Författare Ämne: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT  (läst 26415 gånger)

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #40 skrivet: november 21, 2012, 20:16:20 »
Japp, det är en fördel! Jag håller på och kikar efter något vettigt nu och tror jag hittat en som passar behoven,
vad det blir visar sig när jag beställt isåfall  ;D

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #41 skrivet: november 26, 2012, 19:09:07 »
Ni kanske såg min desperata tråd där jag försökte få liv i bilen,
kom fram till att det var dålig kontakt till soppapumpen som strulade troligtvis och bilen startade!

Så nu slapp jag köpa nånting alls för att få igång bilen, lycka.

Precis påbörjat rostlagning, skriver från garaget! Kommer upp lite bilder o skit snart!

Vart så glad när bilen startade så jag gjorde en video, ursäkta kvaliten då den filmades med webcamen på min dator  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=O7mjQlBzoVQ

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #42 skrivet: november 26, 2012, 23:56:44 »
Grattis till omstarten!  :D

Då hoppas vi att du inte har för mycket rost i hårbottnen nu och att det kommer upp updates med mer rostbekämpning här snart då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #43 skrivet: november 27, 2012, 23:02:42 »
Besiktningstid bokad på fredag  ;D

Kvar att göra inför besiktning är att kolla (och förmodligen serva) bromsar, laga resten av rosten,
fixa lite lampor och dylikt, bygga nytt avgassystem och byta till några lagliga däck.

Har lappat ihop bagagerumsgolvet nu och lagt på 2k grund så det får torka över natten.

Tyvärr inga bilder än då båda mina kameror gått sönder i år och jag har inte råd att köpa nytt  ;D
Men om jag orkar pallra mig till morsan imorgon och låna hennes kamera så!

Sen är ju själva rostlagningen inte mycket att se, ser förjävligt ut att lappa,
men det ska göras om och byta hela karossdelar i framtiden. Reservhjulsbaljan till exempel kommer jag ta bort.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #44 skrivet: november 27, 2012, 23:41:46 »
Oj det var ett hektiskt schema fram till Fredag då  :o

Skulle vara kul att se hur man lappar ihop det snabbt. Jag har ännu inte lyckats trots försök att inte göra allt så noga  :-X

Seriöst med 2k grund om du ändå tänker göra om i framtiden.

Håller tummarna på Fredag då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #45 skrivet: november 28, 2012, 11:37:19 »
Mja, lite hektiskt är det, men har varit med om värre  ;D

Imorgon har jag fått tillåtelse att kolla bromsarna på rullarna på farsans jobb, och bygga avgassystemet på lyft där.

Det jag gör är bara kapa ur runt hålen, lägga på en plåt och punkta dit så den går genom besiktningen och jag kan köra i år,
till våren kommer jag ju riva ner hela bilen igen och laga allt, även utsidan.

Jag som är gammal plåtslagare anser att precis det mesta jag gör just nu är fel så man är lite tveksam att visa  ;D
Riktigt sånt där gammalt raggarmeck och punkta fast plåtar inifrån bagaget.

2K grund ser jag som ett måste oavsett, annars får jag sömnproblem i vinter :P
Det jag gör är slipar dem nya plåtarna för vidhäftning, karosserikitt i skarvarna, slafsar på Hagmans CA-primer, body på insidan,
och underredsmassa under.

Ska fixa bilder idag!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #46 skrivet: november 28, 2012, 19:13:41 »
hehe okej. Bra att du är seriös, trots raggarmeck
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #47 skrivet: november 29, 2012, 11:15:25 »
Phu. Svart snor och det slutar inte ramla rostbitar ur håret  ;D

Igår kom snön och den ligger kvar! Så nu börjar man känna sig stressad  :P

Jag tror inte jag äger nån 360 längre, det är snarare 80% av en 360  ;D
Men snart så är det 80% 360 och 20% plåt från biltema..

Jag kan sticka hela benet genom golvet på förarplatsen, jag skojar inte  ;)

Som tur är så är det bara det hålet och tröskeln kvar, sen är det klart.

Resten av bilen var relativt förskonad, dem har helt klart kört på nånting på förarsidan som gjorde golvet plåtrent där,
och då har rosten tagit vid. 3 bilar jag haft har varit samma sak på samma ställe, alla verkar tycka om att köra på saker på den sidan?

Lagat reservhjulsbaljan och den är helt klar, fick lägga igen ett hål på växellådsbalken, och så detta kvar till idag,
sen måste den vara klar att köras till farsans jobb för bromsöversyn och avgasbyggande när han slutar.

Avgassystemet blir ett 2" med en Simonsdämpare av ekonomiska skäl och för att inte dämpa för mycket,
sen i slutet sätter jag en biltemadämpare jag har ligger, som jag kan ta bort och ersätta med en bit rakt rör efter besiktningen.

Idag har jag lite bilder åt er! Bilder är ju alltid roligare än babbel  ;D

Calzone anyone?



Svetsad balja och Hagmans 2k CA-primer, rekommenderar starkt denna rostskyddsprimer och även 4CR's syragrund,
dem biter rejält båda två och är hållbara. Båda har jag använt på mitt jobb som plåtslagare så det är bra nog för "fackmannamässiga" reparationer. Titta inte för noga på svetsarna dock, inget jag är stolt över utan jag har bara kastat ihop det för att få något som går genom besiktning som sagt, hela baljan ska ju bort i senare skede.



På med karosserikitt, för att få det 100% tätt helt enkelt, det duger för tillfället.



Och här då body på insidan för lite slagtålighet. Biltemas body på sprayburk rekommenderas INTE,
den lägger sig ojämnt och plant och jag har ärligt talat ingen aning om hur man ska få den att se vettig ut på en tröskel.
Har ni möjlighet, använd tryckluftsspruta till detta istället, annars duger väl carosol's spraybody om man inte har någon tryckluft.
Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar heller men munstycket spottade som inget jag sett förr  >:(
Ser grått ut på bilden men det är precis lagt, blir svart efter ett tag.



Och såhär lämnade jag garaget igår (Fast jag släckte också då ;) )
Notera högen på golvet under tröskeln, det är det som lossnade medans jag slipade,
allt jag drog loss för hand har jag sopat längre in  ;D skulle ta bild på hålet men kameran dog.

Ja, förresten så har ni mina nya fälgar på bild här. Hittade en uppsättning BBS RZ till fast med lite roligare ET för två veckor sen,
så det blev att handla! Om det är dessa som hamnar på Volvon eller min VW Caddy sen vet jag inte.


Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #48 skrivet: november 30, 2012, 06:13:16 »
Golvet lagat, byggt upp nederkanten av innerskärmen och en vinklad rambalk och allt möjligt.

Kollat bromsar, mera tjafs med att få igång bilen, kablar som brunnit till lysen och möte med polisen.

Update ikväll, nu måste jag ner till garaget och göra klart det sista inför besiktningen!

Stay tuned  ;D

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #49 skrivet: december 02, 2012, 03:29:10 »
Jag lovade ju update men jag fick inget körförbud på besiktningen så jag har varit upptagen med att köra  ;)

Polaren kände för att filma lite från ikväll, bevis på att den funkar iallafall  ;D

http://www.facebook.com/photo.php?v=568766043138903&notif_t=video_tag

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #50 skrivet: december 02, 2012, 10:56:17 »
Hör att din bil gnisslar också ::) Blir tokig på att min bil gnisslar och det ginsslar bara värre desto kallare det blir :-\

Kul att bilen funkar och att du slapp körförbud (nog för att man måste få riktigt allvarliga saker för att få körförbud vid besiktning) :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #51 skrivet: december 02, 2012, 12:07:12 »
Jo det är märkligt, den gnisslar betydligt mer med värmefläkten på fullt märkte jag sen,
och då snackar jag om bak i bilen  ???

Men baksätet fick jag inte fast igen, och huvlåset drog besiktningsmannen sönder så huven ligger och slår i framkant.
Så finns lite mer att fixa, plus att jag måste hålla bältet utspänt, annars tar det en timme att få ut det  ;)

Men det går att köra helt klart!
« Senast ändrad: december 02, 2012, 12:11:54 av Emilius »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #52 skrivet: december 02, 2012, 12:22:27 »
Jo det är märkligt, den gnisslar betydligt mer med värmefläkten på fullt märkte jag sen,
och då snackar jag om bak i bilen  ???
Ja det var då väldigt konstigt ??? Det tror jag inte att jag märkt av, men det gnisslar fruktansvärt höger bak. Kan säker vara bussningarna i reaktionsstaget på min bil eller bussningarna i bladfjädrarna för stötdämparbussningarna och stötdämparna bak är nya.

Citera
Men baksätet fick jag inte fast igen, och huvlåset drog besiktningsmannen sönder så huven ligger och slår i framkant.
Så finns lite mer att fixa, plus att jag måste hålla bältet utspänt, annars tar det en timme att få ut det  ;)

Men det går att köra helt klart!
Hur lyckades besiktningsmannen med det ???
Ja då har du lite att pilla med det ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #53 skrivet: december 02, 2012, 13:51:42 »
Gött att bilen klarade sig från körförbud men fick du några 2or?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #54 skrivet: december 02, 2012, 23:10:07 »
Fint jobbat med rosten och kul med fälgköpet

Bra att bilen klarade sig från körförbud  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #55 skrivet: december 03, 2012, 20:45:57 »
Så, då var helgens "provkörning" avklarad, så då kan jag uppdatera lite.  ;D

Jag höll på som aldrig förr innan besiktningen, var helt säker på att jag inte skulle hinna med rostlagningen till exempel.
Tror inte jag satt ner mer än 10 minuter sista två dagarna.

I torsdags så lagade jag klart hålet i golvet och skulle fara till farsans verkstad för broms-service och avgasbygg.
Bilen startade, och dog när jag stängde huven... va i...
Jag fick igång den igen, stängde huven försiktigt och började köra ut, när jag körde över kanten vid porten i garaget dog den igen.
Då var jag inte så jätteglad kan nämnas  ;D Minsta lilla grej och bilen dör. Sen var den så svårstartad även med starthjälp,
så jag flyttade över batteriet från bruksbilen istället, vilket avhjälpte och jag kom iväg.

Pillade en del med bromsar, och jag lagade hålen i befintligt avgas istället för att byta för att spara tid,
då jag konstaterade att övriga systemet faktiskt var rätt bra i skick. Hängde på en extra sista ljuddämpare också.

Baklysena var på discohumör och en lampa slocknade medans bromsljuset blinkade när jag blinkade vänster  ;D
Visade sig att jag råkat kapa av kabeln till dragkrokskontakten när jag rostlagade och det resulterade i kabelbrand till baklysen..
Fick dra om lite kablar där bak tills allt fungerade igen.

Så var allt frid och fröjd tills jag skulle köra iväg från farsans verkstad, då var den död igen..
Numera med fungerande batteri dock, och startmotorn gick runt men ingen soppa igen..
Farsan ryckte i alla kontakter och sprayade på olja och jävlades, men ingen effekt, sen tittade han på nåt relä på innerskärmen,
och smorde denna, då hoppade den igång. Detta reläet kom vi fram till är till startdosan, och troligtvis är detta vad som krånglat hela tiden, inte soppapumpen.

Åkte hem till garaget och under dessa 500 metrarna hinner en parkerad polisbil se mig och kolla upp mitt regnummer  :-X
Åkte in till mitt garage och hoppade ur, öppnade porten och tände lyset så polisen skulle se att jag var vid mitt garage,
och den inte så speciellt fula kvinnan som var ensam i bilen hoppade ur och stoppade mig  ;)
"Du vet att din bil har körförbud, är avställd och oförsäkrad?" Och jag hade besiktningstid dagen efter och förklarade läget lugnt och trevligt, varpå jag fick en varning när jag påpekade att bilen ska in i garaget direkt och inte köras mer innan besiktningen.

Besiktningsdagen.
Jag går upp 5 på morronen efter ungefär 4 timmars sömn,
lagar klart rosten och hinner med nöd och näppe ställa iordning det mesta, tanka i en flaska k-sprit (jag vet inte vad besiktningen kollar på en 85a men denna mirakelflaska brukar hjälpa mot allt i avgasväg  ;D ) och så vidare.

Skulle spänna handbromsen då den tog ganska dåligt, men efter att ha avlägsnat mittkonsolen så märkte jag att man spände den på annat vis än på 740, så jag gav upp detta, trodde inte den skulle gå genom alls iallafall.
Påväg till besiktningen dör tutan av oförklarlig anledning.

Besiktningen gav mig följande poäng:
En tvåa på nummerskyltsbelysningen bak, en till för vassa kanter på framskärmen (jösses amalia vilken trafikfara) och sista tvåpoängaren för rattlåset vilket var ur funktion.

Ingenting för tuta eller handbroms  ???

Kan väl tyckas vara skittvåor, men jag är glad att det jag inte trodde skulle duga tydligen var okej på besiktningen,
då fick han ändå knappt upp huven och kämpade för att få under lyftpuckarna under bilen.
Han såg inte så road ut när jag kom med bilen när den ser ut som den gör och gav han en knappdosa att starta med,
och såg mest konfunderad ut när han letade rost och inte hittade något att slå ner på  ;D

När jag åkte därifrån fungerade tutan mirakulöst igen? Och handbromsen tog lika dåligt, men han kanske missade det.

Enkla saker att fixa till nästa gång, så det är jag nöjd med. Nu är det bara kvar att fräscha upp bilen och köra i vinter  ;D

Mer bilder snart! Håller på och rehabiliterar just nu från den här veckan  ;D


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #56 skrivet: december 03, 2012, 20:58:48 »
Låter som en lagomt jobbig vecka det där ;D

Spänna handbromsen gör man bakom bromstrumman. dvs bort med bromstrumman och justera på justerskruven. Den ska justera sig själv om den fungerar som den ska, för att låta den självjustera måste man backa i lämplig fart rakt bakåt och dra handbromsen. Men om den inte självjusterar så måste man ta och smörja upp gängorna på justerskruven så den snurrar lätt. Fast tar handbromsen riktigt dåligt så går det nog snabbare att ta loss hjulen och bromstrummorna och justera manuellt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #57 skrivet: december 03, 2012, 23:31:15 »
Jodå, lite kämpigt har det allt varit.

Volvo är bra på att bygga bilar,
synd att så många hemmameckare med gissningsvis svåra huvudsjukdomar ska hålla på och skruva med dem bara.  ;D

Då har jag lärt mig något nytt! Självjusterande handbroms, så flashigt. Måste ha låtit bra i försäljningshallarna 1985  ;D
Ska prova på detta att backa. Troligtvis kände inte förra ägaren till detta heller.

Handbromsen får ju inte bilen att stå still i mer än 15 graders lutning ungefär,
därför jag misstänker att bilbesiktaren missade kolla handbromsen  :P

Men allt kommer ses över i ett senare skede ändå. Bromsarna tog jämnt och fint förvånadsvärt nog.
En kolv hade fastnat fram så till den grad att beläggen hade eldats på rejält, så jag smorde upp och bytte ett av beläggen med andra sidan så den skulle ta jämnt för besiktningen iallafall. Bak gjorde jag ingenting, hade inte tid och ork  ::)


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #58 skrivet: december 04, 2012, 07:15:21 »
Jodå, lite kämpigt har det allt varit.

Volvo är bra på att bygga bilar,
synd att så många hemmameckare med gissningsvis svåra huvudsjukdomar ska hålla på och skruva med dem bara.  ;D
Ja det är synd det, ett av problemet när gamla Volvos är så pass billiga i inköp och oftast har haft många olika ägare :-\ Min bil är jag tredje ägaren på och det två tidigare är av äldre modell så inte så mycket klåparmeck där inte :)

Citera
Då har jag lärt mig något nytt! Självjusterande handbroms, så flashigt. Måste ha låtit bra i försäljningshallarna 1985  ;D
Ska prova på detta att backa. Troligtvis kände inte förra ägaren till detta heller.

Handbromsen får ju inte bilen att stå still i mer än 15 graders lutning ungefär,
därför jag misstänker att bilbesiktaren missade kolla handbromsen  :P
Är nog inte så många som vet om det. Enda orsaken att jag vet om det var att jag såg en youtube-video där det fixades med trumbromsar på en bil och mekanismen på den bilen såg exakt likadan ut som på min bil, han berättade i videon att man ska backa bakåt och dra handbromsen för att självjustera den. Testade på min bil för någon månad sedan och det verkade fungera iaf :)

Jadu, vissa besiktningsmän släpper igenom nästan vad som helst. Har en kompis med en 745a, det är precis att handbromsen tar på sista hacket och det gick igenom besiktningen ::)

Citera
Men allt kommer ses över i ett senare skede ändå. Bromsarna tog jämnt och fint förvånadsvärt nog.
En kolv hade fastnat fram så till den grad att beläggen hade eldats på rejält, så jag smorde upp och bytte ett av beläggen med andra sidan så den skulle ta jämnt för besiktningen iallafall. Bak gjorde jag ingenting, hade inte tid och ork  ::)

Ja det var ju ganska otroligt att bromsarna tog jämnt :o
Skönt att dem tog jämnt iaf :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #59 skrivet: december 07, 2012, 13:31:12 »
Kikade i min haynesbok och den påpekar att det finns en justering och den sitter ovanför kardanen,
så jag vet inte riktigt hur man kommer åt den. Men backar ska nog ändå bytas och så.

Jo det va en jäkla röta att dem funkade!

Har inte hunnit med nånting alls på sista tiden här men kanske kommer bilder snart  ;)

Här en dålig bild som polaren tog när vi var ute och körde "halkträning"
Kör den varje dag och det fungerar ypperligt än så länge!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #60 skrivet: december 08, 2012, 14:51:36 »
Hehe ojojoj. Jag ska snart besikta min bil men hoppas få det lite lugnare än du. Men man vet aldrig..

Tack för rolig-att-läsa-update  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« Svar #61 skrivet: december 08, 2012, 15:40:25 »
Hehe, lycka till, men bör gå smidigare för dig kanske  ;D

Som ni kanske ser så har jag krängt över vinterdäck på original alufälgarna, vart lite roligare så  ;D

Även stolarna är imonterade och min nya ratt, mer om det snart!