Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Freedo

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 15
1
Framvagn/Bakvagn / Re:Servostyrväxel?
« skrivet: mars 23, 2007, 16:38:26  »
Jag har inte sett någon 240 styrväxel som är de minsta lik 360:ins tyvärr.
240 har rören bakåt och som man ser på bilden har 360 rören framåt. Det kan säkert gå att få dit ändå men det blir nog en hel del fnulande och fixande.
Jag tro inte att fästena mot balken är så jättelika heller, men allt går ju att fixa om man vill.

Pumpen är troligen samma lika som 240 kanske med annan remskiva, men slangarna är helt andra.

Det bästa/lättaste vore att helt enkelt skaffa styrväxel och allt från en 240 och prova om det passar, då ser man rätt snabbt hur bra/illa det passar.


2
Trimning / Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« skrivet: februari 10, 2007, 10:11:14  »
hmm. Någon som vet något om B17? skulle vara roligt att veta vad den har suttit i och var i världen...


När ni pratar om B17 är det en volvomotor ni menar? Jag har aldrig hört om en sådan volvomotor, men det skulle vara kul att höra mer isf.
Det finns ju en renaultmotor som heter B17/172 som satt i 300'orna, det är samma motor som i massa renaulter och peugeoter ja cittror också, fast med mindre volym. Inte den ni tänker på?

3
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: februari 09, 2007, 18:28:28  »
Hur går det här då.

Har du fixat drevet och så?




4
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: januari 21, 2007, 13:33:40  »
Hur många rattvarv är det mellan ändlägena på en 740 styrväxel? Passar 360 servoslangar på 740 styrväxeln, eller måste det flyttas över också?

5
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: januari 14, 2007, 22:05:42  »
Bra at tdet går frammåt men en sak måste fråga om. Är toppbultarna dragna till 60 nm nu eller?
Om det är sträckbult ska det dras 20nm, 60nm och sen 90 grader men det kanske följde med instruktion med bultarna?

Trevligt med lite framsteg iaf, hoppas att det blir fart på vagnen snart. Man kanske rentav kan hoppas på en liten sladdfilm isf?  ;D


6
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: januari 07, 2007, 02:13:33  »
Jag säger som tidigare, en sak i taget. Alla smågrejer som tändning, bränsle mm är ju ingen ide att fixa med om inte motorn är schysst i övrigt.

Det allvarligaste är ju det här med oljeläckaget, om det är tryck i vevhuset som pressar ut oljan så bör det ju kollas upp noggrannt då är det nåt allvarligt fel.
Är det några packboxar eller så som har börjat läcka också? Läcker det någon annan stans förutom ur vevhusventen?

Vad som händer om det tex är läck till en oljekanal via toppackningen vet jag inte, men borde kunna ge samma symptom tycker jag då trycket kan gå via oljekanal ner i vevhuset och det skulle ju isf vara ett mer troligt senario än att ringarna bara rasat helt plötsligt.

Jag skulle iaf skaffat nya bultar och toppackning, byta det och se vad som händer.
Samtidigt kan man ju kolla upp toppen om det mot förmodan är sprickor i den och om ventilerna läcker och isf slipa in dem.

När man sedan monterat ihop allt göra ett kompprov. Om motorn fått för mycket soppa och tvättat bort oljefilmen från cylinderväggarna så kommer ju inte ringarna täta ordentligt heller, det kan ju också vara en sak som påverkar litegrann. Och om den har det och oljan är utspädd med soppa så måste den ju bytas genast. Det brukar kännas lång väg om det luktar soppa om oljan, är kanske annat med etanol men det brukar iaf märkas väl på konsistensen.

Men om du då har dåligt komp på några cylindrar efter detta, ja då får man fundera vidare.

7
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: januari 05, 2007, 20:00:00  »
Det blir bara bättre och bättre, så vart ska detta sluta ;D

Första bilen jag sett/hört talas om med 4 wg, sen är det väl inte så många som turbokonverterar v12or heller :o

Jag kan föreställa mig de där wg arna med öppna rör som skickar flammor under bilen, eller varför inte 2 sidepipes på varje sida :)

8
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: januari 05, 2007, 19:14:58  »
Det låter ju jobbigt det där, men jag tror att vi får backa bandet och ta en sak i taget så ska vi nog kunna luska ut vad det är som är fel.

Alltså, läckaget i början kan ju ha berott på att bultarna var sträckta över sin gräns och det inte blev tillräckligt draget helt enkelt. Det kan ju kanske ha läckt även fast packningen var hel. Det kan ju vara toppen som är sprucken, har ju hänt förr. Men ny packning och bultar så är det problemet ur vägen säger vi :)

Den dåliga gången kan ju mycket väl bero på tempgivaren i kombination med det andra då. Så vi säger att det är löst sålänge :)

Ja det gick ju lätt det här ;)


Sen det här med oljeläcket, är det alltså från lilla vakuumanslutningen på oljefällan som det läcker ur? Det kommer även i insugslangen då antar jag, den grova slangen går väl in i den om jag minns rätt.
Om oljan trycks ut där är det ju tryck i vevhuset och det kan ju inte komma från så många ställen tycker jag. Då är det ju förbränningstrycket som går förbi kolvar/ringar, men av erfarenhet vet jag att man aldrig ska gå på det värsta så det är säkert något väldigt enkelt. Dessutom har ju motorn bara gått 1500 mil sedan bottendelen renoverades.

Ja det känns inte som det här ledde nånstanns som jag tänkt, men det kanske kan ge nån ny vinling på problemet vad vet jag.
Jag hoppas verkligen det blir fart på bilen, vill ju se hur bra den går när allt lirar :)


Edit: Kom på en grej, bilder säger mer än tusen ord. 24 bilder per sekund säger en jäkla massa :P Med andra ord ha med filmkameran nästa gång ni fixar, blir mycket lättare att hjälpa då.

9
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: januari 01, 2007, 16:37:42  »

Avgasventilen öppnar ju först när kolven är nästan nere efter i slutet av kompressionstakten så det kan inte va problemet.


Det har du ju fullständigt rätt i, vet inte hur jag tänkte faktiskt  :P


Hade ni bort fördelaren eller ändrade mellanaxeln nåt när toppen var av?
Den dåliga gången måste nästan bero på felställd tändning för precis sådär gick den när vi skulle starta upp motorn för första gången och fördelaren satt nåt kugg fel. Den svarade inte på gas, obefintlig tomgång, svårstartad mm.

10
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 30, 2006, 13:44:31  »
Om kammen står tidigt så kan ju avgasventilerna smygöppna lite tidigt och släpper ut komp men då borde det ju vara lika på alla cylindrar tycker jag.

Vx3 har följande värden, kanske hjälper på nåt sätt.

Lyft In 11.37 Ut 10.65

Insug grader
F ödp    E ödp
5            55
Utblås grader
47           3
Duration 245,4/236,2


11
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: december 25, 2006, 13:51:26  »
Ojoj blir det dubbelturbokonvertering också! :o Ingen måttfullhet här inte.


Men varför 4 st wg till 2 turbo? Eller ska det bli quadturbo rentav?
Skulle ju inte bli förvånad iofs  ;)


Helt sjukt och ballt bygge, tumme upp  :)







12
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 22, 2006, 12:03:51  »
Nej jag gjorde aldrig nåt åt toppen av olika anledningar, det var väl en miss kan jag säga såhär i efterhand.
Men tanken var att åka standard ett tag och sedan riva ner den och göra ett seriöst trimjobb senare, men jag tappade motivationen så det blev aldrig av.

13
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: december 21, 2006, 18:30:56  »
3mm det blir lagom go' komp, det kommer etanolen gilla  ;D


Det här som sitter vid ventilerna då, är det alltså hårt och stelnat eller typ segt?

Det enda jag kan tänka mig som kommit den vägen är luftfilterolja, men det borde inte bli som en massa tycker jag.



14
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: november 05, 2006, 19:00:28  »
Jag kom på en sak som kan ge lite extra flöde för avgaserna, byta ut orginal katpackning som har typ 50mm hål mot nåt som bättre passar 2,5" röret. Jag hade helt glömt att den satt kvar :-[
Mekonomen har högtemp packningsark man kan skära ut egna från vet jag.













15
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 22, 2006, 18:48:02  »
Citera
jaha knäck mig :(
nu har jag iaf fått på 2 tums slutdämpare och det blev bra tror jag

går fortfarande att köra massa varv på ställ i rondellen tills man blir yr och spyr :P

Då känner den sig nog hemma, det går ju nästan av sig själv i den där bilen. Den är ju praktiskt taget uppväxt i rondeller  ;D

16
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 20, 2006, 19:19:37  »
Hmm, högst märkligt vet inte vem som kan ha gjort det...




Men bakre dämparen hade jag väl fäst med avgasklamma och inte helsvetsat?
Hade för mig det iaf.

17
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 19, 2006, 18:10:10  »
Det var ju ganska lätt fixade grejer iaf, var det reflektorn som var dålig/mattad?
Inga kommentarer om avgassystemet då?
När jag besiktade så muttrade besiktningskvinnan nåt om "jaha, hmm här var det ju lite lågt ja" när deras lyft inte gick att dra under bilen utan att den tog i katten :P

18
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 11, 2006, 19:06:39  »
Jag har också tänkt tanken att det saknades hästar, eftersom det inte verkar skilja så mycket mot en orginalbil som det borde.
Men det är inte omöjligt att L-jetronicen ger mindre effekt än LH 2,4 av någon anledning.
Kan ju ev vara så att tändningen inte är optimal, tändsystemet kanske inte passar motorn på nåt vis, bara en vild gissning.
Tändningen stod fö på 15 grader föd på tomgång.

I övrigt går ju allt som det ska på motorn, och avgasvärdena var rätt när jag kollade så förbränningen och blandning var rätt iaf.

Annars har jag inga ideér förutom tändkablarna som sagt.


Lycka till i jakten på de försvunna hästarna :)

19
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 09, 2006, 18:34:52  »
Prova att byta till nya tändkablar, en grej jag aldrig fick gjort.
Det sitter ju Beru-skräp och nåt annat blandat, kan göra mer än man tror.

20
Kyrkogården / Re:Projekt: Snabba upp en 360
« skrivet: oktober 04, 2006, 18:27:25  »
Kul att du för projektet och tråden vidare  :)


Ska bli intressant att se vad som kommer hända med min gamla racer, den må vara skamfilad men den förtjänar ändå att fixas till och byggas vidare så den går ännu fortare och bredare   8)



21
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: oktober 03, 2006, 20:08:20  »
Fasen, det blir inget åka för mig på BR :'(

Jag kunde inte få ihop lådan på turbo 240:in, har ingen medbringare till lådan och ingen M47 heller.

Jag kommer dock med kameran i högsta hugg och plåtar, så får jag väl vara moraliskt stöd och tidkortshämtare åt de andra.

22
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: oktober 01, 2006, 11:23:28  »
Nä det gjorde vi inte, eftersom vi insåg att det inte skulle gå att få på röret iaf så gav vi upp då.

23
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 29, 2006, 19:58:26  »
Det låter bra det!


Ska fixa spakställ mm till 240:in i helgen och skruva ihop på måndag, så man har något att köra med också :)


24
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 22, 2006, 11:29:43  »
Hehe, vill du åka med min finhjälm igen altså ;D

Det ska nog gå att ordna isf.

25
Teknik / Re:Byte av kamrem (intervall)
« skrivet: september 21, 2006, 19:48:14  »
Köper man volvo orginal rem så är det markeringar på remmen som ska placeras efter markeringarna på kamhjul, aggregataxel och vevaxel. Då är det idiotsäkert att byta, man ser direkt om nåt skulle bli fel.

Det kan vara rätt svårt att få bort vevaxelns remskiva eftersom man inte kan spärra veven hursom helst, man kan ta ett fast skaft med hylsa och ett rör ner mot marken så kör man på starten så hoppar det loss hur lätt som hellst.


För att få remmen rätt på plats brukar jag börja med att lägga på runt kamremhjulet först, sen sträcka upp den över aggregataxel och sedan vevaxel för då vet man att den ligger rätt på alla, se bara till att den är sträckt ordentligt så går det lättare att få på den över spännaren också.

26
Evenemang / Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 20, 2006, 21:44:55  »
http://www.blackrace-forum.net/forum/viewtopic.php?t=593

Det verkar bli lite blackrace i år trots allt, jag kommer säkert köra nån vända med 360:in igen bara för att det är så jäkla kul :) Iaf om vädret tillåter.

27
Foto/Film / Re:vad är detta
« skrivet: september 20, 2006, 21:33:23  »
Det är en Ford Escort Mk1 med drivlina från en rwd cossie, har setts lite i bilsport bla.
Kört en mitt eller låg 10:a för övrigt :)

28
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: september 20, 2006, 12:07:53  »
Nu måste jag in och rätta lite :)
Min motor är höjd 8mm på båda sidor för att kompensera för nedsjunkna motorkuddar. Så jag tror inte det skiljer speciellt mycket i höjd osv mot en "vanlig" bil.

Hursom så såg det ju ut att bli väldigt tajt vid motorkudde och fäste även om det hade gått helt fritt från servoröret.

29
Klotterplank / Re:360 -88 sedan
« skrivet: september 18, 2006, 19:48:36  »
Jaså du har skaffat dig en ny kärra nu, grattis och välkommen tillbaka i träsket då!


Fjädertallriken ska inte vara nåt problem att byta, men se till att den verkligen kommer rätt på fjäderbenet. Det behövs inte mycket felvridet för att det ska ta i karossen, jag vet av egen erfarenhet...


Skruva ihop den och ut och sladda nu  :P





30
Trimning / Re:Turbo spridare och lmm från b230et?
« skrivet: augusti 31, 2006, 20:34:41  »
B230ET har Motronic, dvs boxar mm passar inte alls.

Spridare och Lmm kan kanske funka med orginalsprutet om man trixar med lite soppatryck och så.


31
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: augusti 29, 2006, 20:44:11  »
Härligt projekt!

V12 i 360 är väl bland det sjukaste man kan tänka sig  ;D


Lycka till och håll oss uppdaterade.

32
Gruppköp / Re:Extraktorgrenrör
« skrivet: augusti 29, 2006, 17:12:48  »
Hur blir det med flänsanslutning mot katten? Eller blir det som en universal till både kat och icke kat bilar?




33
Teknik / Re:Startar trögt..
« skrivet: augusti 29, 2006, 11:55:43  »
Näe precis, det kanske inte skulle bli skillnad med STP om det bara var filtret som var igensatt.
Men det är ju trotts allt lite jobb att byta pump. Inge kul att byta och märka att felet är kvar och det bara var filter som var gammalt tänkte jag.

34
Teknik / Re:Startar trögt..
« skrivet: augusti 25, 2006, 11:57:16  »
Är soppafilter, tänddetaljer mm i bra skick?
Det skulle jag byta först isf innan man ger sig på soppapump mm.

Om pumpen är dålig så borde det visa sig på bränsletrycket, är snabbt gjort att mäta med volvos specialverktyg/mätare. Kanske kan vara värt att kolla upp iaf.


35
Drivlina/Växellåda / Re:Tranaxel växellåda 6MTL650 GETRIEBE
« skrivet: augusti 17, 2006, 22:25:30  »
Stod ju på hemsidan nåt om "heck oder allradgetrieb"

Alltså bak eller allhjulsdrift, kan tänka mig nåt sånt där passar till audis med femma om inte annat.

Kan ju funka att ha ibak men lådan kommer ju ganska långt bak då om drivaxlarna ska komma rätt.

36
Teknik / Re:Startar trögt..
« skrivet: augusti 06, 2006, 18:10:33  »
Anslutningen ska skruvas av, man får hålla i ena sidan med en 14 mm och en 17 har jag för mig. Kan sitta lite hårt ibland.

37
Teknik / Re:Startar trögt..
« skrivet: augusti 02, 2006, 16:46:13  »
Backventilen på soppapumpen kanske är dålig? Det var problemet på min när den var trögstartad.


Du kan kolla det genom att lossa bränsleslangen från spridarbryggan, alltså den som kommer från filtret. Där ska det ligga tryck på även när motorn är avstängd och har stått en stund.

38
Klotterplank / Re:Motorrenovering
« skrivet: juli 31, 2006, 22:37:02  »
Ska man köra aktivt/inspirerat med motorn är det nog en god idé att renovera, volvos rödblock är både relativt enkla och billiga att renovera också.
Ska man inte toktrimma och motorn är någorlunda fräsch så räcker det nog att bara byta till nytt, men en uppmätning av konicitet, ovalitet mm på vevaxeln är aldrig fel. Även blockets spel kan vara bra att ha uppmätta. Det kräver ju dock en del specialmätinstrument som ju inte alla har.
Sen ska ju hellst toppen ha nya styrningar och ventiler kontrolleras, fräsa säten och slipa in ventiler mm.
Åtminstone byte av styrningar och sätesjobb skulle jag lämna bort till firma, men slipa in ventiler och montera kan man göra själv.
 
Jag tror att jag la ca 2700kr för allt i matrialväg till min motor, dvs ringar, vev och ramlager och alla packningar och packboxar.
Värre är det med min bmwsnurra, där kostar en sats kolvringar närmare 2000 kr, och lager kostar 2500 för en komplett sats tex så volvo har rätt tacksamma priser ändå.


Ps Vitmotor är alla motorer from 850 och alla 960 motorer

39
Foto/Film / Re:En sådan borde vi alla ha.
« skrivet: juli 09, 2006, 15:11:02  »
Haha klockren!


Skulle vilja sätta upp en sån skylt på jobbet, ingen gillar 300 serien så det skulle nog ge kul reaktioner   ;)

40
Avstannade Projekt / Re:T08R 360 2,5T 16V
« skrivet: juni 30, 2006, 18:15:14  »
Tråkigt att den skulle behöva möta skrotdöden :'(
Det är ju faktiskt grunden till att denna klubb startade som har gått bort.

Men det är ju inte mycket att göra om ingen ville förbarma sig över den.

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 15