Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - simlar

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 92
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 22, 2023, 10:50:07  »
Utomhus för större jobb och nere i källargaraget för mindre jobb.

Men får mecka egen bil på onsdag-kvällar på jobbet, därav får 360in stå på flaket redo så man kan ta med över dagen :)

2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 14, 2023, 05:38:44  »
Tackar!

3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/6-23
« skrivet: juni 05, 2023, 19:08:37  »
Tog även hem bilen då folk har börjat gnälla på jobbet att jag har Biltransporten med 360in på ståendes där.

Allt för denna gång, kommer nog inte göra något mer på bilen förrän när tid finns att montera brorsans egendesignade speeduino och växellådsstyrning 8)

4
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/6-23
« skrivet: juni 05, 2023, 19:04:25  »
.

5
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/6-23
« skrivet: juni 05, 2023, 19:02:54  »
.

6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/6-23
« skrivet: juni 05, 2023, 19:01:45  »
Idag har jag då även tagit ledigt pga klämdag så har då hunnit bygga växellådsfäste, kortat kardan och förlängt stödlagerfästet.

Växellådsfästena är pinnsvetsat med 2.4mm E7018 pinnar från Biltema, väldigt lättsvetsade pinnar förutom att dom är svår att återstarta.
Kardan är ihopsvetsad med TIG och Biltema tillsatsmaterial.
Allting svetsat med samma AC/DC-svets jag köpte för att bygga om bränsletanken, riktigt nöjd med det köpet :D

7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 5/6-23
« skrivet: juni 05, 2023, 18:57:00  »
Nu har det hänt lite mer med bilen ;D
Blir tyvärr lite dåligt med bilder när jag stressar med bilen på arbetsplatsen.

Har i Fredags slutat 2h tidigt så hann då ta in bilen och kapa upp i golvet så växellådstunneln gick att bända undan tillräckligt för att få växellådan att sitta rakt i sidled.
Hann då även bygga om motorfästet på förarsidan så motorn och låda står horisontellt.

Motorfästen kommer göras om i framtiden när jag vet att motor och låda fungerar.

8
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: maj 06, 2023, 23:15:28  »
Tackar!

9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/4-23
« skrivet: april 12, 2023, 19:54:28  »
.

10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/4-23
« skrivet: april 12, 2023, 19:53:07  »
.

11
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 12/4-23
« skrivet: april 12, 2023, 19:51:30  »
Nu så sitter motor och växellåda på plats, växellådan sitter väldigt provisoriskt.

Precis så växellådan gick att montera med motorn i bilen och jag måste bredda tunneln lite på förarsidan.
Kommer bli trångt med pedalerna, tur det bara kommer behövas två pedaler sen ;D

Nu kommer bilen få stå ett tag igen innan fortsättning, har andra projekt som kommer före.

12
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: april 07, 2023, 09:17:49  »
.

13
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/4-23
« skrivet: april 07, 2023, 09:17:11  »
.

14
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/4-23
« skrivet: april 07, 2023, 09:12:57  »
Nu har V8-monteringen börjat :D
Stämplade ut vid lunch igår och tog in bilen för att börja hinka i motorn, tagit ledigt hela nästa vecka för att få färdigt motor- och växellådsfästen samt byta motor i en 83as VW T3 pickup som jag nyligen köpt.

15
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 11, 2023, 14:26:19  »
Tackar!

Ja tids nog kommer det komma igång med V8-monteringen :)

16
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/3-23
« skrivet: mars 10, 2023, 23:05:59  »
Kort uppdatering, har äntligen flyttat in i mitt hus i Boden så blev att vinscha ner 360in i det lilla garaget ikväll :)
Bilen kommer få stå där tills det är dags att ta tag i den igen.

17
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/1-23
« skrivet: januari 14, 2023, 15:44:51  »
I onsdags tog jag ut motorpaketet och igårkväll blev det sålt :)

Så nu är det bara vänta på att få möjlighet att montera V8an ;D
Men kommer nog dröja ett tag då jag köpt ett hus med inflyttning 1a Mars så har lite annat högre upp på min prio-lista just nu :P


Vägde OM604-paketet efter urtagning, det väger 239kg inkl 6-växlad manuell.
M62-paketet vägde jag i höstas, det väger 304kg inkl automatlåda.

18
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/12-22
« skrivet: december 13, 2022, 18:17:37  »
Kort uppdatering :)

Inte gjort mycket, tog ner och helsvetsade "avgassystemet" förra veckan.

Tog upp bilen på lyft idag på lunchen och tog lite bilder undertill så man kommer åt att fota ordentligt ;D


Lite annat som hänt är att det kommer bli motorbyte någon gång nästa år, råkade byta till mig en BMW M62B35 då jag lessnat på denna OM604 eftersom det känns alldeles för dyrt att trimma den och dom verkar ändå inte hålla så länge över 200+hk ::)
Så min OM604 inkl växellåda har jag slängt ut på annons på facebook, när den blivit såld så lyfter jag ur det motorpaketet och monterar sen BMW V8an så fort som möjligt.


Hur kom det sig att jag råkade byta till mig en M62 kanske ni undrar då? ;)

Jo i sommar så hittade jag en M62B35 inkl automatlåda på facebook, skickade det åt min kompis med den gröna 244 -75 och han åkte och köpte motorpaketet direkt med planerna att montera i sin 244.
I höstas så köpte jag mig 2st Golf 1,9TDI -00, den ena skrotade jag ner för att ta motorn ifrån till LTn och den andra Golfen lagade jag upp.

Min kompis bestämde sig under hösten för att ta snöskoterkort och började sen leta efter en billig tvåsitsig snöskoter.

Eftersom den upplagade Golfen skulle säljas så erbjöd jag den i byte mot några intressanta snöskotrar, till slut så hittade jag en som var intresserad.
Bytte bort Golfen mot en -91 Yamaha Exciter.
Kompisen min blev kär i skotern direkt han såg den, jag diskuterade med han att jag var less på min OM604 och jag gav förslaget att byta Excitern mot V8an vilket han nappade på direkt.

Så nu helt plötsligt är planerna att köra sugmotor V8 med original 232hk/320Nm och 5-växlad automat bakom, kommer köra Speeduino på den och kommer då eventuellt få någon hästkraft till när man kan ta bort lite onödiga komponenter från insugssträckan ;D

19
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 24, 2022, 21:47:50  »
Jo man kan lägga in boostcut så att den klipper tändningen om trycket går för högt.

Är i samma flik som laddtrycksmappen om jag minns rätt  :)

20
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 23, 2022, 07:21:07  »
Inte lätt alltid med våra skillnader i språk  :P

Nä inte så bra att köra med, men med slang direkt på wastegate så du har 1bar är ju ändå helt okej för stunden :)

21
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 23, 2022, 07:00:25  »
Skenladd = okontrollerat laddtryck.
Trycket skenar/ökar kraftigt utan att man begärt det.

22
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 23, 2022, 05:45:57  »
Ja skenladd är inte så bra att köra omkring med  :-X

23
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: november 21, 2022, 19:55:13  »
Tagit 360in till jobbet i helgen för att kunna stå under bilen när jag bygger avgassystem någon kväll framöver  :)

24
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 15, 2022, 21:47:52  »
Ja då är det inte konstigt det blir sent laddtryck  ;D

Borde bli betydligt bättre efter lite fix av läckage :)

25
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 15, 2022, 13:45:28  »
Hoppas det blir bra med något mindre diameter :)

26
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 21:59:17  »
Finns alltid många idéer och lösningar man kan hitta på  ;D

Väntar med spänning på nästa uppdatering  ;)

27
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 21:38:43  »
Aldrig provat annat originalkammar så svårt att säga.
Men i teorin så kan en vassare kam driva på turbon bättre genom att det blir mer luftflöde genom toppen.

Bygger du om till 740/940-motorfäste passar det klockrent, finns bilder i projekttråden på min 360 :)
Jag har laddat upp mallar i fakta/guider här på forumet för att kunna bygga egna fästen till karossen.

Med 300-serie fästen är det tyvärr svårt få plats direkt på grenröret oavsett hur liten turbo man har  :-[

Om du provar med ett mindre rör blir intressant att läsa om det gjorde någon skillnad :)

28
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 20:56:13  »
GT30 är i mitt tycke väldigt bra matchad på en rödblock :)

Avgashus mäter dom flesta i A/R. Vissa tillverkare mäter i area (cm2).
Här finns en artikel om A/R: https://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/AR%20turbo%20ratio%20explained.html
Här finns en konverteringslista cm2 till a/r: https://gcg.com.au/turbopedia-turbo-knowledge-base-details/122-news.html

Aldrig provat mig på att mäta själv, men lägre A/R = mindre avgashus och i regel snabbare spool. För litet och man stryper toppeffekten och  för stort så får man sent laddtryck.

Googlat och hittat att HE351CW verkar vara en relativt seg turbo trots litet avgashus på 9cm2 (0,65A/R), vad jag hittat så sitter dom original på Cummins 6cyl diesel på 5,9L så blir ju en aning mer avgaser och sot som driver på turbon jämfört med en 4cyl bensin på runt 2L.

Kan däremot hända att en vassare kamaxel hjälper till att driva på turbon bättre.

Funderar även om din 90° krök mellan grenrör och turbo påverkar, känns som att gashastigheten minskar genom kröken.
Om du skulle prova bygga en ny krök men med aningen mindre diameter på röret kanske du även får bättre spool.

Ja stemmer, 5,9 cummins.
Ketchup effekten er tilstede så det holder.

Som skrevet tidligere kjører jeg nå med VX3 kam og justerbart drev som er retardert 3grader.
Jeg har liggende KLR t3 kam, som jeg så for meg ville gi enda senere spool. Så derfor stod det mellom A og VX3, og valgte vx3 grunnet mer løft på innsug.

Du har troen på at T3 vil gi tidligere spool og bedre effekt i midtre register?

90grader bøyen er det lagt mye arbeid i mtp. flow. Den er laget med 2,5"rør da de passet best i forhold til omkretsen på T3 flensen, ingen strypning med andre ord.
Burde jeg vurdere å lage en i 2"? Så for meg en brems av det, hva er fordelen med mindre rør?
Jo jag förstår att du vill hålla laddtrycket på högre varv för att skona drivlinan, är ju en klen punkt i dessa bilar  :P

Med bättre respons i turbon så kan du köra elektronisk laddtrycksreglering med ditt MS och öka laddet med varvtalet
Om målet är endast 300hp så klarar man sig egentligen gott med en K24 eller GT30 eller liknande storlek, dom flesta bänkpapöer jag sett så når man då 300whp runt 1,5bar och du kan då reglera laddtrycket efter egen smak med laddtrycksmappen i MS :D

Mindre diameter på röret ger högre gashastighet och borde driva på turbon bättre.
Ett turbogrenrör är oftast byggt så det konar neråt mot turbon så det riktar in gaserna som en kraftig stråle in i turbon.
Med ett grovt rör efter detta blir ju då denna riktade stråle förstörd innan den når avgashuset.

Risken finns ju däremot att ett mindre rör stryper avgasflödet på högre varv, men hade varit intressant att testa  :)

29
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 19:57:34  »
GT30 är i mitt tycke väldigt bra matchad på en rödblock :)

Avgashus mäter dom flesta i A/R. Vissa tillverkare mäter i area (cm2).
Här finns en artikel om A/R: https://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/AR%20turbo%20ratio%20explained.html
Här finns en konverteringslista cm2 till a/r: https://gcg.com.au/turbopedia-turbo-knowledge-base-details/122-news.html

Aldrig provat mig på att mäta själv, men lägre A/R = mindre avgashus och i regel snabbare spool. För litet och man stryper toppeffekten och  för stort så får man sent laddtryck.

Googlat och hittat att HE351CW verkar vara en relativt seg turbo trots litet avgashus på 9cm2 (0,65A/R), vad jag hittat så sitter dom original på Cummins 6cyl diesel på 5,9L så blir ju en aning mer avgaser och sot som driver på turbon jämfört med en 4cyl bensin på runt 2L.

Kan däremot hända att en vassare kamaxel hjälper till att driva på turbon bättre.

Funderar även om din 90° krök mellan grenrör och turbo påverkar, känns som att gashastigheten minskar genom kröken.
Om du skulle prova bygga en ny krök men med aningen mindre diameter på röret kanske du även får bättre spool.

30
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 12:27:13  »
Jo nog ör 1cm på diametern ganska stor skillnad, men kändes ändå märkligt segt. Men då är ju även kina-turbos segspoolade än dom äkta modellerna så kanske är normalt.
9cm3 avgsshus borde ju vara tillräckligt litet för snabb spool, folk kör ju större avgashus på HX35/40 med liknande om inte tidigare spool.

Jag körde min kina-gt30 på en turbokonverterad b230f, org kolvar, org grova stakar, lätt urgröpta förbränningsrum runt ventilerna, matchportad topp och insug mot insugspackning och A-kam

B200 bör inte ge märkbart sämre spool, är ju bara 300cc.
Min kompis oöppnade B200FT med K24 och A-kam ger då ladd lika tidigt som b230 med samma turbo

31
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 14, 2022, 05:59:29  »
Det var väldigt sent laddtryck  ???

Enligt specifikation så är hjulen ca 1cm större på både inducer och exducer än den kina-GT30 jag körde i min, men tycker inte det borde bli nästan 2000rpm senare laddtryck för det.

Kanske är för stort avgashus för att få tidigare ladd.

32
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 13, 2022, 22:06:33  »
Vad är det för någon turbo?
 Såg väldigt lagom ut för en lättkörd rödblock med bra respons :D

33
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 23, 2022, 11:41:08  »
Tack för kommentarerna  :)


Jo man har alltid för många bollar i luften :P

Tackar! Biltemas polyuretan var väldigt lättarbetad faktiskt, flyter ut riktigt jämnt och fint. Massa rinningar som inte syns på bild finns det, men allt är bättre än mattsvart ::)
Jo otroligt smidigt med biltransportbil, får lasta 1590kg på flaket och dra 750kg släp på kroken helt lagligt med B-kort  :D

Jo kommer kämpa på med 360in när tiden finns ;)

34
MS / SV: Tändmapp b200f MS2
« skrivet: oktober 17, 2022, 04:23:26  »
Nepp helt oöppnad motor förutom K24-turbo och A-kam :)

35
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:58:37  »
Ni kanske även minns att jag tog bort takluckan och svetsade igen den.
Dålig idé då taket blev buckligt av värmen.

Men bankat till taket så gott jag kan och sen smetat på spackel, slipat, mer spackel osv tills det blev tillräckligt jämnt taket.
Sen rollat på epoxyprimer för att täta spacklet så kanske det håller tills jag får tid till att sprutmåla hela taket.


Det var allt jag hade att uppdatera denna gång, nu är projekttråden ikapp till nutid :)

36
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:52:57  »
När slangarna kom blev det att knåpa dit dom och även montera fast tanken med tankband.

Tankband tillverkade jag nya i tjockare hålband och självhäftande EPDM-skum


I VW tankarmaturen monterade jag en Walbro-kopia på 255L/h och en kina BTR framme i motorrummet.
Ställde in 1,5bar bränsletryck och provkörde bilen.
Fortfarande slö men gick nu att varva ut ordentligt utan att den började pumpa luft.
Försökte justera pumpen bättre men fick inte till det. Vände mig då till gruppen Trimmade Dieselar på Facebook och fick en video av en väldigt hjälpsam man som beskrev hur jag skulle justera pumpen.
Justerade in pumpen efter videon och fick då märkbart mer bränsle in i motorn utan att den vill fastna i varvtal.
Har ännu inte hunnit provköra bilen sedan dess så vet inte hur mycket piggare bilen blev.

Video från pumpjusteringen samt inklippt videon jag fick som svar i mitt facebook-inlägg:
https://youtu.be/VKFI0iLMBcQ


Har även hunnit montera 1031-bakaxeln och renoverat bromsoken till den.
Bromsoken är pulverlackerade i garaget av min bror :)

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:44:11  »
Kapade av röret i lämplig längd.

Sen blev det avbrott ett tag, behövs klura ut hur jag skulle klämma ner tankarmaturen i tanken.
Till slut kom jag på att jag sätter skruvar upp från insidan, tätar dom med gängtätning och klämmer sen fast armaturen med några aluminiumklossar.
Fort var det gjort när man väl kom på lösningen :)

Efter det var det då dags att måtta påfyllningsrör i bilen.
Kom fram till att två silikonböjar blir bra så blev att beställa från do88.

38
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:39:55  »
Sen byggdes biltema nivågivaren dit. Detta då den ska fungera med min biltema tankmätare.

Efter det så var det dags att fixa någon slags påfyllning, måste ju ha på fyllningen utanför bilen då den är nyare än 1985.
Hade en dubbelverkande pump liggandes, använt den till att fylla växellådsolja i bilar men fungerade inte bra till det.
Röret var i aluminium och i så gott som perfekt diameter för att passa med 360ins original bränslepåfyllning.
Så borrade upp ett hål och svetsade på det röret på tanken ;D

39
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2022-10-06
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:35:51  »
Sen kommer vi då till den riktiga delen av uppdateringen :)

Bränsletanken är ombyggd.
Surge-tanken jag köpte från kina blev inte någon höjdare att få dit så blev less och lät idéerna gro ett tag.

När jag fixade med Transportern så behövde jag byta tankarmaturen på den så tog den armaturen och måttade mot 360ins aluminiumtank, upptäckte att den passade fint.
VW tankarmaturen är ju med inbyggd surgetank och jag vet att dom fungerar fint en stor tank utan skvalpskydd då det är så dom sitter original i VW.

Så svetsade på en aluminiumplåt på tanken, kapade upp ett runt hål med sticksågen och vips så satt en fin tankarmatur där :)

40
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 2022-10-06
« skrivet: oktober 06, 2022, 19:30:07  »
Nu var det dags för uppdatering tycker jag ;)

Varit segt att få gjort något med bilen, främst pga tidsbrist.


Börjar väl med att förklara varför jag haft sådan tidsbrist fastän det egentligen inte har med projeket att göra ::)

Våren 2021 köpte jag en riktigt billig 2006 VW Transporter och en 300hk turbo 4takt 2012 Arctic Cat M1100.
Från April till Juli 2022 spenderades nästan all ledig tid med att fixa Transportern, först helrenovering av motorn då den visade sig ha en trasig cylinder och sedan uppfräschning och fixa till den så den blir som mest användbar åt mig själv.
Hösten 2021 kollade jag igenom snöskotern och bytte det som behövde bytas inför vintern.
December 2021 köpte jag även en 1996 Mercedes C280 med tanken att tjäna en slant på den, slutade dock med minimal vinst men mycket spenderad tid.

Vid nyår 2021 blev bränslet så fruktansvärt dyrt så insåg då att Transportern var för dyr som bruksbil då det är alldeles för sällan det stora skåpet behövs, surrade om det på en kafferast och en arbetskollega kom då på att hans mor hade en 2010 Skoda Praktik ståendes som hon ville bli av med.
Dagen efter fick jag hämta Skodan helt gratis, enda felet hon kände till var att turbon rasat.
Början på vintern 2022 bytte jag turbo och gjorde stor service på Skodan och började sedan köra den som bruksbil.

Sen kom skotersäsongen igång på riktigt så blev då att köra skoter varje helg fram till Påsk.
Men var inte nöjd med min 300hk Arctic cat, alldeles för tung och svårkörd för en nöjesåkare som mig.
Fick provköra en skoterkompis 2017 Ski-doo Summit 850, otroligt lättkörd och rolig maskin så blev helsåld på en sådan direkt.
En arbetskollega berättade då att han ville sälja sin 2017 Ski-doo Summit, efter några veckor så köpte jag den till riktigt bra pris och sålde Arctic Caten med förlust.

Hela vintern 2022 funderade jag  även på hur jag skulle göra, sälja Transportern eller sälja Skodan.
Kom fram till att Skodan som bruksbil och en skattebefriad biltransportbil skulle vara det bästa.
I Juni 2022 åkte jag och en kompis från Luleå tidigt en morgon för att köpa en 1983 VW LT31 biltransportbil i Hudiksvall, var hemma igen i Luleå kl 02 med LT31 och Skodan på flaket på denna.

Hela semestern 2022 spenderade jag med att måla om min Transporter i syfte att få den riktigt fräsch inför försäljning. Hann även med att måla LT31an.


Och nu är vi ikapp.
Transportern ligger på blocket men svalt intresse på den, hoppas jag får sålt den utan att gå allt för mycket minus.
LT31an är fortfarande under pågående tillfixning, tar en jävla tid när bilen inte ryms i garaget så man får pilla på bilen på helgerna dom få gånger det inte regnar.


Men någon timme här och där under denna tid har jag hunnit fixa med 360in.
Bränsletanken är nu klar och är egentligen inte mycket kvar att göra på den innan man kan planera in SFRO besiktning.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 92