Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1830097 gånger)

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1400 skrivet: september 22, 2008, 23:21:37 »
Detdär med att dra slutröret utanför bilens bakre karosslinje gör större skillnad än vad man först tror!
men nedvinklad pipa ska oxå hjälpa till att dämpa vad jag har lärt mig!

jag kommer köra med 3" downpipe o 2.5-3" rör till en 2.5" fullflödesdämpare som redan sitter på bilen ....(fast nu mitt under o slutar där)

Däremot har ju jag turbo och det ändrar ju både på ljud o behovet av ett visst motstånd i avgassystemet!!

tyvärr gäller ju ofta allt detta provande fram  och tillbaka för att uppnå ultimat resultat för just sin kombination!;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1401 skrivet: september 23, 2008, 20:48:21 »
Detdär med att dra slutröret utanför bilens bakre karosslinje gör större skillnad än vad man först tror!
men nedvinklad pipa ska oxå hjälpa till att dämpa vad jag har lärt mig!

jag kommer köra med 3" downpipe o 2.5-3" rör till en 2.5" fullflödesdämpare som redan sitter på bilen ....(fast nu mitt under o slutar där)

Däremot har ju jag turbo och det ändrar ju både på ljud o behovet av ett visst motstånd i avgassystemet!!

tyvärr gäller ju ofta allt detta provande fram  och tillbaka för att uppnå ultimat resultat för just sin kombination!;)

Det jag har fått lära mig är att en turbomotor inte behöver nåt speciellt motstånd utan att det är sugmotorn som är känslig och kräver rätt motstånd?!

Hur som helst, min bil låter som en racer nu och då känns det som om den går bättre med bara för att det låter så ;)
Och ibland är det faktiskt kul med en motor som hörs, när man är på det humöret och är ute och gasar för att det är kul.
Men nån sleeper är det inte längre då alla vänder på sig när man kommer  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1402 skrivet: september 23, 2008, 23:07:24 »
jomen det var så jag menade när jag skrev förra inlägget (kan likagärna erkänna på engång att jag har Aspergers syndrom och har svårt att formulera mig så att andra förstår :-[)

en turbobil har inte alls samma behov av motstånd eftersom den bara trycker iväg avgaserna och dom ska egentligen bort så fort som möjligt för att inte bromsa turbon!-sugmotor är det somsagt tvärtom med!!

Hrmm ja vi är väl rätt primitiva varelser ibland som tycker om när det låter brumbrum:P
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1403 skrivet: september 24, 2008, 16:32:27 »
jomen det var så jag menade när jag skrev förra inlägget (kan likagärna erkänna på engång att jag har Aspergers syndrom och har svårt att formulera mig så att andra förstår :-[)

en turbobil har inte alls samma behov av motstånd eftersom den bara trycker iväg avgaserna och dom ska egentligen bort så fort som möjligt för att inte bromsa turbon!-sugmotor är det somsagt tvärtom med!!

Hrmm ja vi är väl rätt primitiva varelser ibland som tycker om när det låter brumbrum:P

Ah, nu när jag läste det igen så ser jag att du skrev rätt. Men jag tolkade det fel  ;D

Ja, egentligen gillar väl jag att det låter gott för det mesta om det inte är överdrivet men "tyvärr" är man ju inte ensam i världen så man kan inte göra och låta hursomhelst närsomhelst varsomhelst.
Men ett lagom tyst men lite ettrigt avgasljud ackompanjerat av ett hårigt insugsljud vore inte fel.
Ska filma en snutt när jag kör med bilen så ni får höra ungefär hur det låter nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1404 skrivet: september 24, 2008, 21:36:35 »
Idag har inte så mycket hänt med bilen, drog några repor på vägen till jobbet för att testa olika tändinställningar. Bilen går bra med mycket bränsle och mycket förtändning.. men kan inte varva mer än 5-5500rpm nu, känns som om jag bara flyttar problemet med misständningar till ett annat varvtalsområde när jag justerar tändningen. Mindre förtändning = Varvar mindre och vice versa.

Nog dags att kolla stift, kam mm. Med andra ord riktiga saker, inte bara en massa ettor och nollor i en svart box  ;)

Under min hårda körning på morgonen tog bromsarna nästan slut, rök och luktade usch ur båda främre hjulhusen när jag stannade för att ändra nåt i mappen  ;)

När jag kom hem och backade ner på garagenedfarten och sen skulle köra upp/fram igen så tog inte backspärren så jag fick återigen i backen och höll på att backa in i garaget. När jag lyfte på damasken så kom jag ihåg 3 saker:

1. Hade inte satt i sprinten i spaken efter motorbytet. Så hela spaken var på väg upp och därför tog inte backspärren.
2. Har inte ljudisolerat under damasken.
3. Har inte koll på om min förhöjda växelspakshållare håller sig ifrån kardantunneln. Var lite skavd färg men tror det är sen jag monterade motorn. Ska köra utan damask i morgon och se hur mycket det rör sig. Har känt lite vibrationer ibland när jag bromsar in hårt och svänger samtidigt åt vänster. Kan vara motorn med som lägger sig med sprängkåpan mot framaxelbalken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1405 skrivet: september 24, 2008, 21:59:39 »
Är du riktigt säker på att du har kammen rätt?
Kanske den är en kugg fel. Eller är din topp mycket planad? Så kammen ändrar läge?

Vet hur det luktar när bromsarna glöder, INTE gott kan jag säga. Bromsade från 160km/h en gång med lite mera tyngd i bilen och efter 80-70 rullade bilen bara fram typ... Ventilerade skivor vore nog en god ide.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1406 skrivet: september 25, 2008, 21:36:57 »
Är du riktigt säker på att du har kammen rätt?
Kanske den är en kugg fel. Eller är din topp mycket planad? Så kammen ändrar läge?

Nej jag är bara säker på att jag fick dit remmen efter märkningarna.
Ska ta mig i kragen en dag (kväll/natt) och lyfta på locket och kolla.

Toppen är HELT original/orörd! Så original kam oxå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1407 skrivet: september 25, 2008, 21:40:56 »
3. Har inte koll på om min förhöjda växelspakshållare håller sig ifrån kardantunneln. Var lite skavd färg men tror det är sen jag monterade motorn. Ska köra utan damask i morgon och se hur mycket det rör sig. Har känt lite vibrationer ibland när jag bromsar in hårt och svänger samtidigt åt vänster. Kan vara motorn med som lägger sig med sprängkåpan mot framaxelbalken.

Testade idag till/från jobb och även om det var tight runt spakhållaren så gick det aldrig i. Dock lyckades jag inte bromssvänga fram ljudet idag men tror ändå det tar i framme vid motor/motorbalk dom gångerna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1408 skrivet: oktober 04, 2008, 21:19:29 »
Idag har inte så mycket hänt med bilen, drog några repor på vägen till jobbet för att testa olika tändinställningar. Bilen går bra med mycket bränsle och mycket förtändning.. men kan inte varva mer än 5-5500rpm nu, känns som om jag bara flyttar problemet med misständningar till ett annat varvtalsområde när jag justerar tändningen. Mindre förtändning = Varvar mindre och vice versa.

Nog dags att kolla stift, kam mm. Med andra ord riktiga saker, inte bara en massa ettor och nollor i en svart box  ;)

I förrgår justerade jag fördelaren lite fram och tillbaka på vägen till jobbet. Min tanke var att när gnistan kommer så är kanske inte rotorn lagom mitt för respektive stift så att gnistan hoppar på villovägar och orsakar mina tändproblem på högre varv.
Men trots att jag testade både framåt och bakåt från mitt utgångsläge så blev det inte nåt annorlunda jämfört med när jag justerar tändningen digitalt i Megasquirt.

MEN ikväll efter en ganska lugn åktur genom staden en bra stund så fixade bilen sig själv. Nu går det varva minst 6500rpm och det utan misständningar. Bara nån enstaka närmast omärklig men inte som innan när det smattrade som ett fyverkeri och man förskräckt släppte på gasen!
Motorn drar jämt så länge jag vill. Med standardkammen så är ju inte varvvilligheten så stor och jag gillar inte att varva heller så 6500rpm räcker gott för mig. Men jag kanske ändrar mig om jag få i en rallycrosskam  8)

Hur som helst VÄLDIGT SKÖNT att få känna motorn varva ur igen, minns inte när det hände sist. Och nu bevisar ju detta att tex. kammen inte står fel.. frågan är om det varit störningar, buggar, skrammel i fördelaren eller nåt annat kul som utgjort felorsaken.
Får se hur länge det kuliga varar med. I morgon kanske den inte vill varva igen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1409 skrivet: oktober 05, 2008, 01:00:52 »
Intressant ddär med fel som lagar sig självt....lite svårt att förhindra dom från att upprepas då;)
Jag håller tummarna för dig!!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1410 skrivet: oktober 05, 2008, 03:07:09 »
Hur som helst VÄLDIGT SKÖNT att få känna motorn varva ur igen, minns inte när det hände sist.
Får se hur länge det kuliga varar med. I morgon kanske den inte vill varva igen.

Ikväll blev det mera kört, och motorn varvade fortfarande ur trots att jag pressade den lite även då den inte var 100% driftsvarm.

Då jag inte kunnat varva 6k Rpm så har jag inte kunnat utföra några körningar på "Frejs Teststräcka" men nu blev det äntligen av!
B230:n visar på bra vridmoment och är hyfsat snabb även uppåt registret.

Nu till nåt läskigt. När jag kört mina repor och bromsade/saktade in så hördes ett vinande ljud från ca 30-60km/h från vänster framhjul. Första tanken var att det var däcken som lät, andra tanken att det var dåligt hjullager.

Blev inte klok på ljudet, det ven från framhjulet.. åkte hem och hissade upp så jag kunde snurra på hjulet. Hörde tsss tss tsss en gång per varv. Svängde ut hjulet fullt så jag kom åt att titta bakom. Såg först inget skumt och tänkte att det nog fastnat en sten nånstans som går i mot nåt när hjulet snurrar.
Men sen såg jag att undre fjäderskålen gett med sig!! Så det som lät var däcket (som är lite ovalt) som tog i fjäderskålen 1ggr/varv.
Fjäderskålen såg rostig ut. Men den har händå varit så frisk så den klarat SBP:s hårda rosthammare.

Lite läskigt att jag pressat bilen uppåt 140-150 blås med en sån defekt lurandes i hjulhuset!

Som tur är har jag 2 fjäderben i reserv. Så det blir fjäderbensbyte å det snaraste!
Skönt på sätt och vis då den aktuella skålen varit bytt av någon tidigare ägare och då blivit ditsvetsad snett så att det inte går dit så stora hjul på den sidan som på andra.

Se bilder på defekten:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1411 skrivet: oktober 05, 2008, 12:50:15 »
ajaja-sådant fel kan bli farligt-spec i höga "test-hastigheter":P

har inte varit med om det på någon 300 men dock på två andra bilar!

släpper det ordentligt så händer d grejjer vill ja lova, å fort går det!

Tur att inget hände denhär gången! bra att du har din egna inbyggda "felsökar logg" inkopplad så man regerar på alla konstiga ljud o vibrationer;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1412 skrivet: oktober 05, 2008, 14:31:48 »
ojojdå

Tur att du  upptäckte detta i tid. Hade kunnat gå riktigt dåligt  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1413 skrivet: oktober 05, 2008, 18:59:58 »
ajaja-sådant fel kan bli farligt-spec i höga "test-hastigheter":P

har inte varit med om det på någon 300 men dock på två andra bilar!

släpper det ordentligt så händer d grejjer vill ja lova, å fort går det!

Tur att inget hände denhär gången! bra att du har din egna inbyggda "felsökar logg" inkopplad så man regerar på alla konstiga ljud o vibrationer;)
Jepp, har alltid reagerat på konstiga ljud och vibrationer. Det är väl för att man är så hemma i bilen och vet alla ljud som är normala (i en gammal bil). Dessutom är man så nyfiken och "vaken" och ett med bilen som den stora entusiast man är så man reagerar på sånt som andra aldrig skulle ha hört/sett/känt!

ojojdå
Tur att du  upptäckte detta i tid. Hade kunnat gå riktigt dåligt  ::)

Usch ja.. nästan lika illa som när reaktionsstaget satt helt löst.. eller när diffen tvärnitade bägge bakhjulen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1414 skrivet: oktober 06, 2008, 02:02:56 »
Nu har jag kortsiktigt avhjälpt den mjuka fjädertallriken med en bonnalösning. Don´t try this at home!

Igår när jag hissade upp bilen lyfte jag i länkarmen, och tur var det för idag när jag lyfte under bilen så gick inte däcket längre i fjäderstallriken. På så vis hade jag nog missat felet igår om jag inte lyft i länkarmen.

Hur som helst, idag hissade jag upp för att avlasta fjäderskålen så mycket som möjligt.
Rensade all skit och ytrost.
Sen satte jag bräckjärn mellan däck och skål och bände upp skålen 10-15mm.

Därefter tog jag bort hjulet och svetsade dit två trianglar som stöd mellan tallrik och fjäderben.
Var inte lätt att svetsa i tallriken, den var ganska tunn trots att den inte såg så grovt rostangripen ut.

När jag sen sänkte ner igen så sjönk tallriken ihop någon millimeter igen men det är ett avsevärt större glapp mellan den och däcket nu och förhoppningsvis gör mina förstärkningar att det håller tills jag fått ihop ett reservdelsfjäderben.

Se bilderna och läs filnamnen för info:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1415 skrivet: oktober 06, 2008, 02:04:45 »
4 bilder till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1416 skrivet: oktober 06, 2008, 04:06:41 »
Fy, vad den var rostig! Tur att du upptäckte den visuellt och inte fick lära känna den på något annat sätt... :) Tycker att din specialare ser fin ut. Kanske något att svetsa dit, som extra säkerhet, då man monterar sin nya skål! :-\  /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1417 skrivet: oktober 06, 2008, 18:36:01 »
Fy, vad den var rostig! Tur att du upptäckte den visuellt och inte fick lära känna den på något annat sätt... :) Tycker att din specialare ser fin ut. Kanske något att svetsa dit, som extra säkerhet, då man monterar sin nya skål! :-\  /M

Jag tyckte inte den var så rostig, mest en massa grus och skit och sen tunnt lager ytrost. Men bevisligen så hade den tunnats ut en del med åren  :)

Nej med nya skålar borde det väl hålla för en hoppande rallyåkare så då tycker jag att jag som inte hoppar så ofta ska klara mig utan förstärkningar. I allafall om jag har bra rostskydd och underhåller det.. problemet är ju att det blir smutssamling i skålen.. trots ganska stort dreneringshål men det fastnar väl småsten i hålet och sen är det täppt med. Måste tvättas ofta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1418 skrivet: oktober 07, 2008, 11:17:31 »
Igår kväll putsade jag lite på rostiga+skitiga reservfjäderbenet som stod och samlade damm i ett hörn i verkstaden,
det var inte helt perfekt. Frågan är om jag inte ska byta skålen på mitt befintliga fjäderben istället.. då kan man väl slippa att lossa hela fjäderbenet oxå om man kan svetsa på plats. Men kanske blir smidigare i allafall att ta bort benet och lägga det på arbetsbänken när man ska kapa och slipa bort den gamla skålen och mäta och fästa och svetsa den nya.

Största frågan är nu om jag ska passa på att uppgradera fjädrar+dämpare när jag ändå har ena benet borta/isär.

Om jag väljer att uppgradera så blir det:

- 740 husvagnsfjädrar, kapade till rätt ridehight
- Reservdelsdämpare med utbytt olja för hårdare dämpning + ev en avsvarvning av dämparna om fjädrarna blir för korta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1419 skrivet: oktober 07, 2008, 11:24:50 »
Igår kväll putsade jag lite på rostiga+skitiga reservfjäderbenet som stod och samlade damm i ett hörn i verkstaden,
det var inte helt perfekt. Frågan är om jag inte ska byta skålen på mitt befintliga fjäderben istället.. då kan man väl slippa att lossa hela fjäderbenet oxå om man kan svetsa på plats. Men kanske blir smidigare i allafall att ta bort benet och lägga det på arbetsbänken när man ska kapa och slipa bort den gamla skålen och mäta och fästa och svetsa den nya.

Största frågan är nu om jag ska passa på att uppgradera fjädrar+dämpare när jag ändå har ena benet borta/isär.

Om jag väljer att uppgradera så blir det:

- 740 husvagnsfjädrar, kapade till rätt ridehight
- Reservdelsdämpare med utbytt olja för hårdare dämpning + ev en avsvarvning av dämparna om fjädrarna blir för korta.

Kan det verkligen vara värt att göra det på plats? Det är ändå inte så många skruvar som det skiljer mot att ta bort det helt, och gör du det så kan du sätta fast benet i ett skruvstycket. Jag tror att man tjänar på att plocka ner fjäderbenet.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1420 skrivet: oktober 07, 2008, 11:25:50 »
Igår kväll putsade jag lite på rostiga+skitiga reservfjäderbenet som stod och samlade damm i ett hörn i verkstaden,
det var inte helt perfekt. Frågan är om jag inte ska byta skålen på mitt befintliga fjäderben istället.. då kan man väl slippa att lossa hela fjäderbenet oxå om man kan svetsa på plats. Men kanske blir smidigare i allafall att ta bort benet och lägga det på arbetsbänken när man ska kapa och slipa bort den gamla skålen och mäta och fästa och svetsa den nya.

Största frågan är nu om jag ska passa på att uppgradera fjädrar+dämpare när jag ändå har ena benet borta/isär.

Om jag väljer att uppgradera så blir det:

- 740 husvagnsfjädrar, kapade till rätt ridehight
- Reservdelsdämpare med utbytt olja för hårdare dämpning + ev en avsvarvning av dämparna om fjädrarna blir för korta.

Kan det verkligen vara värt att göra det på plats? Det är ändå inte så många skruvar som det skiljer mot att ta bort det helt, och gör du det så kan du sätta fast benet i ett skruvstycket. Jag tror att man tjänar på att plocka ner fjäderbenet.

Du har övertygat mig! Får chans att göra hela benet fritt från rost och rostskydda då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1421 skrivet: oktober 07, 2008, 19:40:44 »
Håller med Stormen! Ett annat plus är; att du får ett betydligt bättre svetsläge! Mao chansen att lägga en bra och snygg svets ökar! ;) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1422 skrivet: oktober 07, 2008, 20:34:08 »
Håller med Stormen! Ett annat plus är; att du får ett betydligt bättre svetsläge! Mao chansen att lägga en bra och snygg svets ökar! ;) :) /M

Du har rätt Max.. dessutom tar jag nog med benet till jobbet och lägger svetsen där med en lite dyrare typ av svets!  :P

Jag ska ta och se om jag inte kan använda mitt reservdelsben i allafall så jag kan ha bilen så kort tid i garaget som möjligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1423 skrivet: oktober 14, 2008, 21:49:50 »
Filer för kalibering av tempgivare till Megasquirt

Bifogar här 3 textfiler som egentligen ska heta .inc
De är genererade av ett program till MS som heter EasyTherm och finns här: www.msefi.com

Filerna är kalibreringsfiler för de tempgivare jag använt till min motor och som kopplas till Megasquirt.

airden = Air Density = Luftfuktigheten
matfactor = MAT = Manifold Air Temp = Temperaturen på insugsluften
thermfactor = CLT = Cooling Temperature = Temperaturen på kylvattnet

För att mäta lufttemp har jag använt en överbliven vattentempgivare från en B200K. Kalibrerades i frysen och i kokande vatten på spisen.

För att mäta vattentemp sitter original givare från B200F. Kalibrerades i motorn, vid kallt väder och vid drifttemp.

Värdena får nog tas med en nypa salt men stämmer hyfsat. Går ju att se över dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1424 skrivet: oktober 16, 2008, 11:58:51 »
Har du nå mer utlåtande om ugnssvärtan? Hittade bara det efter 30 mil.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1425 skrivet: oktober 16, 2008, 18:15:46 »
Har du nå mer utlåtande om ugnssvärtan? Hittade bara det efter 30 mil.

Ja det har kommit några stick av rost längst ned på extraktorn mot katten. Ska se hur det ser ut och försöka fota om jag hinner!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1426 skrivet: oktober 27, 2008, 23:09:35 »
Har du nå mer utlåtande om ugnssvärtan? Hittade bara det efter 30 mil.

Ja det har kommit några stick av rost längst ned på extraktorn mot katten. Ska se hur det ser ut och försöka fota om jag hinner!

Spissvärtan håller inte måttet... inte när den utsätts för väta i allafall. Misstänker att det är det som hänt.
Se prickarna på bilderna.

Eventuell diskussion kan vi ta i en separat tråd, gärna en redan existerande som rör behandling av avgas/grenrör.

Här är före-bilderna (efter 30 mils körning). Nu har jag väl kört över 100 mil i regn och rusk..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1427 skrivet: oktober 30, 2008, 23:48:21 »
SNÖÖÖ! Lika glad i barnasjälen varje gång den kommer till oss med sin vita "varma" famn  ;D

Skojade om att sladda hem från jobbet idag när jag hörde att det kommit stänk av snö. Inte trodde jag att det skulle ligga snö över hela vägen klockan 16.00!

Det har nu snöat hela eftermiddagen till och från och fortsätter även nu!

Har lagt på vinterhjul på familjeopeln och testat vinterdäcken på 360:n som suttit på hela våren>sommaren>hösten.. de är kass i snö  ;)

Bild på bilarna i det vita:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1428 skrivet: oktober 31, 2008, 11:01:21 »
Häärligt. Här snöar det också, men de e bara vatten å¨vägen å 360in är inte påställd  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1429 skrivet: oktober 31, 2008, 14:49:00 »
Häärligt. Här snöar det också, men de e bara vatten å¨vägen å 360in är inte påställd  :(

Idag är det fortsatt snöväder men lite varmare så snön stannar inte kvar på vägen  >:(
Men med de kassa däcken & den räsermotorn jag har så är det nästan skönt.. känna accet igen  ;)
Men höll på å köra rakt fram i en korsning idag för det var lite slirigt på asfalten trots allt.. kom på understyrning i knappa 30 blås, fick ta till understyrningens värsta fiende och min bäste vän, handbromsen  :P

Sen var jag på bussgods och hämtade ett ställbart kamdrev som kommit till mig  :D
Bild på det senare, det blev kvar i bilen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1430 skrivet: oktober 31, 2008, 20:09:22 »
Sen var jag på bussgods och hämtade ett ställbart kamdrev som kommit till mig  :D
Bild på det senare, det blev kvar i bilen.

När jag beställt mitt justerbara kamdrev osett via sms till killen så fick jag kalla fötter.. tänk om det bara skulle vara ett vanligt drev med uppslipat hål för låsstiftet!? Kunde 300kr för ett "äkta" justerbart kamdrev vara sant!?
Var säker på att det var för bra för att vara sant när jag ivrigt öppnade paketet i bilen utanför bussgods..
MEN DET VAR SANT! JIPPIE!

300kr kamdrev
150kr bussgodsfrakt
Här beställde jag: http://folkraceforum.se/index.php?PHPSESSID=343a82c5babc8f86ad67970577e26fa4&topic=125.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1431 skrivet: november 01, 2008, 17:28:35 »
Diskussionen om ställbara kamdrev kan vi fortsätta här:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3795.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1432 skrivet: november 01, 2008, 19:49:03 »
I dag (rättare sagt i natt) skönk temperaturen så nu är all slask och plask is och åter is..
Varierande halka med andra ord. Torra fläckar har oförskämt bra fäste och isfläckarna har mindre bra..

Efter en snabbrunda till och från jobbet idag på morgonen så rök det så häftigt om höger bakdäck när jag såg bilen i motljus.
Svårt att fånga på bild dock. Syns bara lite ghostflames i högerkant på däcket på bilden men såg läckert ut i verkligheten.

Sen när jag  tittade på bilden i datorn såg jag att mönsterdjupet inte var så bra.. dags att leta upp en annan uppsättning bakdäck från garaget, har varit mycket hjulspinn sen jag fick fart på B230:n  ;D

Just det, på tal om fart. Körde efter brorsans S :-X :-X B 9-3 kombi -06 140hk här om kvällen. Det var inte roligt för han agerade bromskloss trots att han lät sin lilla turbo arbeta fullt så höll jag på att trycka honom av vägen. När jag tvingades släppa hade vi accat fullt under 2an och 3ans växel. Hade vi fortsatt mot toppfart hade han såklart dragit ifrån sen men upp till ca 100-120 så hade den lilla blåa 360:n övertaget. Känns kul (för mig)  8)

Edit: Brorsan hade 1 passagerare, det hade inte jag. Men jag hade jättestora 15" vinterdäck på drivhjulen..
« Senast ändrad: november 04, 2008, 22:35:14 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1433 skrivet: november 04, 2008, 22:44:19 »
Miniupdate:

Ikväll har jag varit i garaget och pulat lite. Tänkte vara duktig och fylla på spolarvätska som var slut i morse när rutan kladdade igen i saltstänket.
Fyllde i finfin biltema spolarvätska och blandade en fin vinterblandning. Blev fullt i behållaren. Sen i med en fet dos "supersikt".
När jag står där och känner mig nöjd ser jag hur det pissar spolarvätska ner på innerskärmen. Skiten läcker!

Meckade loss behållaren och såg när jag lyft på expansionskärlet att det var en spricka i spolarvätskebehållaren.
Lutade behållaren så att läckan torrlades och torkade sen rent. Blandade ihop lite plastic padding tätningsmassa och lade på. Blev tätt! Finfina grejer, sist tätade jag ju kylaren med det efter att jag slagit hål på den.

När jag ändå var där och rotade och hittade lite rost kring "svetsmuttern" som håller behållarna på plats så lade jag på rostätare på rosten. Hade ändå penseln framme för i verkstaden hängde nymålad klämma till avgas/transaxel. (Håller på och förbereder inför avgasbygge).

Till sist så tittade jag ner på mitt blyga B230-block och dess B200-märkning. Ser väldigt trovärdigt ut nu när blocket blivit lite skitigt där jag målat med ny fin röd färg efter "face-liften".
Minns ni?:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1434 skrivet: november 05, 2008, 13:32:36 »
Nollan ser ju riktigt original ut  :) Bra jobbat!

Värför har spolarvätskebehållaren spruckit  :o Har du haft nån kabel för motorvärmare etc under och spänt fast behållaren över den eller? Tycker det är lite konstigt att den sprack.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1435 skrivet: november 05, 2008, 15:43:12 »
Riktigt snygg och trovärdig nolla på blocket där :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1436 skrivet: november 05, 2008, 16:22:13 »
Nollan ser ju riktigt original ut  :) Bra jobbat!

Värför har spolarvätskebehållaren spruckit  :o Har du haft nån kabel för motorvärmare etc under och spänt fast behållaren över den eller? Tycker det är lite konstigt att den sprack.

Nej jag vet inte varför den spruckit.. har dock haft motorvärmarkabel i robotslang liggandes under behållaren fast längst ut mot skärmen men tror inte den har gjort detta. Dessutom sitter ju expansionskärlet ovanpå och ger ett utjämnat tryck på spolarvätskebehållaren då man drar åt långa bulten som håller de båda kärlen på plats.
Vet att Peyote här på forumet oxå hade läckande spolarvätskebehållare som han lagade men minns inte var han hade sin skada.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1437 skrivet: november 05, 2008, 17:17:20 »
Ja, plast åldras ju varje dag.

Kanske spolarvätskan fräter på den lite också. Vet att spolarvätskebehållaren i polon inte är så bra, den är hård/härdad och plasten spricker om man trycker med fingret på den.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1438 skrivet: november 05, 2008, 21:42:33 »
Trist när saker går sönder... Men man får ju se det som en chans att förbättra, eller kanske bara en anledning att bättra på rostskyddet lite... Man måste se det positivt i vart fall, annars lär man snart bli tokig om man försöker använda våra bilar dagligen... Alltid är det ju något som inte är helt 100%!

Klart avundsjuk på att ni har haft lite vinter hos er redan; här i Norrköping har det varit frost ett par nätter, men inte mer...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1439 skrivet: november 05, 2008, 22:08:12 »
Nu är projekt "Byte av vänster bakskärm" startat!

Kapskivan har fått arbeta ikväll om vi säger så..

Rostiga bilder kommer i morgon.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.