Författare Ämne: Vart tillverkades volvo 300?  (läst 12194 gånger)

Johan112

  • Gäst
Vart tillverkades volvo 300?
« skrivet: augusti 06, 2014, 16:45:21 »
Vart tillverkades 300 förutom i Sverige?

Sen undrar jag, min bakaxel har rasat på volvo 340, 1985.. Hur ersätter jag denna? En bättre begagnad diffklump vekar sällsynt.

Mvh Jonatan :(

Kan tillägga att, när jag kör så bromsar den ner.. Och diffklumpen var full med spån och småskruv
« Senast ändrad: augusti 06, 2014, 16:47:08 av Johan112 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2014, 21:28:22 »
DAF-fabriken i Holland (hade för mig alla 300or byggdes där ???)

Enklast är att köpa en ny låda då diffen sitter ihop med lådan (slipper du även byta packningen mellan diffhus och låda).

Lycka till med skruvandet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2014, 21:44:15 »
Om du har fyrväxlat nu och byter till femväxlad låda med tillhörande diff så är det bolt on med reserevation för växelföraren. Den vet jag inte om den är samma för båda lådorna annars får nog den med bytas.

Om man tröttnat på att varva på fyran alltså och vill ha "överväxel". Lättare att hitta delar då med säkert.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2014, 21:46:56 »
Om du har fyrväxlat nu och byter till femväxlad låda med tillhörande diff så är det bolt on med reserevation för växelföraren. Den vet jag inte om den är samma för båda lådorna annars får nog den med bytas.

Om man tröttnat på att varva på fyran alltså och vill ha "överväxel". Lättare att hitta delar då med säkert.
Det passar bolt-on ;) Har själv bytt från 4-växlat till 5-växlat på min bil.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan112

  • Gäst
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2014, 19:37:17 »
DAF-fabriken i Holland (hade för mig alla 300or byggdes där ???)

Enklast är att köpa en ny låda då diffen sitter ihop med lådan (slipper du även byta packningen mellan diffhus och låda).

Lycka till med skruvandet :)


Tack! Den är redan 5 växlad! Fast det är 344 regnr nxe401

Okej, ska köpa när dem sitter ihop låda och diff. Passar från alla i 300 serien?
Vanligt att det rasar om mAn enhjular för mycket? Hade bra Jonatan från Västerås 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2014, 19:46:48 »
Ja alla diffar eller diffar+lådor som är femväxlade passar till din då, om de kommer från en bil med samma motortyp som din (Volvomotor/Renaultmotor). Fast torka av diffen på högersidan bak och kolla märkskylten vilken utväxling det är i diffen. 3.64 har jag och den är nog vanligast men finns andra utväxlingar. Försök hitta en likadan som din.

Jag har rasat en diff vid burnout. Men då var det nog pga. att det började hugga och det var dags för ras..
Men för mycket enhjulande är inte bra då det sätter fart på de små dreven där i diffen. Dom står ju stilla så länge det snurrar lika på båda och är inte gjorda för att snurra med nån högre hastighet.

Om du ska köpa diff långt bort och skicka så är det kanske billigare och enklare om det bara är diffen. Lådan är ju rätt lång och tung den och tillsammans med diffen blir det en halvpall..
« Senast ändrad: augusti 30, 2014, 23:08:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

bikerman2

  • Gäst
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2014, 01:16:57 »
Jag har en rostfri vit 360 av 1984 års modell, bilen har gått drygt 9000 mil och det är inget fel på diffen.

Hela bilfan är till salu och hämtas mellan stockholm och enköping...intressant?

modesto

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2014, 18:51:52 »
Jag hittade en växellåda på loppis på Citiboard.se sist. Kolla där. Leta efter tillfällen. Ha inte bråttom. Lycka till!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2014, 21:56:42 »
Alla växellådor passar inte på alla bilar!

Har bilen Volvomotor (B19 eller B200) måste du ha en växellåda från en sådan, med Renaultmotor B14 eller B172 eller dieseln) måste du ha en växellåda från en bil med Renaultmotor!

Diffarna från de olika motorerna passar dock på de olika växellådorna, sålänge det är samma antal växlar (d.v.s. alla diffar från fyrväxlade lådor är utbytbara med varandra, alla femväxlade är utbytbara med varandra. Diffar från fyrväxlade lådor funkar dock inte på femväxlade lådor och tvärtom.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2014, 23:21:24 »
Just det, är ju olika strut på lådan beroende på om det är rödblock eller renaultmotor. Kanske även att ingående axel skiljer sig?

Bra att du påpekar det Kurre så ingen blir lurad :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan112

  • Gäst
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2014, 11:50:24 »
Jag har en rostfri vit 360 av 1984 års modell, bilen har gått drygt 9000 mil och det är inget fel på diffen.

Hela bilfan är till salu och hämtas mellan stockholm och enköping...intressant?

Hur mycket vill du ha? Vad är trasigt på bilen? Telefon nr som man kan ringa dig på?

Johan112

  • Gäst
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2014, 11:54:54 »
Alla växellådor passar inte på alla bilar!

Har bilen Volvomotor (B19 eller B200) måste du ha en växellåda från en sådan, med Renaultmotor B14 eller B172 eller dieseln) måste du ha en växellåda från en bil med Renaultmotor!

Diffarna från de olika motorerna passar dock på de olika växellådorna, sålänge det är samma antal växlar (d.v.s. alla diffar från fyrväxlade lådor är utbytbara med varandra, alla femväxlade är utbytbara med varandra. Diffar från fyrväxlade lådor funkar dock inte på femväxlade lådor och tvärtom.

Tack för att någon sa det! Annars hade jag dragit nit lotten. Hur ska jag se om de är b14 eller b200 jag har? Mitt Block är röd till färgen. Men vart står de instansat b14 eller b200?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vart tillverkades volvo 300?
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2014, 12:24:25 »
Står det Volvo på ventilkåpan är det rödblock dvs B19/200 i 300-serien.
Samma om insug och avgas är på varsin sida är det rödblock.
Sitter reservhjulet under motorhuven är det B14.

m.m.
Syns direkt man öppnar huven om det är rödblock eller ej då B14 är mycket mindre och ser helt annorlunda ut än rödblock :)

Sitter ingen motor där i kan man se det på att det inte finns någon reservhjulsbalja i bagaget ifall det suttit B14 i bilen då de som sagt har reservhjulet under huven.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75