Ringde till chefen idag, kan säga att jag har gjort trevligare samtal än att ringa sin överordnad en påskafton och säga att man var nära att elda ner hela stället. Han är jävligt bra att ha och göra med, och eftersom att det inte vart några skador (det smälte ner lite underredsmassa, men det maskeras ganska bra mot asfalt
) så är det lugnt, men han vill gärna veta och säga sitt innan man gör hempul i verkstaden nästa gång.
-Det läcker olja från diffhuset, har köpt gummikork packning från biltema och ska byta ut den vid tillfälle och hoppas på det bästa.
- Planad 531 topp
- K eller H kam, skriv gärna svar med tips/motivering
Mitt difflock läcker pga. ett litet hål så för mig hjälpte det inte med att fixa packningen. Kolla vart din läcker.
Hur mycket ska du plana toppen? Är tanken att köra BF95 eller E85?
Tänk på att du kan behöva ställbart kamdrev eller uppborrat/fräst originaldrev beroende på hur mycket du planar. Planar exakt rätt räcker det ju att kugga drevet en kugg på remmen.
Har du K eller H-kam liggande? Om inte så är det väl lite vad du känner för, K-kammar är ju väldigt prisvärda jämfört med H. Tror inte det skiljer så mycket på dem, 4hk i toppeffekt men lite mer i karaktären pga. att vrid/effekt kommer olika sent.
Såg på locket nu när jag skrapade i med domkraften (lyfter i de-dion axeln), vet inte om det är underredsmassa eller någon färg från fabrik, men under en "skorpa" så var det tvärbrunt allting, ska inspektera locket nogrannare vid nedmonteringen.
Vet inte riktigt hur mycket jag ska plana toppen, 2mm kanske? Har inte funderat så noga på bränslet, men det är inte någon regelrätt E85 konvertering inplanerad, blir väl att blanda själv vid pumpen.
Vet att det krävs ställbart drev, därför den här tråden kom till
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3811.0 Däremot så kan jag väl inte säga hur jag ställer in det lättast, guide eller länk någon?
Var med när far min rensade förrådet och kom över en K-kam då, och så köpte jag nemesis H-kam, så båda två ligger och bara väntar på att motioneras
Tanken med lite trim är ju att det ska gå att gasa lite, men för den sakens skull vill jag inte behöva varva över 5000 för att det ska hända någonting.
Hmm...det går ju bränsleslangar i balken jag ska gå på svetsen, kan bli väldigt intressant. Tänkte vara lite duktig och ta med vattenhink + trasa först, men nu tror jag att jag tar med mig vagnen med brandsläckare också
Med lite regelrätt otur kan projektet ta slut redan innan besiktningen
Tur i oturen hade du den kvällen! Men jag tycker du skötte dig bra trots tumultet och tänkte till och med på brandlarm och såna grejer
Jag svetsade min balk utan att ta ur eller tömma bränsleledningarna. Däremot kylde jag som fan med tryckluft efter varje centimeter svets och kände med handen på slangarna så länge jag kom åt att de inte blev för varma. Jag hade dessutom etanol i bränslesystemet och det tänder väl än värre än bensin!
Det är det som känns lite jävligt, slangarna satt med gummipluppar för att inte skava mot balken, jag ger mig fan på att det hade gått bättre om jag inte hade ryckt isär dom och försökt vara duktig
Jag är väldans glad att jag tänkte på brandlarmet, annars hade jag varit rökt på mer än ett sätt
Som tur var så brann det en bit ifrån slangändarna, och efter att jag släckt elden såg jag att det droppade ur slangen högst upp på tanken (ventilation?). Vet inte om det var gammal bensin sedan jag delade på slangarna eller om det var bensin som droppade som antändes, hur som helst var det jävligt nära att gå riktigt illa
Den preliminära planen nu som är framtänkt med nervöst och trött huvud är att plocka ner växellåda + balk och sedan tanken som nu läcker efter branden. Som sagt, det är bara preliminärt, kan komma att ändra sig, men så ser det ut nu.
Hm måste du ta ner tanken då, nej du har nog rätt förresten, kommer väl inte åt slangarna så bra om man inte gör det.
Annars får du prova att ta ner växellådsbalken bara, sänka växellåda + tank så långt det går och byta de slangar som läcker!
Här har du min guide med bilder på bränsletank + slangar, på den ser det ut som det skulle gå att byta slangar om man bara tar ner växellådsbalken!
Om du vill och hinner får du gärna skriva upp vilken slangdiameter (och ev. längd) som ska sitta var, har inte fått med det i min guide
Guiden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3430.0
(mina slangar läckte, vet inte vilken men en av de två som sitter på övre baksidan, alltså till vänster om den stora anslutningen för tankpåfyllning. Slangarna var fnösiga och spruckna i ändarna och satt knappt kvar, nån slangklämma hade rostat av.
Tips! Köp rostfria slangklämmor, trevligt att ha. Finns på biltema.
Ska försöka komma ihåg att mäta alla slangar, men en påminnelse är aldrig fel när det börjar närma sig
Vill få det ordentligt gjort med slangar och skit nu, och "rondella" och svetsa utan tillstymmelse av bensin!!
Ska även försöka komma ihåg rostfria klammor
Växellåds balken behöver i alla fall lite kärlek, så med lite tur går det att skuva ner den med, går nog åt en och annan svordom
Jag gjorde som så att jag köpte en stor rejäl spårskruvmejsel på biltema och sen kapade jag med finaste kapskivan snitt i bultskallarna (tror det är 13mm skallar) och sen satte jag skruvmejseln i spåret - slog några gånger - och drog sen loss dem med hjälpmedel för extra kraft på skruvmejsel (skiftnyckel eller annan skruvmejsel i ev. hål på skaft minns inte).
Min växellådsbalk fick jag svetsa på en del för att få den ok igen. Usch den var täckt med gravrost och sen lövtunn på nåt ställe nära fästpunkterna till bilen.
Här finns bilder på tank i olika utseenden, växellådsbalk och nya universal biltemakuddar:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.520 (min projekttråd)
By the way, är du elektriker eller har nån på jobbet med najtråd som är perfekt att dra med igenom balk när man drar ut bränsleledningar med planer på att få i dom igen!?
KÄMPA PÅ NU!
JAA! Bara regplåten gör ju att man blir glad när man ser bilen
Och färgen diggar jag
Tror jag ger på bultarna en redig jävla känga med dorn först och försöker med hylsa efter det.
Najtråden kommer från bra att ha hyllan på jobbet, men jag är faktiskt utbildad elektriker (fast jag jobbar som maskinoperatör).
Även om det inte riktigt stämmer med färgen, men det vore lite kaxigt att sätta två extraljus tätt, nere i fronten, dra två svarta stripes och skriva eleanor på bakluckan
Men det blir nog tyvärr en paus här nu, ska ställa ut bilen hos farfar och försöka få ihop min 343:a som jag håller på med, en -78 med 12xxx mil på mätaren, remdrift givetvis