men antar, att det är samma, konstruktion! Släpkontakter! :( Mikrobrytare hade varit en fin uppgradering! :) /M

Ps. det räcker nog att rengöra kontaktytorna! /ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #23 skrivet: mars 24, 2008, 00:24:40 »
Är det mikrobrytare som utgör "funktionen"?

Är inte Volvos, jag dissekerat! Men antar, att det är samma, konstruktion! Släpkontakter! :( Mikrobrytare hade varit en fin uppgradering! :) /M

Ps. det räcker nog att rengöra kontaktytorna! /ds

Det låter bra, får ta fram munskyddet och skalpellen ;)

Såg på Mythbusters idag, dom undersökte om det gick att smälla  tanken på en bil genom att skjuta hål på tanken och sedan tända eld på bensinspåret. Bensinen brann chockerande långsamt, 5-6 km/h!! Tanken small inte även fast dom ventilerade den för att få bättre A/F blandning, dom lät den brinna i 5-6minuter utan att det hände nånting. Jag oroade mig tydligen helt i onödan i fredags  ::)

Adam Savage: "Call me chicken, but if my car catches fire, I'm running" :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #24 skrivet: mars 24, 2008, 00:50:17 »
kul projekt vet själv hur trökigt de är med rost.,..men kul att du fixar en 360 så de blir fler av dem på vägen...psmythbusters är mycket roligt...speciellt adam  ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #25 skrivet: mars 26, 2008, 12:04:40 »
När jag köpte bilen visste säljaren inte hur mycket soppa det var i den och mätaren är trasig. Jag tankade i ca 10-12 liter, då skulle jag utan att tveka ta mig hem (8-10 mil). Var och dränerade tanken igår, fick ut knappt 50L  8)

700:- för en bil med minst 40L bensin, det är jävligt bra pris tycker jag  ;D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #26 skrivet: mars 26, 2008, 21:26:33 »
När jag köpte bilen visste säljaren inte hur mycket soppa det var i den och mätaren är trasig. Jag tankade i ca 10-12 liter, då skulle jag utan att tveka ta mig hem (8-10 mil). Var och dränerade tanken igår, fick ut knappt 50L  8)

700:- för en bil med minst 40L bensin, det är jävligt bra pris tycker jag  ;D

Har jag aldrig tänkt på! ;D Glöm inte innestående skatt... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #27 skrivet: mars 27, 2008, 11:41:32 »
Tyvärr var den avställd när jag köpte den, annars hade det nog varit ren vinst ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #28 skrivet: maj 06, 2008, 23:13:38 »
Nu har jag varit och rivit lite mer i bilen, växellådan är nedtagen och tanken på G. Hade kameran med mig, men när jag kom på mig själv med att inte fotta så var det för snålt om tid för att ta bilder, tyvärr.

Hade lite bekymmer med dom övre insex skruvarna som fäster momentröret i lådan, satt som berget!.

Har upptäckt att det är locket som läcker på min slutväxel, inte packningen, har funeringar på att försöka göra ett nytt i aluminium, borde inte vara överdrivet svårt, eller?

Sen är det dom förbannade skruvarna på tankbanden, det som gäller nu är hylsa och polygrip. Ska svarva till hylsor så att man inte behöver gänga skruven i botten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #29 skrivet: maj 08, 2008, 14:45:01 »
Hmm...Är det någon som kan vara snäll och mäta hur mycket plats man har mellan de-dion axeln och bakaxellocket?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #30 skrivet: maj 08, 2008, 18:08:54 »
Hmm...Är det någon som kan vara snäll och mäta hur mycket plats man har mellan de-dion axeln och bakaxellocket?

Japp, ikväll. Hurså, misstänker du att bakaxeln inte sitter där den ska?
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 18:16:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #31 skrivet: maj 08, 2008, 20:38:41 »
Nu ligger den på golvet, så den sitter definitivt inte där den ska ;)

Ska som sagt prova göra ett alu lock, vore mer än lite tråkigt om det slutar med att det tar i röret.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #32 skrivet: maj 09, 2008, 17:05:28 »
Hmm...Är det någon som kan vara snäll och mäta hur mycket plats man har mellan de-dion axeln och bakaxellocket?

Japp, ikväll.

Nytt försök denna kväll, men det är ju fredag så det blir nog bra  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

cyberfalcon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #33 skrivet: maj 09, 2008, 22:02:46 »
Om du inte löst problemet med läckande bakaxel-lock.
Jag tog tömde ur all olja, tog bort locket och riktade det så det blev plant över alla hål. Sen köpte jag en blå silicon-packningsmassa : på sprayburk. Kostade typ 150kr på Swedol och fläskade på , sen drog jag ihop locket korsvis och sen var problemet ett minne blott :)
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #34 skrivet: maj 10, 2008, 01:41:39 »
Det är väl ändå själva fan vad bra det ska gå hela tiden...

När lådan skulle ner snurrade skruvarna som går genom balken, dom fick sitta kvar och dom som går in i bakaxeln lossades istället. Nu får jag inte ner tanken för att fästena sitter ivägen, och skruvarna som fäster balken vart i stort sett runda bara av stålborsten, så det kan man glömma. Upptäckte också att handbromsvajrarna gick på fel sida om slangen som förbinder tankhalvorna...Orkade inte lossa vajrarna utan lossade slangen istället = den mängden soppa som fanns kvar ligger nu på golvet = "Power tools" är stort, no no! Nu blir det att plocka ner momentröret och skjuta tanken inåt, och då *fanfar* sitter vajerjävlarna i vägen och måste ändå lossas!

Tänkte plocka bort drivaxlarna, så det i alla fall skulle bli någonting gjort. Började bra med att jag på andra bulten, första knuten drar den rund, upptäckte försent att jag hade den slitna 12-kants hylsan istället för 6-kant  >:(
Vart så jävla trött så jag gick över till andra sidan, gick bra till sista bulten, helt och totalt omöjligt att få på hylsan. Efter många svära och banka tittade jag till ordentligt, något klabbträ har satt "krympdelen" av damaskklämman precis under bultskallen. Det enda alternativet var att peta loss klamman, sen gick det hur fint som helst! På andra sidan var det värre, fick inget riktigt tag med rör-tången och någon papegojtång äger jag inte, men måste investeras i vid nästa terapi dag i favorit varuhuset ;) Det blir vinkelslip så fort tank-eländet är ur vägen!!!

Försökte även att lossa klämhylsan på transaxeln, skruven är helt urdragen, men fan heller att den släpper! När jag hade halkat och slagit knogen i ljuddämparen för tredje gången och sjuttielfte svordomen fick även det bli en annan dags bekymmer. Och det verkar inte bättre än att en annan dag är imorgon :) Ska ut igen och ge bilen lite smisk!

Ja just det, det ena tankbandet var bara smul i änden och 75% ligger i en del på golvet och resten sitter på bilen :)

Det var inte bara en gång det var nära att hämta trucken och köra bilen i blandskrot containern på jobbet ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #35 skrivet: maj 10, 2008, 04:04:42 »
Det är väl ändå själva fan vad bra det ska gå hela tiden...

När lådan skulle ner snurrade skruvarna som går genom balken, dom fick sitta kvar och dom som går in i bakaxeln lossades istället. Nu får jag inte ner tanken för att fästena sitter ivägen, och skruvarna som fäster balken vart i stort sett runda bara av stålborsten, så det kan man glömma. Upptäckte också att handbromsvajrarna gick på fel sida om slangen som förbinder tankhalvorna...Orkade inte lossa vajrarna utan lossade slangen istället = den mängden soppa som fanns kvar ligger nu på golvet = "Power tools" är stort, no no! Nu blir det att plocka ner momentröret och skjuta tanken inåt, och då *fanfar* sitter vajerjävlarna i vägen och måste ändå lossas!

Tänkte plocka bort drivaxlarna, så det i alla fall skulle bli någonting gjort. Började bra med att jag på andra bulten, första knuten drar den rund, upptäckte försent att jag hade den slitna 12-kants hylsan istället för 6-kant  >:(
Vart så jävla trött så jag gick över till andra sidan, gick bra till sista bulten, helt och totalt omöjligt att få på hylsan. Efter många svära och banka tittade jag till ordentligt, något klabbträ har satt "krympdelen" av damaskklämman precis under bultskallen. Det enda alternativet var att peta loss klamman, sen gick det hur fint som helst! På andra sidan var det värre, fick inget riktigt tag med rör-tången och någon papegojtång äger jag inte, men måste investeras i vid nästa terapi dag i favorit varuhuset ;) Det blir vinkelslip så fort tank-eländet är ur vägen!!!

Försökte även att lossa klämhylsan på transaxeln, skruven är helt urdragen, men fan heller att den släpper! När jag hade halkat och slagit knogen i ljuddämparen för tredje gången och sjuttielfte svordomen fick även det bli en annan dags bekymmer. Och det verkar inte bättre än att en annan dag är imorgon :) Ska ut igen och ge bilen lite smisk!

Ja just det, det ena tankbandet var bara smul i änden och 75% ligger i en del på golvet och resten sitter på bilen :)

Det var inte bara en gång det var nära att hämta trucken och köra bilen i blandskrot containern på jobbet ;)

Tack för den updaten, flinade både en och två gånger, särskillt vid *fanfar*  ;D

Bultarna som håller växellådsbalken i balkarna på bilen fixade jag "skitlätt". Snittade dom med vinkelslipen så att de blev spårskruv. Tog biltemas största skruvmejsel och satte i spåret och tryckte allt jag pallade mot skruven samtidigt som jag vred runt skruvmejseln med en annan mejsel genom hålet i skaftet!

Angående skarvhylsan så borde det ju gå lätt om minst en skruv är utplockad ur hylsan samt att diff+låda är avlastade så de inte hänger med tyngd på skarvhylsan..

Kämpa på!


Bifogar bilder med mått på avstånd diff-bakaxel.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #36 skrivet: maj 10, 2008, 10:57:52 »
Det är väl ändå själva fan vad bra det ska gå hela tiden...

När lådan skulle ner snurrade skruvarna som går genom balken, dom fick sitta kvar och dom som går in i bakaxeln lossades istället. Nu får jag inte ner tanken för att fästena sitter ivägen, och skruvarna som fäster balken vart i stort sett runda bara av stålborsten, så det kan man glömma. Upptäckte också att handbromsvajrarna gick på fel sida om slangen som förbinder tankhalvorna...Orkade inte lossa vajrarna utan lossade slangen istället = den mängden soppa som fanns kvar ligger nu på golvet = "Power tools" är stort, no no! Nu blir det att plocka ner momentröret och skjuta tanken inåt, och då *fanfar* sitter vajerjävlarna i vägen och måste ändå lossas!

Tänkte plocka bort drivaxlarna, så det i alla fall skulle bli någonting gjort. Började bra med att jag på andra bulten, första knuten drar den rund, upptäckte försent att jag hade den slitna 12-kants hylsan istället för 6-kant  >:(
Vart så jävla trött så jag gick över till andra sidan, gick bra till sista bulten, helt och totalt omöjligt att få på hylsan. Efter många svära och banka tittade jag till ordentligt, något klabbträ har satt "krympdelen" av damaskklämman precis under bultskallen. Det enda alternativet var att peta loss klamman, sen gick det hur fint som helst! På andra sidan var det värre, fick inget riktigt tag med rör-tången och någon papegojtång äger jag inte, men måste investeras i vid nästa terapi dag i favorit varuhuset ;) Det blir vinkelslip så fort tank-eländet är ur vägen!!!

Försökte även att lossa klämhylsan på transaxeln, skruven är helt urdragen, men fan heller att den släpper! När jag hade halkat och slagit knogen i ljuddämparen för tredje gången och sjuttielfte svordomen fick även det bli en annan dags bekymmer. Och det verkar inte bättre än att en annan dag är imorgon :) Ska ut igen och ge bilen lite smisk!

Ja just det, det ena tankbandet var bara smul i änden och 75% ligger i en del på golvet och resten sitter på bilen :)

Det var inte bara en gång det var nära att hämta trucken och köra bilen i blandskrot containern på jobbet ;)

Tack för den updaten, flinade både en och två gånger, särskillt vid *fanfar*  ;D

Bultarna som håller växellådsbalken i balkarna på bilen fixade jag "skitlätt". Snittade dom med vinkelslipen så att de blev spårskruv. Tog biltemas största skruvmejsel och satte i spåret och tryckte allt jag pallade mot skruven samtidigt som jag vred runt skruvmejseln med en annan mejsel genom hålet i skaftet!

Angående skarvhylsan så borde det ju gå lätt om minst en skruv är utplockad ur hylsan samt att diff+låda är avlastade så de inte hänger med tyngd på skarvhylsan..

Kämpa på!


Bifogar bilder med mått på avstånd diff-bakaxel.

Splineshylsan är helt lös, det är inget någonstans som håller/bryter i den...Har  försökt att bända isär slitsningen med, sitter som berg!

Det är ju lugnt med avståndet bakom locket, går ju att backa in en halv rymdfärja ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #37 skrivet: maj 11, 2008, 01:43:09 »
Nu är tanken borta! Så även momentröret :)

Har väl rullat på ganska smidigt ändå idag, men svära och avskavd hud har ändå hunnits med ;)
Växellådsbalken får däremot sitta kvar, försökte slipa upp ett spår i en av skruvarna, men det gick inge vidare. Får försöka lösa det på plats. På med visir och roterande stålborste, Det är nätt och jämt att glasögonen räcker när man bankar och borstar för hand, så visir är nog att föredra.
Nu när tanken är borta så går det även att köra med "power-tools", så nu är drivaxeln lös! :)
Hittade vart det "läckte" i tanken, går två rör från påfyllnadshålet till tanken (ventilation?) slang klamman till den ena slangen har förmodligen rostat bort och slangen började vandra iväg/förmultnat. Tankmätaren står nästan rakt åt höger, antar att det är mätaren som sagt upp sig, men ska i alla fall mäta givaren nu när tanken är lös.

Tankbandet som hade sagt upp sig är givetvis det vänstra, alltså det som pinnbulten till pumpvaggan eller värmeplåten sitter i. Hade gärna fått vara det andra, lättare att göra en ful hemma lösning om det inte är en massa mått som ska passa in  >:(

Vart ordentligt förvånad när jag skulle lossa handbromsvajrarna. Trummorna gick att ta bort med handkraft utan något som helst bekymmer!!! Var i stort sett ingen kant alls på dom. Gick skapligt lätt att få bort vajrarna, men tycker det var ett jälva pill att få tillbaka dom.

Nu börjar det närma sig att svetsa, förmodligen på måndag. Bara att blunda och hoppas på det bästa ;)

Det fottas ganska dåligt, och kameran blir liggandes i garaget, men det ska komma några bilder i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #38 skrivet: maj 11, 2008, 02:01:48 »
Mätte även upp avgassystemet och gjorde en snabb kalkyl på 2.5" system från biltema.

Benämning   Artikel nr   Antal   St pris   Subtotal
Kardankrök     79-8538    1    129   129
Rörböj 90       79-8537      2      64,9     129,8
Rör 2m                 79-5832       1       179       179
Ljuddämpare    79-8553       1   369   369
Ljuddämpare    79-8551       1   349   349
Klammer 2-pack   79-2363         6        29,9   179,4


         Totalpris   1335,2

Åtgår nog någon meter rör till, speciellt om man kapar fel ;)
Tillkommer gummisnoddar också, tanken är lite att svetsa på krokar på några klammer och använda dom som fästen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #39 skrivet: maj 11, 2008, 08:39:53 »
Kul att det går framåt!

Är ju lite mer än ett halvår sen jag gjorde samma sak med tank, tankband, bakaxel osv.. pyssel och papp som grannen brukar säga
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.