Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 860684 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår 3/8
« Svar #1040 skrivet: augusti 03, 2013, 21:24:23 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1041 skrivet: augusti 04, 2013, 22:11:21 »
Har idag lagt på en jävla massa underredsmassa, både min 5kg hagmansburk och 1kg biltemaburk är slut och jag har ändå hjulhusen och golvet på förar och passagerarsidan kvar.

Det jag kom fram till var:
Hagmans är len och fin underredsmassa som luktar lösningsmedel.
Biltemas är som kornig och luktar väldigt underligt.

Den lättaste att arbeta med är helt klart Hagmans och det är även den som ger finast yta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1042 skrivet: augusti 05, 2013, 00:44:05 »
Bra jobbat med allt! Kul att du byter styrleder och spindelleder och grejer. Skulle kännas bra att ha allt sånt nytt..

Boxning av diverse framvagnsdetaljer vill jag med göra. Kul att höra sen om du kan känna nån skillnad.

Låter som att även du konstaterat att Biltemas underredsmassa är underlig!

Men ska du inte slipa lite på tröskelsvetsningen innan lack? Alltså framför bakhjulet på höger sida där plåten annars är slät.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1043 skrivet: augusti 05, 2013, 07:38:50 »
Tack! Jo det är som skönt att ha det nytt fastän mina original inte var glappa, men det är ju så mycket lättare att byta när framvagnen ändå är nere.

Det kommer bli riktigt kul att känna om det blir någon skillnad, och självklart kommer jag skriva om  det här :)

Jo den är lite underlig :S

Nä jag orkar faktiskt inte slipa något, dels för att jag är galet less på  att få svets- och slipstänk på mig och dels för att det ändå ser slätt och fint ut sen när rostskyddsmassan åker på.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1044 skrivet: augusti 05, 2013, 16:11:26 »
Slipa ner svetsarna och lägg inte på roskyddsmassa utan spraya istället på body som du kan lacka sedan.
För att enkelt slipa ner svetsar tycker jag dessa skivor från biltema funkar bra.. Kallas flapdisc där och rensar svetsfogar snabbt.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1045 skrivet: augusti 05, 2013, 22:18:34 »
Får se vad jag gör. Stressigt som fan att få ihop bilen iaf för morsan vill ha tillbaka sin bil innan det blir dåligt väder (lovat regn på onsdag) så bilen måste gå att köra med på tisdagkväll så jag sedan kan köra till och från jobbet med 345an.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1046 skrivet: augusti 06, 2013, 00:23:33 »
Får se vad jag gör. Stressigt som fan att få ihop bilen iaf för morsan vill ha tillbaka sin bil innan det blir dåligt väder (lovat regn på onsdag) så bilen måste gå att köra med på tisdagkväll så jag sedan kan köra till och från jobbet med 345an.

Hoppas det går bra för dig då!
Slipa svetsar kan du ju göra sen, om du vill! Gör som du själv tycker!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1047 skrivet: augusti 06, 2013, 07:29:53 »
Jo får hoppas det :)

Jag gör så gott som alltid som jag själv tycker ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1048 skrivet: augusti 08, 2013, 11:00:23 »
Blir avis på dig simlar du får något gjort på din bil och inte jag  :-[

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1049 skrivet: augusti 08, 2013, 12:50:12 »
Ja men nog går det sakta att få saker gjort på bilen då jag endast kan spendera kvällar och helger i garaget. Alla nöjen har blivit bortprioriterade för att fixa med bilen, har inte ens hunnit fira att jag fyllt 20 ännu :-[

Men snart är bilen ihop.
Det jag har att göra är:
Lufta bromsarna
Lägga på färdigt underredsmassa
Montera front, kofågare och baklysen
Provköra för att se så allt funkar
Ljudisolera
Montera ihop inredning
Koppla in batteriet i skuffen

Denna lista ska jag då fan hinna beta av innan kommande helg är slut. Som tur är så är det lovat fint väder till på söndag så min morsa behöver inte ha tillbaka bilen riktigt ännu.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1050 skrivet: augusti 09, 2013, 08:48:53 »
Heja heja, gött med bra väder!

Kämpa på så kan du fira både bilen och dig när det är klart sen! Fira framgång!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1051 skrivet: augusti 09, 2013, 11:56:11 »
Jo självklart ska det firas. Den 17e måste jag fira 2år med körkort också :P

Bromsarna är luftade igårkväll och det blev riktigt bra :)
Lade på underredsmassa i hjulhusen också men måste köpa 1 eller 2kg till, så än så länge har jag lagt på 11kg underredsmassa och jag har fortfarande lite kvar i ena hjulhuset och halva golvet på förar- och passagerarsidan kvar att lägga på. Men det blir svart och fint :D

Jag letar efter en billig 531a till bilen också (om jag nu inte redan skrivit det tidigare), den måste vara komplett med ventilkåpa. Jag tänker inte byta blockpackning förrän jag byter topp, och blockpackningen måste bytas då det läker olja mellan block och topp.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår 10/8 Låter konstigt :S
« Svar #1052 skrivet: augusti 10, 2013, 17:37:35 »
Nu är bilen nästan helt ihopskruvad, bara ljudisolering och inredning kvar.

Oljetryck och oljetemp är inkopplade och fungerande, däremot så läker det olja antingen mellan sandwich och block eller mellan oljefilter och sandwich (mest troligt mellan block och sandwich då det är biltemas sandwich för 49,90)

MEN, det som rasslar någonstans inuti drivlinan när jag släpper upp kopplingen med lådan i friläge. Är detta normalt eller är något fel?
Video


Bilen provkördes även, och jag kan säga som så att den är jävligt lätt i röven utan inredning. Låste ena bakhjulet när jag växlade ner till tvåan i ca 30-40 och lade sedan ut ett ställ på lite grus och till min förvåning så fortsatte stället på torr, varm asfalt några meter efter gruset slutade 8)
Jag måste däremot göra en hjulinställning för jag är osäker hur pass mycket toe-in/out jag har just nu, vill ju inte köra mer än nödvändigt utan att ha gjort en hjulinställning.

Kopplingen kändes riktigt trevligt, lite tyngre var pedalen att trycka ner (om jag nu inte minns galet hur tungtryckt den var tidigare). Det var då inga problem att krypköra inne i garaget med sinterlamellen (var tvungen att lirka lite för att få ut bilen då den gled lite åt sidan då den hissades upp så gick inte att backa rakt ut).



Uppdatering då vad som hänt under veckan:
Jag har svetsad dit en "jordplatta" i bagaget, eldat ur originalbussningarna och tryckt i mina röda fina polyuretan-bussningar.
Jag har lagt på närmare 13kg underredsmassa och plockat ihop bilen så pass så jag kunde provköra idag just innan kl17.

Över till bilder:
« Senast ändrad: augusti 10, 2013, 18:07:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 10/8
« Svar #1053 skrivet: augusti 10, 2013, 17:39:21 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 10/8
« Svar #1054 skrivet: augusti 10, 2013, 17:40:45 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 10/8
« Svar #1055 skrivet: augusti 10, 2013, 18:10:47 »
.
« Senast ändrad: augusti 10, 2013, 18:12:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 10/8
« Svar #1056 skrivet: augusti 10, 2013, 18:13:35 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1057 skrivet: augusti 10, 2013, 19:31:17 »
Det blir bra =) Roligt att se all energi du lägger ner på bilen =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« Svar #1058 skrivet: augusti 10, 2013, 21:44:47 »
Tack! Roligt att det uppskattas :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 10/8
« Svar #1059 skrivet: augusti 10, 2013, 23:02:05 »
Nu kommer bilder på vad som hänt efter senaste updaten. Kameran var på laddning pga slut ström i batteriet (har ändå räckt i två månader) så blev endast mobilbilder.

Det jag gjort är att stoppa i all ljudisolering jag hade, måste köpa mer på måndag för att ljudisolera färdigt bagaget.

Men jag kan säga att det är skillnad på budget och budget när det gäller asfaltsplattorna. Köpte CD-cardic 4mm bitumenplattor på jobbet och dessa är otroligt mycket mjukare och lättarbetade jämfört med biltemas 3mm bitumenplattor. Biltemas är på gnällen till att måsta värmas med värmepistol fastän det var över 20C varmt i luften medan cdcardic var riktigt mjuk och böjligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1060 skrivet: augusti 10, 2013, 23:54:35 »
Skulle vara kul att ha en riktigt ljudisolerad bil.. skulle oxå vara kul att ha en riktigt LÄTT bil  :o

Svåra avvägningar!
Självs satsar jag nog hellre på fler häst och mer ljudisolering än vice versa. I brist på bättre vetande/erfarenhet av lätt bil..

Lät ju ruskigt om din koppling där på youtube.. men kan det vara nåt annat än urtrampningslagret tro? Brukar väl vara det som väsnas så där. Det eller lager i transaxeln men det har du ju knappast pillat med nu!

Bra kämpat annars med allt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1061 skrivet: augusti 11, 2013, 00:13:30 »
Jo, beror ju på vad man använder bilen till. Har man den som bruksbil så blir det väldigt jobbigt i längden med dåligt ljudisolerad bil. Skulle jag bygga denna bilen för enbart buskörning så skulle jag lätta den så mycket som möjligt, man behöver inte mycket effekt för att kunna ha riktigt kul i en lätt bil.

Men denna är ju min bruksbil så då ska det vara välisolerat för att slippa bli så mör i skallen av att köra bilen. Ett sådant bitumen-ark väger nog ca 1-2kg och det har gått åt 8st ark än så länge så det blir ju några kilo extra, däremot är ju reservhjulet bortplockat och det väger ca 12kg om jag inte minns fel och sedan så väger alu-m47an runt 10-15kg mindre än gjutjärns-m45an så det slutar nog med att bilen ändå har en tjänstevikt på 1200kg som original.
Dessutom så är 1200kg en riktigt lätt bil i dagens mått då de flesta moderna bilar i ungefär samma storleksklass väger runt 1500kg.

Det låter verkligen inte bra nej. Måste hissa upp bilen så jag kommer åt att kolla i inspektionsluckan.
Jag misstänker att det kan vara så enkelt att det bara är urtrampningslagret som glappar lite i kopplingsarmen med tanke på att det är ett 240/740/940-lager som jag slipat ner klackarna på för att det ska passa i hålet i armen.
Om det skulle vara något lager i transaxeln skulle jag bli väldigt förvånad då den bara gått 13000mil och jag inte har pillat något med det.
För det konstiga är att det räcker inte med att bara lägga foten på pedalen som med original urtrampningslagret utan jag måste trycka ner så pass långt så att man ligger på dragläget ???

Tack!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1062 skrivet: augusti 11, 2013, 12:07:49 »
Ja just det, moddat 740-lager. Det talar ju för att det är det som låter. Det som är mest Custom ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1063 skrivet: augusti 11, 2013, 17:46:51 »
Jo det var urtampningslagret som låter, jag vet inte riktigt varför men det som skrapar lite grann när man vrider på lagret genom inspektionsluckan. Jag vet inte varför men det verkar då inte vara något farligt iaf mer än att det låter lite illa.

Och sinterlamellen bettar riktigt ordentligt när den blivit lite varm, måste varva mycket mer än med organisk för att kunna slira iväg på kopplingen utan att det skakar och hoppar i bakvagnen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår 11/8
« Svar #1064 skrivet: augusti 11, 2013, 19:50:32 »
Ja nu är inredningen ihop fram till och med baksätet, bagaget kan jag inte göra klart förrän jag köpt mer bitumenplattor och skumgummiplattor.

Det var jävligt jobbigt att få dit mattan iaf eftersom den är formad efter originalljuddämpningen, och  nu när det är 20-25mm tjockare isolering så hamnar den ju lite för högt upp. Men det gick iaf och det syns inte att det är som en "bula" på vissa ställen eftersom stolarna och plastmattorna täcker för.

Men nu går bilen att köra med åtminstone och väghållningen känns mycket bättre, en kurva som förut var riktigt läskig i 80km/h var inga som helst problem att ta nu i 95km/h :) Och det bör bli ännu bättre sedan när jag fått gjort en hjulinställning, märkte när jag kom hem att jag fortfarande har lite toe-out fastän jag justerade det så gott jag kunde själv med måttband. (Det är bättre än innan justering iaf då jag först hade ca 2cm mer mellan hjulens framsida jämfört med hjulens baksida).

Över till bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1065 skrivet: augusti 11, 2013, 20:16:21 »
Börjar på å likna bil invändigt oxå. Härligt. Inte långt kvar. Keep up
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1066 skrivet: augusti 11, 2013, 20:53:25 »
Gött när det börjar gå att åka i bilen igen! Då kan mor få tillbaks sin :)

Skumt med urtrampningslagret, hoppas det håller länge! Var det nytt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1067 skrivet: augusti 11, 2013, 20:57:54 »
Börjar på å likna bil invändigt oxå. Härligt. Inte långt kvar. Keep up
Japp det börjar ta sig :)

Imorgon ska det bokas in hjulinställning hos en däckverkstad så jag sen kan kasta på mina 14" alu med sproilans sommardäck.

Och bitumenplattor ska köpas och monteras i bagaget. Sen är det bara en säkringshållare och ca 65-70A säkring som fattas för att kunna flytta bak batteriet.


Gött när det börjar gå att åka i bilen igen! Då kan mor få tillbaks sin :)

Skumt med urtrampningslagret, hoppas det håller länge! Var det nytt?
Jo riktigt skönt. Min mor blir nog glad att få tillbaka bilen sin (om hon nu inte klagar på att jag inte städat den tillräckligt noga)

Riktigt skumt ja.
Japp helt sproilans, men jag vet ej hur länge det legat på hyllan. Men att det stått länge på hyllan ska ju inte göra något tycker jag.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1068 skrivet: augusti 13, 2013, 20:27:47 »
Riktigt skumt ja.
Japp helt sproilans, men jag vet ej hur länge det legat på hyllan. Men att det stått länge på hyllan ska ju inte göra något tycker jag.

Nej ett lager kan väl inte bli gammalt, bortsett från tätningar i tätade lager då kanske men ska ju inte påverka funktionen på detta vis.
Kör tills det låter värre säger jag. Eller gör ett nytt försök med nytt lager när du får chansen. Eller åtminstone inspektera befintligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1069 skrivet: augusti 13, 2013, 22:01:27 »
Jo tänkte göra så, det verkar ju inte störa funktionen så det får vara.


Just det jag har inte uppdaterat något vad jag gjorde igår.

Men så här är det:
Jag märkte att det läkte olja från diffen så tog loss diffkåpan, kletade på packningsklister och pumpade i ny olja och nu så blev det tätt :)

Sen lade jag även på asfaltsmattor i bagaget, ett helt paket gick det åt vilket betyder 7kg asfaltplatta.

Så jag har satt på totalt 21kg asfaltplattor och 13kg underredsmassa och sen även några ark skumgummiplattor, men bilen är då tystare i kupén nu än tidigare och den extra vikten märks faktiskt inte.

Däremot så glappar antingen en av iso-kontakterna eller min stereo för jag får endast ljud ur högtalarna när jag precis håller iso-kontakten mot kontakten i stereon, trycker jag in kontakten helt så får jag inget ljud alls :-\
Så det måste kollas.

Jag har ännu inte bokat tid för hjulinställning heller :-[

Bilder:
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1070 skrivet: augusti 16, 2013, 12:44:03 »
Jag har nu bestämt mig för att stoppa in 50W 4300K xenon i extraljusen. Får bra pris på jobbet för kit med speedstart ballaster och förlängningskablar.
Jag har diskuterat lite xenon med en arbetskamrat och han har endast 35w xenon i sina egna big knickare och enligt han så lyser det mycket bättre än 100w halogen, så 2st big knickare med 50w xenon i varje lär lysa på fint i höstmörkret ;D

Kommer förmodligen koppla in det i helgen, såvida orken inte försvinner.

Varför jag köper förlängningskablar är för att kunna montera ballasterna lite mer skyddat, funderar faktiskt på att skruva fast ballasterna på plastlocken på baksidan av strålkastarna. Detta för att ballasterna ska vara lite bättre temperatur så de startar riktigt snabbt.
(detta är orsaken till att jag inte skaffat xenon tidigare då jag vill att lysena kommer igång direkt, men får testa och se om jag blir nöjd)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1071 skrivet: augusti 16, 2013, 15:32:53 »
du kommer bli väldigt nöjd. själv kör jag med 35w 4500K i mina bosch rektangulära på bruksen (utan speedstart dock). drar ju lite mindre än 100w per lyse.  :)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1072 skrivet: augusti 16, 2013, 17:43:30 »
Det låter bra det :)

Jo det drar ju bra mycket mindre än halogen, och det är positivt eftersom generatorn då inte behöver arbeta lika hårt och stjäl då inte lika mycket effekt från motorn.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1073 skrivet: augusti 17, 2013, 21:10:09 »
Jag har känt på väghållningen lite mer idag (regnat så det går att sladda lite), och väghållningen är ordentligt mycket bättre än original. Men måste få monterat vettigare stolar för man kränger alldeles för mycket i originalstolarna.

Jag vet inte riktigt varför men det känns som att bilen är mycket lättare att få ut röven med nu än tidigare, den vill inte till att understyra lika mycket och vill inte heller enhjula lika mycket jämfört med tidigare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1074 skrivet: augusti 17, 2013, 21:46:46 »
Det låter bra. Och väldigt roligt  ::)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1075 skrivet: augusti 17, 2013, 21:57:29 »
Jo, och kul är det verkligen :) Däremot så tycker jag det fattas åtminstone hundra hästkrafter då det är dålig ork på högre växlar :P


Just det jag har även kommit på att man skulle försöka hitta en slangnippel med 8mm anslutning som passar där urtappningspluggen i tanken sitter för att mata -044kopian med bränsle eftersom det hålet är precis i mitten på "skvalphinken" i bränsletanken.
Men däremot så kommer jag självklart inte ihåg vad det är för gängor på pluggen, men jag misstänker att det är m8 då det är 13mm skalle.

Så om någon har loss pluggen så får ni gärna kolla upp vad för gänga det är, det skulle verkligen uppskattas :) (Jag har nära på full tank i min bil så är lite smått krångligt att ta loss pluggen eftersom tanken måste tömmas)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1076 skrivet: augusti 17, 2013, 22:08:18 »
Är det krångligt att ta ner tanken ? Ska inunder nya bilen så småningom innan bes. Och om det är samma tank på min 85 el 86 som din? 

Jo hästkrafter verkar man aldrig få nog av  ::)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1077 skrivet: augusti 17, 2013, 22:12:16 »
Ska du ha ner tanken helt så är det krångligt för växellådan måste ner först. Men urtappningspluggen är inga problem att komma åt, är mitt i botten på tankhalvan på högra sidan, det är ju bara att man måste samla upp bränslet som rinner ut så det är ju att rekommendera att ha lite soppa i tanken ;)

Jag tror då att tanken är så gott som likadan, det som skiljer kan vara någon slanganslutning som du har som inte jag har.

Nä, det är så gott som omöjligt att få för mycket hästkrafter. Det enda man kan få är för lite fäste ;D
« Senast ändrad: augusti 17, 2013, 22:13:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1078 skrivet: augusti 17, 2013, 22:19:17 »
Jo men då ska jag kolla hur det ligger till. Jag tror nämligen att bilen läcker i nån bränsle slang nånstans. För det luktar lite bensin när bilen står och går.

Sant med för lite fäste  ;D
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« Svar #1079 skrivet: augusti 17, 2013, 22:26:44 »
Ja det är bara att göra så :)

Läker det endast när motorn är igång = bränsle pumpas så måste det vara i slangarna som det sugs eller trycks bränsle genom när motorn är igång. Läker det i slangen mellan tankhalvorna så skulle det läka hela tiden.

Hehe, den filosofin har jag gått efter sedan jag började pilla med moppar :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75