Författare Ämne: Diskutera: Växellådsolja  (läst 15094 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Diskutera: Växellådsolja
« skrivet: augusti 16, 2008, 22:28:19 »
Jag är ju i farten med växellådsoljebyte, så jag tänkte att det var dags att dra igång en liten diskussion kring ämnet. Vilka oljor har ni i era växellådor, och hur funkar det?

Som jag ser det finns det följande alternativ:
  • ATF olja, samma som Volvo hällde i från början (och det du får om du köper olja på Volvo)
  • Motorolja
[li]"Riktig" växellådsolja, t.ex. Redline MTL eller Castrol SMX
[/li][/list]

ATF oljan är tunn och skyddar kanske inte jättebra, men det har ju funkat för många miljoner Volvoägare. Detta dokument har dock dykt upp på forumet:
http://kurre86.com/bilar/VolvoRacing.se/Volvo%20SM%204%20%2843%29%20M.jpg
Här rekommenderas motorolja, undantaget vid jättelåga temperaturer. Det torde dock kunna avhjälpas med en riktigt tunn olja, t.ex. 0W40. Jag tänker pröva 5W50 helsyntet i min låda...
Sista alternativet är ju betydligt dyrare då oljan kostar ca. 200kr, men oljorna är utvecklade för växellådor i första hand. På nätet har jag hittat allt från folk som säger att Redline MTL löser alla dina växellådsproblem till de som säger att deras bilar blev hopplösa att växla med MTL i lådan. Övervägande tycks dock folk vara positiva till MTL, finns det någon här med lite erfarenhet?

Till sist lite om GL5 olja. Det jag läst säger att EP (Extreme Pressure) tillsatserna i GL5 oljor är aggressiva mot gulmetaller som brons och mässing som kan förekomma i lager och synkringar i gamla lådor. Finns det någon som kan fylla på med lite matnyttigt om sådant här? GL5 olja är ju trots allt betydligt betydligt lättare att få tag i samt billigare än GL1-GL4 växellådsoljor...

Sammanfattningsvis, vad har ni i era lådor och hur funkar det?
Finns det någon här som sitter inne på något matnyttigt om GL5 oljor och M45/M47 lådor?
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:29:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2008, 15:32:02 »
Nu har jag hällt i Biltemas 5W50 helsyntetiska motorolja i växellådan. Efter en noggrann provkörning kan jag konstatera följande:

Växlarna går i något mjukare än tidigare, inte mycket men klart märkbart. Det känns helt enkelt lite oljigare att växla.
Det krävs ganska precis lika mycket kraft för att få i växlarna, och det tar ungefär lika lång tid.
Kort sagt: 5W50 motorolja ger i vart fall i varmt väder ingen större förändring av växellådans egenskaper jämfört med ATF olja, däremot ska den smörja betydligt bättre. Jag ämnar återkomma i vinter när jag vet hur oljan uppför sig i kyla. Under tiden kan ni roa er med min projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3008.0
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2008, 21:05:00 »
Bytte olja själv för någon vecka sen. Jag hällde i Quakerstate 10W40 i lådan och det funkar helt bra, trean blev kanske lite lättare att få in än förut, någon annan skillnad har jag inte märkt av.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2008, 23:20:47 »
Har alltid använt 10 W40, vanlig standard mineralolja (Biltema)! 300 bilarna har jag ingen erfarenhet av under -15 grader. Däremot 240 @ -37 grader, med "vanlig motorolja" i lådan! Fungerar, även om de första minuterna är lite trögväxlade... ;)

Syntetolja är nog ingen dum ide, om man vill kosta på sig det! :) /Max

« Senast ändrad: augusti 17, 2008, 23:24:10 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16597
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2011, 23:28:35 »
Kurre, det var ju ett tag sen du tankade helsyntet i växellådan.. hur funkade det vintertid?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2011, 21:46:09 »
Det har funkat klockrent, både i -25oC vintertid och på racerbanan i +20oC... Är definitivt helnöjd!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2011, 21:21:55 »
helsynteten är nog vättigare som olja då den är lite bättre kall än vad mineral oljan är

men frågan är om inte tex en 10w40 är lite i tunnaste lagret

skulle kolla på någon med högre tal på eftersom oljan bara skvätter runt så är risken stor att oljan inte orkar hålla lagrena i smörj tillräckligt länge när det belastas hårt nog

i vardags bruk märker man nog aldrig det
skulle testa någon helsyntets 75w90 eller nått sånt istället iallfall om man kör lådan hårt

är det delad smörjning på bakaxeln eller är det gemensam ? isånt fall är det rent av skadligt för bakaxeln med så tunn olja
att det går lättare att växla är inte direkt så där jättekonstigt när oljan inte gör så mycket motstånd =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16597
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2011, 22:03:34 »
Det är olika typer av olja i bakaxel och växellåda. De delar alltså inte samma oljereservoar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2011, 15:12:52 »
Har planer på att byta olja i både växellådan och diffen. (M45R)
Efter mycket sökande har jag inte blivit mycket klokare. Men verkar som att Biltemas Helsyntestiska motorolja 5W-50 funkar bra i växellådan (http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Helsyntetisk-motorolja-5W501/) men sen i diffen vet jag inte riktigt, någon rekommenderade Biltemas 75W90 olja men är inte säker på vilken olja det är.
men det borde vara någon av transmissionsoljorna.
Men då är det om det är värt att lägga pengar på helsyntet eller om det räcker med halvsyntet i diffen.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90/ den eller http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90/ den?

Och vad jag hittat ska jag fylla på 1.9L olja i växellådan eftersom min 345a är före -84 Och att i diffen ryms ca1,35-1,5L (upp till nivåpluggen)

Rätta mig om jag har fel så jag inte kastar pengar i sjön.
« Senast ändrad: oktober 28, 2011, 15:14:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16597
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2011, 09:47:34 »
Har planer på att byta olja i både växellådan och diffen. (M45R)
Efter mycket sökande har jag inte blivit mycket klokare. Men verkar som att Biltemas Helsyntestiska motorolja 5W-50 funkar bra i växellådan (http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Helsyntetisk-motorolja-5W501/) men sen i diffen vet jag inte riktigt, någon rekommenderade Biltemas 75W90 olja men är inte säker på vilken olja det är.
men det borde vara någon av transmissionsoljorna.
Men då är det om det är värt att lägga pengar på helsyntet eller om det räcker med halvsyntet i diffen.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90/ den eller http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90/ den?

Och vad jag hittat ska jag fylla på 1.9L olja i växellådan eftersom min 345a är före -84 Och att i diffen ryms ca1,35-1,5L (upp till nivåpluggen)

Rätta mig om jag har fel så jag inte kastar pengar i sjön.

Ja med den lilla prisskillnaden det blir om man inte ska ha jättemånga liter så tycker jag du ska köra helsyntet men jag kör å andra sidan hårt och det vet jag inte om du gör. Lär nog funka fint vilket som i allafall!

Angående volymer så säger Haynes såhär:

Automatväxellåda:
Primärlåda 0,55 liter.
Sekundärlåda 1,0 liter.

Manuell växellåda (total):
Fyrväxlad:
Fram till 1984 2,1 liter.
Fr o m. 1984 2,35 liter.

Femväxlad:
Plugg baktill 2,7 liter.

Plugg framtill:
Fram till 1985 3,5 liter.
1985 till 1989 3,0 liter.
Fr o m. 1989 2,8 liter.

Slutväxel:
B14:
Fram till 1982 1,45 liter.
Fr o m. 1982 1,35 liter.
B172 1,35 liter.
B19 & B200:
Fyrväxlad 1,5 liter.
Femväxlad 1,35 liter.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #10 skrivet: oktober 30, 2011, 12:04:59 »
Tack Underbart med utförligt svar om hur mycket olja det ska vara  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Koett

  • Betalande Medlem
  • Nykomling
  • *****
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #11 skrivet: januari 18, 2012, 23:19:21 »
Hej! Bytte olja i min 5växlade låda häromdagen till Biltemas Transmissionsolja:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/

resultatet vart väl inte direkt sådär jätte tillfredställande :(

Växlarna går i väldigt segt nu, får nästan tvinga i dom ibland och innan oljebytet så gick dom i så fint så, blir väl lite bättre när sk*ten blir varm men oljan som var i innan var mycket bättre på alla sätt så nu blir det väl att införskaffa sig en ny kvalitetsolja istället

Så har vi kommit fram till en gemensam lösning? Motorolja? Helsyntet? Viskositet?

" De flesta lögner om blondiner är falska. "

Kolla gärna in mitt b200F turbo projekt och ge kommentarer och synpunkter!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7217.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2012, 14:42:22 »
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Den oljan kör jag med i min 345a och den fungerar perfekt. Det kallaste det varit än så länge är -18°C och växlarna gick i lika lätt som när det är +3°C (varmaste temp jag kört bilen med den oljan).

I diffen kör jag biltemas halvsyntetiska växellådsolja
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-semisyntetisk-75W90-36986/
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

bendit

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #13 skrivet: juni 04, 2012, 23:16:39 »
Vet det er lenge siden noen har skrevet på denne tråden, men jeg fant denne når jeg søkte på bilen "vår" på castrol.se. Nyttig hvis man vil bruke litt penger på olje  :)

Sektor    Kategori    Fabrikat    Modell
Personbilar    Personbilar    VOLVO    360 (B) (1982-1989)
Our Recommendation
EDGE Pro. A3 5W-40

    Fabrikat
    VOLVO

    Modell
    360

    Motor
    B

    År
    1982-1989

   

Användningsområde                     Rekommendation                            Volym (liter)

Motor (B)                          Bäst    EDGE Pro. A3 5W-40 (e)                    4.5L
                                        Bättre       Magnatec Pro. OE 5W-40
                                        Bra            Magnatec Pro. A3 10W-40



Manuell transmission                 Bäst         EDGE Pro. A3 5W-40 (c)         2.8L
                                                Bättre    Magnatec Pro. OE 5W-40
                                                Bra            Magnatec Pro. A3 10W-40
         


Differential                        Bäst    Axle Z Limited Slip 90 (b)                  1.4L
                                        Bättre    Axle EPX 80W-90



Kylmedel (50%)                        Bäst    Radicool SF                           7.0L
                                                Bättre    Radicool NF
                                                Bra            Radicool



Bromsvätska                     Bäst    React Performance DOT 4    
                                        Bättre    Brake Fluid DOT 4



Servostyrning                    Bäst    Transmax Dex III Multivehicle (d)    
                                        Bättre    ATF Dex II Multivehicle


Hjullager    Multipurpose Grease    



Kommentarer om smörjmedel /volymer
b.   Alternativa rekommendationer: 80W-90
c.   Alternativa rekommendationer: ATF FRD 33F/ATF FRD 33G
d.   Alternativa rekommendationer: Transmax Dex III Multivehicle / ATF Dex II Multivehicle
e.   Alternativa rekommendationer, 2000-02: <-30°C till 30°C, 5W-30; <-30°C till 40°C, 5W-40; -20°C till 40°C, 10W-30/10W-40; -15°C till >40°C, 15W-40; -5°C till >40°C, 20W-40; 0°C till 30°C, 30; 10°C till >40°C, 40


Oljebytesintervaller
Motor
Månader Max    6
Km Max    10000

    ZBPC5621


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16597
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diskutera: Växellådsolja
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2012, 23:52:35 »
Tack Bendit!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.