Författare Ämne: Volvo 360 b21et turbo  (läst 17914 gånger)

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Volvo 360 b21et turbo
« skrivet: mars 12, 2015, 20:42:34 »
Tjenare! Tänkte visa upp mitt projekt framförallt för att då hjälp med problemen jag kommer stöta på!

Det som ska användas är:
B21et block som kommer från en 245 turbo med mekaniskt insprut som krockades för 21år sedan och motorn har Sedan dess stått på pall i ett värmegarage!
Volvo 240 1031 bakaxel med "om jag måste" kortad 240 kardan.
Biltema intercooler.
Bränslepump från 940
Turbo grenrör från 940 "ska ge 10hk pga av et grenrören flödar dåligt"
Ombyggt motorfäste eller en adapter mellan grenrör och turbo.
Lacka om bilen då den är lite halvrisig i lacken.
Porce bränsle våg.
Öppem hks dumpventil.
M45 låda.
Målet är 200kusar :)



« Senast ändrad: oktober 21, 2015, 12:50:04 av danneman »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2015, 15:03:45 »
Med ditt effektmål skulle jag nog köra med orginal-insprut och bara sätta dit din vanliga topp. Ställa upp bränsletryck efter bredbandslambda och kanske köra på e85. Eventuellt lite roligare spridare med. Hur mycket har du kortat kardanen?

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2015, 19:36:38 »
motorn är i nu :) allt gick hur fint som helst tills man upptäckte att den *piiip* turbon tar i motor fästet :( nån som har nån ide hur jag ska lösa detta?




simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2015, 23:49:59 »
Du blir tvungen att bygga om motorfästet på höger sida för att turbon ska få plats.

Har du tur räcker det att kapa lite i det ifall det är precis så det tar i annars får du bygga om så motorn står på fästet.

Några tips på konstruktioner kan du se i denna tråden:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6510.msg87558#msg87558
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #4 skrivet: april 06, 2015, 01:48:57 »
Tiggade ett adapterrör i rostfritt! vart skitbra! ser maffigare ut också  ;D


danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #5 skrivet: september 23, 2015, 00:48:39 »





Nu går bilen med nya motorn, dock inte bra för fem öre.
sitter en trycktätad stromberg i nu som inte verkar gilla ladd.
bilen går bra tills laddtrycket kommer.
har monterat elpump i tanken, kraftigare retur och malpassi fögge btr.
nån som vet felet?
« Senast ändrad: september 23, 2015, 00:56:11 av danneman »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #6 skrivet: september 23, 2015, 05:15:54 »
Är förgasaren korrekt trycktätad?

Har du slipat nålen så den får mer soppa vid laddtryck?

Hur mycket laddar du?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #7 skrivet: september 23, 2015, 21:49:57 »
Är förgasaren korrekt trycktätad?

Har du slipat nålen så den får mer soppa vid laddtryck?

Hur mycket laddar du?
Jag kaddar nu 0.4 men den går riktigt taskigt på ladd!
Tror jAg gjort rätt medntryck tätningen:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #8 skrivet: september 24, 2015, 05:10:10 »
Hmm, har du provat byta tändstift?

Är nålen korrekt inslipad? Kan ju vara att den går för snålt när du får laddtryck pga för lite slipad nål.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #9 skrivet: oktober 03, 2015, 23:46:39 »
Bilen blir häftig och de där breddade plåtfälgarna är riktigt coola!  :D
Smart dragning av rören till IC!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et projekt
« Svar #10 skrivet: oktober 21, 2015, 12:45:41 »
bilen är rollad nu, svart med vit huv.
bilen går också bra på laddtryck nu, dopar föggen och laddar 1bar på e85 :)
ska bara bygga klart buren, svetsa fästen för sportstolar, göra klart avgas röret, och måla bilen vit invändigt sen blir det provkörning :)



danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2015, 18:08:21 »
planerna är ändrade, tröttnade på allt förgasar runk, så idag var jag och hämta en kabelhärva från en 240, för er som inte vet det så är insprut och tändsystemet separat från bilens kabelharva.
så nu blir det LH 2.4!
 nån som vet hur jag med svänghjulet?

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #12 skrivet: oktober 23, 2015, 22:16:08 »
projektet läggs ner på den här sidan pga dålig respons,
mod kan låsa och ta bort tråden.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2015, 10:34:04 »
ne men nu  :'( jag tyckte det var roligt med att någon testar förgasare  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #14 skrivet: december 18, 2015, 00:59:50 »
har hänt mycket! har fått bilen att gå på lh2.4, bytt till sinter, extraktor turbo grenrör och en holset hx35
chippade boxar med 1.1bars ladd på e85. gått åt mycket drivaxlar på senaste tiden. bilen flyger fram med bakhjulen på spinn :)

PevAB

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #15 skrivet: december 18, 2015, 11:01:12 »
Du måste lägga upp någon film så vi får se!

Coolt bygge!


Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #16 skrivet: december 20, 2015, 15:52:01 »
Tjenare!
Jag är lite nyfiken på om du har orginal bakaxel fortfarande? Håller det?
Vänligen Danne

danneman

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #17 skrivet: december 23, 2015, 17:49:21 »
medbringare,drivknutar och axlar går sönder på rullande band, ska slakta 940in efter vintern och heva upp m90 låda och 1031 bakaxel :)

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #18 skrivet: december 23, 2015, 19:58:06 »
Hehe, oki. Tack :)
Vänligen Danne

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 b21et turbo
« Svar #19 skrivet: december 28, 2015, 01:58:42 »
Härligt att du fått fart på bilen  :D

Skulle också vilja se film på den såklart  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.