Det ska inte gå att sätta rotorn fel för det är en skåra i fördelaraxeln och en upphöjning inne i rotorn som ska passas in i varandra, får man det rätt så sitter rotorn rätt. Tryck ner rotorn så långt det går annars kommer du inte få på fördelarlocket ordentligt.
Cylindrarna behöver inte stå på något speciellt sätt, bara ta loss fördelarlocket och dra rotorn rakt upp och sen trycka dit nya. Leta efter märke och sånt det är när man ska nolla motorn mot ettan i övre död punkt, men nolla motorn behöver man endast göra när man byter kamrem, byter kamaxel, byter topplock eller byter hela fördelaren.
Fördelarlock så finns det en liten skåra i fördelaren som en flärp i locket styr in på, sätt fördelarlocket så som det förra locket satt och vrid lite på locket så känner du att det sitter som i en skåra och går endast att vrida så pass att det känns som ett litet glapp.
Sen när fördelarlocket sitter där det ska så trycker du tillbaka klämmorna som håller fast locket på fördelaren.
Tändkablarna ska sitta
1 3
2 4
Denna vyn är när du står vid vänstra framskärmen (framskärmen på förarsidan för att göra det ännu tydligare vilken framskärm jag pratar om).
Nummrena på cylindrarna är:
1-2-3-4 där 1an är längst fram på motorn.
Det enklaste är att först byta fördelarlock och sen flytta över tändkablarna till den kontakten som de satt på gamla fördelarlocket. Tryck ner kontakterna så dem sitter ordentligt i fördelarlocket annars kommer du få misständningar.
Vill du vara säker på att tändkablarna är fräscha så byt dem, men kostar runt 200-500kr för en tändkabelsats beroende på var man köper den (har för mig biltemas till våra bilar går på 289kr). Ska inte vara problem att köra med de kablar som sitter på nu sålänge det inte är överslag genom dem, men är det överslag så märker man det genom att bilen går dåligt och rycker och har sig. Överslag = gnistan hoppar från kabeln till antingen annan tändkabel eller närmsta jordade komponent. Gnistan vill ta kortaste vägen till närmaste jord så vanligast är det ventilkåpan som gnistan hoppar till. Får du överslag så kommer inte gnistan fram till tändstiftet och den cylindern tänder då inte.
Sen kan man även få överslag i fördelarlocket, det kan man se som ett svart streck i locket. Har man överslag i fördelarlocket så är det bara att byta locket och köra (eller göra en Bosse Bildoktorn och laga det temporärt med nagellack). Ofta är rotorn sliten den med så då kan man lika gärna byta den när man ändå byter fördelarlock.
Du behöver inga specialverktyg för att byta tändkablar, fördelarlock och rotor, till det så räcker det med 2st fungerande händer
.
Byta tändstift så behöver du en 21mm tändstiftshylsa och ett spärrskaft, underlättar att ha en förlängare till spärrskaftet också.
Lycka till med tänddels-servicen och hoppas det löser dina problem
Edit: Skrev fel hur tändkablarna ska sitta på locket
1 3
2 4
ska det vara såklart när tändföljden är 1342 och rotorn snurrar medsols