Författare Ämne: *360 gl(tic) dk-racing *  (läst 89080 gånger)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #80 skrivet: oktober 24, 2008, 14:58:15 »
så då har man blivet lite orolig då folk har berättat om hejdlösa böter på att köra utan kat >:(
Så mina frågor e, 1. behövs kat på en 88? och 2. Måste den fungera?

I övrigt går hon som aldrig förr. ;) Har kopplat ic o fixat en btr, dock inte kopplat in den än.
Nästa blir ny koppling då den slirar lite på 3an vid 0.6 ladd.... Har även funderat lite på extra spridare för att vara på "säkra sidan" gällande spikningar. Men inte riktet kommet fram till hur man kopplar det hela. Skulle isåfall vara två st. en som öppnar vid 0,4-0,5 och en vid fullgas. Har förstått att kallstartspriade och tryckvakt e lättast?
ja tips och trix på det är mycket uppskattat. :) och ms har jag inte råd till. för tillfället ;)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #81 skrivet: oktober 24, 2008, 15:14:18 »
tror de va så att 87 kom den. men man kunde ta bort den om man ville, 88 ska den sitta kvar men behöver inte funka, 89 ska den sitta där och fungera.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #82 skrivet: oktober 24, 2008, 18:10:56 »
tror de va så att 87 kom den. men man kunde ta bort den om man ville, 88 ska den sitta kvar men behöver inte funka, 89 ska den sitta där och fungera.

Det blev lite fel där.

Man får aldrig ta bort katten på en bil som har den original.
Och man får nog inga böter om man råkar ha en kat som inte längre fungerar. Däremot kan man få svårt att klara testet av CO-halten. På min -87:a är gränsvärdet max 3.5% CO. Är samma på en 88:a tror jag, men vet inte hur det är för -89>
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #83 skrivet: oktober 24, 2008, 18:21:15 »
på min volvo 240 kollar dom inte katten.. har inte varit något med den en enda gång å den e kass..

och när ja snackade med dom så sa dom att katten kan du ta bort på en 87a.
men de kan ha varit min besiktningstation som e mystisk. de är kända för att släppa igenom de mesta
360 Hybrid MKII

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #84 skrivet: oktober 24, 2008, 18:56:16 »
då ska de letas upp en kass kat man kan holka ur o hänga dit nu då.
Avgasvärdet e nog inga prob då ja har planer på o köra etanol endå. Och det är juh lagligt att besiktiga med sprit numera osse så;P hehe

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #85 skrivet: oktober 24, 2008, 19:37:11 »
då ska de letas upp en kass kat man kan holka ur o hänga dit nu då.
Avgasvärdet e nog inga prob då ja har planer på o köra etanol endå. Och det är juh lagligt att besiktiga med sprit numera osse så;P hehe

Gör så  8)

Avgasvärdet blev 0.0%CO när jag besiktade i vintras med etanol...  ;D

Men lagligt är det väl ändå inte!? Bara dyra konverteringar ala 10 000:-> gör det lagligt. BSR i Växjö är en firma av få som gör sådant än.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #86 skrivet: oktober 25, 2008, 11:39:20 »
då ska de letas upp en kass kat man kan holka ur o hänga dit nu då.
Avgasvärdet e nog inga prob då ja har planer på o köra etanol endå. Och det är juh lagligt att besiktiga med sprit numera osse så;P hehe

Gör så  8)

Avgasvärdet blev 0.0%CO när jag besiktade i vintras med etanol...  ;D

Men lagligt är det väl ändå inte!? Bara dyra konverteringar ala 10 000:-> gör det lagligt. BSR i Växjö är en firma av få som gör sådant än.

Så ja förstått de så ändrade dom lagen o augusti till att vem som helst får etanolkonvertera och att det är lagligt att besiktiga på de viset med. Men de kanske bara e ja som missuppfattat. Finns juh tillomed färdiga boxar du pluggar in i databoxen på en 740i så kan du välja hur mycke du vill tanka. 50/50 eller ren etanol osv. Men de återstår o se>D

Blev lite sur igår. va ett jättefint oväder här nere i malmö. Bara de att man fick köra felhjulsdrift hela dagen då ja lyckats slita loss körbanan på högra bakdäcket däcket :o skit skumt :P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #87 skrivet: december 01, 2008, 01:54:35 »
de var juh då ett BRA tag sen jag uppdaterade här då:O
Från förra inlägget har hänt lite.. fått styr på de mesta lekt mycket o tävlat ennu mer:)
Ligger i planer på sänkning av bilen nu då den e lite väl gungig för "drifting" sladdning.. Har fått gjort sänkblock som sänker 40mm bak (fram har jag inte kommigt fram till hur mycket) dom är även 500mm långa och lika breda som bladfjädern då jag i hopp om att kunna få lite mer vridstyvhet i fjädern, slippa stutsandet vid hjulspinn. :D

tänkte även börja på en liten lista av vad som fått pisk av en liten vit 300 i trelleborg/malmö området:D

Volvo:
744 turbo fulltryckare- org, småtrimmad lite högre ladd osv..
745 turbo ltt (såklart då) helt org
Amazon trimmad b20 (den jvlen hängde endå på bra:O)
855 t5
855 t5r :o
854 glt med trimm, dock ville han inte berätta vad.. ???
v70 t5 awd ;D

Ford:
Escort 1,6 som enligt uppgift från ägaren skulle ha 150 hästar.. mycket trötta pånnisar enligt mig
sierra 2L doch

Opel:
omega 3L sexa på 200 kusar


Peugot:
205 gti som varva satan = något trimm (han va lite knepig då ja har problem i starterna me fäste/hoppande)


diverse löjliga race man körde i början för o se var gränsen låg... men 240 o lite sug 740/940is.. men nu e de vinter o då e alla roliga bilar undanställda :(

sen liten lista på vad som kört ifrån en liten vit 300:
volvo 245 SUG motor steg 3 trimmad hos kg :o dock körde vi bara en gång o ja förlora för mycke i starten..
saab 9000 töörbo meed drygt 300 kusingar rullande start för han vågade inte starta stillastående..



« Senast ändrad: december 01, 2008, 17:04:34 av dreamworld »

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #88 skrivet: december 01, 2008, 16:27:45 »
Det var inte dåligt de ;) :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #89 skrivet: december 04, 2008, 01:50:40 »
de var juh då ett BRA tag sen jag uppdaterade här då:O
Från förra inlägget har hänt lite.. fått styr på de mesta lekt mycket o tävlat ennu mer:)
Ligger i planer på sänkning av bilen nu då den e lite väl gungig för "drifting" sladdning.. Har fått gjort sänkblock som sänker 40mm bak (fram har jag inte kommigt fram till hur mycket) dom är även 500mm långa och lika breda som bladfjädern då jag i hopp om att kunna få lite mer vridstyvhet i fjädern, slippa stutsandet vid hjulspinn. :D

tänkte även börja på en liten lista av vad som fått pisk av en liten vit 300 i trelleborg/malmö området:D

Volvo:
744 turbo fulltryckare- org, småtrimmad lite högre ladd osv..
745 turbo ltt (såklart då) helt org
Amazon trimmad b20 (den jvlen hängde endå på bra:O)
855 t5
855 t5r :o
854 glt med trimm, dock ville han inte berätta vad.. ???
v70 t5 awd ;D

Ford:
Escort 1,6 som enligt uppgift från ägaren skulle ha 150 hästar.. mycket trötta pånnisar enligt mig
sierra 2L doch

Opel:
omega 3L sexa på 200 kusar


Peugot:
205 gti som varva satan = något trimm (han va lite knepig då ja har problem i starterna me fäste/hoppande)


diverse löjliga race man körde i början för o se var gränsen låg... men 240 o lite sug 740/940is.. men nu e de vinter o då e alla roliga bilar undanställda :(

sen liten lista på vad som kört ifrån en liten vit 300:
volvo 245 SUG motor steg 3 trimmad hos kg :o dock körde vi bara en gång o ja förlora för mycke i starten..
saab 9000 töörbo meed drygt 300 kusingar rullande start för han vågade inte starta stillastående..

Ska bli spännade att höra hur det blev med de långa sänkblocken!

Oj den 245an skulle jag vilja smaka på!
Bra (ifrån)kört annars! Visa dem vad 300an går för  ;)

Tack för update, mer sånt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #90 skrivet: december 09, 2008, 14:51:43 »
HILFE!

knäpp håller man på o bli. plockar av stötdämparna fram. har släppt skruvarna i dämpartornet gick som en dans.. men hur fan sitter dämparn fast nere vid? ligger den bara i den här ringen eller vad är det frågan om? måste man plocka ner hela framvagnen? :o ser juh inte mycket bättre ut... ja som sakt, hjälp sökes med hur man smidigt får loss stötdämparen från bilen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #91 skrivet: december 09, 2008, 15:36:20 »
HILFE!

knäpp håller man på o bli. plockar av stötdämparna fram. har släppt skruvarna i dämpartornet gick som en dans.. men hur fan sitter dämparn fast nere vid? ligger den bara i den här ringen eller vad är det frågan om? måste man plocka ner hela framvagnen? :o ser juh inte mycket bättre ut... ja som sakt, hjälp sökes med hur man smidigt får loss stötdämparen från bilen.

Det är ju en stor tunn mutter med insatsgänga som gängar ned sig i fjäderbenet. Lossas med stor polygrip, rörtång, skiftnyckel eller kanske allra helst en stoor fast nyckel.
Så ser det ut på min bil i allafall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> tuuuurboo:) help needed..
« Svar #92 skrivet: december 09, 2008, 15:40:57 »
 :o :o :o :o :o :o

var sitter denna mutter :o :o
har kollat knackat o tvättat bort smuts precis överallt tycker ja...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> tuuuurboo:) help needed..
« Svar #93 skrivet: december 09, 2008, 16:26:08 »
:o :o :o :o :o :o

var sitter denna mutter :o :o
har kollat knackat o tvättat bort smuts precis överallt tycker ja...

Kan vara så att du har den andra varianten då.. där dämpoljan befinner sig inne i fjäderbenet som då utgör en del av dämparen.. och den varianten vet jag inte mer om än så!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #94 skrivet: december 09, 2008, 16:42:42 »
annars sitter muttern längst upp på fjäderbenet, där det är ett svart band på dessa fjäderben från nån helt annan modell/märke som jag googlade fram:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> tuuuurboo:) help needed..
« Svar #95 skrivet: december 09, 2008, 17:07:21 »
:o :o :o :o :o :o

var sitter denna mutter :o :o
har kollat knackat o tvättat bort smuts precis överallt tycker ja...

Den sk muttern utgör lock på fjäderbenet! Ser likadant ut, oavsett dämpare!

Du plockar de 3 övre skruvarna och spindelleden, sen har du fjäderbenet i handen! Kläm fjäderbenet i ett skruvstäd och använd rörtång på muttern! Den sitter hårt :) /M

Ps. nu hoppade jag över en del moment, så som demontera broms, styrning samt fjäder...
« Senast ändrad: december 09, 2008, 17:11:51 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #96 skrivet: december 09, 2008, 17:41:01 »
tack för svaren. Har nu fått av vänster fram fjäder iallafall.. fick bli våldsvägen. skruvade av dom tre skruvarna till toppgummit o sen släppte ja muttern till dämparen så den flög ner en bit. skruvade ihop fjädern me fjäderspännare, mycket bråk o våld sen slet ja loss den ut genom hjulhuset.. de här me o ta loss hela fjäderbenet fattar ja fortfarande inte hur de ska gå till. Muttern har ja hittat nu iallafall och denna satt inne i fjädern, som din bild visar frej. Men det jag ville var att få loss hela benet men de verkar ente fungera utan o plocka av länkarm broms o allt.. så får bli våld o få dit det hela igen med:) ursäkta om ja förvirrat någon då ja själv e helt lost i blosten i dag....

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #97 skrivet: december 09, 2008, 18:00:28 »
Det är lätt att plocka av fjäderbenen på våra bilar. Kanske inte första gången men sen börjar de gå  :)

Tre bultar med 12 eller 13mm skalle uppe. När de är borta faller hela fjäderbenet ner en bit.

Nere så lossar du bara oket med de två bultarna som också är 12 eller 13mm och håller emot med en 15mm. Då borde oket vara borta.

Nu är det bara två kulleder kvar. En till styrstaget och den andra som hela benet hänger på. Dessa kan bråka lite, men med värme, våld och lite vilja så lossas också de. Akta så inte gummit på dem går sönder bara, fö då blir de inte långlivade.

Är inte säker på bultarnas storlekar nu, men ta dig en titt så ser du nog hur det sitter fast  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #98 skrivet: december 09, 2008, 19:19:52 »
Nere så lossar du bara oket med de två bultarna som också är 12 eller 13mm och håller emot med en 15mm. Då borde oket vara borta.
Oftast behöver man inte hålla emot.

Och oket är borta från fjäderbenet men inte från bilen. Bromsslangen sitter ju kvar. Så häng upp oket i en ståltråd eller liknande så det inte hänger i slangen för då kan den skadas.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #99 skrivet: december 09, 2008, 19:29:30 »
Arbetet underlättas med ett specialverktyg! ;) :) /M

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82526

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #100 skrivet: december 10, 2008, 09:56:42 »
o drar du sönder den där.. som jag gjort med några stycken =).. så går de ganska bra att svetsa dom  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #101 skrivet: december 10, 2008, 10:33:05 »
Arbetet underlättas med ett specialverktyg! ;) :) /M

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82526
o drar du sönder den där.. som jag gjort med några stycken =).. så går de ganska bra att svetsa dom  ;D

Han måste ju inte få isär spindelleden. Går ju ganska enkelt att lossa de 3 bultarna som sitter i länkarmen och håller fast spindelleden i den. Ganska säker på att det är tre 17mm bultar & muttrar. Fast dom kan ju ha rostat fast förstås.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #102 skrivet: december 10, 2008, 13:30:21 »
så. då var båda fjädrar av med jävla massa våld^^
nu till min fråga, har ett par bakfjädrar till en 240. har hört att dom ska passa. men ja  tycker att borde de inte passa bättre om man kapar fjädern så den ser likadan ut som org? alltså uttan den helplatta änden och snnurren i toppen. Och någon som vill ge ett bra förslag på hur många varv som e lagom för o sänka 50 mm?

ska sänka 40 bak o 50 fram så man får lite elakt stuk på den:P
och då får ja juh svarva  ner dämparna lite. men verkar inte få loss dom? har släppt den här stora muttern och brovat dra ut dämparen.. men med mindre framgång. kommer bara en liten gummibit me upp om man drar några gånger. kan det vara utan insattsdämpare på en 88?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #103 skrivet: december 10, 2008, 14:17:52 »
Han måste ju inte få isär spindelleden. Går ju ganska enkelt att lossa de 3 bultarna som sitter i länkarmen och håller fast spindelleden i den. Ganska säker på att det är tre 17mm bultar & muttrar. Fast dom kan ju ha rostat fast förstås.

Förlorar man inte hjulinställningen då?! :-\

kommer bara en liten gummibit me upp om man drar några gånger. kan det vara utan insattsdämpare på en 88?

Är det inte alltid sådana dämpare, från fabrik? :-\ Min 340 88 hade lösa insatser, då jag bytte... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #104 skrivet: december 10, 2008, 15:03:59 »
nu jävlar har de hänt något :o

fick tillslut upp den här jävla dämparen även denna me duktigt mycke våld.
Va får ja se, jo en hel drös me olja i det "ytre" röret alltså det som går o se utifrån.. sen "insatsen" var även tvådelad:O
dom ja sett innan från biltema med mera e för fan hela dämpare:S

bifogar en bild på "innerdelen"
e riktigt förvirrad nu o vet absolut ente vad jah håller på me?!



Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #105 skrivet: december 10, 2008, 15:17:35 »
bifogar en bild på "innerdelen" e riktigt förvirrad nu o vet absolut ente vad jah håller på me?!

Bara att slänga skiten och köpa vanliga dämpare, de passar i det tomma fjäderbenet! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #106 skrivet: december 10, 2008, 15:18:57 »
då var det bestämt. men måste få ett helt konkret svar. passar en insatsdämpare från biltema i en "icke insatsdämpare" ytter rör eller va fan de heter? och även me resten

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #107 skrivet: december 10, 2008, 15:19:24 »
då posta vi samtidet:P men tack för svaret. köper nya på studs:D

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #108 skrivet: december 11, 2008, 00:28:38 »
Läste någonstans att du köpt dämparna. Kolla denna tråden, innan du monterar! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #109 skrivet: december 11, 2008, 00:50:52 »
Läste någonstans att du köpt dämparna. Kolla denna tråden, innan du monterar! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

har läst den tråden mååånga gånger, men när ja berätta för stötdämparmodifieraren (min far) som ska svarva ner dämparna ca 2-3cm. så nämnde ja även detta med oljebyte i dom. men han blev grinig då han tyckte de lät jobbet o svetsa igen hålet iomed där e olja o så.. men får se om han ger med sig.. annars får de vara som det är;)

edit:

får lägga upp lite bilder på lite kvällsnöje, kunde inte låte bli grillen längre nu.. tyckte visserligen varken de blev snyggt eller fullt. funderar påå o lacka ramen svart. va tror ni om de?

« Senast ändrad: december 11, 2008, 00:58:53 av dreamworld »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #110 skrivet: december 11, 2008, 11:09:34 »
Läste någonstans att du köpt dämparna. Kolla denna tråden, innan du monterar! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

har läst den tråden mååånga gånger, men när ja berätta för stötdämparmodifieraren (min far) som ska svarva ner dämparna ca 2-3cm. så nämnde ja även detta med oljebyte i dom. men han blev grinig då han tyckte de lät jobbet o svetsa igen hålet iomed där e olja o så.. men får se om han ger med sig.. annars får de vara som det är;)

edit:

får lägga upp lite bilder på lite kvällsnöje, kunde inte låte bli grillen längre nu.. tyckte visserligen varken de blev snyggt eller fullt. funderar påå o lacka ramen svart. va tror ni om de?



Kan inte heller bestämma mig för vad jag tycker om grillen.
Men svart ram kan vara snyggt beroende på vilken stil man vill ha.

Vilken bilmodell kommer ditt nya volvomärke ifrån?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #111 skrivet: december 11, 2008, 12:48:44 »
Sänk ner det nya volvomärket lite i grillen så blir det nog riktitgt bra!

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #112 skrivet: december 11, 2008, 16:04:38 »
Sänk ner det nya volvomärket lite i grillen så blir det nog riktitgt bra!

är redan limmat så får vara så:P skulle inte vara något seriöst, bara tidsfördriv då de e så satans kallt om kvällarna för o skruva >:(

Läste någonstans att du köpt dämparna. Kolla denna tråden, innan du monterar! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

har läst den tråden mååånga gånger, men när ja berätta för stötdämparmodifieraren (min far) som ska svarva ner dämparna ca 2-3cm. så nämnde ja även detta med oljebyte i dom. men han blev grinig då han tyckte de lät jobbet o svetsa igen hålet iomed där e olja o så.. men får se om han ger med sig.. annars får de vara som det är;)

edit:

får lägga upp lite bilder på lite kvällsnöje, kunde inte låte bli grillen längre nu.. tyckte visserligen varken de blev snyggt eller fullt. funderar påå o lacka ramen svart. va tror ni om de?



Kan inte heller bestämma mig för vad jag tycker om grillen.
Men svart ram kan vara snyggt beroende på vilken stil man vill ha.

Vilken bilmodell kommer ditt nya volvomärke ifrån?

jupp, lutar åt att det blir de faktiskt. Vet inte riktigt, tog de hemma hos en kompis som har en massa olika (följer alltid me ett par i fickan när man vatt på skroten me han)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #113 skrivet: december 12, 2008, 18:21:42 »
en ny fråga, någon som vet eller skulle vilja mäta en org o-sänkt 360 gl?
som vanligt glömmer man juh mäta innan man sänker:P
hade vart rätt kul o veta hur mycke ja sänkt den^^
blev dock rätt nöjd. ska ge mig på bakvagnen i helgen om ja hunnet bli frisk :)
även bra tips på fästpunkter till en  hemmabyggd fyrlink i karossen uppskattas:) me andra ord ställe på karossen som tåler de utan o ge vika i första taget..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #114 skrivet: december 12, 2008, 18:26:35 »
Kolla in min tråd så får du tips hur du ska fästa upp bakaxeln  ;)

2½ turbo

mvh peter
"don't buy it if you can build it!"

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #115 skrivet: december 12, 2008, 19:05:34 »
jo, har läst o drömmt bort många gånger i din tråd. men man ser inte riktigt hur du fäst länkagen i karossen på bilderna. fästena till bakaxel e redan klart och blir fyra 3 mm skivor som är utskurna efter bakaxeln och svetsas. Men sen e de karossen. var dom starkaste punkterna sitter.. vill juh inte dra på en gång o sen ha staget rakt in i bilen precis ::)

Kolla in min tråd så får du tips hur du ska fästa upp bakaxeln  ;)

2½ turbo

mvh peter

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #116 skrivet: december 15, 2008, 15:36:28 »
holy crap!! kunde gått riktigt illa idag.
körde till skolan imorse, halvvägs dit hoppa en tryckslang av. jaja fick ut o spänna dit den igen, som tur va hade man insexnycklar med sih ::)

sen påväg hem så stanna inom macken som ligger 400 m från skolan. tycker då att det luktar riktigt skummt, typ bränt.. hade juh endå dratt på rätt kraftigt från skolan.... menmen så börjar de ryka och en kompis påpekar att där är riktigt mycke olja där ja precis kört. ja tänker bara, noooo motorras :o
öpnar huven o där va olja precis överallt! hela turbon va dränkt i olja hela huven o värmepaket, ja exakt allting. kollar runt o kommer fram till att oljeslangen hoppat av upp till turbon.. alltså nere vid oljekontakten där förgreningen sitter. vill knappt tänka på va som hade hänt om detta hänt 5 min senare på fullgas på motorvägen :-[ måste iallafall komma på en bättre lösning på detta nu, kan juh inte köra runt o va rädd för att den ska hoppa av.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #117 skrivet: december 15, 2008, 16:03:56 »
holy crap!! kunde gått riktigt illa idag.
körde till skolan imorse, halvvägs dit hoppa en tryckslang av. jaja fick ut o spänna dit den igen, som tur va hade man insexnycklar med sih ::)

sen påväg hem så stanna inom macken som ligger 400 m från skolan. tycker då att det luktar riktigt skummt, typ bränt.. hade juh endå dratt på rätt kraftigt från skolan.... menmen så börjar de ryka och en kompis påpekar att där är riktigt mycke olja där ja precis kört. ja tänker bara, noooo motorras :o
öpnar huven o där va olja precis överallt! hela turbon va dränkt i olja hela huven o värmepaket, ja exakt allting. kollar runt o kommer fram till att oljeslangen hoppat av upp till turbon.. alltså nere vid oljekontakten där förgreningen sitter. vill knappt tänka på va som hade hänt om detta hänt 5 min senare på fullgas på motorvägen :-[ måste iallafall komma på en bättre lösning på detta nu, kan juh inte köra runt o va rädd för att den ska hoppa av.

Tur att allting gick bra iallafall! :)
Det enda rätta är nog riktig slang med pressade kopplingar, eller heldragna stålrör med riktiga kopplingar.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: *360 gl(tic) dk-racing * help needed..
« Svar #118 skrivet: december 15, 2008, 19:23:41 »
holy crap!! kunde gått riktigt illa idag.
körde till skolan imorse, halvvägs dit hoppa en tryckslang av. jaja fick ut o spänna dit den igen, som tur va hade man insexnycklar med sih ::)

sen påväg hem så stanna inom macken som ligger 400 m från skolan. tycker då att det luktar riktigt skummt, typ bränt.. hade juh endå dratt på rätt kraftigt från skolan.... menmen så börjar de ryka och en kompis påpekar att där är riktigt mycke olja där ja precis kört. ja tänker bara, noooo motorras :o
öpnar huven o där va olja precis överallt! hela turbon va dränkt i olja hela huven o värmepaket, ja exakt allting. kollar runt o kommer fram till att oljeslangen hoppat av upp till turbon.. alltså nere vid oljekontakten där förgreningen sitter. vill knappt tänka på va som hade hänt om detta hänt 5 min senare på fullgas på motorvägen :-[ måste iallafall komma på en bättre lösning på detta nu, kan juh inte köra runt o va rädd för att den ska hoppa av.

Uj då, olja på het turbo är inte att leka med. Höll på att elda upp en bil på detta sätt så jag vet! Skaffa dig en liten pulversläckare att ha med i bilen!

Skönt att det inte hände nåt mer utöver olja överallt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: *360 gl(tic) dk-racing *
« Svar #119 skrivet: december 29, 2008, 20:37:37 »
köpte en lite försenad hjulklapp till 360in idag:)

någon som har en bra konstruktion på ett fäste så dom hamnar framför grillen? annars får man använda de dom kallar hjärna o knåpa ihop något eget ;)


tyvärr har imageshack laggat totalt.. så vet inte om bilden funkar...
« Senast ändrad: december 29, 2008, 20:45:37 av dreamworld »