Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 978563 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #520 skrivet: juli 25, 2009, 06:24:28 »
Täta läckande alu-konstruktioner! Kanske detta kan vara till hjälp?  :-\ :) /M

http://www.alutite-world.com/swe/index.htm

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=214010
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #521 skrivet: juli 25, 2009, 12:00:39 »
När man har sett försäljare använda alu-tite tråd på mässor o.d. så verkar det jävligt bra.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #522 skrivet: juli 26, 2009, 07:15:50 »
Nu var det tyvärr inte alu i fuelrailen, men det lär bli något liknande, typ koppar / silverlod eller nåt...


Turboadapter!

Igår jobbade vi vidare; jag fick klart en adapterplatta till spjällhuset samt en turboadapter, så nu kan man montera turbon där den ska sitta! Idag ska jag ta itu med downpipe och förhoppningsvis tryckrör, sedan börjar det närma sig. Det finns ju självklart en "att-göra" lista på ungefär 2000 punkter innan allt är klart, men de stora bitarna torde falla på plats idag eller imorgon!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:44:33 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #523 skrivet: juli 26, 2009, 09:13:57 »
Gött, jobba på så löser ni problemen efter hand, eller är det du ensam som jobbar på din bil?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #524 skrivet: juli 26, 2009, 22:54:07 »
Vi bygger två bilar parallellt, både min bil och kompisens BMW 320; allt ska bli klart den här veckan är det tänkt... Pust...  :-\


Downpipe!

Nåväl, idag har jag svetsat downpipe och tryckrör; tyvärr var svetsgas en bristvara så det blev bara ihoppunktat, helsvetsningen fick vänta till imorgon... Idag hade jag dessutom kommit ihåg kameran så det finns bilder på resultatet av dagens arbete - dock kommer de inte hamna på nätet förrän jag varit förbi Norrköping, så ni får ha tålamod...

Lite av det som återstår att göra är:
  • Oljeledningar till och från turbon
  • Montera spridare
  • Bygga fuelrail samt fästen
  • Skaffa samt montera wastegateklocka att styra VNT mekanismen med
  • Svetsa uttag för lambdasond samt IAT givare
  • Fixa luftfilter
  • Fixa gaslänkage
  • Montera dumpventilen
  • Fixa upphängning tilll turbo och downpipe, nu hänger allt i grenröret...
  • Diverse elkablar samt vakumledningar
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:44:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #525 skrivet: juli 26, 2009, 23:57:46 »
härligt kurre! de börjar ju närma sig uppstart för dig med jue! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #526 skrivet: juli 28, 2009, 07:22:36 »
Prexis, målet är uppstart på torsdag!


Gaslänkage!

Igår vart det inte jättemycket gjort; Jespers pappas V70 behagade stanna så vi fick rycka ut och leka assistanskåren... Tacka vet jag gamla bilar, min 340 har minsann aldrig blivit stående! Utöver det så var jag en sväng förbi jobbet igår och borrade ur spridarhylsorna, så nu passar spridarna perfekt. Hade jag bara en fuelrail skulle jag kunna provstarta utan turbon nu... Efter det gav jag mig på gaslänkaget, lite gängstång samt kulleder från Biltema var blev ett jättefint länkage, nu behöver jag inte oroa mig för att cykelväxelvajern jag hade som gaslänkage tidigare ska gå av!

Idag ska jag titta på oljesystemet, demontera oljetråg för att fixa en oljeretur samt försöka fixa adaptrar för att få oljetryck till turbon!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:45:00 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #527 skrivet: juli 29, 2009, 07:06:43 »
Igår var jag på Hydroscand och spenderade 775kr på oljebitar; nu finns det en oljeretur i tråget, en slang till den, oljeanslutningar på både turbon och motorn samt slang däremellan. Jag har dessutom prövat att dra runt bilen på startmotorn och sett att det faktiskt kommer olja till turbo... Det stora frågetecknet är nu om allt håller tätt när jag väl ger mig ut och åker, men det lär jag ju märka...


Oljeretur!


Oljetryck!

Planen för idag är att försöka fixa fuelrail samt wastegateklocka, efter det återstår egentligen bara helsvetsning av alla rör innan jag kan provstarta! Dock är det ju en hel del punkter kvar på listan ovan...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:45:12 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #528 skrivet: juli 29, 2009, 13:58:43 »
uppstarten närmar sig med stormsteg

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #529 skrivet: juli 30, 2009, 07:05:51 »

En halv fuelrail på plats!

Igår åkte vi en sväng till Peter för att hämta upp lite delar; för min del blev det en uppsättning 740 TIC spridare samt en wastegateklocka, Jesper köpte ett tillskottssprut, spridare och en laddtrycksmätare. Påväg dit svängde vi förbi do88 i Nykvarn och köpte silikonslang; jag behövde ju bara två korta bitar så det var inte någon betungande utgift... Innan dess var vi förbi skroten och plockade lite fuelrails; railen från någon Skoda Pickup passade perfekt på min bil, alla avstånd stämde! Tyvärr var jag ju tvungen att kapa den på mitten och bygga två korta rails av den för att få plats med gasspjället, men det blev kanon ändå...

Idag ska jag fixa fästen för fuelrailsen samt försöka få dit wastegateklockan, i övrigt ska jag mest meka Jespers bil tror jag. Med lite tur blir oljesystemet och tryckrören klara på den idag; annars ligger vi allvarlig efter tidsplanen! Upptstart blir tyvärr inte idag även om bilen skulle vara klar så långt; jag har glömt laptopen så det blir svårt att justera in alla nya parametrar innan uppstart... Desto mer tid att bygga klart allt istället!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:45:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #530 skrivet: juli 30, 2009, 22:34:01 »
Idag lyckades jag fixa en del småsaker på bilen - jag gjorde klart det sista på gaslänkaget, fixade fästen till fuelrailsen, helsvetsade alla rör samt började fixa fästen för wastegateklockan. De sista stora punkterna nu är luftfilter, alla slangar, göra klart fästet till wastegateklockan samt koppla elen till spridarna. Utöver det är det en del småsaker kvar - totalt sett innehåller min lista 11 punkter. En punkt i timmen imorgon så har jag gott om tid på mig att starta bilen innan dagen är slut!  ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #531 skrivet: juli 30, 2009, 22:46:11 »
Är det kanske forumets först turbo B14 som startas imorgon då? håller tummarna :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #532 skrivet: juli 31, 2009, 00:59:00 »
Ale och rwd-student då, de har åkt ett bra tag redan... Dock den första med sprut och turbo!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #533 skrivet: juli 31, 2009, 07:32:57 »
Varit forumslös några dagar, skönt att se att det går framåt i stadig takt!

Första B14 Turbo med sprut, låter heelt okey!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #534 skrivet: juli 31, 2009, 08:58:42 »
Vet inte vad för typ av WG det är du letar efter men jag har en som jag tror suttit på en turbo med VNT..fick den när jag var med och bytte turbo och den turbon var med VNT! men säg hur dom verkar och ser ut så kankse det blir bingo.. hade ändå tänkt bygga om den med starkare fjäder nu men då kan jag lika gärna ta en annan om du är intresserad!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #535 skrivet: juli 31, 2009, 12:58:31 »
Jodå, framåt går det! Wastegateklocka är fixad och monterad, Peter hade en gammal td04 från någon Volvo som gladeligen donerade sin klocka, den har grundtryck på 0,5-0,6 bar någonstans och är numera monterad...
Jag har dessutom varit på Biltema och köpt det sista jag behöver till bränslesystemet; nu är det mestadels ihopmontering kvar. Den sista stora grejen är ju luftfiltret, men bilen går ju att provstarta utan när jag väl dragit bränsleslang samt el och vakum. Med lite tur hoppar den igång idag!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #536 skrivet: juli 31, 2009, 14:33:51 »
Skönt att se mållinjen. Var i landet sker monteringen och finns det någon möjlighet att komma förbi och kolla???
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #537 skrivet: juli 31, 2009, 21:59:53 »

Såhär ser det ut ihopbyggt, dock utan wastegateklocka!

Numera är bränslesystemet ihopbyggt, grenrörspaketet är fastbultat med nya fina bultar och packningar och allt börjar ta form. Efter helgen ska det dras el, kopplas vakumslangar och sedan provstartas för att se att allt verkar sitta ihop. Därefter fortsätter jag med att skruva fast avgasdelarna med turbo, downpipe, vevhusventilation och tryckrör. Sedan återstår nog bara luftfilter innan det är dags att ge sig ut och mappa!

Bygget sker i Tyresö/Trollbäcken, det är bara att slå en signal och komma förbi och hjälpa till, vi behöver alltid extra händer som kan hjälpa till och hålla.  ;) Nu i helgen blir det dock lite pause, vi ska ner till Mantorp och säga hej till Peter, Camilla och alla pojkarna och titta på alla bilar!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:46:14 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #538 skrivet: augusti 02, 2009, 11:40:52 »
Nu har vi varit i Mantorp och tittat på bilar, efter det drog vi till Peter och snackade skit en stund - alldeles utmärkt semester från garaget! Nu är motivationen på topp igen - nästa vecka ska det åkas turbobil!

Jag har uppdaterat tidigare inlägg med lite bilder, kanske inte tagna i helt kronologisk ordning men de visar i vart fall de detaljer jag vill...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #539 skrivet: augusti 02, 2009, 20:27:28 »
*tummen upp* Ser bra ut alltid kul med bilder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #540 skrivet: augusti 02, 2009, 21:07:30 »
Ja jösses, glad att jag skruvar crossflow när jag ser de där bilderna!

Ser bra ut det lilla man förstår sig på..

En sak vill jag dock diskutera och det är din avgasfläns på turbon från toppen. Ser för tunn ut för att kunna hålla tätt nån längre stund men ingen blir gladare än jag om jag har fel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #541 skrivet: augusti 02, 2009, 23:58:34 »
Du har nog helt rätt Frej, tyvärr... Den tjocka fina 10mm plåten jag använt till flänsen mot originalgrenröret tog slut, så det fick bli dubble lager 1.2mm plåt till turboflänsarna... En riktig nödlösning med andra ord, men det gick rätt snabbt att få ihop i vart fall... Får se hur länge det håller, det är ju inget jättejobb att byta ut när det inte funkar!

Det är faktiskt inte så farligt trångt; B14 snurran är så liten så jag har ganska gott om plats att leka på jämfört med alla er med B2XX motor. Det är dessutom väldigt smidigt att kunna skruva ihop allt som ett paket på golvet för att se hur det passar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #542 skrivet: augusti 03, 2009, 00:10:35 »
Du har nog helt rätt Frej, tyvärr... Den tjocka fina 10mm plåten jag använt till flänsen mot originalgrenröret tog slut, så det fick bli dubble lager 1.2mm plåt till turboflänsarna... En riktig nödlösning med andra ord, men det gick rätt snabbt att få ihop i vart fall... Får se hur länge det håller, det är ju inget jättejobb att byta ut när det inte funkar!
Ok!


Citera
Det är faktiskt inte så farligt trångt; B14 snurran är så liten så jag har ganska gott om plats att leka på jämfört med alla er med B2XX motor. Det är dessutom väldigt smidigt att kunna skruva ihop allt som ett paket på golvet för att se hur det passar...
Är nog för att jag är oinvigd när det gäller B14 som det ser så läskigt ut  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #543 skrivet: augusti 03, 2009, 00:40:51 »
Gör om gör rätt, det kommer aldrig hålla tätt det har förmodligen redan slagit sig  :-\ tror också att flänsen in till turbon är för klen!
det blir ganska varmt där så om det inte redan slagit sig så kommer det göra det och det är så tråkigt att plocka ner saker för att göra om dubbelt arbete helt i onödan.. sen blir det ju lite andra mått i slutändan om du bygger på 10mm på två ställen!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #544 skrivet: augusti 03, 2009, 18:22:16 »
Nu har jag varit ute och åkt en sväng med laddtryck - MS är satt att klippa tändningen vid 0.35 bar för tillfället, men redan där märks det att det händer något! Tyvärr verkar turbon vara lite i största laget, man når inte 0.35 bar förrän vid 1800-2000 rpm ens om man bromsar upp den, lite i senaste laget för min smak!

Nu har jag bara ett gäng barnsjukdomar att bygga bort, ett luftfilter samt vevhusventilation att montera och 1001 andra småsaker, men den funkar!  ;D ;D ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #545 skrivet: augusti 03, 2009, 20:00:28 »
Nu har jag varit ute och åkt en sväng med laddtryck - MS är satt att klippa tändningen vid 0.35 bar för tillfället, men redan där märks det att det händer något! Tyvärr verkar turbon vara lite i största laget, man når inte 0.35 bar förrän vid 1800-2000 rpm ens om man bromsar upp den, lite i senaste laget för min smak!

Nu har jag bara ett gäng barnsjukdomar att bygga bort, ett luftfilter samt vevhusventilation att montera och 1001 andra småsaker, men den funkar!  ;D ;D ;D

Grattis!!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #546 skrivet: augusti 03, 2009, 21:21:24 »
Gratulerar bara!!  :)

Blir det mera laddtryck sen efteråt när det börjar bli ordning på grejjerna?
Man säger ju att mycket vill ha mera  :)

Gjorde du om flänsarna till turbon eller kör du fortfarande med smala?
« Senast ändrad: augusti 03, 2009, 22:11:49 av Girder »

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #547 skrivet: augusti 03, 2009, 21:28:41 »
0,35 vid 1800 varv är det bästa du någonsin kommer att få! man kan ju inte ha ladd på tomgången! (om allt är som det ska!)
tänkte på en annan sak.. har du stadgat turbon med något mer än adaptergrenröret?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #548 skrivet: augusti 03, 2009, 22:17:41 »
nä du mer ladd tidigare kommer du aldrig få! =) haha va nöjd!!

grattis till uppstarten iaf! =) bara o börja justera, fixa, rätta till, göra om, bygga mer.. o köra strippen den 16e ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #549 skrivet: augusti 04, 2009, 07:34:15 »
Förhoppningsvis går det att få ladd något tidigare med den här turbon när man väl fått ordning på saker och ting, annars får det bli ett senare projekt att byta till en mindre snurra...

Än så länge har jag inte fått dit någon avlastning till turbon, det står fortfarande på att-göra listan, tillsammans med en del andra småsaker, typ fixa nya flänsar och liknande. Idag ska det förhoppningsvis mappas lite i vart fall, vem vet, kanske blir det mer än 0.35 bar också, klockan öppnar vid 0.5-0.6 bar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #550 skrivet: augusti 04, 2009, 08:55:58 »
Vet inte om en mindre snurra är den rätta vägen att gå, då ett mindre avgashus ger mycket mer mottryck  :-\
men som sagt 0,35 vid 1800 ska du va riktigt nöjd med! har aldrig hört bättre än så!
men vi har ju sett en del vassa uträckningar från ditt huvud förut så du kankse har nån plan  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #551 skrivet: augusti 04, 2009, 22:54:03 »
0,35 vid 1800 låter bra i mitt huvud med, men om alla säger att det inte går bättre så blir nog Kurre taggad att göra det bättre  8)

Är det inte så att en liten motor har svårare att ladda upp turbon än en stor motor? (låter logiskt i mitt huvud)
Så med tanke på att Kurre åker 1,4 och vi andra 2,0 eller 2,3 så kanske det är riktigt jävla bra redan?

Vad är det mer som påverkar, utforming av avgas (OCH GRENRÖR!?)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #552 skrivet: augusti 04, 2009, 23:23:51 »
Det som påverkar är väl avgasernas massa/mängd.. Dvs. mycket som får turbon att snurra kan ag tänka mig.  ???

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #553 skrivet: augusti 04, 2009, 23:36:35 »
klart att man får tidigare ladd om man minskar avgashuset.. eller så klart bygger ett bättre grenrör men det är så lite så jag tror inte kurre tycker att det är värt det! och med ett mindre avgashus så blir mottrycket så stort att det inte blir någe bra!
sen sägs det att vatten insprut ger mer avgaser som i sin tur ger tidigare ladd men som sagt så kan avgashuset blir för litet med.. och vatten insprut gör också avgaserna kallare så dom blir mindre.. rörigt inlägg men vafan..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #554 skrivet: augusti 04, 2009, 23:55:27 »
Idag har det inte blivit så mycket gjort; större delen av tiden gick åt till att leta delar till Jespers BMW... Jag hann dock fixa enstaka barnsjukdomar samt bygga ett provisoriskt luftfilter så att bilen går att åka med gott samvete. Efter det vågade jag släppa på så mycket ladd wastegateklockan tillåter, d.v.s. 0.5 bar - nu börjar det röra på sig! Tyvärr kommer laddet som sagt väl sent, 0.35 vid 1800 om man bromsar upp den, 0.4 från 2000 till 2600 ungefär och över det klarar den 0.5 bar - turbons register ligger således från ca. 2000 rpm och uppåt, jag hade gärna sett att det började 500 rpm tidigare. Med smartare laddtrycksstyrning som inte tillåter klockan att smygöppna innan 0.5 bar kan jag nog få upp trycket något tidigare, bättre flänsar samt bättre utformade rör ger nog också en smula - 500 rpm tidigare bilr det nog tyvärr inte med den här turbon. Dock får man ju komma ihåg att turbon är stor nog att klara en bit över 200 Hk på min motor - då är registret rätt så acceptabelt. Tack vare att turbon har variabel geometri kan man köra med mindre avgashus utan att få för höga mottryck...

Imorgon är planen att bygga en lite mer permanent luftburk samt förhoppningsvis mappa bilen lite.  ;D ;D ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #555 skrivet: augusti 05, 2009, 06:16:26 »
Med smartare laddtrycksstyrning som inte tillåter klockan att smygöppna innan 0.5 bar kan jag nog få upp trycket något tidigare
Låter som en plan, kör man en PWM-utgång från MS då och en snabb magnetventil? Har inte satt mig in i det pga. brist på turbo.


Citera
Tack vare att turbon har variabel geometri kan man köra med mindre avgashus utan att få för höga mottryck...
Fungerar hur? Fått för mig att det är nåt med bladen..  ::)


Citera
Imorgon är planen att bygga en lite mer permanent luftburk samt förhoppningsvis mappa bilen lite.  ;D ;D ;D
Härligt! Nöjd med BBL-installationen? Var fick du fatt i din hon-kontakt till lambdan, följde den med?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #556 skrivet: augusti 05, 2009, 07:57:39 »
Prexis, en PWM ventil från t.ex. en Saab kopplad till en utgång på MS, då kan man styra laddtrycket!

Här är en snabb förklaring av hur VNT turbos funkar: http://tribes.tribe.net/dieselpower/photos/7a0d3320-0c3b-49f2-8298-b32868853342
Kortfattat kan man säga att beroende på vilken vinkel avgaserna får in i avgasturbinen uppträder turbon som om avgashuset har olika AR- förhållanden, d.v.s. är olika stor. Det farliga då med att välja en alldeles för liten turbo är att om avgashuset är för litet även när mekanismen öppnar fullt så kommer man drabbas av skenande laddtryck - mindre bra...

Bredbandslambdan ligger i baksätet än så länge, jag har inte hunnit koppla in den ordentligt ännu tyvärr. Det kommer dock, så snart jag har fixat allt annat som ska göras...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #557 skrivet: augusti 06, 2009, 07:38:56 »
Igår arbetade jag med att få bort problemen med RPM signalen som jag har haft vid 4000 rpm - det blev lite trist med en bil med ett effektregister som börjar vid 2500-3000rpm och sedan tar abrupt slut vid 4000...några timmars funderande och justerande senare har jag nästan fått bort den helt, ibland missar den lite vid full last runt 4700-5000rpm, men den går långt mycket bättre än tidigare i vart fall! Den blev dessutom rackarns rolig att köra på lite varv nu; tidigare har man aldrig känt något behov av varvräknare, nu är det inte lika självklart längre... Tur att jag har en som väntar på mig i Norrköping!

Tänk bara om Volvo hade byggt 340an såhär från början - vilken ungdomsbil! Kanske tur att de inte gjorde det, då skulle jag nog inte haft råd med en och köpt en Lada istället...  :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #558 skrivet: augusti 06, 2009, 14:42:17 »
Idag passade jag på att göra ett "Frej-test", d.v.s. 2000-6000 rpm på trean. Vi var två personer i bilen och hade bakluckan full med prylar, men sluttiden blev ändå 15.49s. Man bör dock komma ihåg att jag kör B14 varför jag har något lägre utväxling än b200 åkarna. Jag är rätt nöjd ändå!

Mindre nöjd blev jag en kvart senare när bilen började låta illa och ryka som om slaget i Lutzen närmade sig... Troligen en tvärblåst topplockspackning... Suck!  :(
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #559 skrivet: augusti 06, 2009, 16:09:20 »
en klar förbättring iaf lr?? =)

illa me packningen!.. vad tro vara felet till att den blåste?? borde ju klara långt mycke mer än det du har nu?

bara ut o byt! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..