Författare Ämne: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?  (läst 10974 gånger)

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« skrivet: november 25, 2011, 21:55:01 »
Jag hörde att man kan bygga epa av 340/360, det var väldigt positivt. för att jag trodde att man inte kan pga att växellådan sitter bak, skulle vilja ha bilder eller liknande av dom som gjort sånt. Iaf tips hur man fixar det här med växellådan, allt annat kan jag men jag frågar om jag inte kan... JÄTTE GLAD OM NÅGON LÄSTE DET HÄR OCH GER MEJ FINA TIPS..... Mvh William:)
Skogskörning=NICE!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #1 skrivet: november 25, 2011, 22:46:38 »
Enklaste torde vara att montera en vanlig Volvo-växellåda fram, bygga lite extra motor och växellådsupphängningar, ta bort momentröret och snickra ihop en kardan mellan främre och bakre (original) växellådan... Sedan blir det väl lite masserande av kardantunneln för att få plats, men det ger sig nog...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #2 skrivet: november 26, 2011, 09:00:47 »
Enklaste torde vara att montera en vanlig Volvo-växellåda fram, bygga lite extra motor och växellådsupphängningar, ta bort momentröret och snickra ihop en kardan mellan främre och bakre (original) växellådan... Sedan blir det väl lite masserande av kardantunneln för att få plats, men det ger sig nog...

Va menar du med bygga lite extra motor?? Jag förstod nästan allt annat;)
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #3 skrivet: november 28, 2011, 18:53:47 »
Han menade extra motorupphängningar fast skrev "extra motor OCH växellådsupphängningar;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #4 skrivet: november 28, 2011, 19:22:22 »
Han menade extra motorupphängningar fast skrev "extra motor OCH växellådsupphängningar;)

Jaha, okey. så han menar att man måste hänga växellådan lite mer?? Har lite brainfuck med det här....:)
Skogskörning=NICE!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #5 skrivet: november 30, 2011, 00:09:25 »
Det fina med transaxel är att motor och växellåda sitter stumt ihop med hjälp av transaxelröret. Därför räcker det med två upphängningar på motorn och två bak på växellåda/diffpaketet.

Men om du tar bort transaxeln och ersätter den med vanlig kardan med knutkors på så måste vips motor ha 3-4st kuddar för att inte vippa bakåt och växellåda/diffpaketet likaså för att inte tippa framåt och hänga i kardanen som en säck potatis.

Är du med nu?  :P

Finns en fin bild på en 360 drivlina som visar lite av vad jag snackar om men minns inte var jag hittar den nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

VolvoPekka

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Volvo 360/340 epor/a-traktorer??? bilder, tips?
« Svar #6 skrivet: november 30, 2011, 16:14:22 »
jo nästan, men funderar på att bygga av en diesel bil, gärna en volvo ;) men 360 är int omöjlig
Skogskörning=NICE!