Hur som helst VÄLDIGT SKÖNT att få känna motorn varva ur igen, minns inte när det hände sist.
Får se hur länge det kuliga varar med. I morgon kanske den inte vill varva igen.
Ikväll blev det mera kört, och motorn varvade fortfarande ur trots att jag pressade den lite även då den inte var 100% driftsvarm.
Då jag inte kunnat varva 6k Rpm så har jag inte kunnat utföra några körningar på
"Frejs Teststräcka" men nu blev det äntligen av!
B230:n visar på bra vridmoment och är hyfsat snabb även uppåt registret.
Nu till nåt läskigt. När jag kört mina repor och bromsade/saktade in så hördes ett vinande ljud från ca 30-60km/h från vänster framhjul. Första tanken var att det var däcken som lät, andra tanken att det var dåligt hjullager.
Blev inte klok på ljudet, det ven från framhjulet.. åkte hem och hissade upp så jag kunde snurra på hjulet. Hörde tsss tss tsss en gång per varv. Svängde ut hjulet fullt så jag kom åt att titta bakom. Såg först inget skumt och tänkte att det nog fastnat en sten nånstans som går i mot nåt när hjulet snurrar.
Men sen såg jag att undre fjäderskålen gett med sig!! Så det som lät var däcket (som är lite ovalt) som tog i fjäderskålen 1ggr/varv.
Fjäderskålen såg rostig ut. Men den har händå varit så frisk så den klarat SBP:s hårda rosthammare.
Lite läskigt att jag pressat bilen uppåt 140-150 blås med en sån defekt lurandes i hjulhuset!
Som tur är har jag 2 fjäderben i reserv. Så det blir fjäderbensbyte å det snaraste!
Skönt på sätt och vis då den aktuella skålen varit bytt av någon tidigare ägare och då blivit ditsvetsad snett så att det inte går dit så stora hjul på den sidan som på andra.
Se bilder på defekten: