E85 har jag kört på i över 1000 mil nu; har aldrig sett en motor som är så ren inuti efter 19500mil, inte en sotflaga någonstans! Motorn på bilden verkar ju helt rätt; Gordini topp, sprut och turbo - undrar om han vill bygga ihop en åt mig också?
Idag var jag förbi på jobbet för att slipa in ventilerna en smula, det var ingen rolig historia... Avgasventilerna såg rätt ok ut, de är i rostfritt... Insugen däremot är vanlig stål; de var desto mer slitna - riktigt slut faktiskt. Dessutom var det en hel del pitting i några av ventilsätena, så min motor är nog ganska trött... Bra att veta så man har motivation att skaffa en ny, bättre snurra!
Såhär ser nuvarande recept ut:
Original B14.4S topp och botten, 19500 mil
Original insug med påsvetsade spridarhylsor och BMW spjällhus med adapter
Original avgasgrenrör med turboadapter
Omsvetsad Skoda Pickup fuelrail + BTR (3 bar), Volvo 740 TIC spridare (slutsiffror 804, 337ccm)
Garrett GT1849V turbo från Opel Frontera 2.2 diesel m.fl.
Wastegateklocka från något Volvo td04 agg, laddtryck 0.5-06bar
Volvo 440 original sandwichvärmeväxlare olja-vatten
MSII på v.3.0 PCB med MS2extra kod, kör tändning och bränsle
B14 original tändspole, styrd av MS
2" rostfritt avgassystem från downpipe och bakåt
B14 original växellåda + bakaxel
Stenhårda 175/70-13 Michelin på original plåtfälg
Så ser det ut för tillfället; någon som vet var man få tag på rostfria insugsventiler till B14?