Författare Ämne: Startproblem, Ibland 360 -88 #Fixat#  (läst 8083 gånger)

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Startproblem, Ibland 360 -88 #Fixat#
« skrivet: oktober 22, 2012, 15:38:33 »
Hej,
Efter att ha fått bra hjälp ända fram till lösning av flera medlemar i min helljus tråd, ska jag prova om jag kan lösa detta även detta  :)

Problematik:

För drygt en och en halv månad sedan började jag få problem att starta min bil, kall. Jag har aldrig haft det problemet tidigare och den har startat snällt sommar som vinter.
Problemet artar sig så att vrider om nyckeln, startmotorn tuggar, jag håller på så i 5-10min, sen börjar den "hosta" (som ett kraftigt start ryck) ett par gånger, sen startar han försiktigt, ligger runt 1000 varv men låter som han ska dö.

Efter idogt gasande, rycker han till slut igång (känns som något släpper) och han går normalt.

Att sedan starta bilen under dagen, är inga som helst problem, men står han en dag eller två så börjar det igen.

Vid ett tillfälle har han stannat under färd, långsamt blubbande (som att något pluggat igen den) till den dog, då startade den endast efter igång rullning, men har aldrig upplevt problem när han är "varm", har pendlat 50mil i veckan utan problem, endast vid starten.

Fakta(Som jag tror): 1:Batteriet är ok, det bara kör och kör på (polarna på jobbet är mäkta imponerade av detta biltemabatteri, efter varje veckas start sessioner.

2: Det luktar bensin i samband med denna typ av start försök.

Min bakgrund: Är relativt allmänteknisk och kan förstå och genomföra instruktioner, men har mindre insikt i bilar då jag pysslat väldigt lite med detta (har svårt för delars namn samt var saker och ting sitter, men jag lär mig)

Måste fixa detta själv då jag är ur fattig.

Någon som har några ideer?

Tack på förhand

/Magnus 360-88 i Skövde



« Senast ändrad: oktober 24, 2012, 10:21:24 av NoLooseEnds »

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2012, 18:10:56 »
Byt tändstift, rotor och fördelare.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2012, 18:38:20 »
Okej tändstift har jag koll på. Rotor såg jag fanns billigt på mekonomen, fördelare är det fördelar lock?

Jag läste runt lite för ang. rotor byte, och det verkar vara viktigt att cylindrarna står rätt, man ska leta efter något märke osv.

Finns det en mer ingående förklaring på detta, eller någon som skulle kunna förklara på
360 for dummys språk  8)

Måste man köpa nya tändkablar?

Behöver man några särskilda verktyg för detta (special verktyg)?

Med lite tur så förvånar jag mig själv och lyckas med även detta....med eran handledning såklart =)

/Magnus

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2012, 18:48:25 »
Att köpa tändkablar stup i kvarten (vilket många gör) är bortkastade pengar.
Om bilen MISSTÄNDER ska man ta reda på vilken tändkabel som är kass.

Tändstift fixar du annars billigast här ifrån: https://www.mister-solutions.co.uk/ (Använd find your part number, leveranstid om de har på lager 3-4 dagar)

Montera rotor och fördelare precis som det satt, annars kommer du bli av med gnistan eller så tänder den helt fel!

www.softbildelar.se
www.skruvat.se



Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2012, 22:21:02 »
Tack för länkarna och beskrivningen, jag gör ett försök och återkommer med resultat.

Tack
/Magnus

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2012, 11:45:24 »
Det ska inte gå att sätta rotorn fel för det är en skåra i fördelaraxeln och en upphöjning inne i rotorn som ska passas in i varandra, får man det rätt så sitter rotorn rätt. Tryck ner rotorn så långt det går annars kommer du inte få på fördelarlocket ordentligt.
Cylindrarna behöver inte stå på något speciellt sätt, bara ta loss fördelarlocket och dra rotorn rakt upp och sen trycka dit nya. Leta efter märke och sånt det är när man ska nolla motorn mot ettan i övre död punkt, men nolla motorn behöver man endast göra när man byter kamrem, byter kamaxel, byter topplock eller byter hela fördelaren.

Fördelarlock så finns det en liten skåra i fördelaren som en flärp i locket styr in på, sätt fördelarlocket så som det förra locket satt och vrid lite på locket så känner du att det sitter som i en skåra och går endast att vrida så pass att det känns som ett litet glapp.
Sen när fördelarlocket sitter där det ska så trycker du tillbaka klämmorna som håller fast locket på fördelaren.

Tändkablarna ska sitta
1 3
2 4
Denna vyn är när du står vid vänstra framskärmen (framskärmen på förarsidan för att göra det ännu tydligare vilken framskärm jag pratar om).

Nummrena på cylindrarna är:
1-2-3-4 där 1an är längst fram på motorn.

Det enklaste är att först byta fördelarlock och sen flytta över tändkablarna till den kontakten som de satt på gamla fördelarlocket. Tryck ner kontakterna så dem sitter ordentligt i fördelarlocket annars kommer du få misständningar.

Vill du vara säker på att tändkablarna är fräscha så byt dem, men kostar runt 200-500kr för en tändkabelsats beroende på var man köper den (har för mig biltemas till våra bilar går på 289kr). Ska inte vara problem att köra med de kablar som sitter på nu sålänge det inte är överslag genom dem, men är det överslag så märker man det genom att bilen går dåligt och rycker och har sig. Överslag = gnistan hoppar från kabeln till antingen annan tändkabel eller närmsta jordade komponent. Gnistan vill ta kortaste vägen till närmaste jord så vanligast är det ventilkåpan som gnistan hoppar till. Får du överslag så kommer inte gnistan fram till tändstiftet och den cylindern tänder då inte.

Sen kan man även få överslag i fördelarlocket, det kan man se som ett svart streck i locket. Har man överslag i fördelarlocket så är det bara att byta locket och köra (eller göra en Bosse Bildoktorn och laga det temporärt med nagellack). Ofta är rotorn sliten den med så då kan man lika gärna byta den när man ändå byter fördelarlock.

Du behöver inga specialverktyg för att byta tändkablar, fördelarlock och rotor, till det så räcker det med 2st fungerande händer ;).
Byta tändstift så behöver du en 21mm tändstiftshylsa och ett spärrskaft, underlättar att ha en förlängare till spärrskaftet också.

Lycka till med tänddels-servicen och hoppas det löser dina problem :)

Edit: Skrev fel hur tändkablarna ska sitta på locket
1 3
2 4
ska det vara såklart när tändföljden är 1342 och rotorn snurrar medsols :-[
« Senast ändrad: oktober 24, 2012, 08:31:03 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2012, 14:15:15 »
Jag måste bara berömma samlar lite: du är väldigt bra på att förklara hur man ska gå till väga med olika grejer, tydliga instruktioner är ett otroligt stort +
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2012, 14:24:55 »
Jag måste bara berömma simlar lite: du är väldigt bra på att förklara hur man ska gå till väga med olika grejer, tydliga instruktioner är ett otroligt stort +
Tack :D
Försöker alltid skriva så utförligt som möjligt för att det ska vara lätt att förstå hur jag menar och hur man går till väga. Så det är riktigt kul att höra (i det här fallet läsa) att det uppskattas :)
« Senast ändrad: oktober 23, 2012, 14:28:19 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2012, 15:18:05 »
Jag kanbara hålla med ovanstående talare, sjukt bra beskrivning och förklaring, nu förstår jag lite mer hur det sitter ihop och bytet blev enkelt.  8)

Nu har jag byt fördelarlock, rotor, tändstift. Efter bytet startade den direkt och låter som den ska (tror jag).

Då återstår det stora provet imorgon bitti, men jag känner mig gravt hoppfull, samt att det var roligt att meka med handledning och få saker att funka  8)

Stort tack och jag återkommer med rapport

/Magnus

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2012, 15:39:17 »
 

En bild på rotorn jag plockade bort

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2012, 15:41:22 »


Fördelarlocket jag tog bort, lite svarta avlagringar på kontakterna

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2012, 15:42:59 »


Stiften, lite mörk bild tyvärr

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2012, 18:14:47 »
Ja..där har du felet, rotorn är smälld och fördelarlocket har ärgat sönder. ;P
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Startproblem, Ibland 360 -88
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2012, 10:20:57 »
Så nu klarade den eldprovet, start efter natten. :) Galant inte så mycket som en host

Tack till alla som hjälp till och engagerat sig. ;D

/Magnus