Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 448375 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 30, 2007, 18:35:12 »
Tänkte starta en liten projekttråd här, nu när mitt projekt äntligen börjar närma sig målet. Tanken var att konvertera min 340 DL med B14 och Weber förgasare till lambdakontrollerad centralinsprutning. Målet var att på ett enkelt och billigt sätt få en bil som klarar avgaskraven utan problem, går mjukt och ryckfritt samt drar lite mindre soppa. Kort sagt, bränsleinsprutning. Det finurliga är ju att B14 motorn kommer från Renault, och Renault 5 finns med centralinsprutning, därmed borde det ju gå att montera insprutningen från en Renault på min Volvo, utan allt för stora ingrepp. Teorin stämde, kommande tråd utvecklar lite på ämnet...

Liten lista på vad jag gjort:
  • Bytt stolar till 360 då de gamla var söndersuttna
  • Monterat nackstöd bak
  • Monterat motorvärmare
  • Bytt grenrörspackning (många gånger nu...)
  • Monterat insprutning från Renault 5 -89
  • Monterat CD-spelare
  • Rostlagat stänkskärm vänster bak
  • Monterat MS styrd tändning
  • Megasquirt - intrimmning pågår!
  • Skaffat rostfritt 2-tums avgassystem
  • Bytt värmepaket
  • Bytt till MP3 stereo utan CD, och moddat den
  • Skaffat JAW bredbandslambda
  • Bytt till nyrenoverad, strokad motor
  • Bytt koppling
  • Registrerat bilen som E85-bil
  • Monterat GT1849V turbo
  • Renoverat bakvagn
  • Monterat Torsen T2/Truetrac diff och 3,36 utväxling

Framtidsplaner:
  • Fixa skärmkant vänster bak igen (och all annan rost som uppstått)...
  • Konvertera till Bi-Xenonljus
  • Egenkonstruerat extrainstrument med CAN och I2C busanslutningar
  • MS-styrd tomgångsreglering av PWM-ventiltyp
  • Nytt insug/avgasgrenrör med separata spjäll för R5 topplock samt större turbo

Index

2007
  • Sid 01 (2007-04) - Introduktion till projektet, montering av R5 sprut, tvätt, kylproblem och MS köp
  • Sid 02 (2007-11) - Konstruktion av Stimkort, lödning Megasquirt samt GPS experiment
2008
  • Sid 02 (2008-01) - Nybesiktigad, efter några om och men... Dessutom lite funderingar om delar...
  • Sid 03 (2008-02) - Palm, MS kabelhärva, installation MS tändning samt spridarfunderingar
  • Sid 04 (2008-03) - Strömförsörjning Palm, bränslepump, flödestest, bränsle via Megasquirt, störningar, tempgivare samt oljekylare
  • Sid 05 (2008-04) - Mer tempgivare, störningar samt en del "tuning". Dessutom övergång till E85 och bottning av spridare!
  • Sid 06 (2008-04) - Bränsletryck, avgassystem, CX 500 Turbo, plockat bort den mekaniska bränslepumpen samt lite bränsleförbrukning!
  • Sid 07 (2008-06) - Höjt bränsletryck, tändningsexperiment, nytt avgasrör...
  • Sid 08 (2008-08) - Bytt värmepaket, fixat småsaker, lekt med syra och köpt svänghjul...
  • Sid 09 (2008-08) - Svänghjulsdiskussion, släpvagnskörning, modifierad luftburk och nya vinterdäck m.m.
  • Sid 10 (2008-12) - Monterat HEI-modul, ZAP stereo, turbobestyr, färddatorfunderingar m.m.
2009
  • Sid 11 (2009-02) - Lite kostnader, trasig lambda, fjällresa samt TURBO, TURBO, TURBO!!!
  • Sid 12 (2009-04) - Lite BBL, utflykt till skroten, besiktning och plenumfunderingar
  • Sid 13 (2009-06) - Gotlandssemester och insugsbygge för hela slanten!
  • Sid 14 (2009-07) - Turbobygge; turboadapter, downpipe, tryckrör, bränslesystem m.m. Dessutom uppstart och blåst topplockspackning!
  • Sid 15 (2009-08) - Byte topplockspackning, BMW 320 Turbo, småfix med turbogrejerna, ny uppstart, lagerknack...
  • Sid 16 (2009-08) - Moholmsstrippen, BBL, rasad turbo, småstrul och lite ekonomi
  • Sid 17 (2009-09) - Träffpunkt 80, färddatorpyssel, Renault 5 motor
  • Sid 18 (2009-10) - Trasig soppatank, Redlinedelar, balkongverkstad, vevaxelfunderingar och lackat motorblock
  • Sid 19 (2009-11) - Vevaxel, vevaxel, vevaxel!
  • Sid 20 (2009-12) - Vevaxeln anländer samt kolvfunderingar...
  • Sid 21 (2009-12) - Vevaxel, kolvar, stakar, honing av foder, reservdelsmotor m.m.
2010
  • Sid 22 (2010-01) - Kolvbultstrassel, kopplingsfunderingar, slipat ventilkåpa m.m.
  • Sid 23 (2010-03) - Mer kolvbultar, vevstakspyssel, kamputsning, bucklor och lackade motordelar!
  • Sid 24 (2010-03) - Ihopmontering av motor, komptest, motorbyte och startsvårigheter...
  • Sid 25 (2010-04) - Startmotorhaveri, triggerproblem och Volvo 264 GLE...
  • Sid 26 (2010-05) - Ny triggerskiva, uppstart och nya triggerproblem...
  • Sid 27 (2010-06) - Monterat BMW VR-givare, kopplat in TPS, Gatebil på Mantorp, bromsning samt framvagnsrenovering!
  • Sid 28 (2010-07) - Mer framvagnsrenovering, 264 besiktning och automatlåderas, carport-bygge, öppningbara bakre sidorutor och byte dörrsprintar.
  • Sid 29 (2010-10) - Automatlådebyte på 264an, tankreparation och bränsleslangsdiskussioner.
2011
  • Sid 30 (2011-01) - Mer bränsleslangar, förberedelse för registreringsbesiktning och godkänd registreringbesiktning som etanolbil! Dessutom inbrott i bilen...
  • Sid 31 (2011-03) - Äntligen kontrollbesiktigad samt återmontering av turbon!
  • Sid 32 (2011-05) - Lite laddtryckstrul, vevhusventilationsbekymmer, packade läckboxar samt Gelleråsen!
  • Sid 33 (2011-06) - Varvräknare samt Kinnekulle och Mantorp!
  • Sid 34 (2011-10) - Radiobil samt påbörjad bakvagnsrenovering.
2012
  • Sid 35 (2012-01) - Losstagning av bakhjulslager samt insugsbygge.
  • Sid 36 (2012-03) - Mer insugsbygge och gjutning samt lite besiktningsmek.
  • Sid 37 (2012-06) - Mer besiktningsmek och bakvagnsrenovering. Dessutom frambromsbygge och bromsning med turbo
  • Sid 38 (2012-08) - Färdigbyggda frambromsar, bakvagnsdelar från England samt Mantorp!
2013
  • Sid 39 (2013-03) - Bakvagnsuppgraderingar, motorrenovering, kopplingsstrul del 1 samt Gelleråsen! och kopplingsstrul del 2.
  • Sid 40 (2013-06) - Fortsättning på kopplingsstrul del 2, Anderstorp, garagebygge och Torséndiff! Dessutom kopplingsstrul del 3...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 09:05:03 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1 skrivet: april 30, 2007, 19:25:20 »
Det finns många vägar att gå när man kör b14:

Behålla b14 som den är och montera på turbo som ale har gjort.
http://akilles.oderland.com/~p300erco/forum/index.php?topic=2706.0

Eller skaffa en 1,8 Clio motor som VictoRRR har gjort.
http://akilles.oderland.com/~p300erco/forum/index.php?topic=2815.0

Om man vill ha turbo kan man alltid montera en b18FT motor från 440 eller 480 Turbo.
Alla ovanstånde motorer passar direkt på kopplingskåpan.

Välkommen till klubben.




Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2007, 14:27:47 »
Välkommen Kurre!

Kul att du ger dig på insprutning!

Blir roligt att följa projektet, har du bilder får du gärna visa oss dem här i tråden.
För att bifoga bilder direkt i inläggen så måste man vara medlem.
Vill du bli medlem så ska du titta här: Att bli medlem

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2007, 19:24:37 »
Såhär började projektet: 1st Renault 5 GTS -89 inhandlades hösten 2005, samma dag som första snön kom... Väldigt spännande att köra hem en bil som stått i ett antal år och har tvärkassa däck och anliggande bakbromsar i snömodd. ;D
Nåväl, hem kom den, och sedan var det dags att börja plocka de delar som behövdes. Plockade loss trottelhuset, hela grenrörspaketet, bränslepumpen, kolkanistern, katalysatorn, tändspolen, databoxen och alla sladdar, solenoider och givare jag kunde hitta.
Sedan var det bara att lista ut vilka sladdar som gjorde vad på kabelhärvan. Jag har behållit den helt intakt, förutom någon enstaka kabel som har behövt förlängas, men problemet var att lista ut var matningsspänning och dylikt skulle sitta. Rött, gult och svart var ju ganska självförklarande som spänningsmatning, men grön och grönsvart till bränslepumpen? För att inte tala om den lila ledningen som försvann in i stora kabelhärvan under instrumentbrädan. Vet än idag inte vad den gör, men den tycks inte vara funktionskritisk. Kanske signal till varvräknare?
Till slut trodde jag mig ha listat ut allt jag kunde, och bilen fick stå över vintern.
Jag snodde dock nackstöden från den; de sitter som gjutna bak i 340an!
Lite bilder från den stackars Renaultens sista dag:
http://kurre86.com/bilder/album/2006-05-04/index.html
Den var kanske ingen pärla, men med ett inköpspris på 1000kr och 800kr i skrotningspremie blev det många billiga delar!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:54:14 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2007, 19:54:09 »
Har reggat dig som medlem, du kan nu bifoga bilder direkt i inläggen :)
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2007, 19:47:04 »
Sommaren 2006 var det således dags att försöka bygga ihop Renaultresterna i garaget med den lilla röda, av tidigare ägaren kärleksfullt döpt till Blixten.
Sagt och gjort, åkte till Biltema och köpte lite bränsleledningar och annat som kunde tänkas behövas och in i garaget. Loss med förgasaren, tändspolen, svänghjulsgivaren och lite annat smått och gott; sedan på med sprutet.
Vintern hade spenderats med att läsa på om sprutet och bygga en adapterplatta så att originalinsuget kunde användas, detta kom väl till pass nu. Tyvärr insåg jag att jag hade glömt några vitala detaljer. Vilken av bränsleslangarna var matning, vilken var retur, och vilken ledning var jord till bränslepumpen?
Kostsamma missar skulle det visa sig. Efter att ha monterat allt (nja, bensintanken bestod av en dunk under huven...) så startade naturligtvis inte bilen. Felet diagnostiserades snabbt till bränslebrist. Nu inleddes operation felsökning via "trial and error". Blev mer 'error' än 'trial' om vi säger så. Efter att ha satt bränsleledningarna fel sprutade soppan åt alla håll och kanter - membranet till bränsletryckregulatorn hade spruckit! Bara att plocka i förgasaren igen, snart var det vinter och det fanns annat som behövde min tid mer akut.
Höll naturligvis utkik efter delar under vintern, men då Självplock på Gladö stängde blev det ont om frivilliga donatorbilar...
Här kommer lite bilder av Blixten att hålla tillgodo med i väntan på mer...



Nu fick ni även en bild på bilens ända rost - den är ju Gotlandkörd större delen av sitt liv, tyvärr tycks den ha blivit ganska ordentligt tillknövlad i vänster bakflygel någon gång. Såhär går det när sådant inte lagas ordentligt, det har rostat igenom inifrån!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:55:11 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2007, 20:01:25 »
Efter ännu en vinter av losskakade tomgångsmunstycken bar det till slut av mot Sollentuna bildemontering som skulle ha ett bra självplock. Det hade de, och jag fick tag i allt jag behövde. Membran till btr, lite lösa kablar så att jag kunde bygga en adapter mellan 340ans svänghjulsgivare och Renaultens kabelhärva, en ny förgasarfot så att jag inte behövde såga i originalet och lite andra bra att ha grejor. Blev dessutom väldigt sugen på en fin, svart skinnklädsel från en Volvo 440, men insåg snabbt att den nog inte fick plats i bakluckan...
Nåväl, mekdags ett par veckor senare var det tid att se om det fungerade bättre när soppan var rätt inkopplad. Kopplade in allt som tidigare, dock utan att montera insprutningen på grenröret - jag vill se att det faktiskt fanns en chans först.
Till en början var allt dött, till och med tändningen som hade funkat tidigare! Felet var dock lätt avhjälpt, en dålig kontakt hade smugit sig in i min adapterkabel! Nu tickade spridaren, tändspolen gav gnista och pumpen pumpade. Håll tummarna och montera allt på grenröret.

Se så vackert det blev, och nu startade bilen! Lyckan var fullkomlig, monteringen var minst sagt temporär, men konceptet var bevisat! Kunde inte motstå att åka ett varv runt kvarteret, rullandes på tomgång naturligtvis - gasvajer och liknande var inte inkopplat ännu! Här finns alla bilder från mekhelgen då det hände, det blev tyvärr inte så många då jag var lite upptagen med att skruva, men förhoppningsvis kommer det fler tillfällen framöver!
http://kurre86.com/bilder/album/2007-05-02/index2.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:55:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2007, 20:26:52 »
Söndagen innan Valborg var det upp i ottan som gällde. Bilen hade ju hoppat igång med insprutningen dagen innan, nu gällde det att koppla in allt permanent så att jag kunde hämta flickvännen tidigt nästa morgon!
Skarvade ihop bränsleledningarna med originalledningarna och hoppades att pumpen skulle orka suga genom de klart underdimensionerade slangarna mellan tanken och motorrummet - pumpen var ju från början tänkt att monteras vid tanken, men något sådant fanns det ju inte tid till. Bytte tändspole, skruvade fast trottelhuset ordentligt, kopplade in lite vakumslangar här och var, bytte förgasarfot och så vidare. När allt var klart var det väl bara att starta?
Trodde jag ja, det gick visst lite fort när jag bytte tändspole - den blev ditskruvad, men aldrig inkopplad! Lätt åtgärdat i vart fall, och nu gick bilen riktigt ok. Gällde bara att hitta på en enkel lösning för luftburken och gasvjern. Renaultens originalluftburk, liksom gasvajerfäste, pekade åt fel håll, så de gick inte att använda. Eller?
Gick in och rotade lite bland cykeldelarna och hittade precis vad jag behövde, en bit växelvajer med tillhörande vajeröverdrag! Ett vinkeljärn blev ett perfekt fäste i ändan mot originalgasvajern, andra ändan drogs runt till Renaultens gasvajerfäste. Nu gick det att acca med bilen!
Luftburken var nästa problem, Renaultens originalburk var som sagt vriden åt fel håll, så den krockade med motorn när jag försökte sätta dit den... Men om man sågade ur botten på den, och satte dit en ny botten åt rätt håll? Sagt och gjort, några såriga knogar senare satt en masonitskiva i botten på luftburken, med passande fästhål mot insuget och allt. Lite packningsgegga för att få skarven mellan luftburk och masonit tät, så var det bara att stoppa i ett sprillans nytt Biltema filter!
Nu var ju bilen nästan klar, bara lambdaregleringen kvar - utan lambdasond trodde den att den var kallstartad hela tiden och drog 1.2l/mil och hade en tomgång på 1600rpm.
Såhär såg det ut när det började bli färdigt:

Om ni tycker att vevhusventilationsslangen ser obehagligt böjd ut har ni helt rätt, tyvärr...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:56:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2007, 20:41:41 »
Valborg kom, och med det en tur till en kompis med svets - nu skulle lambdasonden dit! Borrade ett lagom stort hål i ena avgasgrenröret, bilen har ju ett 4-2-1 system, så det blev en lambdasond i ena av de två rören i mitten för att få den så nära motorn som möjligt då den inte är uppvärmd.
Lyckades med nöd och näppe komma åt att svetsa dit den gamla hylsan från Renaulten, det blev inte riktigt tätt och den slog sig såpass att man inte kan gänga i lambdan ordentligt, men det går i vart fall att få den på plats.

Skulle det nu bli någon skillnad i bränsleförbrukning och dylikt? Den höga tomgången visade sig bero på en allt för spänd gasvajer, men efter ett snabbesök hos AB Svensk Bilprovning såg det inte lovande ut. Jag bad att få ta ett snabbt avgastest på bilen, och visst det gick bra bara jag var snabb. Men ojojoj, lambdavärde på 0.8 och CO på 10%, någonting är ruttet i staten Danmark... Bara att åka hem och plocka fram voltmetern. En snabb titt i tabellen nedan (hämtad från opelsportclub.coms forum...)
mV - Lambda
>945 - < 0.80
900-945 - 0.85
855-900 - 0.90
810-855 - 0.93
540-810 - 0.97
225-540 - 0.98
180-225 - 1.0
135-180 - 1.02
90-135 - 1.04
45-90 - 1.05-1.25
<45 - >1.25
gav vi handa att jag borde ha nästan 1 volt från lambdan. Jag mätte, och mätte igen. 153mV, kan lambdan kanske vara trasig??? Den har ju trots allt legat i ett kallgarage i 1.5 år efter att ha stått utomhus i en oanvänd bil i flera år... Full fart till Biltema, en ny lambda införskaffas 10 minuter innan stängning. Den nya lambdan monteras, bilen varmkörs och voltmetern åker fram - 455mV, helt perfekt!
Kopplar ur styrboxen för att låta den glömma alla hemskheter den utsatts för de senaste dygnen, efter det går den kanon! Lyckades till och med koppla in solenoiden till EGR och kolkanistersystemet, tills vidare bara till EGR dock, kolkanistern ligger kvar i garaget.
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:56:36 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2007, 20:50:52 »
Första långturen med insprutningen går tillbaka till Norrköping - allt mekande sker i Haninge på pappas parkering, men i veckorna så är det studera i Norrköping som gäller.
Nu återkommer vi till den där vevhusventilationsslangen som ni klagade på tidigare. Till saken hör att bilen har läckt olja sedan jag köpte den, någonstans i trakten kring oljetråg/bränslepump/bakre vevaxellagret. Både oljetrågspackningen och bränslepumpspackningen är utbytta flertalet gånger, börjar luta åt vevaxelpackboxen... En dålig sådan i kombination med obefintlig vevhusventilation kan bara sluta på ett sätt. Efter knappt 10 mil, i Nyköpingstrakten, tändes oljelampan! Som tur var fanns det resurser i bakluckan. 3 liter gick i innan oljestickan visade anständiga nivåer igen, oljebrand på grenröret när man spiller är ju grädden på moset.
Som tur är läcker även värmepaket i bilen, varför det alltid finns gott om vatten i bakluckan så branden kunde lätt släckas. Kopplar loss slangen till vevhusventilationen som nu är ännu mer böjd och hoppas på att komma till Norrköping innan de sista 3 litrarna i bakluckan har gått åt. Allt går dock bra, och nu sitter jag här och skriver och planerar nästa del i projektet. Blir det en lambdamätare eller kanske fixa oljeläckaget och besiktiga?
« Senast ändrad: juni 09, 2007, 12:58:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #10 skrivet: maj 07, 2007, 20:25:51 »
Projektet fortskrider så sakteliga - i lördags införskaffades en bruksbil, en guld-beige Volvo 440 SE -92. Inga allvarliga fel, eljusteringen till höger spegel tycks inte fungera, svankstödsjusteringen är paj och radion verkar sjunga på sista versen. Någon som råkar ha en Volvo CR-702 radio över?

Här kommer en av de utlovade bilderna!

Fler finns på:
http://kurre86.com/bilder/album/2007-05-22/index.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:57:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #11 skrivet: maj 07, 2007, 21:33:04 »
Härlig läsning kurre! Du borde skriva böcker eller nåt för det är riktigt fängslande!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #12 skrivet: juni 09, 2007, 13:06:58 »
Nu har sommaren äntligen kommit, och med det en tur tillbaka till Stockholm för att förhoppningsvis få bilen oljetät och besiktigad. Oljeläckaget är återigen nere på normala nivåer, d.v.s. lika mycket som den alltid läckt, men vevhusventilationen går rakt ut i naturen, inte bra. Dock tycks saker och ting fungera som de ska. En bränsleförbrukning på 0.72l/mil med full packning är avsevärt mycket bättre än vad förgasaren brukar åstadkomma, och körbarheten är enormt mycket bättre. Dock tycks kylningen sjunga på sista versen, Norrköping-Stockholm i 25gradig hetta och strålande sol med full fläkt och full värme för att hålla motortemperaturen på en anständig nivå är inge kul. Förhoppningsvis bara en kärvande termostat, men med tanke på vilket skick kylsystemet är i verkar det sannolikt att något annat skulle vara på väg att paja dessutom. Värmepaketet läcker ju som sagt, alla gummislangar håller på att torka sönder, kylaren vittrar och vattenpumpen har säkert suttit där sedan tidernas begynnelse. Men men, än så länge finns det mycket sommar kvar att meka på!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2007, 10:39:43 »
Ännu en liten uppdatering om min älskade 340s hälsa och välbefinnande.
Det föll sig så att jag skulle åka och hämta en motorcykel i Borås, 44mil enkel resa. Då motorcykeln varken fungerade som den skulle eller hade svenska papper var det släpvagn som gällde. Den ända bil med dragkrok jag för tillfället hade tillgång till var min 340. Fortfarande med dålig kylning och synnerligen temporär installation av bränslesystemet. Dessutom med öppen vevhusventilation och oljeläckage...
Sagt och gjort, släpet plockades upp och resan påbörjades. Efter många om och men fick jag upp den i 90, men att hålla den farten i uppförsbackarna var stört omöjligt - och detta var med olastat släp! Som tur var var vädret lite på vår sida, solen började inte steka förrän vi kom till Ulricehamn, så kylningen klarade sig så länge man inte låg och slipstreamade bakom en lastbil. Uppförsbackarna runt Vättern var dock inte att leka med!
När motorcykeln väl var lastad och hemresan skulle påbörjas hoppades vi på att den fruktansvärda motvind vi hade haft hela vägen dit skulle hålla i sig så att vi fick medvind hem, och till en början gjorde den det. Helt plötsligt gick det att köra 95-100 utan större problem, och uppförsbackarna kändes inte alls lika branta längre! Tyvärr så stekte solen nu, och medvinden bidrog säkert också till att se till att vi var tvugna att åka med kupevärmen på hela vägen hem. I Linköpingstrakten mattades dessutom vinden av märkbart, och det började bli tungt att ta sig framåt igen.
Många långa timmar efter att vi hämtade släpet var vi tillbaka där vi började och lastade av. Lättnaden över att inte ha blivit stående någonstans på vägen var enorm, även om alla tankningar fick det att svida lite i plånboken. Min vanligen så snåla insprutningsbil, som brukar klara sig på under 0.75l/mil hade helt plötsligt sörplat i sig 1.18l/mil i motvind och 1.08l/mil i medvind med motorcykeln på släp! Då har man lite motvind!
Till saken hör också att mina vanliga bilnycklar med tanklocksnyckel och bakluckenyckel på var inlåsta hos en kompis, varför jag bara hade reservnyckeln till dörrarna och tändningslåset. Det gjorde proceduren att tanka lite extra spännande! Först fick man klättra över baksätet och lirka upp bakluckan inifrån. Därefter fick man pilla undan plastkåpan på högra sidan av bagageutrymmet för att komma åt bränslepåfyllningsslangen. Sedan var det bara att skruva loss den och tanka - nästan som vanligt i alla fall. Vissa människor tittade lite fundersamt på mig när jag började tanka i bakluckan i stället för tanklocket...
Dock - slutet gott, allting gott; nu måste jag bara fixa kylningen och oljeläckaget!
« Senast ändrad: juli 29, 2007, 10:43:22 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2007, 15:35:17 »
Jag har en kylare till salu knappt använd. Dock är den till en 360 (större volym).

500 kr och den finns i Haninge.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2007, 15:41:27 »
Det var en vådlig resa Kurre, jag känner mig gammal för jag klarar mig utan sådana äventyr nu för tiden  ;)

Skönt att du kom hem utan strul!

Vill bara tillägga att min 360 med B200F oftast ligger runt 2 liter milen, utan släp eller motvind. Dock är det stadskörning och full platta för det mesta. Fast även vid lugn körning drar den uppåt/över 1.5l/mil. Lägsta uppmätta förbrukning i modern tid är 1.3l/mil har jag för mig.  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2007, 16:21:52 »
Nu har jag äntligen börjat jobba med rätt bil; 440 krävde en del uppmärksamhet, både vattenpumpen och katalysatorn drog på den... Men nu är det åter 340 som gäller - var förbi på Sollentuna bildemontering och plockade en jättefräsch kylare, efter det funkar kylningen som den ska igen. Nästan i alla fall, måste fortfarande montera i en termostat... Dock verkar lambdan ha dött igen, undrar hur det kommer sig? Kan det vara mina läckande svetsfogar runt fästet för lambdan??? Den verkar ha gått för fett med tanke på bränslelukten från avgaserna, och lambdan visar runt 100mV nästintill konstant... Kan det vara så att den nya lambdasonden också har dött?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2007, 17:48:53 »
Nu har jag äntligen börjat jobba med rätt bil; 440 krävde en del uppmärksamhet, både vattenpumpen och katalysatorn drog på den... Men nu är det åter 340 som gäller - var förbi på Sollentuna bildemontering och plockade en jättefräsch kylare, efter det funkar kylningen som den ska igen. Nästan i alla fall, måste fortfarande montera i en termostat... Dock verkar lambdan ha dött igen, undrar hur det kommer sig? Kan det vara mina läckande svetsfogar runt fästet för lambdan??? Den verkar ha gått för fett med tanke på bränslelukten från avgaserna, och lambdan visar runt 100mV nästintill konstant... Kan det vara så att den nya lambdasonden också har dött?

Tror inte att lambdan kan dö av för fet bränsleblandning!?
Men läckande fogar kan nog ställa till en del..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2007, 17:55:57 »
lambdan kan sota igen ,har hänt mej när man har problem.borsta av
den och bränn rent den  med gasol.OBS du får inte ha avgas läckage
i närheten av lambdasonden då får du fel värde.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2007, 23:55:44 »
Massor med lysande tips och kommentarer, vad roligt! Jag vågar dock inte ta loss lambdan just nu, då flänsen till den slog sig vid svetsningen varför gängorna inte är helt 100%. Dock har jag smetat på med avgasrörspasta till dess att jag kan få loss röret och låta någon som kan sådant svetsa fast en ny gänga till lambdan. Jag upptäckte dessutom att kontakten till lambdan från Renaultens kabelhärva var glapp, så nu är den utbytt. Efter det gav jag mig ut och körde lite med bilen för att få upp temperaturen ordentligt och bränna bort lite sot. Nu ger lambdan mätvärden som pendlar runt 450mV, vilket känns betydligt bättre. Dock knallar det i avgasröret vid motorbroms fortfarande, börjar fundera på om det kan vara något annat som strular... Har bestämt för mig att pappas Toyota led av avgasknallar för länge sedan på grund av en trasig EGR ventil om jag inte minns fel? Nåväl, nu går bilen i alla fall att köra även soliga dagar, vilket onekligen är en klar förbättring!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #20 skrivet: augusti 08, 2007, 21:08:34 »
Massor med lysande tips och kommentarer, vad roligt! Jag vågar dock inte ta loss lambdan just nu, då flänsen till den slog sig vid svetsningen varför gängorna inte är helt 100%. Dock har jag smetat på med avgasrörspasta till dess att jag kan få loss röret och låta någon som kan sådant svetsa fast en ny gänga till lambdan. Jag upptäckte dessutom att kontakten till lambdan från Renaultens kabelhärva var glapp, så nu är den utbytt. Efter det gav jag mig ut och körde lite med bilen för att få upp temperaturen ordentligt och bränna bort lite sot. Nu ger lambdan mätvärden som pendlar runt 450mV, vilket känns betydligt bättre. Dock knallar det i avgasröret vid motorbroms fortfarande, börjar fundera på om det kan vara något annat som strular... Har bestämt för mig att pappas Toyota led av avgasknallar för länge sedan på grund av en trasig EGR ventil om jag inte minns fel? Nåväl, nu går bilen i alla fall att köra även soliga dagar, vilket onekligen är en klar förbättring!

Härligt med fungerande kylning, OCH fungerande lambda! Nu funkar den ju som den ska då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #21 skrivet: augusti 09, 2007, 23:53:19 »
Har skruvat vidare lite nu, plockat den och kontrollerat EGR ventilen samt provat solenoiden som styr den, allt funkade utmärkt. Efter det började jag plocka loss främre avgasröret för att kunna få iväg det till någon som kan svetsa dit en ny gänga till lambdan - en halv burk rostlösare senare var alla muttrar loss, kvarstår bara att få isär främre röret och mittljuddämparen, helst utan att ha sönder allt för mycket på köpet! Efter det ska allt förhoppningsvis hålla tätt och fungera lite bättre! Har dessutom hunnit montera en ny termostat i bilen, samt byta rotor och fördelare för första gången på över 2000mil i min ägo. Hoppas på en märkbar förbättring när jag väl fått ihop allt igen!
« Senast ändrad: augusti 13, 2007, 15:56:25 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #22 skrivet: augusti 13, 2007, 14:10:06 »
Nu är avgasröret tillbaka på bilen, tätt och fint med fungerande gängor till lambdasonden. Har även passat på att montera en uppvärmd sond från en 360 GLT för att vara säker på att sonden håller arbetstemperatur. Nu får jag rätt mätvärden från sonden, var förbi SBP och kollade avgasvärdena, 7.5% CO, lambda på 0.8. En snabb titt i tabellen ovan säger att lambdan borde ge nästan en volt. Fram med voltmetern, lambdan ger 0.8-0.9 volt. Betydligt bättre än tidigare när den gav 0.16 volt. Frågan är nu bara, varför regleras inte blandningen som den ska? Bränsletrycket ligger inom specifikationerna, fördelare och rotor är nya, luftfiltret är nytt och jag hittar inga vakumläckor. Ska pröva att byta spridare, men den andra är större, så jag tvivlar på att det kommer få den att gå snålare om inte den som sitter i nu är paj.
Någon som råkar ha koll på vilka motstånd tempgivarna till Renix sprutet från en R5 C3J-700 motor ska ha???

Edit: Jag tittade lite i ett av de dokument jag lagt upp på http://kurre86.com/bilar/, nämligen "super5.pdf", där fanns värdena till tempgivarna... Slarvigt av mig att inte se det tidigare...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:57:46 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #23 skrivet: augusti 13, 2007, 14:34:18 »
Nu är avgasröret tillbaka på bilen, tätt och fint med fungerande gängor till lambdasonden. Har även passat på att montera en uppvärmd sond från en 360 GLT för att vara säker på att sonden håller arbetstemperatur. Nu får jag rätt mätvärden från sonden, var förbi SBP och kollade avgasvärdena, 7.5% CO, lambda på 0.8. En snabb titt i tabellen ovan säger att lambdan borde ge nästan en volt. Fram med voltmetern, lambdan ger 0.9-0.9 volt. Betydligt bättre än tidigare när den gav 0.16 volt. Frågan är nu bara, varför regleras inte blandningen som den ska? Bränsletrycket ligger inom specifikationerna, fördelare och rotor är nya, luftfiltret är nytt och jag hittar inga vakumläckor. Ska pröva att byta spridare, men den andra är större, så jag tvivlar på att det kommer få den att gå snålare om inte den som sitter i nu är paj.

Hej, kul att du fått en fungerande sond nu. Men högt Co..
Har du haft motorn varm tex. när SBP kollade avgasvärdet?

Ligger värdet från sonden stabilt eller pendlar det (som det ska under dellast) mellan 0 och uppåt 1 volt?

Kurreåsa (Kuriosa): ;) Skickar med en bild som illustrerar diagrammet du skrivit in ovan.
Personligen tror jag inte att sonderna är tillräckligt stabila för att man ska kunna ta det utan en nypa salt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #24 skrivet: augusti 13, 2007, 16:20:38 »
Naturligtvis måste tabellen tas med en rejäl nypa salt, framförallt med ett såhär pass gammalt insprutningssystem - om man skapar en luftläcka t.ex. tar det bortåt tre sekunder innan lambdaregleringen hinner justera blandningen för att kompensera. Dock bör man ju kunna se att spänningen pendlar runt ett medelvärde på ca. 0.45V, inte att den som min gjorde tidigare låg stadigt på antingen 0.15V eller nu senast på 0.8-0.9.

Nu gör den precis det, pendlar mellan 0.1 och 0.8 volt, och så vitt min voltmeter kan bedöma ligger medelvärdet någonstans i trakterna kring 0.45V. Någon gång framöver ska jag låna en kompis oscilloskop och kontrollera på riktigt, men det hinns inte med just nu. Dock hann jag med två turer till bilprovningen för att kontrollera avgasvärdena - tack Jordbro Bilprovnings personal!
Första försöket var som väntat ett brutalt fiasko - CO låg på 7.5%. Efter det har jag bytt till den större spridaren vilket borde försämra detta ytterligare, men då det inte gjorde någon skillnad i spänning från lambdan verkar det inte ha spelat någon roll - den gick fortfarande för fett. Då började jag kika på andra detaljer som kan påverka - t.ex. temperaturgivarna.
Renixsprutet använder två tempgivare, en motortempgivare ingängad i godset i insugsröret, den sitter numera ingängad i adapterplattan vid förgasarfoten. Den andra är en insugsluftstempgivare (IAT) och satt ingängad genom insugsröret på Renaulten. På grund av tidspress har jag låtit den ligga löst i motorrummet och tänk att ett par graders skillnad mellan faktisk insugsluftstemp och uppmätt temp inte spelar så stor roll. Tänk så fel jag verkar ha haft!
I ett desperat försök att utesluta denna givare som felkälla lät jag den hänga i sladden in i luftburken, och vips gick spänningen från lambdan från att ligga stadigt strax under en volt till att pendla som den ska! Fantastiskt! En tur till bilprovningen till visade att det verkligen fungerade, CO låg nu på ca. 1%. Dock låg HC på 300+, inte ett nedslag eftersom min bil är en 87a, men det bör nog åtgärdas!

För att sammanfatta det hela - första lambdasonden var sannolikt död när den monterades. Den andra började bra, men när motorn (och därmed insugsluften) blev varm började bilen gå för fett varmed den nya sotades ihjäl under en tung resa Borås t.o.r. Efter det monterades en uppvärmd sensor från en 360 i tanken att en uppvärmd sensor är mindre känslig mot igensotning då den värms inifrån och därmed torde kunna bränna bort lite sot själv. Än så länge tycks den teorin stämma - den uppvärmda sensorn visade mycket riktigt att bilen gick för fett när den gjorde det. Därefter fulmonterades IATn varefter blandningen helt plötsligt blev korrekt!

Nästa steg är nog att montera allt lite mer permanent, samt se över vevhusventilationen och byta olja samt filter. Det kan ju finnas en viss risk att en del bensin kommit ner i oljan då bilen gått såpass fett som den gjort!
« Senast ändrad: september 22, 2007, 10:01:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #25 skrivet: augusti 13, 2007, 19:21:54 »
Härligt Kurre! Nu är det ju fart på grejerna! Grattis
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #26 skrivet: september 22, 2007, 17:06:13 »
Nu är det åter nyheter på 340 fronten. Sedan sist har det varit en del småplock; en ny sarg har monterats runt stereon, en som passar! Dessutom har jag fixat ny slang till vevhusventilationen, förvärmningsslangarna till förgasarfoten på en 340 på Sollentuna vildemontering blev utmärkta! Måste bara fixa några restriktorer till vakumslangarna också, typ 1,5mm i diameter till vevhusventilationen har jag för mig.
Annars är nog största nyheten att jag äntligen tagit mig för att tvätta och polera bilen, det behövdes. För något över ett år sedan rostlagade jag bilen, och efter det var det tänkt att alla nylackade partier skulle poleras ordentligt för att smälta in mot resten av lacken. Dock kom en flytt samt en vinter i mellan, så nu när det äntligen blev gjort blev resultatet inte riktigt så bra som jag hade önskat - den såg bättre ut innan jag lagade! Dock har jag nog hindrat rosten på en del ställen, och det ser jag som huvudsaken.
De ställen som inte är rostlagade blev dock kanon efter 8 timmars gnidande, tänk vad mycket skit som fastnar i lacken under ett år!
Här kommer några smakprov på resultatet, fler bilder finns på addressen nedan!


http://kurre86.com/bilder/album/2007-09-22/index.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:58:36 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #27 skrivet: september 22, 2007, 18:54:22 »
Nu finns en liten filmsnutt med min 340 i huvudrollen på nätet! Kolla i http://www.300power.com/forum/index.php?topic=707.0, eller gå direkt till min hemsida, http://kurre86.com/bilder/filmer/slides/PICT0039.html.
« Senast ändrad: april 29, 2014, 17:59:21 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #28 skrivet: september 23, 2007, 13:22:26 »
nu när det äntligen blev gjort blev resultatet inte riktigt så bra som jag hade önskat - den såg bättre ut innan jag lagade! Dock har jag nog hindrat rosten på en del ställen, och det ser jag som huvudsaken.
De ställen som inte är rostlagade blev dock kanon efter 8 timmars gnidande, tänk vad mycket skit som fastnar i lacken under ett år!

Den blev ju blank och fin men det var värst vad lacken krackelerat där du rostlagat, har du lackat innan spackel eller grundfärg torkat kanske? Då kan det ju bli så när underliggande lager drar ihop sig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #29 skrivet: september 23, 2007, 14:28:01 »
Förmodligen är det det som har hänt, var som vanligt under viss tidspress när rosten skulle fixas... Blir till att byta skärmkanten igen (spacklet har spruckit så rosten är tillbaka), samt slipa ner och lacka allt ännu en gång... Dock inget som känns jätteakut nu när bilen inte går som bruksbil längre - om den inte blir utsatt för vägsalt torde rosten ta det lite lugnare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #30 skrivet: november 02, 2007, 08:33:16 »
Tänkte att jag skulle komma med lite information om framtidsplanerna för bilen nu när mekandet ligger nere till förmån för tentor och annat...
Jag har nu sent omsider beslutat att göra vad jag borde gjort från början, och byta packboxen till vevaxeln. I och med att det kräver att kopplingen demonteras kommer nog även den bytas då den inte känns särskilt frisk (inte konstigt om det nu läckt olja på den...). Vidare ska en bränslepump
från en Focus införskaffas och monteras i tanken enligt Ales eminenta exempel; då kanske jag slipper sitta och lyssna på det plågade ljudet av Renaultpumpen som sitter under huven och försöker suga soppa från tanken... Sedan kommer vi till det roliga... Jag har slutligen beslutat att ta nästa steg i insprutningsbygget - jag ska skaffa Megasquirt! Nog för att Renaultens Renix/Bendix sprut har gjort underverk för motorgången, men det vore trevligt att kunna ha lite koll på vad som egentligen händer...
MS är det som gäller, eller i mitt fall snarast MSII då jag önskar kunna styra tomgångsmotorn på spjällhuset direkt från MS, samt vill kunna bygga en riktig "flexifuel" bil, d.v.s. en motor som automatiskt ändrar mappen beroende på bränslet i tanken... Då är MSII nästan ett krav... Dessutom har MSII en del andra roliga funktioner...
Tänkte beställa ett komplett, omonterat kit från http://www.diyautotune.com/, och försöka bygga en adapter från befintlig Renaultkabelhärva till MS... Ni som har byggt 300 med MS, vad mer kan det vara bra att beställa på en gång?
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:26:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #31 skrivet: november 07, 2007, 08:25:42 »
Hittade lite bilder på min första 340... Det var en 343DL -79 som led av allvarliga rostproblem m.m.
Den gick dock som en klocka, bättre än min nya gjort någonsin under min tid med förgasare på den...
Tyvärr räckte inte riktigt studiebidraget i gymnasiet för att ha både 340 och motorcykel, så jag sålde
den efter ca. en månad, tre månader senare var den skrotad (det var då den skulle besiktigats...)


http://kurre86.com/bilder/album/2004-11-11/index.html
Här kommer i alla fall bilderna, de är för charmiga de gamla 340orna!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:00:21 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #32 skrivet: november 07, 2007, 20:59:25 »
Tänkte att jag skulle komma med lite information om framtidsplanerna för bilen nu när mekandet
ligger nere till förmån för tentor och annat...
Jag har nu sent omsider beslutat att göra vad jag borde gjort från början, och byta packboxen till
vevaxeln. I och med att det kräver att kopplingen demonteras kommer nog även den bytas då
den inte känns särskilt frisk (inte konstigt om det nu läckt olja på den...). Vidare ska en bränslepump
från en Focus införskaffas och monteras i tanken enligt Ales eminenta exempel; då kanske jag
slipper sitta och lyssna på det plågade ljudet av Renaultpumpen som sitter under huven och försöker
suga soppa från tanken... Sedan kommer vi till det roliga... Jag har slutligen beslutat att ta nästa steg
i insprutningsbygget - jag ska skaffa Megasquirt! Nog för att Renaultens Renix/Bendix sprut har
gjort underverk för motorgången, men det vore trevligt att kunna ha lite koll på vad som egentligen händer...
MS är det som gäller, eller i mitt fall snarast MSII då jag önskar kunna styra tomgångsmotorn på spjällhuset direkt
från MS, samt vill kunna bygga en riktig "flexifuel" bil, d.v.s. en motor som automatiskt ändrar mappen beroende på
bränslet i tanken... Då är MSII nästan ett krav... Dessutom har MSII en del andra roliga funktioner...
Tänkte beställa ett komplett, omonterat kit från http://www.diyautotune.com/, och försöka bygga en
adapter från befintlig Renaultkabelhärva till MS... Ni som har byggt 300 med MS, vad mer kan det vara bra att
beställa på en gång?

Trevligt med MS, och ett av få exemplar som monteras på en B14 kanske?  :D

Då du pratar nybeställning och MSII så antar jag att du menar MS 3.0 kretskort med förmonterad MSII processor?
Annars kan man ju göra som jag funderat på, köpa MSII processor till mitt MS 2.2 kretskort. Men MS 3.0 kretskortet är ju bättre så satsa du på det.

Det du behöver är en kabel till datorn om du inte redan har det, eller köper en i sverige, pin to pin 9-pins seriekabel.
Bredbandslambda om du har pengar över..

Ska bli kul att följa din megasquirt-konvertering!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #33 skrivet: november 08, 2007, 13:32:18 »
Nu är beställningen lagd! Senast jag tittade befann sig delarna på ett postkontor utanför Atlanta...

Som Frej redan gissat blir det v.3 PCB med förmonterad MSII processor, det blev något billigare än att köpa v.3 PCB med MSI processor och sedan uppgradera... v.2.2 PCB kändes ju inte jätterolig med tanke på de förbättringar som införts i den nya, framförallt inbyggt flybackskydd. Jag vet redan nu att det kommer behövas då Renaultspridaren är lågohmig... Dessutom beställde jag lite extradelar som kan vara svåra/dyra att få tag på här hemma, nämligen extra drivkretsar till tändspolar (vb921 heter de väl...) så att jag kan köra COP, samt en extra MAP sensor. Dessutom köpte jag en lös MSI processor, om jag skulle få lust att prova det med, den kostade ändå inte många kronor...

Angående bredbandslambda får nog det vänta, Bruce och Al är ju inte riktigt färdiga att sälja sin "Precision Wideband Controller", och att köpa någon dyr produkt som kräver speciella sensorer, inte ger någon insikt i hur det hela fungerar och inte tillåter mig att ändra något, om jag skulle vilja, låter inte så roligt... Får kanske bli nästa års julklapp till mig själv, om den är klar då!

Nu är det bara ca. en veckas spänd väntan innan jag kan hoppas på att få delarna, dessutom ska jag försöka fixa ihop delar till ett Stim-kort också; jag tänkte bygga ett eget efter schemat för v.2 stimmen...

Någon som råkar veta vad det är för tandning på triggerhjulet på en B14??? Kan det vara samma som på de större motorerna med tanke på att alla använder Renixtändning?
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:27:50 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #34 skrivet: november 08, 2007, 13:39:20 »
ojoj lite för mycket text och siffro för min del men kortfattat vad har du gjort med bilen

otroligt fin är den iallafall
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #35 skrivet: november 08, 2007, 21:41:00 »
ojoj lite för mycket text och siffro för min del men kortfattat vad har du gjort med bilen

otroligt fin är den iallafall

Haha jag kan tolka  8)

Det Kurre säger är att han beställt ett insprutningssystem, ett Megasquirt, med senaste generationens kretskort och processor.

Fint skit med andra ord  ;)

Anländer från andra sidan atlanten om ca en vecka.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #36 skrivet: november 12, 2007, 14:39:39 »
Nu har grejorna dykt upp! Efter en liten kalldusch när jag insåg att staten ville ha 25% importtull har jag nu
en tjusig låda med Megasquirt prylar hemma! Om bara alla delar kom med så kanske det blir lite montering framöver...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #37 skrivet: november 12, 2007, 20:50:42 »
Nu har grejorna dykt upp! Efter en liten kalldusch när jag insåg att staten ville ha 25% importtull har jag nu
en tjusig låda med Megasquirt prylar hemma! Om bara alla delar kom med så kanske det blir lite montering framöver...

Snabba ryck!

Riktigt trist med importtullen, går den inte undvika på nåt sätt?

Kolla noga så allt är med, genast!  ;)

Och, GRATTIS!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #38 skrivet: november 13, 2007, 01:06:18 »
Nu har grejorna dykt upp! Efter en liten kalldusch när jag insåg att staten ville ha 25% importtull har jag nu
en tjusig låda med Megasquirt prylar hemma! Om bara alla delar kom med så kanske det blir lite montering framöver...

Det kan bli ganska många pålagor om man köper något från ex USA. Men ibland måste man bara, när varan inte finns i Sverige eller EU.

Betalade du bara momsen? Så här är det, vad jag förstått och erfaret: [(varans pris i ex USA)+frakt+(ev exp avgift)]+(ev utländsk "moms", på allt till vänster)+(Svensk importtull på allt till vänster, USA=3,5%)+(svenska speditörens (Posten vid mindre gods) avg ex frakt, exp, postförskott)+(svensk moms på allt till vänster)=[en "stor" överraskning] ;)

Allt detta startas av någon märkning på lådan, eller kanske i något datorsystem. Är inte paketet märkt är sannolikheten stor att det slinker igenom, då bara stickprover tages. Det är den utländska försäljaren som skall märka godset. Du har ingen "anmälningsplikt" för förtullningen, som privatperson.

Handlar man inom EU, är det varans pris+ frakt man betalar. Ingen Svensk moms eller andra avg.

Se dokument från tullverket: handla_internet.pdf (326 KB). Om du handlar i utlandet kan jag rekommendera en ny banktjänst som kallas " e-kort". På detta kort kan du både begränsa belopp och giltighet. Du riskerar alltså inte ditt "vanliga" Visa-kort. E-kortet skapas online, när du behöver det. Ett nytt e-kort för varje inköp är att rekommendera...

Mvh /Max :)

« Senast ändrad: april 04, 2008, 02:27:15 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #39 skrivet: november 13, 2007, 06:47:38 »
Jag handlade begagnat Megasquirt i Sverige för att slippa just sånt du skrivit ovan  ;)

Men tack åter igen för att du förklarar allting så bra ( jag börjar bli tjatig )  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.