Kul med projekttråd perkabrod!
FIIN bil du har med rätt färg och allt
Särskilt avis på din rostfria kaross!
Måste bråka lite med dig om diffens funktion. Du säger att ju mer moment man lägger på den desto mer låser den.
Det jag har uppfattat är att den alltid skickar mest moment till det hjulet som har mest fäste. Finns olika torsen-style med olika ratio på detta, alltså hur mycket moment som kan överföras till det hjulet med mest fäste. Finns tom. torsen-style med lameller i som ska hindra att ett hjul slirar om det hamnar i luften. Skriver torsen-style då det finns olika tillverkare med typ samma teknik.
"Vår" torsen är av typ T2. Den gamla T1 som tex. satt i quattro har lite andra drev i sig som sitter i bilens längdriktning.
Alla drev i T2:an sitter ju på tvären.
Angående ditt krondrev och hålen så får du gärna lägga upp en bild som visar vad du menar. Det jag vet är att jag har nåt hål som inte sitter någon bult i. 8 bultar mellan kronhjul och diff.
Min diff är för stor för de två kronhjul jag testat. Däremot passar den där adapterbrickan man får med i ett av mina kronhjul. Tyvärr det jag valt att inte använda (pga. att jag kört skrot på en svetsdiff med det kronhjulet).
Har du provat om dina medbringare går lätt in i dina splines i diffen eller om den på bilens vänstra sida går trögt som för mig och Kurre86?
Angående bultarna så vill jag gärna hitta bultar med sexkantskalle eller dylik låg skalle och "inbyggd bricka" eller krage. (Kragskruv eller kragbult på svenska). Med insexskalle och en eventuellt nödvändig 12.9-bricka bygger det alldeles säkert så mycket så det inte får plats att snurra på plats i diffhuset. Trångt som bara den i våra små diffhus.
Difflagret du visade art.nr på är det Volvos art.nr? Googlade lite snabbt och på nån volvopentasida kostade det ca 930kr/st
Edit: Jag har tänkt att flytta över originallagret till diffen och köra på med de båda original. Borde hålla läänge bara man har olja i
Kurre86 gjorde så. Så ingen vinkelslip där inte!