Författare Ämne: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"  (läst 34696 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #40 skrivet: september 16, 2017, 23:01:22 »
Grattis.
Glöm inte att ta mycke bilder.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #41 skrivet: september 17, 2017, 14:07:50 »
Bra jobbat Kurre.

Jag kommer tyvärr inte kunna åka till Wenngarn då jag är borta nästa helg på konferens.
Hoppas ni får bra väder och att mycket folk kommer.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #42 skrivet: december 25, 2017, 23:36:37 »
Sent omsider kommer nu rapporten från Wenngarn!

Jag rullade iväg mot Wenngarn som planerat; väl framme blev jag dock något chockad av mängden bilar som stod på kö för att komma in... Kökörning är inte någon specialitet för RemBosse med sliten koppling - kopplingsingrepp på alldeles för höga varvtal gör att körningen blir synnerligen oharmonisk. Fram kom vi dock, och inte alltför sent heller då kön fortfarande ringlade lång över 2h senare! Tips om ni ska dit nästa år är att vara ute i mycket god tid!


Väl parkerad och klar i 70-talsavdelningen stod bilen sedan snällt på sin plats medan jag gick runt på området och njöt av alla vackra bilar. Stämningen är inte riktigt densamma som på gamla Träffpunkt x0 där utbudet av bilar och intresserade av ett enskilt årtionde var av en annann nivå, men gott om saker att titta på fanns det!


Förutom 3 andra Volvo 300 var det här närmsta släktingen till min bil - helt enastående skick och originalägaren på plats...


Även här skymtar en släkting till RemBosse bakom en underbart 70-talsbrun Saab 99.


Här skymtar Klassikers 340 bakom en underbart spygul Princessa...


Habegär av en annan storlek...


En gudomligt fin 244 Turbo... Fanns ytterligare en i samma färg och nästan samma skick!


Volvo 265 - den optimala Volvokombin?


När bilar av den här kalibern inte ens kommer in på utställningsplatserna kanske man ska börja fundera på om platsen är rätt för träffens storlek...


En bild ner på 70-talsdelen av utställningsområdet från slottet.


När träffen drog mot sitt slut och bilarna började rulla iväg fanns det gott om tid att flytta runt RemBosse och försöka hitta trevliga sällskap att fotografera honom i. Alla som hade köat i timtal för att komma in på området skulle ju trots allt ut samma väg igen...








Innan hemfärd blev det dessutom en vända idolbilder med Klassikers gröna fara!


Gott sällskap i bakgrunden dessutom!




Lite blandade 300-prylar på hatthyllan kom med dessutom - från vänster till höger: Original varvräknare i brunt, NOS instruktionsbok till 1976 års modell, reklamtändsticksask från sent 70-tal, tillägg för avgaskontroll för svensksålda 340 -76 samt reklamklistermärken från -81.

Som vanligt finns det gott om ytterligare bilder på min hemsida om man vill kika; jag vill minnas att det blev bortåt 200 bilder på bilar den dagen!

Väl hemkommen fick bilen flytta in i vinterförvaringsgaraget till nästa år då det kanske blir lite rostlagning och förhoppningsvis en godkänd besiktning...
« Senast ändrad: december 25, 2017, 23:42:43 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« Svar #43 skrivet: december 30, 2017, 00:54:53 »
Bra jobbat som vanligt Kurre!

En fråga om klassikers gröna fara: Vad är det för linje som klyver deras bakruta i två delar!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.