Skam den som ger sig!!Här kommer en uppdatering som ska sträcka sig tillbaka till
hösten 2015 då jag fick ställa in bilen i garaget för byte av hela bakvagnen samt montering av torsen-differential!
Sagan om en diffbroms började våren 2014Först vill jag avhandla just Torsen-differentialen som bjöd på en hel del motstånd innan den passade som den skulle.
Den beställdes via en privatperson på engelska forumet 300 Mania som hade kontakter med ett för oss köpare hemligt motorsportsföretag (i Ungern troligen).
Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag har köpt. Om den är framtagen till 360 från början eller om det (troligen) är en omarbetad differential tänkt till en annan bilmodell och märke.
Företaget som tillverkade diffen hade kört sönder och bytt ut sin svarv och hade problem med toleranserna. Detta skulle visa sig på flera sätt.
Dessutom hade de gängat gängan till skruvarna till kronhjulet med fel gänga. Med hjälp av perkabrod här på forumet så köptes skruv i rätt specifikation (bortsett från längden) ifrån Italien.
Listan över avvikelser blev något sånt här:
1. Diffen är för stor på ytterdiameter och passar inte i försänkningen i kronhjulet.
2. Gängorna till skruvarna som håller kronhjulet i diffen har fel gängstigning.
3. Adapterplattan/spacern som ska passa i kronhjulet har inte rätt mått.
4. Centrumdrevet i diffen kläms av adapterplattan pga. för lite utrymme.
5. Vänster medbringare bottnar inte i diffen och när man drar åt den går det trögt.
6. Höger medbringare går trögt inuti diffen.
Nedan syns bilder på skruvarna till kronhjulet. Säkrade dem med både loctite och nordlock-brickor.