Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 858993 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #801 skrivet: januari 16, 2013, 18:26:56 »
Megasquirt!  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hmm, Megasquirt verkar ju riktigt billigt
« Svar #802 skrivet: januari 16, 2013, 18:29:14 »
Megasquirt!  :)
Jajemän :)
Ett beggat MS1 V3 inkl uppmärkt kabelhärva. Väntar spänt på att paketet ska anlända ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Kallstart i -22°C utan motorvärmare
« Svar #803 skrivet: januari 16, 2013, 22:08:18 »
Ja jävlar vad bilen startar lätt på E75 när man sprutar lite bensin i insuget ;D

-22°C Kallstart Volvo 345 -81 E75
http://www.youtube.com/watch?v=OjPdfDDH8jk
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Hur får man loss friskluftsutblåsen?
« Svar #804 skrivet: januari 20, 2013, 03:34:56 »
Ritade ut 3st 60mm ringar så nära som möjligt (52mm-mätarna från biltema är 60mm som störst på ytterringen), sedan ritade jag 1st 52mm ring inuti varje 60mm ring. Ritade sedan en rektangel så nära ringarna som möjligt. Rektangeln blev då 180x60mm. Och klippte till sist ut rektangeln ur papperet.

Efter det gick jag ut till bilen och lade pappret mot friskluftsutblåsen, och ser man på det passade precis i hålet måste bara runda av hörnen lite.

Men jag vet inte hur man tar loss friskluftsutblåsen så jag kan kolla hur det ser ut där bakom ifall det finns plats bakåt för mätarna.

Så någon som vet hur man tar bort friskluftsutblåsen på mk2-instrumentbrädan?
« Senast ändrad: januari 20, 2013, 03:36:30 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt hemma :D
« Svar #805 skrivet: januari 22, 2013, 17:16:54 »
Ja idag så fick jag mitt MS1 V3  :D

Det är som sagt ett MS1 V3, den är utrustad med 5 tändutgångar och 4bar mapsensor.

Fick med uppmärkt kabelhärva komplett med kopplingar, säkringar och relän, kopplingschema, CD-skiva, COM-kabel och USB-adapter, en VR-givare, en Vattentempgivare och en lufttempgivare :D

Allt detta för endast 2700kr med frakten inräknad.

Så nu fattas det endast en TPS, bränslepump, komplett insug och lite slangar innan MSet är klart att monteras i bilen :)
« Senast ändrad: januari 22, 2013, 17:20:19 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bosch -968or hemma (r-spridare)
« Svar #806 skrivet: januari 30, 2013, 17:13:44 »
Idag fick jag hem 5st Bosch -968or (tror det är äkta bosch för det är bosch-nummer på dem och säljaren på tradera hade ute dem som Bosch r-spridare).

De ligger på 465cc/st vid 3,8bar.
4st pallar ca 210hk på E85, 5st pallar ca 260-270hk på E85. Men tyvärr så kan jag bara köra med 4st om jag inte fixar ett tillskottssprut.
Men tänkte att 200hk bör bli lagom i en bruksbil ;D

Kan skriva lite om mina framtidsplaner.
De ser ut så här:
MS i slutet av Mars/April.
Fixa all rost på bilen under juni/juli
Fixa oljeretur i antingen block eller tråg under juni/juli
Boxa framvagnsbalk och bärarmar och även fixa ett reaktionsstag på vänster sida av bakaxeln under juni/juli
Montera turbo slutet av Juli/början av augusti.

Stoppa tillbaka förgasaren och originalgrenrör i mitten av december för att sedan besikta innan Jul.
Efter godkänd besiktning åker alla godsaker på och sedan kör jag med bilen så fram till jag går ut LTU på våren 2015
(ja det blir våren 2015 istället för våren 2017 för jag ska byta till Högskoleingenjör Bilsystemteknik då det känns som att den utbildningen passar mig bättre än Civilingenjör Maskinteknik).

Sen när jag gått ut skolan och fått tag i ett jobb så sparar jag ihop pengar och hyr en garageplats/köper ett garage för att förvara och skruva med 345an i och kommer då även köpa en bruksbil.


Åtminstone fram till Jul är planerna spikade, får väl se hur det blir med planerna efteråt ifall man kanske inte kan hålla sig utan måste trimma mer :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #807 skrivet: januari 30, 2013, 17:47:30 »
Jag hade bytt slangar och allt sånt till etonol klassade prylar, kört 0,2 bar och försökt regga den istället för att plocka ner allt igen..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #808 skrivet: januari 30, 2013, 19:20:45 »
Jag hade bytt slangar och allt sånt till etonol klassade prylar, kört 0,2 bar och försökt regga den istället för att plocka ner allt igen..
Jo kanske det. Behöver bara leta reda på alla regler som gäller vid registrering av eftermarknadssprut och E85.
Har frågat bilprovningen men har inte fått något svar. Men det kanske är transportstyrelsen man ska fråga för att få fram reglerna?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #809 skrivet: januari 30, 2013, 19:39:46 »
Sfro.. Men där är ju en som som lyckats regga turbokonverterad motor, så det ska gå.. Stod i bilsport..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #810 skrivet: januari 30, 2013, 19:45:06 »
Sfro.. Men där är ju en som som lyckats regga turbokonverterad motor, så det ska gå.. Stod i bilsport..
Jaha så det är dem som man ska fråga om detta. Får ta och fråga dem :)
Jaså? Ja det låter ju helt klart intressant.
Man tycker ju att det borde gå iaf då de enda kraven, vad jag förstått det som, är att slangarna är godkända för E85, man klarar avgasvärdena (inte hårda värden på en -81a) och att man har ett bromsbänkspapper som bevis på att motorn inte har för mycket effekt.

Men då är det ju vridmomensbegränsningen på chassiet, bilen är endast godkänd för 140hk/170Nm.
Maxeffekten klarar man ju med B23 och turbo om man laddar ca 0,1-0,2bar, vridmomentet däremot blir svårt med tanke på att B23A har 190Nm original.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #811 skrivet: januari 30, 2013, 20:03:53 »
Regga med b19.. Vet inte om man måste ha kat med dock, det ska ju vara miljövänligt ju ;)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #812 skrivet: januari 30, 2013, 20:08:19 »
Regga med b19.. Vet inte om man måste ha kat med dock, det ska ju vara miljövänligt ju ;)
Jag vet faktiskt inte, tror inte man ska behöva kat när man reggar med sprut och E85 på bilar som det inte sittar kat original, men inte säker.

Ja nog går ju det, är ju bara att då måste jag byta motor igen :suck:
B19 har iaf bara 95hk/150Nm original så där bör man klara sig med vridet med turbon på. Men vill ju helst få reggat med B23 och turbo eller åtminstone med B23-sugis.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Update 8/2-13
« Svar #813 skrivet: februari 08, 2013, 17:16:00 »
Ja det har inte hänt så mycket sen senast.
Var hem förra helgen och körde nyskotern våran (Ski-Doo Renegade 600 -13) och tinade då av bilen i varmgaraget under tiden jag körde skoter.

Men idag så kom jag på att man skulle dra vevhusvent-slangarna ner i en PET-flaska för att se om motorn trycker någon olja.
Så då var det bara att ta med sig en tomflaska från lägenheten, skära upp ett hål och peta ner slangarna  :)

Sen efter det var gjort så for jag ut och tokkörde ett tag. Det jag märkte var att bilen verkade ha marginellt bättre ork, speciellt på höga varv.

Kollade sedan flaskan och det hade samlats upp någon enstaka centiliter vätska. Ingen olja vad jag kan se utan bara lite grumligt vatten eller om det är sprit, det har en väldigt svag doft av varm motorolja men annars luktlöst.
« Senast ändrad: februari 08, 2013, 17:23:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #814 skrivet: februari 08, 2013, 18:28:40 »
Men va bra sett :DD var för att kolla om motorn tar in olja?
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #815 skrivet: februari 08, 2013, 18:46:14 »
Men va bra sett :DD var för att kolla om motorn tar in olja?
Jo väldigt enkelt. En riktigt klassiker för att kolla ifall motorn trycker olja. (btw, sett = såg något, sätt = hur man gjort något ;))

Orsaken till att jag gjorde det var för att kolla hur pass fräsch motorn är, trycker motorn olja som sugmotor så hur mycket lär den inte trycka ifall man överladdar den? :P
Men den verkar inte trycka olja så det är ju bra. Det betyder att motorn bör vara tillräckligt fräsch för att klara överladdning.
Det brukar även vara vanligt att motorerna trycker olja på höga varv, men den har inte tryckt det minsta fastän jag dragit varvstopp några gånger och rent allmänt hållt höga varv.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #816 skrivet: februari 08, 2013, 18:52:39 »
Fan va najs, när sätts d bygget igång?? Mitt kommer nog starta i sommar får antagligen fast anst om 1månad då kan man börja på riktigt:D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #817 skrivet: februari 08, 2013, 19:02:57 »
Fan va najs, när sätts d bygget igång?? Mitt kommer nog starta i sommar får antagligen fast anst om 1månad då kan man börja på riktigt:D
Ja det blir nog i mitten/slutet av Juli (fast jag håller på att samla ihop alla delar som behövs till bygget så det bara är att bulta på allt).
Men först blir det MegaSquirt som ska in i bilen till våren, även där håller jag på att samla ihop delar jag behöver.

Det som fattas för att kunna montera MS är:
Volvo 850 TPS
B230F-insug inkl fuelrail och BTR
Bränslepump
Returledning
Sen är det bara att bulta dit allt och dra några enstaka kablar och sedan börja mappa bilen.

Det som fattas för att kunna montera turbo är:
Oljetrycksledning
Oljereturledning
Oljeretur i tråg eller block (mest troligt tråg då jag inte är så sugen på att lyfta ur motorn för att komma åt att fixa en retur i blocket).
Tryckrör (kommer byggas av 2" avgasrör)
Några klammer till tryckslangarna
Downpipe

Sen är det bara att bulta dit allt och ladda på :)

Orsaken till att det blir i slutet av Juli är för att jag ska rostlaga och lacka om bilen först så karossen är i toppskick. Då kommer jag även boxa bärarmar och framvagnsbalk och även fixa ett reaktionsstag till vänster sida av bakaxeln.
Och får jag mig ett sommarjobb så blir det även att köpa polybussningar från classicswede och montera nya styrleder och spindelleder och såklart även lämna in för hjulinställning efteråt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #818 skrivet: februari 08, 2013, 19:33:53 »
Poly bussningar vart sitter dom
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #819 skrivet: februari 08, 2013, 19:39:31 »
Poly bussningar vart sitter dom
På de flesta ställen i hjuluphängningarna, finns även motorkuddar i poly. Man byter ut original till poly och eftersom polyuretan är hårdare än original gummibussningar så rör sig inte grejjerna lika mycket = bättre väghållning ifall man byter bussningarna i framvagn och bakvagn till poly.

Poly en vanlig förkortning för polyuretan. Det förkortas även PU men det är vanligare i de engelskspråkiga länderna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #820 skrivet: februari 08, 2013, 19:56:46 »
haha ok, mkt nytt för mig eftersom jag har inte namn på sakerna blir mer förklaaring än namnen för d jag vill byta oftast haha.. Jag drömmer mig bort 1 månad så man vet att man kan börja köpa grejerna tills d blir dax med mitt bygge :D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #821 skrivet: februari 08, 2013, 20:00:49 »
haha ok, mkt nytt för mig eftersom jag har inte namn på sakerna blir mer förklaaring än namnen för d jag vill byta oftast haha.. Jag drömmer mig bort 1 månad så man vet att man kan börja köpa grejerna tills d blir dax med mitt bygge :D
Ja man kan inte veta vad allt heter ;)

Jo drömma är ju gratis iaf :P Inte lätt att hålla på och bygga saker när det ska vara så dyrt med nya delar :'(
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #822 skrivet: februari 08, 2013, 20:06:15 »
Nej men d blir värt det tanken bakom hela min renovering är att min äldsta son ska få den sen o han ska hjälpa mig sen när han blir äldre, han hjälper mig lite nu med o hämta vissa verktyg osv :D 8)
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #823 skrivet: februari 08, 2013, 20:09:02 »
Nej men d blir värt det tanken bakom hela min renovering är att min äldsta son ska få den sen o han ska hjälpa mig sen när han blir äldre, han hjälper mig lite nu med o hämta vissa verktyg osv :D 8)
Ja det låter riktigt fint det :D
Tanken bakom min renovering är att få en riktigt fräsch 300-serie men som ändå har lite att köra med och väghållning som klarar av effekten. Finns inget underbarare än sleeper-stuk 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bredbandslambda eller ny mobiltelefon?
« Svar #824 skrivet: februari 13, 2013, 15:22:09 »
Nu håller jag på att fundera lite.

En bättre begagnad Samsung Galaxy S2 kostar runt 1500kr

Och på brittiska ebay kan jag få tag i en LC-1 inkl styrkabel och mätare för 1500kr inkl frakt.

Problemet är att jag kan bara köpa en av sakerna, hade jag haft råd hade jag köpt båda för jag är less som fan på min ZTE Blade som jag haft i 1,5 år.
Fast en bredbandslambda är ju egentligen mer värt när MSet ska in i bilen och mappas.


Så vad tycker ni här på forumet?


Länk till LC-1an på ebay.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #825 skrivet: februari 13, 2013, 15:42:26 »
Du vet nog vad vi tycker.  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #826 skrivet: februari 13, 2013, 15:43:57 »
Du vet nog vad vi tycker.  ;D
Hehe, aa jag har en "hunch" så att säga  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #827 skrivet: februari 14, 2013, 20:35:33 »
Jobbigt att behöva välja.
Bara du vet vad som betyder mest för dig men tänk på att om du blir tvingad att mappa med smalbandslambda så drar mapp-kostnaden iväg i form av soppapengar då det går fortare med bredbandslambda.

Happy shopping  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #828 skrivet: februari 14, 2013, 20:47:32 »
Jobbigt att behöva välja.
Bara du vet vad som betyder mest för dig men tänk på att om du blir tvingad att mappa med smalbandslambda så drar mapp-kostnaden iväg i form av soppapengar då det går fortare med bredbandslambda.

Happy shopping  ;)
Jo jobbigt att behöva välja när man inte kan köpa båda :-\

Men mest troligt blir det en bredbandslambda då det är mer nödvändigt, min telefon funkar ju men är slö och touchen buggar ibland.
Så blir nog bredbandslambda nu och bättre telefon när man sparat ihop lite pengar igen.

Jo går ju mycket snabbare att mappa med bredbandslambda och det känns även som att man bör lyckas få en mycket mer optimerad mapp med bredbandslambda än med smalbandslambda.

Men får fundera under helgen så beställer jag eventuellt på måndag :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Bredbandslambda hemma :D
« Svar #829 skrivet: februari 25, 2013, 11:01:24 »
Ja idag så fick jag hem ett dyrt litet paket :P

Paketet innehöll en Innovate LC-1 BB-lambda inkl allt som behövs till den :D
Jag är väldigt imponerad av hur fort det gick från det att jag beställde lambdan kl 18 förra måndagen. Paketet skickades från Riga kl 1830 och det var framme i Örebro kl8 dagen därpå. Men sedan blev jag besviken då det tog två hela dagar innan paketet var uppe i Luleå. Och på torsdagen när de var förbi och lämnade paketet så stod jag i duschen så jag missade dem precis, fick sedan i Fredags i postlådan en avisering att jag måste till poståkeriet och hämta paketet, och dem stängde kl17 (kollade posten just efter kl17) så var tvungen att vänta ända till nu på måndag morgon innan posten öppnade igen så jag kunde hämta mitt paket.
Så jag är imponerad av ebay-säljarens hastighet att skicka iväg paketet men jag är väldigt besviken på posten som är så jävla sega :-\

Men det lambdan kommer sitta fint när MSet åker ner i bilen, som förhoppningsvis blir i slutet av nästa månad ;D Måste bara få tag i ett F-insug och en 850-TPS, har än så länge inte hittat något av det till ett vettigt pris men tänkte fara förbi bildemonteringen här i Luleå och fråga om dem har, det är bara att bilskrotar brukar ta såna jävla överpriser. (Varför jag inte varit förbi skroten tidigare är för att jag har kommit på att man skulle åka dit när dem redan stängt för dagen, och sedan hinner man glömma bort det till dagen därpå :()

Kan även meddela att mitt MS-bygge kostat 4973,22kr än så länge och då har jag varken bränslepump, insug eller TPS. Så det tillkommer några kronor till där.

Jag har tänkt köpa biltemas 044-kopia för 499kr och ett filter man monterar på pumpen för att montera den i tanken (filtret finns på ebay) Och sedan även kablar med silikonhölje då vad jag läst på det kära internet att vanliga kablars plasthölje löses upp av etanolen ifall man har sladdarna i tanken en längre tid.
Orsaken till just denna kiina-pumpen är för att endast behöva en pump och det är ett väldigt rimligt pris och efter jag spenderat några timmar att googla så verkar det även vara ganska bra kvalitet på dessa kina-044or, flera har flödat dem till 200L/h vid 5bar. Dvs en pump räcker till ca380hk på E85, och det räcker gott än så länge :)

Jag har även tänkt köpa ett 36-1 triggerhjul, jag har ju redan en VR-givare och mitt MS är även kopplat för VR-givare så det känns som att det är lika bra, så har man ju inför framtiden ifall man känner för att byta till EDIS eller separata spolar (MSet mitt har 5st tändutgångar så det kan ju styra 5st tändspolar).
Men till en början blir det att styra originalspolen, om jag nu inte hittar en EDIS-spole till ett bra pris :) (separata spolar känns lite väl dyrt då VAG-spolarna som verkar vanliga att köra med går på 750kr/st)

Längtar som fan till MSet är monterat i bilen iaf, och jag längtar ännu mer till slutet av sommaren då bilen kommer vara rostfri, nylackerad och turbomatad :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #830 skrivet: februari 25, 2013, 12:41:53 »
Är insugen på skroten för dyra så kolla denna annonsen: http://www.blocket.se/halland/Diverse_delar_till_volvo_240_och_740__REA__44812793.htm?ca=20&w=2
Funderar på en av hans b230 när det skulle råka ramla in nån krona på kontot..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #831 skrivet: februari 25, 2013, 15:54:22 »
Är insugen på skroten för dyra så kolla denna annonsen: http://www.blocket.se/halland/Diverse_delar_till_volvo_240_och_740__REA__44812793.htm?ca=20&w=2
Funderar på en av hans b230 när det skulle råka ramla in nån krona på kontot..

Ja nu är det för sent, var precis på skroten och köpte helt komplett insug och 850TPS för 750kr. Blev 200kr mer än vad jag hade tänkt mig men då fick jag ju allt nu på direkten så får väl duga.

Så kvar att köpa nu det är:
TPS-adapter (så att 850tpsen passar på B230F-insuget)
36-1 triggerhjul
044-kopia + in-tank filter
Och sedan tillkommer det några sladdar och så, möjligtvis att jag måste byta gaswire också.

Så jag har några enstaka saker att sälja:
B230F originalspridare
B230F klick-TPS
Möjligtvis något mer liggandes i Kalix, t.ex helt nya bromsskivor fram till 340 upp till -79 (dvs de gamla djupa bromsskivorna).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Triggerhjulsfunderingar
« Svar #832 skrivet: februari 25, 2013, 17:35:47 »
http://overboostracing.se/foretag/info.php?code_no=tr3
Vad tror ni om detta triggerhjul?

Jag vet nästan exakt hur jag ska göra för att montera det, har ett starkt minne i bakhuvudet från någon projekttråd jag läst.
Där hade man bytt ut originalskruvarna som håller fast remhjulet med "förlängningsskruvar", jag vet inte vad det riktiga namnet är men skulle vara otroligt bra att veta så man vet vad man ska söka efter.
Och sedan på dessa "förlängingsskruvar" är triggerhjulet fastskruvad med originalskruvarna.

Jag undrar även vad det är för gänga på dessa bultar/skruvar som håller fast remhjulet, M6 eller M8 har jag för mig att det är eftersom jag har minne av att det är 10mm eller 13mm skalle på dem.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #833 skrivet: februari 25, 2013, 18:21:42 »
Sfro.. Men där är ju en som som lyckats regga turbokonverterad motor, så det ska gå.. Stod i bilsport..

Det är inga problem att regga med turbokonvertering så länge du reggar den som amatörbyggt fordon, men kollar man det innebär inom Sfro's regler så är det mycket att göra. Dock får du plocka ihop motorn hur du vill så länge du håller dig till effekt begränsningen 15kw/100kg tjänstevikt. Har varigt aktuellt för mig men blev för mycket att bygga om så blir ingen reggning. Mvh Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #834 skrivet: februari 25, 2013, 18:26:04 »
Sfro.. Men där är ju en som som lyckats regga turbokonverterad motor, så det ska gå.. Stod i bilsport..

Det är inga problem att regga med turbokonvertering så länge du reggar den som amatörbyggt fordon, men kollar man det innebär inom Sfro's regler så är det mycket att göra. Dock får du plocka ihop motorn hur du vill så länge du håller dig till effekt begränsningen 15kw/100kg tjänstevikt. Har varigt aktuellt för mig men blev för mycket att bygga om så blir ingen reggning. Mvh Tony
Ja det är ju förjävligt när det finns lagar som hindrar oss som vill vara lagliga med vårat trimmande :-\
Men kommer regga in bilen med MS och E85 iaf, men det blir i sommar någon gång mellan det att bilen är rostlagad färdig och att turbon åker på. Då kommer man ju vara laglig med hälften av trimmet iaf ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #835 skrivet: februari 27, 2013, 22:19:24 »
Ja idag så var jag och brände lite mer pengar ::)

Köpte mig en kina-044 på biltema för 499kr.

Det som jag tycker var underligt är att man får inte ens med muttrar till plus- och minus-polen på pumpen, det var fan i mig snålt :( Jaja, har för mig jag har någon M5 och M6 mutter liggandes så det är bara att jag börjar leta i mina lådor.

Och började sedan leta efter en slangnippel med utvändig M12x1,5-gänga men det verkar så gott som omöjligt att få tag i här i Luleå, inga problem att få tag i slangnipplar det är bara att det ska vara tumgänga på dem jävlarna.
Men samma säljare som säljer in-tankfilter till 044 säljer även slangnipplar som passar utloppet på 044 (dvs exakt en sådan nippel jag letar efter), så får ta och beställa nippel samtidigt som filter då.
Sen är det bara att trycka ner skiten i tanken och börja bland SI-alcohol med etanolen (elektriska bränslepumpar, speciellt kina, har en tendens att skära ihop ifall man kör en längre tid på E85. Det är något med att etanolen är strävare än bensinen och smörjer inte pumpen tillräckligt så den skär ihop).

Har även letat lite i mina garderober och andra förvaringsutrymmen i min lägenhet för att se om jag har något att sälja bort, och det visade sig att jag hade ju en del saker som jag inte behöver längre. Så jag kommer lägga ut en säljestråd senare ikväll.


Över till bilder på biltemas "044":
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #836 skrivet: februari 27, 2013, 23:27:34 »
Nämen titta vad jag gjorde för fynd i mina lådor :D

1st M5-mutter (hade säkert 10st sådana)
1st M6-mutter med nylock (hade 6st sådana)
och sedan även 2st ringkabelskor som passade perfekt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Triggerhjulsfunderingar
« Svar #837 skrivet: februari 28, 2013, 17:34:25 »
http://overboostracing.se/foretag/info.php?code_no=tr3
Vad tror ni om detta triggerhjul?

Jag vet nästan exakt hur jag ska göra för att montera det, har ett starkt minne i bakhuvudet från någon projekttråd jag läst.
Där hade man bytt ut originalskruvarna som håller fast remhjulet med "förlängningsskruvar", jag vet inte vad det riktiga namnet är men skulle vara otroligt bra att veta så man vet vad man ska söka efter.
Och sedan på dessa "förlängingsskruvar" är triggerhjulet fastskruvad med originalskruvarna.

Jag undrar även vad det är för gänga på dessa bultar/skruvar som håller fast remhjulet, M6 eller M8 har jag för mig att det är eftersom jag har minne av att det är 10mm eller 13mm skalle på dem.

Kan svara på mina egna frågor:
Det heter distansbult.
Och ja det är M6-gänga.

Finns att köpa på ELFA i flera olika längder och dimensioner.

Så då vet jag det. Då blir det att beställa ett 36-1 triggerhjul från overbooostracing och sedan ta och mäta upp hur långa distansbultar som behövs så man får beställa 6st sådana.

Hittade även projekttråden jag fick monteringsidén ifrån:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=530803&sid=9bf5a4c33dbdd584851bfa39f55c0fb5#p530803
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #838 skrivet: februari 28, 2013, 19:12:42 »
Verkar som du snart har ms monterat.  :)

Tror inte jag fick med muttrar till min bosch 044 pump heller, den som är riktig bosch.  >:(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« Svar #839 skrivet: februari 28, 2013, 19:31:48 »
Verkar som du snart har ms monterat.  :)

Tror inte jag fick med muttrar till min bosch 044 pump heller, den som är riktig bosch.  >:(
Jo, närmar sig med stormsteg :) Förhoppningsvis sitter det mappat och klart redan innan slutet av mars.

Ja det var riktigt snålt :(

Det enda jag egentligen har kvar att lista ut nu det är hur jag ska plugga vattenkanalerna till insuget. A-insuget har ju en vattenkanal i sig som passar mot två st hål i topplocket, men F-insuget har inte någon klack för att täppa igen kanalen i toppen.
Funderar på att gänga hålen och dra i en bult, om det nu inte går att få tag i pluggar att knacka i.

Edit:
Kom på att jag behöver ett täcklock till den mekaniska bränslepumpen också. Behöver bara hitta någon lämplig stål eller alu-bit att göra ett lock av.
« Senast ändrad: februari 28, 2013, 20:20:42 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75