Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976874 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #280 skrivet: augusti 07, 2008, 10:18:29 »
Nu börjar äntligen 740 mekandet närma sig sitt slut; meken som skulle fixa växellådan bangade ur när slavcylindern till kopplingen ärgat fast, så det blev till att byta växellåda själv på garageuppfarten i regnet... Roligare har jag haft, men två dagars mekande senare är bilen lättare att växla än någonsin! Dessutom sparade jag ju lite pengar vilket ju är trevligt... Nu ska bara handbromsen fixas, sedan blir det 340 mek (och sannolikt en del motorcykelmek) resten av sommaren, äntligen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #281 skrivet: augusti 07, 2008, 20:54:17 »
Nu börjar äntligen 740 mekandet närma sig sitt slut; meken som skulle fixa växellådan bangade ur när slavcylindern till kopplingen ärgat fast, så det blev till att byta växellåda själv på garageuppfarten i regnet... Roligare har jag haft, men två dagars mekande senare är bilen lättare att växla än någonsin! Dessutom sparade jag ju lite pengar vilket ju är trevligt... Nu ska bara handbromsen fixas, sedan blir det 340 mek (och sannolikt en del motorcykelmek) resten av sommaren, äntligen!

Grattis! Känn dig stolt, antar att du fått ännu ett bilminne för livet  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #282 skrivet: augusti 08, 2008, 19:57:09 »
Nu är nästa steg på väg mot att få meka 340 avklarat; handbromsen på 740an är fixad... På måndag blir det ombesiktning, fram till dess ska jag se om jag kan fixa elhissarna samt byta olja och filter - sedan ska den äntligen vara färdig!

Jag har dessutom tagit en liten tur i 340an; jag kunde inte hålla mig när rondellerna låg blöta och fina!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #283 skrivet: augusti 09, 2008, 16:52:56 »
Nu är nästa steg på väg mot att få meka 340 avklarat; handbromsen på 740an är fixad... På måndag blir det ombesiktning, fram till dess ska jag se om jag kan fixa elhissarna samt byta olja och filter - sedan ska den äntligen vara färdig!

Jag har dessutom tagit en liten tur i 340an; jag kunde inte hålla mig när rondellerna låg blöta och fina!

Härligt! Bara småfix kvar på 740:n då!

Blöta rondeller är en fin bieffekt av dåligt väder  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #284 skrivet: augusti 09, 2008, 23:59:45 »
Avdelning småfix avklarad; imorrn ska jag försöka slita loss värmepaketet på 340an, vem vet, jag kanske kan få värme i bilen i vinter!

Blöta rondeller är en fin bieffekt av dåligt väder  ;D

Onekligen, framförallt för oss som inte har en mäktig B230 under huven som kan drifta på torr asfalt! ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #285 skrivet: augusti 10, 2008, 16:31:22 »
Nu mekas det 340 för fulla muggar! Idag har jag rivit loss värmepaketet, vid första anblick ser det fint ut, men jag misstänker att ena gaveln har släppt lite från cellpaketet då det tycks ha fuktat en del där... Imorrn ska jag iväg och försöka få det provtryckt, sedan får vi se! Dessutom ska jag till Volvo och beställa en massa kylarslangar, de gamla är inte vackra på sina ställen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #286 skrivet: augusti 10, 2008, 19:55:59 »
Skall bli intressant att läsa, om Volvo har slangarna och vad de isf kostar! ;) Kanske lika bra att byta elementet, när du ändå är där och rotar! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #287 skrivet: augusti 10, 2008, 21:20:38 »
Jag hoppas också svetsarna är rostfria... De är ju inte riktigt lika snygga som de man är van att se på rostfria grejer! Den som lever får se; jag har i vart fall 6 års garanti...

Hade tänkt skriva detta för länge sedan. Blev ej av, och så föll det i glömskans hav... :(

Rostfria svetsar brukar behandlas med rostfri stålborste. Värt att nämna är att verktygen som bearbetar rostfritt, aldrig får ha används till vanligt kolstål! Efter borstning eller slipning med rondell, betas svetsen. Någon slags syrablandning (salpetersyra och fluorvätesyra) används. Finns att köpa som gel, så att den blir lättare att applicera..

Se länk, sid 5-6

Tycker det är lite konstigt att det inte gjordes på ditt avgassystem. :-\ Behandlingen är nämligen inte enbart kosmetisk. Som du kanske vet kan rostfritt rosta!

 :) /Max
« Senast ändrad: augusti 10, 2008, 21:27:46 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #288 skrivet: augusti 11, 2008, 01:35:34 »
Utmärkt länk Max! Det blir till att köpa lite salpetersyra eller liknande och beta svetsarna en aning; ska bli spännande att se hur resultatet blir!

Tanken med att riva värmepaketet var ju att byta/låta renovera det, sedan byter jag slangarna av bara farten. Sedan blir det varmt och gott i bilen i vinter!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #289 skrivet: augusti 11, 2008, 02:47:02 »
Utmärkt länk Max! Det blir till att köpa lite salpetersyra eller liknande och beta svetsarna en aning; ska bli spännande att se hur resultatet blir!

Roligt att du gillade länken, om hur man behandlar rostfritt stål! Jag tycker också att resultatet skall bli spännande att se (hoppas på bild)!

Vill bespara dig lite möda, genom att nämna: Salpetersyra lär du inte kunna köpa! Är utgångsämnet för nitroglycerin och många andra sprängämnen! Uppsök någon verkstad som svetsar rostfritt och ha med dig en liten burk! Så har de säkert en stor burk med lämpligt betningsmedel, i gel-form. Har du tur bjuder de på smörjan! :) /Max

Ps. Glöm inte hanskar och skyddsglasögon! Du kommer att hantera en av de starkaste syrorna, inblandningen av fluorvätesyra gör den bara ännu otrevligare! /Ds
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 03:00:05 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #290 skrivet: augusti 11, 2008, 09:14:14 »
Roligt att du gillade länken, om hur man behandlar rostfritt stål! Jag tycker också att resultatet skall bli spännande att se (hoppas på bild)!

Vill bespara dig lite möda, genom att nämna: Salpetersyra lär du inte kunna köpa! Är utgångsämnet för nitroglycerin och många andra sprängämnen! Uppsök någon verkstad som svetsar rostfritt och ha med dig en liten burk! Så har de säkert en stor burk med lämpligt betningsmedel, i gel-form. Har du tur bjuder de på smörjan! :) /Max

Ps. Glöm inte hanskar och skyddsglasögon! Du kommer att hantera en av de starkaste syrorna, inblandningen av fluorvätesyra gör den bara ännu otrevligare! /Ds

Inte ett helt trevligt ämne alltså...  :-\ Nåväl, det blir väl till att fråga runt bland lokala förmågor och se om någon känner för att bli av med en slurk!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #291 skrivet: augusti 11, 2008, 15:13:29 »
Nu har jag varit förbi Volvo och försökt beställa kylarslangar, det gick måttligt bra... Inte en enda av slangarna mellan vattenpumpen och värmepaketet finns hos Volvo, inte heller Meca eller Mekonomen. Hos Volvo har även värmepaketet utgått, det finns dock att få för 2038.50kr hos Meca, kommer på torsdag! Nu blir det till att försöka sno ihop lite universalslangar för att få nya slangar åtminstone ut ur kupén; under huven är bytet inte lika akut, där kommer man åt lite lättare även senare...
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 15:15:38 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #292 skrivet: augusti 11, 2008, 20:28:48 »
Nu har jag varit förbi Volvo och försökt beställa kylarslangar, det gick måttligt bra... Inte en enda av slangarna mellan vattenpumpen och värmepaketet finns hos Volvo, inte heller Meca eller Mekonomen.

Inte helt oväntat! >:( :)

Hos Volvo har även värmepaketet utgått, det finns dock att få för 2038.50kr hos Meca, kommer på torsdag!

Du beställde alltså ett nytt element! Trots priset... Bra! :)

Nu blir det till att försöka sno ihop lite universalslangar för att få nya slangar åtminstone ut ur kupén; under huven är bytet inte lika akut, där kommer man åt lite lättare även senare...

Det är väl vinklarna, direkt efter elementet, som blir lite kinkiga. Har du någon ide?

 :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #293 skrivet: augusti 11, 2008, 23:20:53 »
Nej, inte helt oväntat... Volvo tycks försöka förtränga att de någonsin byggt 300-serien; det mesta tycks ha utgått! Morr...

Ett nytt värmepaket blir det, jag har inte lyckats hitta någon som vill ta på sig att renovera det gamla i Stockholmstrakten och värme vill jag ha. Jag var ganska inställd på att det skulle komma att kosta en slant, så ett nytt värmepaket har varit budgeterat sedan i vintras typ.

Slangarna från värmepaketet ut genom torpedväggen är nästan bara en bit rak slang med en 90o böj på, men bara nästan. Jag hoppas på att det går med en rak slang med en böj på, sådana finns nämligen på Biltema, artikelnummer 52-421. Två sådana är införskaffade tillsammans med en massa rostfria slangklämmor. Förhoppningsvis blir det bra sedan; om det inte går att få ihop det genom torpeden får man väl börja fundera på andra lösningar, men det torde gå på något sätt...


Här ser ni hur originalslangarna ser ut jämfört med 90o böjarna från Biltema!

Nu till nästa problem; av någon anledning har bilen börjat uppföra sig konstigt... Jag har varken Palm eller laptop med mig för tillfället så vjag vet inte riktigt vad som händer, men illa går den i vart fall. Inte alltid dock, ena sekunde går den utmärkt, nästa sekund håller den på att dö och bilen går knappt att få upp i 70km/h. Då problemen mestadels verkar komma vid last skulle jag gissa på bränslebrist; det är inte omöjligt att min begagnade soppapump har börjat säga upp sig av etanolchocken... Detta ska naturligtvis lösas snarast, så snart jag hämtat en dator eller dylikt så att jag kan se vad som händer så ska felsökningen börja på allvar!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:30:40 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #294 skrivet: augusti 12, 2008, 10:39:03 »
Nej, inte helt oväntat... Volvo tycks försöka förtränga att de någonsin byggt 300-serien; det mesta tycks ha utgått! Morr...

Ett nytt värmepaket blir det, jag har inte lyckats hitta någon som vill ta på sig att renovera det gamla i Stockholmstrakten och värme vill jag ha. Jag var ganska inställd på att det skulle komma att kosta en slant, så ett nytt värmepaket har varit budgeterat sedan i vintras typ.

Slangarna från värmepaketet ut genom torpedväggen är nästan bara en bit rak slang med en 90o böj på, men bara nästan. Jag hoppas på att det går med en rak slang med en böj på, sådana finns nämligen på Biltema, artikelnummer 52-421. Två sådana är införskaffade tillsammans med en massa rostfria slangklämmor. Förhoppningsvis blir det bra sedan; om det inte går att få ihop det genom torpeden får man väl börja fundera på andra lösningar, men det torde gå på något sätt...

Nu till nästa problem; av någon anledning har bilen börjat uppföra sig konstigt... Jag har varken Palm eller laptop med mig för tillfället så vjag vet inte riktigt vad som händer, men illa går den i vart fall. Inte alltid dock, ena sekunde går den utmärkt, nästa sekund håller den på att dö och bilen går knappt att få upp i 70km/h. Då problemen mestadels verkar komma vid last skulle jag gissa på bränslebrist; det är inte omöjligt att min begagnade soppapump har börjat säga upp sig av etanolchocken... Detta ska naturligtvis lösas snarast, så snart jag hämtat en dator eller dylikt så att jag kan se vad som händer så ska felsökningen börja på allvar!

Såg en gång på discovery när Mark (han som byggde bil/motorcykel/helikopter mm. och renoverade och grejade) var hos en firma som gjorde egna silikonslangar. Förmodligen inget för oss men vore coolt om man kunde praktisera detta. Minns att dom hade originalet som bas och sen lindade tunn blå silikontejp runt den i flera lager. Sen tog dom av det blåa lagret och bakade och vips hade dom en silikonslang likt originalet.

Kör lugnt då tills du hittat problemet med bilen, synd att du inte har övervakning av bränsletrycket, skulle sitta fint vid situationer som denna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #295 skrivet: augusti 12, 2008, 22:09:33 »
Ojdå, kör inte sönder något nu bara. Finns inte många B14 som din  ;)

Många bensinpumpar brukar väl balla ur om man efter en lång tid kört bensin för att sedan bara köra etanol. Det har jag iaf fått för mig. Lycka till med felsökningen  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #296 skrivet: augusti 13, 2008, 10:11:34 »
Jo, bränslepumpar sägs ju ta en del stryk av E85 och jag tror min kom från en Hyundai med typ 26000 mil på mätaren.
Jag funderar skarpt på att pröva att köpa en 32-182 på Biltema och koppla in i bränslesystemet, sedan kan jag använda lämlig mätare för att se hur trycket uppför sig. Jag kommer ju kanske inte se exakt vilket tryck jag har, men jag borde se väldigt tydligt om det varierar i vart fall! Sedan kan man ju komplettera med tillhörande Biltemamätare om man vill...

Angående silikonslangar, killen på Meca som jag beställde värmepaketet av tipsade också om det när han upptäckte att slangarna inte gick att få tag på. Han kom dock snabbt på att när jag väl var klar så skulle förmodligen slangarna ha kostat mer än värmepaketet, så det var nog ingen bra ide ändå...

Igår pulade jag med lite andra smådetaljer på min "Att göra" lista. Jag har ju haft lite småproblem med att min tempgivare inte ger en riktigt tillförlitlig signal vilket jag tänkt lösa genom att använde de GM-givare som brukar rekommenderas på MS sidor. Givarna har varit införskaffade ett bra tag, problemet har varit att fästa dem. Gängan på givarna är någon märklig amerikansk rörgänga; muttrar med den gängan står inte att uppbringa i Stockholm och en gängtapp kostar typ 600kr, inte roligt. Jag har därför valt att gänga om mina givare i M14X1.5, och igår var jag förbi en järnaffär och köpte muttrar med sagda gängor. Därefter svetsade jag fast en mutter på täckplåten i bakkant på toppen och så får vi hoppas att det bir tätt!


Fäste för tempgivare samt tempgivare!

Utöver det har jag börjat fila lite på ett fäste för bränslefiltret så att det inte ligger löst på reservhjulet. Jag har införskaffat ett originalfäste samt filter från en 360; med små modifieringar ser det ut att kunna passa perfekt på en 340. Då blir det ju nästan Volvo Original, vilket är lite målet då besiktningen torde bli mindre kinkig om det ser ut att vara original...


Fäste för bränslefilter, nästan Volvo Original!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:30:56 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #297 skrivet: augusti 13, 2008, 11:38:28 »
Jo, bränslepumpar sägs ju ta en del stryk av E85 och jag tror min kom från en Hyundai med typ 26000 mil på mätaren.
Jag funderar skarpt på att pröva att köpa en 32-182 på Biltema och koppla in i bränslesystemet, sedan kan jag använda lämlig mätare för att se hur trycket uppför sig. Jag kommer ju kanske inte se exakt vilket tryck jag har, men jag borde se väldigt tydligt om det varierar i vart fall! Sedan kan man ju komplettera med tillhörande Biltemamätare om man vill...

Angående silikonslangar, killen på Meca som jag beställde värmepaketet av tipsade också om det när han upptäckte att slangarna inte gick att få tag på. Han kom dock snabbt på att när jag väl var klar så skulle förmodligen slangarna ha kostat mer än värmepaketet, så det var nog ingen bra ide ändå...

Igår pulade jag med lite andra smådetaljer på min "Att göra" lista. Jag har ju haft lite småproblem med att min tempgivare inte ger en riktigt tillförlitlig signal vilket jag tänkt lösa genom att använde de GM-givare som brukar rekommenderas på MS sidor. Givarna har varit införskaffade ett bra tag, problemet har varit att fästa dem. Gängan på givarna är någon märklig amerikansk rörgänga; muttrar med den gängan står inte att uppbringa i Stockholm och en gängtapp kostar typ 600kr, inte roligt. Jag har därför valt att gänga om mina givare i M14X1.5, och igår var jag förbi en järnaffär och köpte muttrar med sagda gängor. Därefter svetsade jag fast en mutter på täckplåten i bakkant på toppen och så får vi hoppas att det bir tätt!

Om ni har tålamod någon vecka eller så ska ni få en tjusig bild på spektaklet!

Utöver det har jag börjat fila lite på ett fäste för bränslefiltret så att det inte ligger löst på reservhjulet. Jag har införskaffat ett originalfäste samt filter från en 360; med små modifieringar ser det ut att kunna passa perfekt på en 340. Då blir det ju nästan Volvo Original, vilket är lite målet då besiktningen torde bli mindre kinkig om det ser ut att vara original...

Även på detta spektakel utlovas bilder framöver!

Kul att du har att göra med 340:n. Vi ser gärna bilder på dina konstruktioner  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #298 skrivet: augusti 15, 2008, 12:14:09 »
Igår kom värmepaketet till Meca, så nu har det hänt grejer!
Det nya värmepaketet var inte riktigt likadant som det gamla, på gott och ont. Det gamla är en märkligt blandning av aluminium och plast, det nya är i koppar och någon gulmetall. Dessutom skiljer måtten en liten smula, framförallt är slanganslutningarna längre på det nya paketet vilket skulla visa sig bli ett problem.


Nytt och gammalt värmepaket bredvid varandra; de är inte riktigt likadana!

Nåväl, ett antal vändor till Biltema senare hade jag införskaffat vad jag behövde för att montera skönheten; det blev lite spraylim samt ett liggunderlag och ett sittunderlag så att jag kunde byta ut all söndervittrande skumgummistoppning kring värmepaketet.
Några timmars kladdande och pillande senare blev det såhär bra:


Såhär ser värmepaketet ut i luftfördelningshuset med ny stoppning runt sig!


Såhär ser luftfördelningsklaffen ut med ny stoppning!


Såhär äcklig var den innan!

Därefter monterades allt ihop och jag lyckades knöla in allt i bilen. Det är nu det visar sig att de långa slanganslutningarna blir ett problem; slangarna går nämligen inte ut genom hålen i torpeden! Suck, bara att sätta bågfilen i sitt nya värmepaket och kapa anslutningarna 1.5cm. Därefter passade det och jag kunde skruva fast hela paketet.
Nu till slangarna; de gamla skulle ju bytas ut mot 90o böjar från Biltema vilket visade sig fungera över förväntan. Tyvärr var den ena slangen inte tillräckligt lång dock, så den fick skarvas för att räcka hela vägen fram till motorn. Därefter slängde jag på fläkthuset och pillade dit alla sladdar och liknande, nu var det bara att fylla på kylvätska och provköra!

Under tiden bilen stått utan värmepaket har jag passat på att fixa lite småsaker, t.ex. bränslefilterhållaren och en ny kylvattentempgivare. Jag började med att köpa en bränslefilterhållare med filter från en 360 på skroten. Den har sedan modifierats lätt för att passa i ett par hål innanför vänster stänkskärm, ca. 3dm längre ut/högre upp än den satt i 360an.


Så nära original man kan komma!

När väl allt svetsande och borrande var klart blev jag lite experimentsugen. Jag ville ju rostskydda mina konstruktioner, och framförallt få svetsarna riktigt rena. I hyllan hemma stod lite saltsyra... Hmm, kanske ett syrabad? Sagt och gjort, delarna badades i en ca. 5-10% saltsyralösning i typ 45min, därefter var de jätterena, inte ens det gamla galvskiktet satt kvar! Därefter sprayades de med zinkspray och var klara att montera i bilen!


Syrabadat tempgivarfäste...


Syrabadad bränslefilterhållare, lägg märke till hur galvskiktet ligger kvar där delen inte blivit syrabadad!


Såhär ser det ut med tempgivaren på plats!

Provkörningen då, med nytt bränslefilter samt ny tempgivare. Fram med laptopen och programmera om MS för den nya givaren, sedan igång. Till en början går allt utmärkt, givaren ger klart rimliga och framförallt stabila värden till skillnad från den gamla som kunde pendla mellan 65oC och 150oC utan att motorn ändrat temperatur, och värmepaketet värmer gott.
Efter en stund börjar det dock spöka; lambdakorrigeringen dyker i botten vid allt utom full gas... Märkligt, dags att kika på övriga mätvärden. MAP-värdet verkar märkligt, 101kPa konstant, har slangen kanske lossnat? Nej, men den har smält!
Efter allt pillande med fläkthuset har MAP-slangen hamnat lite för nära avgasröret och lyckats smälta av värmen! Ett ganska lättfixat fel i vart fall! Lite jobbigare är att jag tycks ha dragit loss ena vakumledningen från knappen till återcirkulationen; den ser ut att vara pillrig att få dit...

Planen för idag då; idag har jag tänkt fixa slangen till återcirkulationsknappen samt bygga ihop inredningen igen. Sedan får vi se om fördelningsreglaget funkar som det ska, nu blir det bara väldigt varmt kring fötterna när inga luftkanaler sitter på plats... :D
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:03:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #299 skrivet: augusti 15, 2008, 16:44:37 »
Ytterligare några timmars mekande senare sitter alla värmekanaler på plats tillsammans med mittkonsol och alla andra inredningsbitar. Jag har dessutom plockat loss värmereglagepanelen i tron att en vakumslang hade lossnat där, men icke! Istället visade det sig att jag kopplat vakumslangarna fel; bara att byta plats på dem så funkade det perfekt! Att jag på köpet fick en chans att smörja upp alla reglage samt byta lampan där är ju bara en bonus...
Nu har jag värme i bilen, luften åker dit den ska och jag torde slippa få glykolimma på rutorna, det är trevlig. Tyvärr tycks mitt hempulade fäste för tempgivaren läcka en liten smula i svetsen, dock såpass lite att man inte behöver bekymra sig. Förhoppningsvis tätar det till sig med tiden, annar får man kanske plocka loss den och hårdlöda lite...
Det är dessutom väldigt trevligt med tillförlitliga tempgivare; helt plötsligt ligger tempen MS mäter stadigt på 85-90oC vid arbetstemperatur! Nu kan man ju börja fila lite på kallstartstillskott och liknande, det lär ju behövas i vinter...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #300 skrivet: augusti 15, 2008, 22:07:05 »
Ytterligare några timmars mekande senare sitter alla värmekanaler på plats tillsammans med mittkonsol och alla andra inredningsbitar. Jag har dessutom plockat loss värmereglagepanelen i tron att en vakumslang hade lossnat där, men icke! Istället visade det sig att jag kopplat vakumslangarna fel; bara att byta plats på dem så funkade det perfekt! Att jag på köpet fick en chans att smörja upp alla reglage samt byta lampan där är ju bara en bonus...
Nu har jag värme i bilen, luften åker dit den ska och jag torde slippa få glykolimma på rutorna, det är trevlig. Tyvärr tycks mitt hempulade fäste för tempgivaren läcka en liten smula i svetsen, dock såpass lite att man inte behöver bekymra sig. Förhoppningsvis tätar det till sig med tiden, annar får man kanske plocka loss den och hårdlöda lite...
Det är dessutom väldigt trevligt med tillförlitliga tempgivare; helt plötsligt ligger tempen MS mäter stadigt på 85-90oC vid arbetstemperatur! Nu kan man ju börja fila lite på kallstartstillskott och liknande, det lär ju behövas i vinter...

Skönt att du fick ordning på allt tillslut! Kul läsning!
Nu förstår jag varför du ville fixa CLT-givaren! Inte kul att kallstarta utan att veta motorns verkliga temp!
Ser fram emot bilderna på nya värmepaketet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #301 skrivet: augusti 16, 2008, 09:05:58 »
Här har det hänt mycket! ;D Blir intressant att se bilderna! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #302 skrivet: augusti 16, 2008, 10:14:22 »
Här har det hänt mycket! ;D Blir intressant att se bilderna! :) /Max

Helt klart, det var på tiden om jag får säga det själv! Jag hade en jättefin plan för vad som skulle fixas i sommar, men som alltid har det kommit saker ivägen... Det har framföralt varit en trasig 740 växellåda som har tagit tid, men nu är det i vart falll fart på 340-mekandet! Kvar på "att göra" listan står nu framförallt en ordentlig service och en framvagnsinställning, steget därefter är att bygga en short shift växelspak. Dessutom ska det mappas en del hade jag tänkt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #303 skrivet: augusti 16, 2008, 13:32:16 »
340-mekandet! Kvar på "att göra" listan står nu framförallt en ordentlig service och en framvagnsinställning, steget därefter är att bygga en short shift växelspak. Dessutom ska det mappas en del hade jag tänkt...

Shortshift? Jag måste skriva rent min guide på det men du får gärna dokumentera din lösning eftersom det förmodligen är annorlunda med B14?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #304 skrivet: augusti 16, 2008, 16:31:56 »
Shortshift? Jag måste skriva rent min guide på det men du får gärna dokumentera din lösning eftersom det förmodligen är annorlunda med B14?!

Samma; växellåda, spak och länkage! Iaf vad jag kan bedöma.. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #305 skrivet: augusti 16, 2008, 18:09:23 »
Shortshift? Jag måste skriva rent min guide på det men du får gärna dokumentera din lösning eftersom det förmodligen är annorlunda med B14?!

Samma; växellåda, spak och länkage! Iaf vad jag kan bedöma.. :) /Max
Ok, men inte samma transaxel.. var det jag hängde upp mig på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #306 skrivet: augusti 16, 2008, 21:18:43 »
Om jag inte är helt fel ute är det samma spak som i 240/740/940, kort sagt alla bilar med m47 låda... Troligen är det väl även samma spak till m45 lådorna, m46 spaken från min 740 ser ut att passa i vart fall...

Jag har inte hunnit kika så mycket på det, men det ser ut att finnas gott om plats att förlänga spaken innan kardanen tar i till skillnad från på 360. Jag är inte riktigt säker på hur mycket shortshift jag vill ha, hur korta blir slagen med 2cm shortshift? Någon som känner för att försöka mäta så att vi får något att jämföra med?

Nog om det för tillfället, idag försökte jag byta växellådsolja samt bakaxelolja, det gick mindre bra. Avtappningspluggen till växellådan satt stenhårt vilket slutade med att jag fick åka till en kompis, svetsa på en m14 mutter på resterna av bulten samt dra loss allt med muttermaskin. Det resulterade i att jag inte hann byta oljorna idag, utan jag får vänta till dess jag fått tag på en ny avtappningsplugg. Som tur är har jag ju en m46 låda liggandes från 740an, så jag ska nog kunna plocka en oljeplugg från den så snart jag är på rätt ort igen. Sedan ska vi se hur lådan uppför sig med 5W50 helsyntetisk motorolja istället för ATF oljan som den är fylld med nu. Blir jag inte nöjde är planen att köpa Redline MTL till nästa år; den har jag sett drekommenderas på flera Volvoforum på nätet. Tyvärr kostar den 200kr/l vilket ju blir 600kr på min bil, så det får vänta till dess jag vet om det kan tänkas behövas...
I bakaxeln tänker jag köra Biltemas semisyntetiska transmissionsolja, det kan knappast bli fel!
« Senast ändrad: augusti 18, 2008, 09:26:58 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #307 skrivet: augusti 16, 2008, 22:44:08 »
Jag har inte hunnit kika så mycket på det, men det ser ut att finnas gott om plats att förlänga spaken innan kardanen tar i till skillnad från på 360. Jag är inte riktigt säker på hur mycket shortshift jag vill ha, hur korta blir slagen med 2cm shortshift? Någon som känner för att försöka mäta så att vi får något att jämföra med?

Ok, ska mäta slagen på lägena på min 2-centimeters shortshift.
Nu när jag vant mig tänker jag inte på att det är annorlunda, vore "kul" att testa en original igen. Borde kännas sjukt nu när man vant sig vid shortshift. Med det sagt så tror jag inte 2cm är för mycket för någon. Men som sagt, fakta kommer snart! Tills dess kan du ju mäta på din originalare så vi har något att jämföra med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #308 skrivet: augusti 16, 2008, 23:17:39 »
Perfekt, då har jag ett utmärkt projekt för morgondagen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #309 skrivet: augusti 17, 2008, 12:05:53 »
Ang oljepluggen! Som du kanske mins hade jag samma problem. Köp en ny plugg och du får större skalle på köpet... ;D :)

Problemtråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3684.0

Gängtråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3730.0

Mvh/ M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #310 skrivet: augusti 17, 2008, 14:02:40 »
Perfekt, då har jag ett utmärkt projekt för morgondagen!

Här kan du läsa mina mått: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg55192#msg55192
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #311 skrivet: augusti 17, 2008, 15:25:34 »
Idag har varit betydligt mer framgångsrik än igår, idag har jag faktiskt lyckats byta olja i både lådan och diffen! Jag tänkte byta oljan i lådan igen nästa år, då kör jag på Max tips med en ny oljeplugg, nu använde jag en från min skrotade 740 växellåda. Sammanfattningsvis har detta oljebyte nu tagit mig 2 dagar och kostat en M14 mutter, en oljeplugg, 4 nya tätningsbrickor samt ett 3/8" spärrskaft, förutom allt jobb... Så går det när klåpare har mekat med bilen och inte bytt tätningsbrickor och liknande!
Eftersom jag fått loss alla oljepluggar på lådan samt avtappningspluggen på diffen med muttermaskin igår var det bara påfyllningspluggen till diffen kvar, den satt nämligen med en fyrkantig 3/8" fattning, precis som oljepluggen på min motor. Ett lämpligt spärrskaft hade jag inte i bilen, så det fick vänta till idag. När jag väl försökte med spärrskaftet idag satt bulten så hårt att spärrmekanismen i skaftet rasade! Som tur var hade jag en 3/8" till 1/2" adapter, och 1/2" skaftet höll... Jag var inte jättebelåten när jag insåg att det helt saknades tätningsbrickor till pluggarna på diffen; konstigt att de satt alldeles för hårt dragna!


Mutter påsvetsad på oljeplugg!


Titta vad som kom ut ur den trasiga 740 växellådan!

Nåväl, när allt var klart och oljan var där den skulle var det dags att provköra... Vädret var perfekt för att pröva kupevärmen och praktisera lite "inspirerad" rondellkörning.  ;D
Man kan ha mycket skoj med en 340 på våta vägar; det blir inte direkt sämre av att kupevärmen funkar och håller imman borta från vindrutan!

Hur blev det nu med ny växellådsolja? Tidigare var det gammal ATF olja i lådan, den var mörk och äcklig, inte alls lika ljust röd och fin som den ska vara. Numera är det 5W50 helsyntetmotorolja från Biltema där, vilket tycks funka utmärkt. Växlarna går i mjukt och smidigt; ingen jätteskillnad mot tidigare, men klart märkbart mjukare i vart fall. Det blev inte alls trögare vilket jag befarat då motoroljan är tjockare än ATF oljan, det återstår bara att se hur det fungerar i vinter. Jag ämnar rapportera om det i framtiden i min diskussionstråd om växellådsoljor: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg55178#new
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:32:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #312 skrivet: augusti 17, 2008, 15:29:25 »
Idag har varit betydligt mer framgångsrik än igår, idag har jag faktiskt lyckats byta olja i både lådan och diffen! Jag tänkte byta oljan i lådan igen nästa år, då kör jag på Max tips med en ny oljeplugg, nu använde jag en från min skrotade 740 växellåda. Sammanfattningsvis har detta oljebyte nu tagit mig 2 dagar och kostat en M14 mutter, en oljeplugg, 4 nya tätningsbrickor samt ett 3/8" spärrskaft, förutom allt jobb... Så går det när klåpare har mekat med bilen och inte bytt tätningsbrickor och liknande!
Eftersom jag fått loss alla oljepluggar på lådan samt avtappningspluggen på diffen med muttermaskin igår var det bara påfyllningspluggen till diffen kvar, den satt nämligen med en fyrkantig 3/8" fattning, precis som oljepluggen på min motor. Ett lämpligt spärrskaft hade jag inte i bilen, så det fick vänta till idag. När jag väl försökte med spärrskaftet idag satt bulten så hårt att spärrmekanismen i skaftet rasade! Som tur var hade jag en 3/8" till 1/2" adapter, och 1/2" skaftet höll... Jag var inte jättebelåten när jag insåg att det helt saknades tätningsbrickor till pluggarna på diffen; konstigt att de satt alldeles för hårt dragna!

Här tänkte jag ge er lite bilder på trasiga oljepluggar och annat kul!

Nåväl, när allt var klart och oljan var där den skulle var det dags att provköra... Vädret var perfekt för att pröva kupevärmen och praktisera lite "inspirerad" rondellkörning.  ;D
Man kan ha mycket skoj med en 340 på våta vägar; det blir inte direkt sämre av att kupevärmen funkar och håller imman borta från vindrutan!

Hur blev det nu med ny växellådsolja? Tidigare var det gammal ATF olja i lådan, den var mörk och äcklig, inte alls lika ljust röd och fin som den ska vara. Numera är det 5W50 helsyntetmotorolja från Biltema där, vilket tycks funka utmärkt. Växlarna går i mjukt och smidigt; ingen jätteskillnad mot tidigare, men klart märkbart mjukare i vart fall. Det blev inte alls trögare vilket jag befarat då motoroljan är tjockare än ATF oljan, det återstår bara att se hur det fungerar i vinter. Jag ämnar rapportera om det i framtiden i min diskussionstråd om växellådsoljor: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4285.msg55178#new

Bra jobbat, skönt när saker och ting fungerar!
Har du hunnit mäta på växelspaken?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #313 skrivet: augusti 17, 2008, 15:53:53 »
Nu har jag mätt på min originalväxelspak så att vi har något att jämföra Frejs värden med:
Slag mellan trean och fyran: 15cm
Slag från höger till vänster (ej till backen, bara till dess backspärren tar emot): 10.5cm

Som referens har jag använt vänster dörrsida vid mätning av slaget höger-vänster, vid mätning 3-4an använde jag framkanten på upphöjningen av mittkonsolen i bakkant, d.v.s. knölen ovanför bakre askkoppen.


Bild 1, trean ilagd.


Bild2, fyran ilagd.


Bild 3, längst till höger


Bild 4, längst till vänster (mot backspärren).

En snabb jämförelse med Frejs värden berättar att slagen blir ungefär 2/3 så långa mellan växlarna med en 2cm shortshift spak.
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:32:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #314 skrivet: augusti 17, 2008, 16:15:09 »
Nu har jag mätt på min originalväxelspak så att vi har något att jämföra Frejs värden med:
Slag mellan trean och fyran: 15cm
Slag från höger till vänster (ej till backen, bara till dess backspärren tar emot): 10.5cm

Som referens har jag använt vänster dörrsida vid mätning av slaget höger-vänster, vid mätning 3-4an använde jag framkanten på upphöjningen av mittkonsolen i bakkant, d.v.s. knölen ovanför bakre askkoppen.

Bilder kommer senare!

En snabb jämförelse med Frejs värden berättar att slagen blir ungefär 2/3 så långa mellan växlarna med en 2cm shortshift spak.

Kanon!
Då var det som jag trodde, slaget vänster/höger blir längre med shortshift! Men det märks inte så mycket förutom att man kommer närmare benet när backen läggs i. Inget problem för mig dock.
Och mellan 3an och 4n verkar det bli lagom skön avståndsskillnad med 2cm shortshift.
Skriver in detta i en guide framöver.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #315 skrivet: augusti 18, 2008, 12:39:25 »
Nu har avdelningen för oplanerade impulsköp slagit till igen... Jag var på skroten för att leta delar att bygga shortshift spak av, men jag hittade andra roligheter istället. Det blev en Volvo 360 GL Redline originalvinge samt ett svänghjul från en Renault Twingo.

Twingon har en variant på vår älskade B14 motor, så förhoppningsvis passar svänghjulet på min bil. Svänghjulet ser väldigt lätt ut, tyvärr har jag ju aldrig sett ett B14 svänghjul så jag har inte så mycket att jämföra med... Dessutom är tandningen till VR-sensorn annorlunda, istället för 44-2-2 som på 340 är det 60-2 tandning vilket är bra om man vill bygga wastespark tändning...

Jag ämnar mäta svänghjulet och se vad det har för dimensioner och hur mycket det väger; finns det någon som har ett löst B14 svänghjul som kan göra detsamma?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #316 skrivet: augusti 18, 2008, 13:50:48 »
Nu har avdelningen för oplanerade impulsköp slagit till igen... Jag var på skroten för att leta delar att bygga shortshift spak av, men jag hittade andra roligheter istället. Det blev en Volvo 360 GL Redline originalvinge samt ett svänghjul från en Renault Twingo.

Twingon har en variant på vår älskade B14 motor, så förhoppningsvis passar svänghjulet på min bil. Svänghjulet ser väldigt lätt ut, tyvärr har jag ju aldrig sett ett B14 svänghjul så jag har inte så mycket att jämföra med... Dessutom är tandningen till VR-sensorn annorlunda, istället för 44-2-2 som på 340 är det 60-2 tandning vilket är bra om man vill bygga wastespark tändning...

Jag ämnar mäta svänghjulet och se vad det har för dimensioner och hur mycket det väger; finns det någon som har ett löst B14 svänghjul som kan göra detsamma?

Kul! Får vi se bild på vingen och svänghjulet senare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #317 skrivet: augusti 19, 2008, 21:02:32 »
Självklart kommer det bilder framöver! Idag har jag dessutom tvättat och vaxat bilen, så nu är den blank och fin på fotona...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #318 skrivet: augusti 19, 2008, 21:47:34 »
Jag ämnar mäta svänghjulet och se vad det har för dimensioner och hur mycket det väger; finns det någon som har ett löst B14 svänghjul som kan göra detsamma?

Data och bilder, kommer imorgon! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #319 skrivet: augusti 20, 2008, 09:25:03 »
Lysande, då ska jag försöka skynda mig att mäta Twingo svänghjulet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82