Hände en liten olycka i Lördagskväll/natt. Lät en polare åka en sväng och när jag drog iväg i en korsning på 1an så knäckte det till och bilen slutade driva, det rasslade ingenting så jag misstänkte direkt att det var hylsan mellan transaxel och växellåda.
Orkade inte ta tag i att felsöka nogrannare förrän ikväll, hissade då upp bilen och snurrade på det ena hjulet och såg då att det andra hjulet snurrade ej.
Tänkte då om det är diffen som rasat, men kändes väldigt konstigt då det som sagt inte rasslade.
Tömde oljan och tog loss diffkåpan, där var allt helt och fint. Snurrade då på vardera hjul och märkte att när jag snurrade på höger hjul så snurrade inte smådreven i diffen.
Blev då att skruva loss drivaxel och ta ut medbringaren, visade sig då att den gått av. Och efter lite lirkande med en stark magnetpenna så fick jag ut det som var kvar av medbringaren i diffen.
Riktigt perfekt då att jag har kvar min M45a så det var ju bara ta en medbringare på diffen på den
Efter två timmar i garaget var bilen nere på backen igen och det var bara att köra ut.
Bevisligen så är det lite effekt i bilen med tanke på att jag inte har förstört härdningen på medbringarna genom att svetsa i diffen. Löjligt enkelt att ta loss medbringaren var det också, bara skruva loss drivaxeln mot lådan och skruva loss skruven i mitten av medbringaren och sen bara dra ut medbringaren.
En sak att tänka på vid montering av medbringare är att inte dra allt vad som går, skruven ska bara dras just så den inte glappar in-ut.