Igår kom värmepaketet till Meca, så nu har det hänt grejer!
Det nya värmepaketet var inte riktigt likadant som det gamla, på gott och ont. Det gamla är en märkligt blandning av aluminium och plast, det nya är i koppar och någon gulmetall. Dessutom skiljer måtten en liten smula, framförallt är slanganslutningarna längre på det nya paketet vilket skulla visa sig bli ett problem.
Nytt och gammalt värmepaket bredvid varandra; de är inte riktigt likadana!
Nåväl, ett antal vändor till Biltema senare hade jag införskaffat vad jag behövde för att montera skönheten; det blev lite
spraylim samt ett
liggunderlag och ett
sittunderlag så att jag kunde byta ut all söndervittrande skumgummistoppning kring värmepaketet.
Några timmars kladdande och pillande senare blev det såhär bra:
Såhär ser värmepaketet ut i luftfördelningshuset med ny stoppning runt sig!
Såhär ser luftfördelningsklaffen ut med ny stoppning!
Såhär äcklig var den innan!
Därefter monterades allt ihop och jag lyckades knöla in allt i bilen. Det är nu det visar sig att de långa slanganslutningarna blir ett problem; slangarna går nämligen inte ut genom hålen i torpeden! Suck, bara att sätta bågfilen i sitt nya värmepaket och kapa anslutningarna 1.5cm. Därefter passade det och jag kunde skruva fast hela paketet.
Nu till slangarna; de gamla skulle ju bytas ut mot 90
o böjar från Biltema vilket visade sig fungera över förväntan. Tyvärr var den ena slangen inte tillräckligt lång dock, så den fick skarvas för att räcka hela vägen fram till motorn. Därefter slängde jag på fläkthuset och pillade dit alla sladdar och liknande, nu var det bara att fylla på kylvätska och provköra!
Under tiden bilen stått utan värmepaket har jag passat på att fixa lite småsaker, t.ex. bränslefilterhållaren och en ny kylvattentempgivare. Jag började med att köpa en bränslefilterhållare med filter från en 360 på skroten. Den har sedan modifierats lätt för att passa i ett par hål innanför vänster stänkskärm, ca. 3dm längre ut/högre upp än den satt i 360an.
Så nära original man kan komma!
När väl allt svetsande och borrande var klart blev jag lite experimentsugen. Jag ville ju rostskydda mina konstruktioner, och framförallt få svetsarna riktigt rena. I hyllan hemma stod lite saltsyra... Hmm, kanske ett syrabad? Sagt och gjort, delarna badades i en ca. 5-10% saltsyralösning i typ 45min, därefter var de jätterena, inte ens det gamla galvskiktet satt kvar! Därefter sprayades de med zinkspray och var klara att montera i bilen!
Syrabadat tempgivarfäste...
Syrabadad bränslefilterhållare, lägg märke till hur galvskiktet ligger kvar där delen inte blivit syrabadad!
Såhär ser det ut med tempgivaren på plats!
Provkörningen då, med nytt bränslefilter samt ny tempgivare. Fram med laptopen och programmera om MS för den nya givaren, sedan igång. Till en början går allt utmärkt, givaren ger klart rimliga och framförallt stabila värden till skillnad från den gamla som kunde pendla mellan 65
oC och 150
oC utan att motorn ändrat temperatur, och värmepaketet värmer gott.
Efter en stund börjar det dock spöka; lambdakorrigeringen dyker i botten vid allt utom full gas... Märkligt, dags att kika på övriga mätvärden. MAP-värdet verkar märkligt, 101kPa konstant, har slangen kanske lossnat? Nej, men den har smält!
Efter allt pillande med fläkthuset har MAP-slangen hamnat lite för nära avgasröret och lyckats smälta av värmen! Ett ganska lättfixat fel i vart fall! Lite jobbigare är att jag tycks ha dragit loss ena vakumledningen från knappen till återcirkulationen; den ser ut att vara pillrig att få dit...
Planen för idag då; idag har jag tänkt fixa slangen till återcirkulationsknappen samt bygga ihop inredningen igen. Sedan får vi se om fördelningsreglaget funkar som det ska, nu blir det bara väldigt varmt kring fötterna när inga luftkanaler sitter på plats...