Författare Ämne: Volvo 340DL -85  (läst 44637 gånger)

csoderqvist95

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #80 skrivet: december 08, 2013, 21:00:29 »
Kommer bli riktigt kul att följa detta projekt då det var jag som ägde den innan! Haft många roliga timmar med den där!  ;D ;D

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #81 skrivet: december 08, 2013, 22:39:29 »
Ett tips är att istället för att köpa dyr k-sprit kan du tanka upp en dunk e85 och ha med dig. Är ju sprit i den som även kan lösa isproppar på samma vis som k-sprit gör. Men bra mycket billigare =)
Bra där  :). Sånna tips gillas  8).

Har för övrigt bytt förgasare ikväll iaf. Orkar inte ha allt jobb framför mig när det e risk för att bli kallare. Var ju bara -10 ikväll  ::).
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #82 skrivet: december 10, 2013, 22:48:38 »
Kommer bli riktigt kul att följa detta projekt då det var jag som ägde den innan! Haft många roliga timmar med den där!  ;D ;D

Jaha där ser man  :). Men jag antar att de är den mörkblå du menar ? Och inte den nyare ljusblå  :P.


Har vart ut och testat bilen idag. Gick väldigt bra på gaspådrag men hacka lite på gassläpp. Kan bero på ventilen jag hade sönder när jag bytte förgasare. Ska även byta ut lite slangar som kändes väldigt hård. Även ansl. Till vevhus ventilation. Fick kapa lite i stänkskärmarna jag montera på bilen fram då som tog i vid lite gung. Börjar närma mig besiktning snart  :D (ska bokas).
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #83 skrivet: januari 26, 2014, 13:00:39 »
En liten update är väl på sin höjd.
Har haft bekymmer med tomgången och har behövt renovera förgasaren. Köpte då en ren. Sats från misab. Funka kanon för den som har fundering på det. Sen lyckades jag ha sönder stiftet till tomgångsolenoiden för femtielfte gången. Så den har ja fått bytt ut (tackar MRlind). Har tagit lite bilder sen igår. Håll till godo.


Byte till dubbdäck då det sitter allvädersdäck på nu. Känns lite bättre dubb  :P


Belöning efter man är klar med arbetet på bilen  ;D.


Upptining av bottenfrusen 340i  :)




Mer bilder på vinterpulkan  :D


Smaskigt efter däckbyte  ;D

Kommer boka tid till besiktning å se om man får nå arbetsschema. Har även lite bekymmer med instrument belysningen i bilen. Brukar det vara relät eller själva lysvredet som krånglar ?

/Brejkan
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #84 skrivet: januari 26, 2014, 14:15:46 »
Ser ju fint ut :)

440GLT-fälgar, verkar sitta lika fint på din bil som mina gör på min bil :P

Ang. instrumentbelysningen så vet jag inte vad som är vanligast.
På min bil så var det alla lampor till mätarbelysningen som farit, alla varningslampor var dock hela. Och ett tag senare så blev kopparbanorna på "kretskortet" dåliga på vissa ställen så jag fick ersätta några ledningar med kabelstumpar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #85 skrivet: januari 27, 2014, 15:23:10 »
Ser ju fint ut :)

440GLT-fälgar, verkar sitta lika fint på din bil som mina gör på min bil :P

Ang. instrumentbelysningen så vet jag inte vad som är vanligast.
På min bil så var det alla lampor till mätarbelysningen som farit, alla varningslampor var dock hela. Och ett tag senare så blev kopparbanorna på "kretskortet" dåliga på vissa ställen så jag fick ersätta några ledningar med kabelstumpar.

Jo absolut. Bilarna ser mycke trevligare ut med dom fälgarna.

Ang. Instrument belysningen, så var det mycket riktigt en av kopparbanorna till jorden som var intryckt precis vid kontakten. Ska lägga upp en liten bild serie om det senare på fakta/guider sen om inte det finns redan ?

Prov starta bilen igår varm. Gick jätte fint på tomgången nu. Men ville glödtända efter jag stängt av tändningen. Så det är förmodligen bara en justering som ska göras. Ska söka om det senare.

/Brejkan
« Senast ändrad: januari 27, 2014, 15:27:58 av Brejkan »
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #86 skrivet: januari 27, 2014, 15:30:35 »
Väldigt vanligt med dåliga kopparbanor. Tror inte det finns någon tråd i FAQ om det.

Trevligt att den går bra :)
Glödtändningar däremot är ju inte fullt lika kul, hoppas det räcker med lite justeringar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #87 skrivet: januari 27, 2014, 21:25:41 »
Här var kopparbanan som krångla för mig. Hjälpte dock att böja ut glidstiftet i kontakten så lyste de sen.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #88 skrivet: januari 31, 2014, 20:37:49 »
Var å besikta pärlan igår. Fick 2 st tvåor. En var lite slarvig av mig, då det var torkarbladen som knappt höll ihop  ::). Den andra var ojämn bromsverkan bak. Var ena bromscylindern som hade fastnat. Åtgärdat och Godkänd idag  8) ;D
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #89 skrivet: januari 31, 2014, 20:42:03 »
Grattis till lyckad besiktning :)

Tråkigt med tvåor, men tur dem var lätta att åtgärda.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #90 skrivet: januari 31, 2014, 22:18:55 »
Grattis till lyckad besiktning :)

Tråkigt med tvåor, men tur dem var lätta att åtgärda.

Tackar  ;D. Ja tvåorna som vart var ju slarv utav mig egentligen. Annars över lag tyckte han som besikta, att bilen var riktigt välbehållen. Han sa att dom som brukar komma in är sönder rostad. Kul å höra  om sin pärla  :). Ska montera i sitta still stolarna i helgen och försöka leta rätt på ett rattnav till sportratten    :D.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #91 skrivet: januari 31, 2014, 22:43:21 »
Han sa att dom som brukar komma in är sönder rostad.
Det är nog min 360 han syftar på ;)

Grattis till allt i senaste updates!
Kul och skönt med besiktningen bakom sig och lite kul grejer framför sig vad det verkar!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #92 skrivet: februari 01, 2014, 12:11:44 »
Han sa att dom som brukar komma in är sönder rostad.
Det är nog min 360 han syftar på ;)

Grattis till allt i senaste updates!
Kul och skönt med besiktningen bakom sig och lite kul grejer framför sig vad det verkar!  :P

Nja. Du har väl bytt ut de mesta utav rosten på din bil  :). Men det har j en ful ovana att komma tillbaka  :P.

Tackar !! Absolut skönt med besiktningen avslutad. Allra helst när det är första gången man besiktar bilen i ens ägo + att bilen inte gått en meter sen 2009. Trodde arbetslistan skulle bli lååång  :). Skönt även att renoveringen av förgasaren gjorde nytta. Låg på 0.2 i CO  ;D. Nu är det lite roliga grejer att göra en stund  :D
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #93 skrivet: februari 01, 2014, 12:16:52 »
Härligt värde på co-halten =) Men på förgasare brukar man oftast rekommendera att ligga något högre för att få bättre gång. Skulle säga att den är lite för snålställd egentligen =)

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #94 skrivet: februari 01, 2014, 12:25:30 »
Jaha det ska alltså ligga lite högre. Vad är "optimalt" att ligga runt ? Sen vet jag inte om tankningen av lite E85 gör stor skillnad oxå  :P :). Tror blandningen ligger runt 70% 95Blyfri - 30% E85.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #95 skrivet: februari 01, 2014, 14:05:58 »
Jaha.. då kan jag inte uttala mig om co-värdet. Vet faktiskt inte hur mycket e85 sänker co-halten. Skulle vara roligt om det var någon som hade testat sig fram om det finns någon gräns hur mycket man ska ha i för att sänka en viss procent..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #96 skrivet: februari 01, 2014, 18:24:38 »
Själv har jag svårt att få ner co:t även med 100% E85 ;) (På en insprutare B230)

Men etanolen säker ju co:t det gör det.
På min förgasar240 med B21A-motor hade jag 4-6 i co när jag ställt den som jag ville ha den. Fick snålställa inför besiktning ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #97 skrivet: februari 10, 2014, 20:45:26 »
Har monterat sitta still stolarna idag. Var lite roligt då det var ett par ridgard rally stolar som troligtvis heter RS9 och är från ungefär samma era som bilen  :). Har kvar att montera 4-punkts bältena. Bilder kommer när det blir ljusare  :).
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 340DL -85
« Svar #98 skrivet: februari 10, 2014, 20:55:13 »
Lät ju fint det. Tidsenligt är grejjer det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75