Författare Ämne: 360 GLT blir 360 TIC  (läst 46189 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #80 skrivet: oktober 10, 2009, 22:56:01 »
Instämmer, när jag höjde det området med 10 grader när jag grovjusterade min mapp så fann jag en massiv prestandaökning.

Och om kullke inte legat så fegt där kanske han hade hittat mer intresse i det området..  ;)

Känns som om vi borde haft en egen tråd för detta ämne..
Min tanke med att inte ha så hög tändning i det området är att få högre avgastemp för att försöka få igång turbon.
Men detta är i grunden tändmapen från förra motorn, och jag har inte gjort mycket i den efter att jag bytt motor.
Men den går ganska bra i det oladdade området i allafall, men finns som ni säger kanske lite mer att ta, men det tar tid att göra en bra tändkurva.
Jag brukar bara ändra 2-3 grader i gången, så att få till en ändring på t,ex 10grader med tester tar en massa tid.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #81 skrivet: oktober 11, 2009, 11:17:44 »
Här kommer min nuvarande tändmapp (laddar bara 0.8bar):

De verkar vara rätt lika varandra, borde vara ett bra tecken ;D
Den förra tändkurvan jag hade var betydligt rivigare från ca 3800-6000 rpm, där körde jag betydligt högre förtändning. Däremot knackade den kring 3000rpm om man segdrog, därför har jag en ny, mesigare tändmapp. Tror ändå att denna skulle må bra av lite mer tändning på fullast. ::)

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #82 skrivet: november 12, 2009, 16:05:54 »
Bjuder på en update idag ;D

Har lyckats få muttern till ena motorfästet att vibrera loss i onsdags, så motorn trilla ner och la sig på wg-armen och balken, staget blev lite böjt men annars var allt helt  :)

Bjuder på lite bilder:
Nya extraljus på ;)


Motorn ditskruvad igen


LC1an och kopparrör+slang till knacklurarna 8)

Knacklurarna









Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #83 skrivet: november 15, 2009, 03:12:09 »
vad kosta ditt MS bygge ?
Risig Men Betald,

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #84 skrivet: november 15, 2009, 12:06:12 »
vad kosta ditt MS bygge ?

Vill minnas att det gick på 2800kr inkl. frakt, tull och moms.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #85 skrivet: november 22, 2009, 00:49:51 »
haha fan vilka sexiga lurar! Men funkar det med bara slang efter den korta stumpen kopparrör? Och vad har du gjort med slangen när du går igenom torpeden? Bara dragit den genom original gummi-genomföring?

Tack för update med bild på knackletarutrustningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #86 skrivet: november 23, 2009, 17:00:47 »
haha fan vilka sexiga lurar! Men funkar det med bara slang efter den korta stumpen kopparrör? Och vad har du gjort med slangen när du går igenom torpeden? Bara dragit den genom original gummi-genomföring?

Tack för update med bild på knackletarutrustningen!

Det finns en risk att folk kollar snett på dig med de lurarna på ;D

Man hör det mekaniska slammret väldigt tydligt i motorn, inga andra störande ljud. Har inte hunnit provocera tändmappen så att den knackar ännu, men jag kan uppdatera när jag fått höra på riktigt knack ;). Slangen är bara dragen genom gummi-genomföringen, inga konstigheter.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #87 skrivet: november 23, 2009, 17:15:06 »
Funkar lurarna? tycker vibrationerna borde dämpas genom slangen?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #88 skrivet: november 24, 2009, 16:18:16 »
Funkar lurarna? tycker vibrationerna borde dämpas genom slangen?

Motorn hörs tydligt, kör med bensinslang som de flesta andra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #89 skrivet: november 24, 2009, 19:38:05 »
Funkar lurarna? tycker vibrationerna borde dämpas genom slangen?

Motorn hörs tydligt, kör med bensinslang som de flesta andra.

Härligt! Trodde man behövde rör hela vägen för att det skulle höras. Då ska det snickras lurar till mig med  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #90 skrivet: november 24, 2009, 19:48:49 »


Härligt! Trodde man behövde rör hela vägen för att det skulle höras. Då ska det snickras lurar till mig med  ;D
[/quote]

Tycker jag :)
Lösningen är ju nästan gratis om man jämför med knocklink och liknande, då kvittar det att man ser ut som en mupp när man åker omkring ;D

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #91 skrivet: december 05, 2009, 14:30:55 »
Någon kunnig som kan hjälpa mig med ett mappningsproblem? Eller vad det nu kan vara för något.

Har ju problem med att bilen hoppar och studsar fram vid 1500rpm och 50kPa, spjället är alltså i princip stängt då. Drivlinan slår fram och tillbaka, och om man hittar en backe som lutar lagom mycket (så att man rullar på 1500rpm utan att behöva gasa) så fortsätter bilen att hoppa i all oändlighet.

Detta problem försvann när jag gav den mer soppa, kör nu på ca 12.8 AFR vid det området och då går motorn bra.
Ska man verkligen behöva köra så fett? Vad har ni för lambdavärden där? Känns som att jag bara döljer något annat problem :P

Är en b200f med K-kam, om det nu spelar någon roll.

mvh

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #92 skrivet: december 05, 2009, 18:34:21 »
Behöver man säga mer än: "du har ju megasquirt"?  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #93 skrivet: december 05, 2009, 20:55:37 »
Någon kunnig som kan hjälpa mig med ett mappningsproblem? Eller vad det nu kan vara för något.

Har ju problem med att bilen hoppar och studsar fram vid 1500rpm och 50kPa, spjället är alltså i princip stängt då. Drivlinan slår fram och tillbaka, och om man hittar en backe som lutar lagom mycket (så att man rullar på 1500rpm utan att behöva gasa) så fortsätter bilen att hoppa i all oändlighet.

Detta problem försvann när jag gav den mer soppa, kör nu på ca 12.8 AFR vid det området och då går motorn bra.
Ska man verkligen behöva köra så fett? Vad har ni för lambdavärden där? Känns som att jag bara döljer något annat problem :P

Är en b200f med K-kam, om det nu spelar någon roll.

mvh

Har du stort glapp i drivlinan (som jag)? För med det så blir ju allt genast svårare.
Men jag har nu inga problem med ryck. Kan väl dyka upp nån gång när situationen är exakt rätt men inte så att det håller på i oändlighet som du säger.
Man kan ju tänka sig att du har nån extrafunktion som hoppar in och stör tex. fuel overrun cutout eller vad det heter när bränslet slås av under motorbromsning.
Samt accellerationstillskottet. Det kan ju hoppa in utan att du rör gasen om du programmerat att det ska aktiveras av vissa map-värden och att det är för känsligt inställt.
Lambda har jag ingen aning om eftersom jag inte kopplat in min bredbandslambda än.
Har du loggat problemet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

oskar_j

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #94 skrivet: december 06, 2009, 11:37:58 »

Har du stort glapp i drivlinan (som jag)? För med det så blir ju allt genast svårare.
Men jag har nu inga problem med ryck. Kan väl dyka upp nån gång när situationen är exakt rätt men inte så att det håller på i oändlighet som du säger.
Man kan ju tänka sig att du har nån extrafunktion som hoppar in och stör tex. fuel overrun cutout eller vad det heter när bränslet slås av under motorbromsning.
Samt accellerationstillskottet. Det kan ju hoppa in utan att du rör gasen om du programmerat att det ska aktiveras av vissa map-värden och att det är för känsligt inställt.
Lambda har jag ingen aning om eftersom jag inte kopplat in min bredbandslambda än.
Har du loggat problemet?

Jag har glapp i drivlinan, klonkar ordentligt när man hoppar fram. Alla accelerations/retardationstillskott är avstängda, så det är inte det som stör. Ska kika på overrun cutout.
Jag ska försöka logga problemet, men det verkar som att den kan börja hoppa även om man ligger kring AFR 14.0, sen när den väl börjat hoppa kan lamdavärdet börja fladdra lite. 

Men det som är konstigt är att hoppandet försvann när man fetta på ordentligt med soppa :P Problemet är ju egentligen löst, bara att jag inte förstår varför jag måste köra så fett, tycker inte att motorn ska "surga" vid 14.0 AFR?
« Senast ändrad: december 06, 2009, 11:40:13 av oskar_j »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #95 skrivet: december 06, 2009, 20:18:55 »
Hm.. som sagt en logg att titta på skulle nog underlätta både för dig och mig att förstå vad som händer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.