Författare Ämne: D-qvist`s Volvo 360 GL-86  (läst 67821 gånger)

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #80 skrivet: juli 10, 2012, 09:18:02 »
ica parkering funkar bra, gott om utrymme runt bilen och upplyst om du meckar på kvällen  ;)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #81 skrivet: juli 10, 2012, 11:39:39 »
haha, aa kanske blir det då:)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #82 skrivet: juli 10, 2012, 12:13:08 »
okej, jag får ta isär och kolla det någon dag, men det står på eller? det är så jävla jobbigt bara för jag har ingenstans att stå och mecka:( där jag har parkeringen bor det bara massa nyfikna folk som sitter i sina fönster och då vill inte dom jag lånar parkeringen av att jag meckar där, och jag kan ju inte stå på en stor icaparkering (eller kan man med det) och grejja så då är alternativet att åka hem till mina föräldrar och den resan kostar 300kr:( så får se när jag gör detta men det ska göras iaf:) och beroende på hur mycket lön jag får nu den 25 juli så blir det 2,5" rör annars blir det de för nästa lön:) räknade ut att det hamnar på ca 2000 i slutändan och då är det från främre röret och bak om man säger så, så som simlar på forumet har det om ni vet hur han har det:)
Jag har aldrig sett ett munstycke som storlek inte står på. Men jag vet inte om Weber skriver sina storlekar i storlek på hålet eller flödet. På mopedförgasare skiljer det iaf, där skriver mikuni sina munstyckesstorlekar i flöde eller om det var area och dellorto skriver dem i diameter. Tex ett munstycke storlek 200 på dellorto är 2mm i diameter medan ett 200 på mikuni kan vara 1,5mm eller hur det nu var.

Ja det är ju så att inte ha garage, det värsta med att skruva på allmän plats är förstå-sig-på-gubbarna som kommer med sina idéer och ska visa "hur det ska göras" :P Jag vet inte hur mycket som måste loss, men luftfilterslangen (eller boxen om den sitter fast på förgasaren) och locket på förgasaren måste bort innan man kommer åt munstyckena.

Jaha så du ska kopiera mig ::) Mitt avgasbygge gick på 1200kr + bränsle, men det hade blivit billigare om jag inte hade köpt ett alldeles för långt rakt rör (2meter, hade räckt med 30cm rakt rör).

I Weber 36/36an jag har ute på annons på forumet så är munstyckena storlek 200. Så om dina munstycken är ca storlek 140 så skulle du kunna köpa min ej kompletta och ta munstycken från.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7624.msg98314#msg98314
« Senast ändrad: juli 10, 2012, 12:16:00 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #83 skrivet: juli 10, 2012, 21:56:41 »
okej, jag får kolla vad det står på dom och fråga någon när jag vet vad det står:)

ja, det värsta är ju att jag har ett fint garage men det är fem mil härifrån så det är 10 mil fram och tillbaka:/

får jag inte det:/?

aa kanske det, vi får se hur jag gör:)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #84 skrivet: juli 10, 2012, 22:03:45 »
okej, jag får kolla vad det står på dom och fråga någon när jag vet vad det står:)

ja, det värsta är ju att jag har ett fint garage men det är fem mil härifrån så det är 10 mil fram och tillbaka:/

får jag inte det:/?

aa kanske det, vi får se hur jag gör:)
Gör så, säkraste sättet att veta vilken munstyckesstorlek man har.

Ja det var ju mindre kul :-\

Jo nog får du göra det, jag har inte patent på bygget :P Det är bara kul att se att andra gillar mina idéer ;D

Jo, först måste du ju kolla munstyckesstorleken. Sen får du ju fundera på om du vill borra upp originalmunstyckena eller skaffa några andra (t.ex min ej kompletta) och borra upp de munstyckena så du enkelt kan återställa till bensindrift ifall du känner för det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #85 skrivet: juli 15, 2012, 22:02:53 »
okej nu har jag hittat två munstycken och på de ena står det: solex zc130 och på det andra står det: solex zn145
så nu är frågan: är detta storleken eller är det flödet eller vad det kan va? ska jag bifoga bilder på vilka två munstycken jag hittat eller finns det bara två möjliga?

Är det någon som har en kylare liggandes?? skulle behöva en!!
« Senast ändrad: juli 15, 2012, 22:05:54 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #86 skrivet: augusti 07, 2012, 12:54:57 »
Sådär nu har det hänt en del med bilen. Bla byggt klart avgasröret så det är 2.5 tum och det låter faktiskt riktigt gött :) och så här jag även köpt en kylare utav lightfox här på forumet som fungerar utmärkt. Överhättningslampan har inte blinkar en enda gång efter bytet :) jag har tonat en liten ruta. Det va sånt pill så jag orkade inte mer just då. Jag har dragit släp med bilen och jag kan ju inte säga att det är någon höjdarbil att dra släp med. Jag har fortfarande inte konverterat till e85 men de kanske kommer snart. Här kommer lite bilder om det jag har nämnt nu. Laddar upp från telefonen men hoppas det går ändå ;) bilden på avgasröret är inte sista ljuddämparen på men satte på slutröret ändå för jag hade inte sista ljuddämparen på en vecka men nu är den på men har tyvärr ingen bild. Det kommer sen och även en på toningen. En bild på förgasaren när jag kollade storleken på munstyckerna får ni med
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #87 skrivet: augusti 07, 2012, 13:05:51 »
Det kommer även bilder på kylare gamla vs nya men dom tog jag med systemkameran så dom får jag ladda upp senare eller imorgon  jag får se vad jag orkar  :P och vilket intresse det verkar finnas :P
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #88 skrivet: augusti 07, 2012, 13:40:30 »
Det kommer även bilder på kylare gamla vs nya men dom tog jag med systemkameran så dom får jag ladda upp senare eller imorgon  jag får se vad jag orkar  :P och vilket intresse det verkar finnas :P

dom bilderna vill jag se! kan bli intresant :P
Och bilen går bra? ;)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #89 skrivet: augusti 07, 2012, 20:46:46 »
Dom bilderna kommer nog inte den närmsta tiden för internätet till datorn fungerar inte men lägger upp bilderna såfort det fungerar
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #90 skrivet: augusti 15, 2012, 20:28:38 »
Internetet kommer imorgon så då kommer bilder på kyl mm och även en bild på min nya bil( har svikit Volvon) fast den finns kvar hemma så ska nog göra lite större grejer med den nu när jag inte behöver använda den dagen efter :-) den nya bilen är en Seat Alhambra från 02 med 150hk och turbo:-) och ett chiptrim kostar 2500 så har bilen ca 190 hk:-) men dengår redan en aning bättre än 360in om man säger så:-)
« Senast ändrad: augusti 15, 2012, 20:30:37 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #91 skrivet: augusti 15, 2012, 21:01:14 »
Ja men vilken bil är roligast i slutändan? ;)
Har personligen slaktat 3 framhjulsdrivna och 2 bakhjulsdrivna bilar som jag haft samtidigt som min gula 360  men den gör jag mig aldrig av med :)

Dock är det nice med en soppasnål brukis :)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #92 skrivet: augusti 15, 2012, 22:37:00 »
Det är självklart bakhjulsdriften:-) men det är gött med den annan för då kan man mecka mer med 360in:-D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #93 skrivet: augusti 24, 2012, 22:52:55 »
Hej det var längesen jag titta de in i din tråd, tråkigt att jag missat den men har/hade en period då jag halkade efter och inte hann läsa allt som skrevs på detta forum vilket jag annars alltid gjort typ 8 år tillbaks i tiden  :o

Blev ju fint med dina fälgar där och kul att du håller på med lite av varje för att göra bilen så som du vill ha den!

Tråkigt att du övergett Volvon men förstår att det är skönt att ha en annan bil att vardagsåka i. Har samma problem jag som får cykla när bilen inte vill komma ur garaget som just nu tex.  :P

Jag hoppas du fullföljer Volvon och att du fortsätter uppdatera här!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #94 skrivet: augusti 28, 2012, 19:09:42 »
Hej, de va ett tagsen här nu :-\ (de va faktiskt frej som fick mig att göra detta inlägg) jag har pillat lite med den andra bilen:) bla kopplat slutsteget i den:) förästen ingen som vet varför radiomottagningen blir sämre när slutsteget är inkopplat va? när jag stänger av det så är det bra mottagning igen fastän att jag står på samma ställe vid både i och urkoppling?:(

Över till 360in, jag lovade ju er bilder på avgasbygget och kylarbytet så här kommer det:) va det någon mer bild jag lovade så säg till så slänger jag upp det med! hoppas ni ser vilken kylare som fick överhättningslampan att lysa;)

Jag orkar inte skriva ner exakta delar och artikelnr på allt som har med avgasbygget att göra men allt är från biltema men jag kom inte undan lika billigt som simlar här på forumet gjorde:( men det blev bra iaf:) Mitt slutpris landade på: ca 1800kr

självklart kommer jag greja med 360in men kanske inte så mycket som jag hoppas på med tanke på att det är 5 mil till den och jag har inga pengar och jag har en annan bil men mecka med 360in det ska jag iaf:D jag kan tala om att jag inte vill ha huven så som den är nu för efter lite tankar så ser det bara dumt ut om jag ska va ärlig men huven va ändå sönderrostad så den skulle ju ändå bytas ut så jag har inte förstört någon 300huv;)

ävem fast jag inte meckar med 360in varje dag nu mera så är jag inne här varje dag iaf så jag har inte lämnat forumet:)

Får se om man får rikligt med komentarer nu då;) så får vi se när nästa uppdatering kommer:)
« Senast ändrad: augusti 28, 2012, 19:16:48 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #95 skrivet: augusti 28, 2012, 19:41:07 »
Såg fint ut ditt avgasbygge, men kom ihåg att efterdra alla avgasklammer efter du kört några mil (såklart efter att avgassystemet svalnat igen, inte kul att pilla med varma avgasdetaljer), jag fick iaf göra det på mina klammer några gånger innan allt satt sig ordentligt, personligen hatar jag avgasklammer tar hellre och svetsar ihop så det sitter. Men det är inte alltid man har möjlighet att svetsa så då får det duga med klammerh-vetena :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #96 skrivet: augusti 28, 2012, 22:08:02 »
En nackdel jag har märkt är om man svetsar alltför mycket är att resonansljuden ökar av någon skum anledning. Så delbart på något ställe kan vara bra att ha =)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #97 skrivet: augusti 28, 2012, 23:07:02 »
ja andledningen till att jag inte svetsade hela röret är att jag bara har pinnsvets och sen så såg jag ingen jätteandledning med att svetsa när man lika gjärna kan klämma fast det, sen kanske det sitter lite bättre med svets men vafan det är ju bara att gå över men hylsa någon gång och efterdra så det är ju inga problem:D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #98 skrivet: september 11, 2012, 21:22:12 »
Nä nu ska jag tänka på ett annat sätt när jag tänker på 360n för innan har jag tänkt " nä jag kan inte platsbygga en baslåda för någon gång så kanske man ska lasta något stort" nu har jag ju en annan bil så nu kan det spåra ut lite med 360n när jag får tid:-) så min plan är att svetsa igen bakluckan och bygga en baslåda av hela bagaget om man säger så med två tolvor eller femton tummare som pekar framåt om ni fattar hur jag menar och sen så tar jag bort baksätet så man ser basarna och ett slutsteg inbyggt i plexiglas mellan basarna:-) jag och en kompis satt o pratade om det ikväll och han trodde att det kunde bli fräckt att göra så så antagligen så blir det att göra så någon gång när jag får tid och har pengar men ta bort sätet och svetsa bakluckan kan man ju göra utan att det kostar något:-) sen om det finns kvar så köper jag en huv ( skönt att få bort det fula scoopet jag satte dit) och en frontspoiler av en här på forumet så jag hoppas det finns kvar till jag har fått mitt studiebidrag
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #99 skrivet: september 12, 2012, 18:25:07 »
Någon som vet om man måste regga om bilen om man tar bort baksätet och svetsar igen bakluckan?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #100 skrivet: september 12, 2012, 18:34:04 »
Någon som vet om man måste regga om bilen om man tar bort baksätet och svetsar igen bakluckan?
Tar du bort baksätet måste du regga om till 2-sitsigt ifall du inte vill vara tvungen att stoppa tillbaka baksäte + bälten varje gång du besiktar och du kan även åka på ombes ifall polisen stannar dig och ser att du inte har något baksäte.

Jag är inte säker men jag tror att du måste regga om bilen ifall du svetsar igen bakluckan. Alla dörrar ska kunna öppnas från minst ett håll, dvs du måste antingen kunna öppna inifrån eller utifrån för att det ska gå igenom bes, men då vet jag inte ifall bakluckan räknas som en dörr kan till och med vara så att det är upp till besiktningsmannen att bestämma ifall det räknas som en dörr.

Bästa sättet att få säkra svar är ju att ringa till bilprovningen och fråga :)

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/F%C3%B6retag/Kundservice/Kontakta+oss/C/B470AEE31F74261FC1257935003CD1A9
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #101 skrivet: september 12, 2012, 19:56:14 »
Baksäte är väll en tolkningsfråga?, bara låta bältena hänga kvar och be dom peka på vart i lagboken det står att baksätet ska vara bekvämt  ::)
Varför svetsa igen bakluckan? Köp billiga huvlås och använd ifall den inte funkar.

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #102 skrivet: september 12, 2012, 21:00:27 »
Aa de kan man ju göra :)
Jo för jag ska ändå inte använda bagaget som förvaringsutrymme eftersom jag ska sätta en skiva bakom baksätet och ha två basar i och då blir det snyggare om man får bort springan och svetsar och spacklad så det inte syns att det här varit en baklucka där:-) men jag ska kolla upp detta lite noggrannare och eftersom inte bilen ska besiktigas inom typ fyra år så kanske jag har gjort så mycket så att en besiktning hos sfro behövs ändå och då kan man ju passa på att regga till tvåsits och utan baklucka och motorbyte och hela skiter med en gång :) men ska kolla upp med dom sak för sak vad som får göras och inte, för även ombyggt fordon har väl vissa gränser?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #103 skrivet: september 13, 2012, 19:52:46 »
det är väl tur att man inte har bilen nära ibland så man kan gå ut och börja bygga med en gång för nu har jag en annan ide som är så att jag tar bort baksätet och svetsar igen sidadörrarna ist och bygger en baslåda längst fram bakom framsäterna så får jag stort bagageutrymme ovh slipper ha med mig massa tjötigt folk där bak och jag får troligtvis ganska gött ljud om det blir som jag har tänkt mig:)
men får väl se, kanske hinner ändra sig en gång till innan jag börjar;)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #104 skrivet: september 13, 2012, 20:27:35 »
eller ska man bygga pickup av den, har länge velat ha en bakhjulsdriven pickup:) jag får fan beslutsångest snälla kom med tips på ombygnationsmöjligheter!!! min tjej tyckte bet lät bra med pickup och jag lutar nog också åt det hållet men har någon någon bättre ide?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #105 skrivet: september 14, 2012, 21:28:34 »
Nu har jag bestämmt mig och det blir pickup av bilen:) helt perfekt på vintern med liten hytt=snabbt att bli varm:D får se när jag börjar riva ur inredningen, antagligen blir det denna månaden iaf:) och detta ska bli ett seriöst bygge och inte något som bara står sen och rostar bort!

jag finderar på det pappret man ska fylla i när byggbesiktningen ska göras: allt är ju original på bilen förutom flaket då så är det någon som vet svaren på vad det är original?

Frågor:

Motor                           _________________________________

Växellåda                     _________________________________

Framvagn                     _________________________________

Styrning                       _________________________________

Bakvagn                      _________________________________

Frambromsar               _________________________________

Bakbromsar                 _________________________________

Bromsreducering        _________________________________

Fälgar Fram                _________________________________

Fälgar Bak                  _________________________________

(rätt fälgar behöver ej vara monterade. Tänk på styrradie, frigång mm)

Däck Fram                 _________________________________

Däck Bak                   _________________________________

Ram / Stomme           _________________________________

någon som orkar svara på dom?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #106 skrivet: september 16, 2012, 18:14:09 »
jag har tänkt på det här med byggbesiktningen och där står det att chassi ska vara klart men inga svetsar får vara nerslipade, betyder det att jag inte får svetsa fast bakdörrar och bagage och slipa ner dom svetsarna och lägga på spackel och göra klart där men inte slipa ner svetsarna på förstärkningarna jag gör? eller betyder det att jag inte får slipa ner någon svetsning alls? är det någon som vet detta?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Sv: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #107 skrivet: september 16, 2012, 20:52:46 »
Lättast bör vara att ringa närmsta sfro-man (där du tänkt reg.besiktiga) då dom tydligen kan tolka reglerna på lite olika sätt, sen räknas väll svetsning av dörrar som en förstärkning?

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:D Görs om i både utseende och prestanda!!
« Svar #108 skrivet: september 16, 2012, 20:58:37 »
aa får göra det imorgon (måndag) tänkte om någon visste här på forumet men jag får ringa imorgon eller nåt och höra med dom då.
aa det kanske räknas som förstärkning, får se vad dom säger när jag ringer då och sen kan jaglägga ut vad han sa här om någon annan vill ha svar på det
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #109 skrivet: september 17, 2012, 19:19:13 »
Ringde dom nu ochaufför han sa att man skulle kunna slipa dom svetsarna och göra klart där men egentligen så ska ju ingen svetsning vara finslipad så det är väl bäst att inte slipa dom då. Sen har jag även tänkt ha detta som skolprojekt fast inte göra klart hel å bilen utan fixa iordning den tills den är i det skicket så byggbesiktning kan göras. Anledningen till att jag inte gör klart den beror på att bara besiktningen går på 4500 minst och det hinner jag inte få ihop tills skolan är slut:-\ sen funderar jag på när man ändå ska lägga ner pengar på en besiktning så kanske man ska besiktiga med en b230f om det är möjligt utan att behöva göra massa saker, någon som vet vad som b havs göras för att besiktiga med en b230f på 115 hk (eller vad det nu är) om det är ombyggt fordon för det blir det bara av pickupbygget
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #110 skrivet: september 17, 2012, 19:34:02 »
Jadu, även där är det nog bäst att ringa och fråga. Jag har ingen koll ifall man kan regga med b23/230 ifall man reggar som ombyggt fordon samtidigt så där är inte jag till någon hjälp.

Satan 4500kr för bara besiktning :o Sen bygget på det. Du kommer nog få leva knapert eller köra mycket svarttaxi så du har råd med bygget ;) Antar att du endast har studiebidrag och eventuellt sommarjobb som inkomst (utöver pengar från släkten).

Sen hoppas jag på att det hamnar någon brutal motor i bilen sen. Skulle vara riktigt hårt med en liten 360-pickup med kanske runt 400hk ;D
« Senast ändrad: september 17, 2012, 19:36:46 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #111 skrivet: september 17, 2012, 20:14:04 »
400hk behövs nog inte för att ha kul men 200+ kanske?  :D

För att få köra B230 så måste du nog byta till lite biffigare grejer här och där men hör med SFRO igen så inget blir fel.

Det är ju tur att SFRO finns för utan dem hade vi inte fått bygga om en enda bil till något kul! Och det är ju mycket besiktning för pengarna men kan hålla med om att det är duktigt med pengar ändå!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #112 skrivet: september 17, 2012, 20:20:35 »
400hk behövs nog inte för att ha kul men 200+ kanske?  :D

För att få köra B230 så måste du nog byta till lite biffigare grejer här och där men hör med SFRO igen så inget blir fel.

Det är ju tur att SFRO finns för utan dem hade vi inte fått bygga om en enda bil till något kul! Och det är ju mycket besiktning för pengarna men kan hålla med om att det är duktigt med pengar ändå!
Nejnejnej, 400hk så han orkar :P Man måste ju kunna lägga rökridå ifall polisen kommer 8)

Jo nog är det tur att SFRO finns, annars skulle ju 99% av bilmofikationerna vara olagliga (fast 95% av bilmodifikationerna är ju redan olaglig :( men bättre än 99% iaf)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #113 skrivet: september 17, 2012, 20:48:53 »
Ja jag får höra med dom igen men jag börjar med pickupbygget så kanske jag ringer dom när det finns pengar till att införskaffa en ny motor för det känns dumt att ringa idag och imorgon:-\
Antalet hästar blir någ mer åt vad frej säger( runt 200) men det kanske spårar ut med tiden, får väl se vad som händer me  jag vill inte låva för mycket så ni blir besvikna om det inte händer, då är det bättre att säga för lite och överraska ist.
men till helgen så ska jag troligtvis till mina föräldrar där bilen står och riva ut inredningen iallafall och sen får vi se när kapning kommer, kanske förstärker lite här och där innan så inte bilder viker sig när jag står och kaparB-) så det kommer en bilduppdate på bilen utan inredning till helgen troligtvis:-) och ja samlar jag har bara 1050 i månaden och från det försvinner 400 pga att jag skaffade mig en Samsung galaxy s3 med ett abonnemang så jag har ca 650 i månaden + ev vikariejobb där jag sommarjobbade om det tajmar in att någon blir sjuk samma dag som jag är ledig från skolan. Sen har jag skulder på 7000 med så bygget kommer inte gå framåt om allt ska handlar om pengar men det man kan göra billigt gör jag så fort jag får chansen:-D
« Senast ändrad: september 17, 2012, 20:52:09 av D-qvist »
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #114 skrivet: september 17, 2012, 20:54:49 »
Hoppas ni fattar vad jag skriver, jag sitter med mobilen och den här en tendens att skriva lite som den vill har jag märkt:-\
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #115 skrivet: september 17, 2012, 20:59:37 »
Ja staga upp innan du börja kapa låter som en riktigt bra idé, vill ju inte att bilen blir skev ;)

1050 i månaden är inte mycket pengar :( Och skulder är inte kul det heller.

Jo nog går det att göra mycket utan att spendera några massiva mängder pengar. Lite stålrör, plåtark och kapskivor och sen är halva bygget klart ifall du har svets och rondell :) (+ en massa timmar att kapa och svetsa då så klart)

Förstår det mesta av texten iaf, bara lite svårläst när det inte är någon styckeindelning men annars så.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #116 skrivet: september 17, 2012, 21:05:26 »
Nä det hade verkligen inte varit kul:-\

aa jag har svets men det är en vinkelslip jag ska köpa men det är ju faktiskt inte farligt dyrt, kan ju köper en på jula för 300 eller något, kan la inte bli mer snett för att det kommer från jula eller från någon dyrare affär:-P

Okej jag ska försöka tänka på styckeindelning då, synd om ingen orkar läsa tråden pga en sån sak:-\ .en hade gött så hoppas jag att jag kommer till bilen i helgen och gör en update här:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #117 skrivet: september 17, 2012, 21:12:41 »
En vinkelslip från jula duger säkert bra ett tag, vet inte hur länge garantitiden är.
Har hört om flera som bränt sina billiga vinkelslipar när dem kapar mycket, läste en projekttråd på garaget för något år sedan och han fick byta in vinkelslipen 5ggr på garantin för den brann upp så till slut blev han less och tog tillbaka pengarna och köpte en dyr en :P

Jo gör det, blir mycket mera lättläst så man förstår bättre :)

Låter bra med en update till början av nästa vecka :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #118 skrivet: september 17, 2012, 23:37:18 »
Jag kör bara billiga vinkelslipar (sådana som kostar 100-200kr) när det är lite extrapris på tex ÖoB eller något annat lågprisställe.
Dom håller ett tag och sen kan man få en ny på garantin eller köpa en ny.
Jag kan inte köpa någon bättre för alla jag tittat på är mycket klumpigare och kommer inte åt så bra i 360:ns trånga skrymslen och vrår på karossen. Därför kör jag bara 115mm maskiner/skivor också.

Svetstråd och kapskivor (och gas om du svetsar med gas) kostar ju pengar också.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL-86 projekt:-D byggs om till pickup
« Svar #119 skrivet: september 18, 2012, 07:25:16 »
Jag kör bara billiga vinkelslipar (sådana som kostar 100-200kr) när det är lite extrapris på tex ÖoB eller något annat lågprisställe.
Dom håller ett tag och sen kan man få en ny på garantin eller köpa en ny.
Jag kan inte köpa någon bättre för alla jag tittat på är mycket klumpigare och kommer inte åt så bra i 360:ns trånga skrymslen och vrår på karossen. Därför kör jag bara 115mm maskiner/skivor också.

Svetstråd och kapskivor (och gas om du svetsar med gas) kostar ju pengar också.
Okej, aa det får bli en för ca 200kr eller nåt då:-)

Jo det är klart men det handlar ju inte om några belopp som får en att gå i konkurs iallafall:-) sen behöver man ju inte ta allt på en gång heller:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0