Inte alls, har du för lågt varv belastas motorn mer då vindmotståndet blir för kraftigt.
Värt att tänka på med att många klagar över att vissa med större motorer varvar mer..de har mera vrid som trycker bilen igenom vinden.
<:
Ja det har du ju rätt i, men jag tror inte min B23a är optimerad att ligga runt 3500-4000rpm med tanke på att på t.ex 740 så har Volvo satt utväxlingen så motorn varvar runt 2500-3000varv i ca100km/h.
Bränsleförbrukningen har med att göra hur effektivt motorn jobbar, tex om du har pipor som är avstämda för 3500 och sen ligger och åker på 2000 varv så kanske du behöver dubbelt så mycket blandning för att hålla farten och således drar den lika mycket bensin som om du ligger på 4000 varv. Nu var det ett extrem-exempel...
Om du kör en motor på fullgas så är den som mest bränsleeffektiv (drar minst bensin för vad den ger för effekt) vid vridmomentmax, men var i registret vridmomentmax är ändras beroende på hur öppet spjället är, vid 10% gas kan det ligga på 2000 varv!
Tänk dig att motorn pumpar vatten, varje pumpning ger 2 liter vatten i badkaret, om du int vill överfylla badkaret så får du se till att inte pumpa så ofta (låga varv).
Nu blir exemplet lite bakvänt, eftersom det är "vattnet" i en bensinmotor som skapar kraften... men... Varje gång vattnet kommer genom kanalerna i motorn och ventilerna är stängda så stannar det av och det blir vågor, så om du inte släpper in vågorna i rytm så kommer det inte in 2 liter vatten varje gång du pumpar, och om du lyckas tajma vågorna rätt så att på ena sidan (insug) svallar dem in över ventilerna just som dom öppnar och på andra sidan (avgas) så kommer vågen tillbaka just efter cylindern blivit fylld av vattnet som rusat in från insuget och trycker tillbaka vattnet som flödat över i avgasventilen, då har vi plötsligt mer än 2 liter vatten i motorn
En F1-motor kan ge motsvarande 0,4 bars laddtryck bara genom att vara synkad och ta vara på pulserna! Det är också såhär en tvåtaktare funkar (och dess bula på avgassystemet), den suger ut blandningen ut i avgasröret med första konan, och sen med andra konan så trycker den tillbaka blandningen in i cylindern, bensinångorna går alltså ut i avgassystemet!
Kanske blev lite förvirrat det där
Så förvirrat blev det inte eftersom jag är lite halvt insatt i det här från moppe-tiden. Var tvungen att läsa på lite för att försöka räkna ut en pipa till min DT50MX, men bygget kom aldrig längre än att jag klippte ut konorna och försökte böja till dem då gav jag upp då jag inte fick dem i rätt form
Jag vet även att sugis-fyrtaktare även behöver ett visst mottryck för att fungera optimalt, men det är inte i närheten lika stort mottryck som en 2-taktare behöver.
Lät intressant det där att en F1-motor kan generera 0,4bars "laddtryck" fastän det är en sugmotor
Där är det ett antal timmar nerlagda på att få allt rätt
BTW, det ösregnar här i Lule så jag var ut en sväng med bilen. Riktigt fina ställ kan man få med 345an, går ännu lättare att skicka ut röven nu med B23an
Synd bara att den vill understyra ganska kraftigt innan den skickar ut arslet
Men pumpa till på gasen så råder man bot på det
Just det en sak till, visst är det sant att man inte behöver schimsa om tryckarna ifall man byter till en annan Volvo-original-kam? För i så fall borde ett kambyte inte ta nå mycket mer än några timmar. Fast jag har ingen momentnyckel så blir problem att dra kamöverfallen med rätt moment