Författare Ämne: 343 -83 grupp H.  (läst 9783 gånger)

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
343 -83 grupp H.
« skrivet: november 12, 2012, 08:10:07 »
Nu är karossen hämtad och placerad för vinterförvaring. Gav den även en omgång med varmvattenhögtryck så den blev vit istället för grön (stått ute 5 år).

Det är alltså en rallybil i den trimmade nationella klassen, senast tävlad med 2004.
Den ska uppdateras och kompletteras både maskinellt och utseendemässigt.
Tyvärr har jag för tillfället inte något garage och dåligt med tid, så kommer få ta sin tid.

Steg ett blir iaf att gå igenom alla delar och se vad jag behöver införskaffa.
Kommer nog börja lite lätt till våren när jag kan hållas utomhus  :)

« Senast ändrad: november 12, 2012, 21:50:31 av Veggie »
//Veggie

peter_e

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Sv: 343 -83 grupp H.
« Svar #1 skrivet: november 13, 2012, 05:24:56 »
Kul med 340 grupp h. Var några år sedan man såg en sån i skogen! Är tanken att det ska tävlas med den?

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Sv: 343 -83 grupp H.
« Svar #2 skrivet: november 13, 2012, 06:29:22 »
Kul med 340 grupp h. Var några år sedan man såg en sån i skogen! Är tanken att det ska tävlas med den?

Japp, är ju ganska udda! Målet är att hinna köra premiärtävlingen med den nån gång under 2015. Ska byggas garage och sånt hemma först  :)
//Veggie

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sv: 343 -83 grupp H.
« Svar #3 skrivet: november 13, 2012, 23:27:51 »
Målet är att hinna köra premiärtävlingen med den nån gång under 2015. Ska byggas garage och sånt hemma först  :)

Vore kul att se den här i skogen! Hoppas du inte sliter ut dig på garage och sånt så du har lite energi kvar till bilen  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Sv: 343 -83 grupp H.
« Svar #4 skrivet: november 14, 2012, 12:40:41 »
Målet är att hinna köra premiärtävlingen med den nån gång under 2015. Ska byggas garage och sånt hemma först  :)

Vore kul att se den här i skogen! Hoppas du inte sliter ut dig på garage och sånt så du har lite energi kvar till bilen  :D

Haha det får vi hoppas.
 :)
Frej, vet inte om du fått mitt meddelande ang posta bilder? Har ett par på bilen som jag skulle vilja få upp
//Veggie

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sv: 343 -83 grupp H.
« Svar #5 skrivet: november 25, 2012, 00:06:27 »
Frej, vet inte om du fått mitt meddelande ang posta bilder? Har ett par på bilen som jag skulle vilja få upp

Ojdå det måste jag ha missat.
Nu är det åtgärdat i allafall. För mer info om hur du lägger in bilderna, kolla din inkorg du har PM.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #6 skrivet: november 26, 2012, 11:35:17 »
Här kommer ett par bilder från när jag hämtade karossen.
För tillfället övervintrar den i ett uthus på min tomt  :)

Och sen följer en bild från 343ornas rallycrossperiod som nog kommer användas till inspiration för det framtida utseendet!
//Veggie

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #7 skrivet: november 26, 2012, 11:39:23 »
Finfint med lite bilder på bilen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #8 skrivet: november 26, 2012, 15:17:25 »
Kan nån svara på vad det är för årsmodell på karossen? Är ju kantiga bakrutan, när kom den? O nosen är väl oxå "nyare?

Skulle vilja ha dit en äldre nos med den lilla kofångaren. Inte den äldsta men den "mittemellan". Behöver skärmar och frontplåt bytas då eller räcker det med "plast"?
//Veggie

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #9 skrivet: november 26, 2012, 16:33:23 »
Kan nån svara på vad det är för årsmodell på karossen? Är ju kantiga bakrutan, när kom den? O nosen är väl oxå "nyare?

Skulle vilja ha dit en äldre nos med den lilla kofångaren. Inte den äldsta men den "mittemellan". Behöver skärmar och frontplåt bytas då eller räcker det med "plast"?
Dörrarna och fronten tyder på -82 då -82orna hade gamla dörrarna men nya fronten.

Bakluckan med stora rutan tyder på -87 och nyare om jag inte missminner mig och baklysena kanske kom samtidigt inte säker på bkalysena dock men det är de nya baklysena på den, så jag tror att någon bytt till nyare baklucka och baklysen för dörrar är inte det lättaste att byta och sen varför någon skulle vilja byta till det äldre dörrarna vet jag inte ???

Framkofångarn är från MK3 medan kofångarn bak är från MK2.

(rallycross 343an har MK½-fronten som endast fanns -81, dvs MK1 lysen, MK2-kofångare och bulhuven)
« Senast ändrad: november 26, 2012, 16:38:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #10 skrivet: november 26, 2012, 19:16:56 »
Kan nån svara på vad det är för årsmodell på karossen? Är ju kantiga bakrutan, när kom den? O nosen är väl oxå "nyare?

Skulle vilja ha dit en äldre nos med den lilla kofångaren. Inte den äldsta men den "mittemellan". Behöver skärmar och frontplåt bytas då eller räcker det med "plast"?
Dörrarna och fronten tyder på -82 då -82orna hade gamla dörrarna men nya fronten.

Bakluckan med stora rutan tyder på -87 och nyare om jag inte missminner mig och baklysena kanske kom samtidigt inte säker på bkalysena dock men det är de nya baklysena på den, så jag tror att någon bytt till nyare baklucka och baklysen för dörrar är inte det lättaste att byta och sen varför någon skulle vilja byta till det äldre dörrarna vet jag inte ???

Framkofångarn är från MK3 medan kofångarn bak är från MK2.

(rallycross 343an har MK½-fronten som endast fanns -81, dvs MK1 lysen, MK2-kofångare och bulhuven)

Tack för matnyttig info, då stämmer det nog med -83 som det står i papprena. Så då ska jag till våren försöka jaga rätt på en mk2-front eller reservkaross, behöver jag byta skärmar oxå eller passar de mellan mk2/3? Samt kanske man skulle hitta en gammal koffertlucka, men kanske är lättare o hitta rutor till nyare modellen?
//Veggie

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #11 skrivet: november 26, 2012, 19:28:18 »
Kan nån svara på vad det är för årsmodell på karossen? Är ju kantiga bakrutan, när kom den? O nosen är väl oxå "nyare?

Skulle vilja ha dit en äldre nos med den lilla kofångaren. Inte den äldsta men den "mittemellan". Behöver skärmar och frontplåt bytas då eller räcker det med "plast"?
Dörrarna och fronten tyder på -82 då -82orna hade gamla dörrarna men nya fronten.

Bakluckan med stora rutan tyder på -87 och nyare om jag inte missminner mig och baklysena kanske kom samtidigt inte säker på bkalysena dock men det är de nya baklysena på den, så jag tror att någon bytt till nyare baklucka och baklysen för dörrar är inte det lättaste att byta och sen varför någon skulle vilja byta till det äldre dörrarna vet jag inte ???

Framkofångarn är från MK3 medan kofångarn bak är från MK2.

(rallycross 343an har MK½-fronten som endast fanns -81, dvs MK1 lysen, MK2-kofångare och bulhuven)

Tack för matnyttig info, då stämmer det nog med -83 som det står i papprena. Så då ska jag till våren försöka jaga rätt på en mk2-front eller reservkaross, behöver jag byta skärmar oxå eller passar de mellan mk2/3? Samt kanske man skulle hitta en gammal koffertlucka, men kanske är lättare o hitta rutor till nyare modellen?

Ja då stämmer det nog papprerna att det är en -83a :)

Enda som skiljer MK2-front och MK3-front är kofångaren, annars är det exakt samma. Möjligtvis att det finns olika modeller på grillen.

Ska du ha samma front som på 343 rallycross-bilen behöver du:
MK1-front
MK2-kofångare
MK½-huv (dvs bulhuven som endast finns på 1981 årsmodell 340 med B19)
MK1-framskärmar

Jag vet inte hur mycket jobb det är att byta till MK½-fronten, det är endast medlemmen "242 grupp a" som jag vet om har bytt till den "riktiga" fronten.
« Senast ändrad: november 26, 2012, 19:30:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #12 skrivet: november 26, 2012, 21:25:01 »
Enda som skiljer MK2-front och MK3-front är kofångaren, annars är det exakt samma. Möjligtvis att det finns olika modeller på grillen.

Skärmarna skiljer också, MK2 har hål för blinkers medan MK3 har blinker i kofångaren. Även kofångarens järnfästen som bultas i rambalken skiljer.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #13 skrivet: november 26, 2012, 21:30:25 »
Enda som skiljer MK2-front och MK3-front är kofångaren, annars är det exakt samma. Möjligtvis att det finns olika modeller på grillen.

Skärmarna skiljer också, MK2 har hål för blinkers medan MK3 har blinker i kofångaren. Även kofångarens järnfästen som bultas i rambalken skiljer.
Jaha ok så det är såpass. Tur att du rättade mig där :)
Men för Veggie spelar det inge roll med blinkershål iaf då man inte behöver sidoblinkers på en bil som är -85 och äldre.
« Senast ändrad: november 26, 2012, 21:31:58 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #14 skrivet: november 26, 2012, 22:53:42 »
Häftig bil med många olika årsmodeller i en!

Jag skulle önska en guide där man modell för modell (MK1/2/3) visar i helhetsbilder samt detaljbilder på vad som särskiljer just den årsmodellen.  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #15 skrivet: november 27, 2012, 05:49:12 »
Härligt! Som sagt skärmblinkers tänker jag inte använda då de bara är fula, en onödig sak som kan gå sönder samt onödig vikt  :)
Ska byta skärmar och rambalk i vilket falö då de har fått lite smisk.

Om det är nån som sitter o trycker på de grejerns simlar räknar upp så är jag intresserad  :)
//Veggie

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2013, 08:33:17 »
Uppdatering:

Kommer eventuellt att åka och köpa mig en 360 folkracebil med b23 nästa helg. Med följer även en enligt uppgift rostfri 3dörrars 360 som jag tänkt ta skärmar och dörrar bl.a till rallybilen. Lägger ner rallycrossreplika-looken då det känns för omständigt.
//Veggie

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #17 skrivet: juni 24, 2013, 22:30:20 »
Synd på replika-looken men förstår dig ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Veggie

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: 343 -83 grupp H.
« Svar #18 skrivet: juni 28, 2013, 09:50:35 »
Blev inget köp. Hittade en annan fr-bil på närmre håll.

Nästa år är tanken att det ska byggas garage, så sen kan bygget dra igång på allvar
//Veggie