Författare Ämne: Vad %&# har hänt med min lack?!  (läst 18490 gånger)

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Vad %&# har hänt med min lack?!
« skrivet: oktober 07, 2012, 15:47:10 »
Kom ut till bilen på parkeringen precis, och upptäcker att lacken på hela bilen börjat krackelera och spricka fläckvis. Det är inte en eller två fläckar, utan säkert runt hundra, utspridda över hela bilen. Så såg den INTE ut igår!  >:( Vad fasen har hänt?! Lacken som var i nästan mint condition är helt förstörd! På vissa ställen har det spruckit ner till metallen under, det kommer ju börja rosta per omgående om det ser ut såhär. Vad kan ha hänt? Och hur får jag det att sluta? Och vad ska jag göra med min förstörda lack?




simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2012, 17:42:02 »
Står bilen ute på natten? Mycket folk runtomkring?
Ser ju ut att det kommit någon sort kemikalier på lacken och frätt sönder :'(
Har aldrig sett något liknande iaf, och inte när det kommer så plötsligt.

Rostkyddslack är nog enda sättet för att förhindra att rosten ska komma krypandes.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2012, 17:44:12 »
Ser ut som någon hällt bromsvätska på bilen..bromsvätska löser upp lackering.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2012, 18:01:56 »
jag ttror också att det är något kemiskt (bromsvätska kanske) för jag har då aldrig sett någonting liknande som bara hänt över en natt, sjukt trist då den var redigt snygg innan  :'(
som Malheus sa; har den stått ute? isåfall kolla bilar runt om kring.

är det över hela bilen, typ båda sidorna fram och bak eller är det bara ena sidan/delen av bilen.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2012, 18:30:33 »
Ja, bilen står ute på natten. Det rör sig väl lite folk ute på natten här, men knappast på parkeringsplaster och dylikt. Har kollat på de andra bilarna på parkeringsplatsen, men ingen annan har råkat ut för något liknande. Det är fläckar över hela bilen, totalt runt 100 stycken. Det har iofs också blivit svarta prickar som syns på första bilden, trodde först bara att det var smuts men vid närmare inspektion så sitter dom som berget och vill inte försvinna, inte ens med högtryckstvätt. Det kan ju kanske vara relaterat. Det finns likande prickar kring hjulhusen, vilket garanterat kommer från bromsarna, men prickarna på bilden sitter på taket. Om bilen läckte bromsvätska eller åt klossar så borde jag ha märkt det, bromsprestandan är det inget fel på.

Jag fattar inte alls. Visst, bilen var inte dyr men det känns extremt irriterande att en lack i mint cond går åt skogen innan jag ens hunnit äga bilen i två veckor...  >:(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2012, 18:35:49 »
Ja, bilen står ute på natten. Det rör sig väl lite folk ute på natten här, men knappast på parkeringsplaster och dylikt. Har kollat på de andra bilarna på parkeringsplatsen, men ingen annan har råkat ut för något liknande. Det är fläckar över hela bilen, totalt runt 100 stycken. Det har iofs också blivit svarta prickar som syns på första bilden, trodde först bara att det var smuts men vid närmare inspektion så sitter dom som berget och vill inte försvinna, inte ens med högtryckstvätt. Det kan ju kanske vara relaterat. Det finns likande prickar kring hjulhusen, vilket garanterat kommer från bromsarna, men prickarna på bilden sitter på taket. Om bilen läckte bromsvätska eller åt klossar så borde jag ha märkt det, bromsprestandan är det inget fel på.

Jag fattar inte alls. Visst, bilen var inte dyr men det känns extremt irriterande att en lack i mint cond går åt skogen innan jag ens hunnit äga bilen i två veckor...  >:(
Nä inte kul att lacken blivit förstörd av någon anledning på så kort tid :'( Speciellt inte med så fräsch lack.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2012, 19:00:00 »
Borde ju inte vara nån "syraattack" av någon idiot om det är utspridet över hela bilen. Känns som om det skulle vara mer koncentrerat någonstans då.
Hur ser det ut på rutorna och kofångarna tex?

Tror fortfarande på det där värmeverket du nämnde i din projekttråd..
Din lack kanske är känsligare än alla moderna bilars lack med klarlack och grejer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2012, 19:20:47 »
Ska se om jag hinner rulla förbi en lackeringsverkstad i veckan, dom kanske har något idé om vad som kan ha hänt. Rutan och kofångarna är det inget fel på.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #8 skrivet: oktober 07, 2012, 23:54:14 »
Ska se om jag hinner rulla förbi en lackeringsverkstad i veckan, dom kanske har något idé om vad som kan ha hänt. Rutan och kofångarna är det inget fel på.

Tänkte mer om det syntes något av det som eventuellt har skvätt över bilen. På rutan skulle det ju bara ligga kvar oförändrat om det inte dunstat förstås.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #9 skrivet: oktober 08, 2012, 00:44:28 »
Ksn vara aceton.. lämnar inga spår på ruta eller dyligt.. jävla idiot som gjort det... så fin lack innan...  :'(
Och bilen går bra? ;)

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2012, 20:28:11 »
Mysteriet har fått sin lösning. Åkte förbi en lackeringsverkstad efter jobbet och fick förklarat för mig att fläckarna har blivit av fågelbajs. Antagligen har en svärm suttit i något träd på parkeringsplatsen och bajsat efter bästa förmåga. Skiten har frätt på lacken under natten och sedan försvunnit med daggen och regnet på morgonen dagen efter. Logiskt, men surt. Till nästa gång vet jag bättre än att parkera under ett träd...  :-[

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #11 skrivet: oktober 08, 2012, 20:33:05 »
Mysteriet har fått sin lösning. Åkte förbi en lackeringsverkstad efter jobbet och fick förklarat för mig att fläckarna har blivit av fågelbajs. Antagligen har en svärm suttit i något träd på parkeringsplatsen och bajsat efter bästa förmåga. Skiten har frätt på lacken under natten och sedan försvunnit med daggen och regnet på morgonen dagen efter. Logiskt, men surt. Till nästa gång vet jag bättre än att parkera under ett träd...  :-[
Åhfan :o
Får man akta sig för träd sen när jag lackat om min bil.

Skönt att du fått ett svar på vad det var, synd bara att det skulle hända på en 300-serie med så fräsch lack :'(

(men vad fan hade fåglarna ätit egentligen, svavelsyra eller :P)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #12 skrivet: oktober 08, 2012, 21:37:49 »
Tror att lacken på Bruno inte är så motståndskraftig längre, tyvärr. Innan Bruno hade jag en Ford Focus av nyare modell som vid ett par tillfällen blev mer eller mindre bombarderad med fågelskit efter att jag parkerat när vatten. Den fick inga lackskador.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #13 skrivet: oktober 09, 2012, 06:21:24 »
Är bilen vanvårdad med för mycket polering så finns det knappt någon lack kvar. Fordarna har rätt stark lackering..förutom gamla röda och Blazer blue/mörkblå.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Punkster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2012, 07:29:22 »
Vanvårdad och vanvårdad. Den är pedantiskt skött, säkert i all välmening. Gubben som ägde förut har säkert tvättat och gnott noggrant. Det kanske har slitit på lacken? Har iaf lagt på ett lager wax nu, förhoppningsvis ger det lite mer skydd.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #15 skrivet: oktober 09, 2012, 14:49:57 »
Japp, detta är vad fågelskit kan göra med en billack.

Tyvärr så är det svårt att övertyga miljönissarna att man inte kan flyga på en blåmes till jobbet så tyvärr måste vi ha kvar den här jävla miljön runtomkring oss där dem viktiga sakerna i livet blir förstörda av träd och djur och dylikt skit.

Såga ner ett träd om dagen, gör bilkulturen en tjänst!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vad %&# har hänt med min lack?!
« Svar #16 skrivet: oktober 10, 2012, 22:20:34 »
Jag tycker ständigt att det är vita blaffor från måsarna som sitter på lyktstolpen ovan min bil och skiter.. eller om dom gör flygattacker och har min bil som övningsmål.

Men aldrig att jag sett någon som helst påverkan på lacken trots att jag inte tvättat bort skiten förrän efter nån vecka ibland.

Men kanske är nåt annat än vanlig måsskit det här?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.